Gå til innhold

Hvor mye koster bilen din i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ny elbil. Hvis man ser bort fra billån (som snart betales ut) og forsikring på den, så har den kostet ca 2000 i rene utgifter som er dekkbytte x2 og bilvask x2-3. Lader hjemme, betaler ikke bom hvor jeg bor. 

Anonymkode: ded6f...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ny elbil. Hvis man ser bort fra billån (som snart betales ut) og forsikring på den, så har den kostet ca 2000 i rene utgifter som er dekkbytte x2 og bilvask x2-3. Lader hjemme, betaler ikke bom hvor jeg bor. 

Anonymkode: ded6f...802

Står da virkelig at ts spør om bil, ikke elkjøretøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AndreasBR skrev:

Står da virkelig at ts spør om bil, ikke elkjøretøy. 

Bil er jo også elbil.

Anonymkode: 76c0a...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bil er jo også elbil.

Anonymkode: 76c0a...cc9

ja 🙂

Anonymkode: 5709c...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AndreasBR skrev:

Står da virkelig at ts spør om bil, ikke elkjøretøy. 

Min elbil er en bil :)  Det står absolutt ingenting i HI om hva slags bil hun er ute etter, om det er elbil, bensin, diesel, automat eller SUV. Bare for å nevne litt forskjellig.

Anonymkode: ded6f...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min elbil er en bil :)  Det står absolutt ingenting i HI om hva slags bil hun er ute etter, om det er elbil, bensin, diesel, automat eller SUV. Bare for å nevne litt forskjellig.

Anonymkode: ded6f...802

Dette er an avsporing, men alle biler har forbrenningsmotor. Bare søk opp definisjonen i oxford dictionary. 

noun

a road vehicle, typically with four wheels, powered by an internal combustion engine and able to carry a small number of people.

"we're going by car"

Typisk fire hjul, men har forbrenningsmotor.

Det er en grunn til at det kalles EV og ikke EC Electric VEHICLE, ikke car. 
Men men, nok om det. Bruker ikke engang drivstoff :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min elbil er en bil :)  Det står absolutt ingenting i HI om hva slags bil hun er ute etter, om det er elbil, bensin, diesel, automat eller SUV. Bare for å nevne litt forskjellig.

Anonymkode: ded6f...802

Ts her, ja jeg har fått flere svar her fra elbil eiere og det er svar jeg setter pris på :) 

Anonymkode: 5709c...d9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Service hvert år ca 10.000

Forsikring 12.000

Drivstoff 15.000

Eu kontroll med reparasjon 5.000 annet hvert år I alle fall 40.000 i året, trolig mer.
 

I tillegg kommer verditap på kanskje 30.000 i året om ikke 40.

Så tilkommer dekkskift/kjøp av dekk og vindusruteskift ved steinsprut av og til. Det er stadig noe. Men er virkelig verdt det likevel 👍

Anonymkode: 763b7...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil, Ts, er jo dyrt først og fremst på grunn av verditapet. Det er det som koster deg mest. 

Kostnaden for å drifte en bil er litt som kostnaden for en time med musikk. Billig om du finner en gammel Cd i bokhyllen til bestefar. Ganske dyrt om du reiser til new York og nyter en konsert med favorittbandet. 
 

Din kostnad avhenger av mye, og først og fremst av hvor mye du kjører, hvordan du kjører, hvor mye du gidder å mekke, tilgangen på løftebukk, tid og kvelder under bilen. Er du så avhengig av bil at du må låne bil når den går heden eller kan du vente på at en brukt girkasse finner veien fra Tyskland? Orker du ikke Google «hvordan bytte bremseskiver»? Ja, da er det best å kjøpe nytt. Liker du lyset av arbeidslampe mens du bytter olje og googler «billig pent brukt forgasser»? Da er det best å kjøpe gammelt.

Anonymkode: 350cc...c73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker du lyset av arbeidslampe mens du bytter olje og googler «billig pent brukt forgasser»? Da er det best å kjøpe gammelt.

Forutsatt at bilen er utenfor garantiperioden, og at serviceheftet ikke er komplett fra før er det ingen grunn til at folk ikke skal f.eks bytte olje selv. Det er SÅ enkelt at jeg tror selv mamma hadde klart det (Om hun hadde hatt helsa til det) 

Det finnes rett og slett ingen unnskyldning for å bygge bremseklosser eller olje selv. Hvorfor skal man betale 1500,- timen for det? 
De fleste kjenner en eller annen som kan være med og forklare hvordan det eventuelt skal gjøres. 

Har selv nettopp dratt ut både bakseter og bakre bakseter (7-seter) samt eksosanlegg og mellomaksel for å komme til drivstoff-tank som skal byttes. Tør ikke tenke på hva det hadde kostet på verksted, bare tanken koster 17 000 kroner ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt i året, med verditap, drivstoff, reparasjoner, bompenger og slikt er det vel ca 40-70000kr, avhengig av hvilken bil jeg ser på (vi har tre). De kjøres mellom 8000-16000 km/år.

Anonymkode: 92729...407

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 18.10.2020 den 11.55, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg hører stadig at bilen er en så stor penge sluk, men hvor mye betaler du i året? Tenker ikke på nedbetaling av billån og det at bilens verdi synker. Skjønner at det er dyrere om bilen er gammel så derfor lurer jeg åså på hvor mye bør man bruke på bil når man kjøper en bil?

 

 

Anonymkode: 5709c...d9a

Verdifall er den største utgiften. Hva er vitsen med å regne ut årlige utgifter hvis du ser bort fra den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdifall 60.000 kr  
Renter 10.000 kr  
Drivstoff 15.000 kr  
Forsikring 12.000 kr  
Andre kostnader 20.000 kr  
Bilkostnader 107.000 kr

Anonymkode: ed37a...244

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig i 2020 brukt:

13k på forsikring + vegavgift
7,6k på vinterdekk + avbalansering + omlegging
2,5k på service + oljeskift
4k på bensin
1k på bom
30 kr på en dårlig skrape- og kostedings
20 kr på ny nøkkelring, tihi

Anonymkode: 0161a...4c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...