Gå til innhold

Lat venninne som ikke vil jobbe, men å være på fest orker hun. Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen uføre kunne kanskje vært mer åpne om hvorfor de var det, slik at det ikke hadde blitt så mye forvirring fra folk rundt dem.

Som vennen din ts -viss dere er venner bør hun vel kunne si hvorfor hun har uføretrygd, slik at dere rundt kan forstå hvorfor hun ikke kan jobbe, men kan vere sammen med dere og på fest likevel. Viss man går rundt og later som alt er bra ovenfor venner, og heller fremstå som at man ikke gidder jobbe og at det derfor er godt å kunne få uføretrygd, er det ikke rart andre begynner å lure på om det er rett å motta trygd.

Anonymkode: 4f34e...3c7

Nei vet du hva, dette fører faktisk til mer stigmatisering («jeg kjenner en med samme diagnose som er i full jobb»), folk trekker seg unna, du blir sett på som klagende, årsaken er aldri bra nok uansett. (U)Helse er noe som er ekstremt sårbart og ikke noe man skal føle at man må stemple i panna. Man er ikke sykdom, man har sykdom og ingen har noe med hvordan den utarter seg for hver enkelt. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Ta USA som et eksempel, der er det tusenvis av mennesker som mister jobben på grunn av sykdom og som ender opp som hjemløse på gata. Opplys deg selv. 

Kan vel bare finne seg en samboer og bli forsørget da!

Anonymkode: 07a14...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også nevne at jeg har venninner med uføretrygd som jobber 4 timer i måneden og ikke tør å bruke honnørkort bare for at omgangskretsen deres ikke skal få vite om det pga de snakker så stygt om uføretrygdede. Å være ufør er ingen luksus. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel bare finne seg en samboer og bli forsørget da!

Anonymkode: 07a14...819

Enten så er du et troll, eller så foreslår jeg at du drar tilbake på skolebenken, fordi du mangler tydeligvis en god del kunnskaper. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Enten så er du et troll, eller så foreslår jeg at du drar tilbake på skolebenken, fordi du mangler tydeligvis en god del kunnskaper. 

Har lært her på KG at uføre er sjanseløse på å stå i jobb, men alle har god nok helse til familieliv og fritidsaktiviteter !!!

Anonymkode: 07a14...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lært her på KG at uføre er sjanseløse på å stå i jobb, men alle har god nok helse til familieliv og fritidsaktiviteter !!!

Anonymkode: 07a14...819

KG er ikke stedet for kunnskap. Ta mer utdanning, høres ut som du trenger det og har mer enn nok kapasitet til det. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som mange sier her kan man ikke «dømme» denne venninnen ut ifra noen få sammenkomster på fest.

Synes likevel det er merkelig at det blir lynsjestemning her på KG dersom noen ytrer seg bittelitt kritisk mot folk de kjenner som er uføre, folk man kjenner godt, som man ser og observerer klarer alt av hobbyer, trening, sosiale sammenkomster, husprosjekter o.l - men ikke jobb. Mange kjenner til sånne tilfeller, og mange er ganske tett på sånne caser også, så bør ikke komme som en overraskelse at det stilles spørsmål til dette. Det betyr heller ikke at man stiller seg kritisk til alle uføre når man viser til enkelttilfeller.

Anonymkode: 43413...478

Dette morer meg også. Det er ufattelig for en tillit det er til systemet og at det kun er syke folk som kommer gjennom nåløyet.

For dem som ikke har helt rent mel i posen er det bare å lene seg tilbake, løpe i fjellet, drive på med hobbyer, være på fest når det passer dem, osv. Folket har tillit til dem.

Man ser dem jo bare på en god dag, må vite😉

Anonymkode: 63d2f...5f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at hun klarer å være sosial! Det gjør godt for psyken😊

Anonymkode: 84f87...375

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse uføretrådene er de morsomste på hele forumet :popcorn:🤣

Anonymkode: d37a7...c7f

Enig. Spesielt når man kan følge dem på bakgrunn av ting man vet med sikkerhet😁

Anonymkode: 63d2f...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har møtt henne to ganger? Og vurderer å kutte henne ut? 🤦‍♀️ 
dere er jo ikke venninner.. 

ser mange kaste seg inn i tråden her.. men det tok meg 2 sek å skjønne at dette er «troll» 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette morer meg også. Det er ufattelig for en tillit det er til systemet og at det kun er syke folk som kommer gjennom nåløyet.

For dem som ikke har helt rent mel i posen er det bare å lene seg tilbake, løpe i fjellet, drive på med hobbyer, være på fest når det passer dem, osv. Folket har tillit til dem.

Man ser dem jo bare på en god dag, må vite😉

Anonymkode: 63d2f...5f2

Om du har en person som du kjenner til det punktet at du vet hvilke lidelser og hvilken alvorlighetsgrad vedkommende har, hvordan symptomene kan utarte seg i ulike perioder og hvorfor vedkommende fikk uføretrygd, og du mener at vedkommende ikke burde ha uføretrygd eller svindler staten, så melder du selvsagt ifra om dette. Problemet er når dere skal bruke dette imot uføre og generalisere en hel gruppe med ulike individer. Om det plager deg så mye, så vil det jo lønne seg mer å melde ifra om det til NAV, enn det vil å sitte på KG å sutre over hvor mye lettere de uføre har det, de som lever i luksus og får penger uten å gjøre noe mens de kan dyrke hobbyer og leve som konger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette morer meg også. Det er ufattelig for en tillit det er til systemet og at det kun er syke folk som kommer gjennom nåløyet.

For dem som ikke har helt rent mel i posen er det bare å lene seg tilbake, løpe i fjellet, drive på med hobbyer, være på fest når det passer dem, osv. Folket har tillit til dem.

Man ser dem jo bare på en god dag, må vite😉

Anonymkode: 63d2f...5f2

Og det tror du man gjør på et minstebeløp. Det er absolutt ikke reelt med en slik livsstil for en som såkalt "snylter", det er ikke lukrativt for fem flate øre. Om man er heldig har man kanskje råd til å ta seg en fest en gang hver tredje mnd. om det var målet. Det koster å leve, og det er kun det du får dekket. Altså penger til mat og bo. 

Om man er en av dem som får utbetalt et nokså greit beløp, og kan gjøre annet enn å sitte i sofaen og telle kroner, så har personen vært i arbeid lenge, skattet og mest sannsynlig hatt en godt betalt jobb - ergo er vedkommende høyst sannsynlig ufør. Altså, kan ikke jobbe enten fysisk eller mentalt. 

På tide å våkne opp, og være glad for at man er frisk og kan bidra til samfunnet. Det er livet. Og det er det mange uføre drømmer om. Å leve et verdig liv.  

Anonymkode: 0ba54...9b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:


Du tok virkelig ikke poenget.

Unge uføre på minstestønad får avkorting i trygden om de skulle bli samboer/gift. 
 

Dette er eneste gruppen dette gjelder - de som får aller minst utbetalt. Alle over minstestønad slipper avkorting i utbetaling om de skulle bli gift/samboer.

 

Anonymkode: 1980d...666

Det du sier her er bare tull. Alle på AAP eller uføretrygd får fratrekk i trygda dersom de har samboer eller er gift. Det har ingenting med alder å gjøre.  

Anonymkode: ae26a...dc0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at uføretrygde bare skal sitte hjemme og bli enda mere psykisk syke enn de kanskje  er? Blir det samme som at man blir baksnakket på arbeidsplassen om man blir sett på treningsstudio om man er sykemeldt. Det er latterlig. Et man uføretrygdet eller sykemeldt så er det store muligheter for at det er noe psykisk og da gjelder det å gjøre ting som får en til å føle seg bedre. Om hun føler seg bedre av å dra på fest så er det fint, da et det håp. Mere håp enn om hun ikke hadde orket å gjøre noe som helst. Hadde du vært en god venninne så hadde du heiet henne opp og frem og vært glad på hennes vegne for at hun har noe her i livet som kan gi henne glede. 

Anonymkode: 05f11...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er luksus å få penger for å ikke jobbe

Anonymkode: 51aac...d9c

Ikke når det er så vidt man har råd til husleie, mat og det aller nødvendigste! Og det er jævlig å leve i verdens rikeste land, der man har høye levestandarder, men skillene er drit store og man merker stor forskjell.

DU vet ikke åssen det er og er bare bitter og misunnelig fordi du ikke evner å ta tak i eget liv. Har du god helse TS?? Så gå skole da vel! Eller flytt eller gjør alt du vil, du er i hvert fall heldig. Som du sikkert skjønner så kan man ikke gjøre stort når man er syk, aktiv dødshjelp er heller ikke tilgjengelig i Norge.

Anonymkode: 97a0d...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker disse trådene. 

"Vi vil jobbe, men ingen finner jobb som passer meg 101%, og da kan jeg ikke. Men jeg trener, har 4 barn, pusser opp hus, for jeg er så flink"

Anonymkode: 8cfbe...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er syk og har en miks av aap og noe lønn. har dessverre blitt sykere de siste to årene, og leger og nav mener det ikke er forsvarlig at jeg jobber så mye som jeg gjør, og anbefaler 100% uføre nå. kan love at det ikke er lett å gå ned til ca 15000 i mnd, når jeg er vandt med 26 000 i dag. er alene, og bare å bo (jeg eier) koster ca 12 000 i mnd(med strøm, eiendomsskatt etc). hvis ts synes et sånt liv med en sånn økonomi er fint; værsågod! bli syk og søk! jeg har lav livskvalitet, og med så dårlig økonomi blir den lavere.

Anonymkode: a2848...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...