Jump to content
AnonymBruker

Ingen spiser tang i Norge?

Recommended Posts

AnonymBruker
1 time siden, Hunter7 skrev:

Jeg er ganske sikker på at du er inne på noe her. Tang og tare skal visstnok være veldig næringsrikt, en såkalt superfood, og med den kystlinja Norge har, så burde det ikke være noe problem å sette igang produksjon. Vi har jo strengt tatt råvaren rett utenfor husdøra. 

Jeg synes tang og tare er nydelig, og bestiller det gjerne på restaurant. Selv har jeg aldri tilberedt det ganske enkelt fordi jeg aldri har tenkt på det.
Og som noen over her, tang og tare har vært brukt tidligere i matlaging (i Skottland har de bl.a. en melkedessert hvor tang/tare blir brukt som gelatin), men etterhvert gått i glemmeboka. Kanskje ble det også ansett som fattigmannskost, og med økt økonomisk velferd, forsvant "behovet" for å spe på ei slunken husholdning med "fjæras grønnsaker".

Det gjøres allerede! :) 

https://bioregionvestland.com/blog/i-en-ker-p-sjen-dyrkes-havets-urter

Anonymkode: 8b9d9...bed

Fortsetter under...

Million

Jeg spiste tang senest i går, rundt mine maki-sushi. Det var godt.

Noen annen tang frister ikke å prøve egentlig.

Hunter7
1 hour ago, Brunhilde said:

AgarAgar er jo det veganske alternativet til gelatin så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at det har gått i glemmeboken?

Beklager, tenkte ikke på agar. 

Men agar utvinnes vel fra rødalger hovedsaklig i det asiatiske rom - hvis jeg ikke husker feil. Pakken med tang/kelp jeg fikk fra Skottland var tørket tang/tare, og så ut som mislykka pastaskruer både i form og farge. (Nå er jeg veldig flisespikkete her, sorry)