Gå til innhold

Mitt barn har autismesymptomer og det gjør meg så vondt💔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.10.2020 den 1.50, AnonymBruker skrev:

Jeg har også autisme men fikk ikke diagnosen før i godt voksen alder og dermed heller ingen tilretttelegging av skolegangen!

Anonymkode: 7cb82...6d1

Da har du neppe vært særlig plaget med det. Jeg syntes mange av de med feks asberger virker normale utad.

Anonymkode: 69c2a...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 31.10.2020 den 15.11, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt mistenkes å ha barneautisme..jeg vet ikke om hvor vanlig det er å verken vokse det av seg eller få et normalt liv som voksen.

ts

Anonymkode: cbe72...6fb

Barneautisme kan man ikke vokse av seg eller spise seg frisk fra, har selv et barn med barneautisme, ble påvist i bhg alder, går i vanlig skole enn så lenge og må ha mye tilrettelegging og oppfølging i hverdagen både på skolen og hjemme 

Anonymkode: e56dc...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Barneautisme kan man ikke vokse av seg eller spise seg frisk fra, har selv et barn med barneautisme, ble påvist i bhg alder, går i vanlig skole enn så lenge og må ha mye tilrettelegging og oppfølging i hverdagen både på skolen og hjemme 

Anonymkode: e56dc...967

Har du eller barnefar selv autisme? Det er ofte arvelig

Anonymkode: 7176b...65b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du eller barnefar selv autisme? Det er ofte arvelig

Anonymkode: 7176b...65b

Ts her. Ingen av oss har noen form for diagnoser. 

Anonymkode: cbe72...6fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei🌸 Jeg er også alene med et barn med autisme. Jeg vet at det er vondt og vanskelig å venne seg til tanken på alt det ukjente som venter. Jeg vil gi deg et par råd. 1.Ta godt vare på deg selv oppi alt. Ta i mot all hjelp du kan få, også avlastning. Bruk kreftene dine på det som gjør deg godt. 2.Gå på kurs. Les deg opp. Det finnes en del nettkurs for tiden. Det er utrolig mye kunnskap som kan komme til nytte senere. 3. Meld deg inn i Facebook gruppene. Finnes flere. Men det er der som i de fleste forum, mange typer mennesker med mange forskjellige meninger. Så kanskje greit å bare observere litt i begynnelsen. 4.Bli kjent med andre foreldre i samme situasjon. Lag deg et nettverk. Dersom Autismeforeningen har lokallag der du bor, finnes det sikkert aktiviteter du/dere kan bli med på. Dersom du er like heldig som jeg er, vil du bli kjent med andre foreldre som du har mye til felles med, på tross av at dere har forskjellige bakgrunner, liv og barn. Jeg ser virkelig frem til møtene med disse foreldrene, det gir meg faktisk mye mer enn sosiale sammenkomster med mine egne venner. Jeg har lært enormt mye av de andres erfaringer, og det er mange gode tips og råd å få. Noe av det som er mest slitsomt, er å kjempe for sine rettigheter i forhold til barnehage, skole og hjelpeapparat. Det er lite hjelp og informasjon som kommer av seg selv, så det er en utrolig nyttig å være forberedt og vite hvilken hjelp man kan få og hvor en skal henvende seg. Du vil feks etter hvert ha rett på hjelpestønad fra NAV og omsorgslønn fra kommunen. Kanskje ikke nå når barnet er så ungt, men etter hvert i alle fall. Ønsker deg alt godt 🌸

Anonymkode: 11347...eb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om man ikke er enig i alt, gir denne videoen et helt annet synspunkt på autisme ❤

 

Anonymkode: 95c5c...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, ingen tvil om at det er alvorlig. Men med god tilrettelegging kan barnet fungere godt. Viktig at du søker mest mulig kunnskap, selv om du synes det er vanskelig akkurat nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei🌸 Jeg er også alene med et barn med autisme. Jeg vet at det er vondt og vanskelig å venne seg til tanken på alt det ukjente som venter. Jeg vil gi deg et par råd. 1.Ta godt vare på deg selv oppi alt. Ta i mot all hjelp du kan få, også avlastning. Bruk kreftene dine på det som gjør deg godt. 2.Gå på kurs. Les deg opp. Det finnes en del nettkurs for tiden. Det er utrolig mye kunnskap som kan komme til nytte senere. 3. Meld deg inn i Facebook gruppene. Finnes flere. Men det er der som i de fleste forum, mange typer mennesker med mange forskjellige meninger. Så kanskje greit å bare observere litt i begynnelsen. 4.Bli kjent med andre foreldre i samme situasjon. Lag deg et nettverk. Dersom Autismeforeningen har lokallag der du bor, finnes det sikkert aktiviteter du/dere kan bli med på. Dersom du er like heldig som jeg er, vil du bli kjent med andre foreldre som du har mye til felles med, på tross av at dere har forskjellige bakgrunner, liv og barn. Jeg ser virkelig frem til møtene med disse foreldrene, det gir meg faktisk mye mer enn sosiale sammenkomster med mine egne venner. Jeg har lært enormt mye av de andres erfaringer, og det er mange gode tips og råd å få. Noe av det som er mest slitsomt, er å kjempe for sine rettigheter i forhold til barnehage, skole og hjelpeapparat. Det er lite hjelp og informasjon som kommer av seg selv, så det er en utrolig nyttig å være forberedt og vite hvilken hjelp man kan få og hvor en skal henvende seg. Du vil feks etter hvert ha rett på hjelpestønad fra NAV og omsorgslønn fra kommunen. Kanskje ikke nå når barnet er så ungt, men etter hvert i alle fall. Ønsker deg alt godt 🌸

Anonymkode: 11347...eb3

Tusen takk❤️
ts

Anonymkode: cbe72...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror barnehagen også at hun kan være autist? 

Anonymkode: fb8c9...693

Ja.

ts

Anonymkode: cbe72...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 21.18, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt autisme er arvelig 🤔

Anonymkode: e56dc...967

Jo, det er det. 

Anonymkode: 3c4fe...229

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

En god klem til deg ❤️ Barnet mitt har lett autisme, men en del andre diagnoser. Men her er ikke sorgen framme hos meg så ofte, hun er jo som hun er uansett.

Og etterhvert så tenker ikke jeg på diagnoser. Både ditt og mitt barn er akkurat som de er, to unike mennesker. ❤️

Mitt barn sine symptomer på autisme er mer som asperger. Ja, hun snakker omtrent bare om det hun er intressert i, men hun er verdens beste jente ❤️

Anonymkode: b1f58...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2020 den 1.42):

Jeg har et nydelig lite barn på 2 år med autismesymptomer, det gjør meg så vondt å se mitt barn svinne hen mens andre i barselsgruppen vår utvikler seg videre. Jeg er alene med barnet så det gjør ekstra vondt å ikke ha noen å dele min sorg med, det gjør så forferdelig vondt og det virker ikke som om noen forstår meg..💔

Anonymkode: cbe72...6fb

Åh kjære deg, du er ikke alene i dette, jeg var også alene med mine bekymringer og fortsatt er det. Hva sier helsestasjon ? Fastlege?

Vårt barn hadde ørepropper, så etter det og jeg fortsatt bekymrer. Vi har 3-4 punket som autisme barn har, som f.eks ikke snakker, peker ikke, vinker ikke, vifting med hender når barnet er glad.

bhg sier de er ikke bekymret, at barnet fungerer greit, bare på grunn av språket de har tilkalt Ppt, jeg stoppet ikke der, tok en alvor prat med legen som sa i over 1 år alt bra med barnet, og fikk henne til å sende oss videre til utredning til sykehuset. De sa mye bra med barnet som hos normal utviklende barn, og fant noen punkter til. Så de vil vente til sommer for å se hvordan barnet utvikler seg.  Jeg må si jeg gråt veldig mye, men jeg vet ikke ennå, barnet kan være forsinket, jeg leste symptomer på forsinket det F88 tror jeg kode. Så mye av dette jeg merker stemmer som er hos sent Utviklet barn, men som tar igjen senere. Så foreløpig barnet har ikke noe diagnose.

Psykologene i utredningen sa, barn kan forandre seg etter 3 år, 4 år, de har satt autisme diagnoser til barn, der de var 100% sikre, men senere så viste det seg at barnet bare var annerledes og alt ordnet seg og de har tatt diagnosene vekk.  
 

Så vi to må holde litt ut, det finnes mange som har mere vanskelige rammet barn enn oss, tenk på de som har barn rulle stol, selge lignende ? Jeg prøver tenke på de som har dårligere enn meg, og roer meg ned. Jeg må være takk nemlig det Gud har gitt meg, vis jeg kommer å grine, så kan jeg sende dårlig energi og det kan bli være tenker jeg, og derfor har startet tenke positivt. Så jeg ser mere gode trekk med mitt barn nå, enn det jeg gjorde før, når jeg satt mange netter våkne og gråt. 
 
Barnet ditt kan bare være sen i utvikling, vent å se.  Men la legen din henvise deg videre, spør bhg hva de tenker om ditt barn? Om det er nødvendig å tilkalle Ppt? Bup? Spesialpedagog? Ta all hjelp du kan få, vis du får tak i problemet med barnet nå, så har din datter større sjanser å utvikle normalt vis det skal være noe senere. 
Min barn ser helt normal ut pg normalt utviklet,  bare noe ting jeg som mamma ikke klarer å slippe.  
 

Anonymkode: f2462...96f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min mening.

Mennesker men barn aller mest som har autisme er fantastiske. Måten de ser verden på, ærligheten deres og hvor pragmatiske de er. Det er som de eksisterer parallelt med oss uten alt det overfladiske tullet vi driver med. 
Det er selvfølgelig negative aspekter og utfordringer, men det er det med "normale" også. 

Anonymkode: 1557e...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 18.10.2020 den 1.50):

Jeg har også autisme men fikk ikke diagnosen før i godt voksen alder og dermed heller ingen tilretttelegging av skolegangen!

Anonymkode: 7cb82...6d1

Tilretteleggingen i skolen er generelt ikke så alt for mye å skrive om, uansett hva foreldre står på for barnet sitt. 
Likevel synd å høre at det ikke ble oppdaget tidligere. 

Anonymkode: 50ae6...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...