Gå til innhold

Lat venninne som ikke vil jobbe, men å være på fest orker hun. Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Jeg jobber også 5 dager i uken og tjener det som du skriver det. Vet ikke hva du gjør så kan ikke bekrefte om du "jobber ræva" av deg eller ikke, men jeg jobber ganske så hardt jeg også (ingen som vil betale for at du skal gjøre ingenting...)

Kjenner folk som er uføretrygdet og har det helt forferdelig. En person har plutselige svingninger i blodsukker som gjør at de nesten kan gå i koma når som helst, og må ha en alarm på seg i tilfelle for at hjemmetjenesten skal ryke ut og hjelpe. Hvem tror du har lyst til å ansette denne personen? Mest sannsynlig ingen, og jeg har tatt dem i å gråte før fordi det ikke finnes noen kur for denne sykdommen.

Anonymkode: 642db...f8d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert 25 prosent av de uføre i dag er friske ? Det er mye penger for AS Norge. Om hun er 20 år snakker vi om totalt 15-20 millioner i hennes livsløp  .  

Endret av AlkoMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det går ned når du får samboer og du må leve på samme lønn resten av livet. Ha litt perspektiv. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

Får samboer ???  Ingen selvfølge at man får noen å dele fellesutgiftene med!

Anonymkode: 07a14...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Det jeg sier nå, det sier jeg om en person som i utgangspunktet mener at det finnes en del med uføretrygd som kunne ha jobbet - og jeg mener også at det garantert er mange som har snusket til seg en uføretrygd de egentlig ikke har behov for. Når det er sagt..

Jeg håper virkelig dette er en trolletråd.

De aller fleste jobber fem dager i uka, og de aller fleste har en god jobbmoral også. Du er således ikke i noen særposisjon ts, bortsett fra at hvis du kan fungere i en jobb, da - da er du faktisk heldig. Det er alle vi som har deltids- eller fulltidsjobber. For det finnes mange som ikke kan, men som veldig gjerne vil.

Jeg synes det er merkelig at du omtaler en person du har "møtt et par ganger" som venninna di, og jeg synes også det er mildt sagt spesielt at du tydeligvis er kjent med sykdomshistorikken hennes. Enten så er jeg (og jeg er "bare" 25) skikkelig old school allerede, eller så er det i dette herrens år 2020 ikke normalt å dele personlige ting, herunder f.eks hvorfor man er uføretrygdet, med mennesker man har møtt et par ganger.

Hvis du ikke kjenner henne så godt, la meg spørre deg: Vet du hvordan hennes psykiske helse er? Vet du om hun har en såkalt usynlig sykdom? Du sier du ikke kjenner henne - men du synes det er "ufattelig" at hun har en uføretrygd?

Lukter det ikke trolletråd av dette, så stinker det iallfall sjalusi på en eller annen twisted måte.

Kutt henne ut hvis du vil, for all del, synes ikke du virker som en særlig god venn heller, hvis jeg skal være dønn ærlig. Kanskje like greit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får samboer ???  Ingen selvfølge at man får noen å dele fellesutgiftene med!

Anonymkode: 07a14...819


Du tok virkelig ikke poenget.

Unge uføre på minstestønad får avkorting i trygden om de skulle bli samboer/gift. 
 

Dette er eneste gruppen dette gjelder - de som får aller minst utbetalt. Alle over minstestønad slipper avkorting i utbetaling om de skulle bli gift/samboer.

 

Anonymkode: 1980d...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:


AAP er ikke kun for utredning, men også behandling, arbeidsutprøving, omskolering.

Det et høyst uvanlig at et så ungt menneske som dette får innvilget uføretrygd, fordi det rett og slett ikke er tid til å gjennomføre alle mulige tiltak og behandlinger som kan ha om så en teoretisk mulighet for å øke arbeidsevne, og er krav om at må gjennomføres.

Altså - selv i saker der både behandlere og NAV selv ser at det er en klar uføresak, så vil det vanligvis heller gjøres forlenging av AAP når vedkommende er så ung som dette. En søker å holde alle dører åpne lengst mulig. Som oftest på tross av det ikke finnes reell mulighet til bedring - kun utfra alder.

Så jo - om en 20-åring faktisk har fått uføretrygd er det åpenbart en sak som har vært usedvanlig soleklar.

 

Anonymkode: 1980d...666

Selvfølgelig er det en klar sak når en 20-åring er uføretrygdet, det har jeg ikke sagt noe på. Jeg vet hvordan aap fungerer, jeg er på aap selv. Men, ikke alle trenger alle 3+2 årene på utredning, behandling og utprøving. De færreste jeg kjenner har brukt alle årene på aap (selv de unge), de som ofte må gå lengst på aap er de med psykiske utfordringer. De med diagnoser som ikke er psykiske går ofte fortere i systemet. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lite med 24k brutto i mnd. når man ikke har barn!

Anonymkode: 07a14...819


Men dette er jo for resten av livet - når jevnaldrende utdanner seg, bygger karriere og tjener generelt sett bedre etterhvert som en blir eldre.

En ung ufør vil sitte med samme luseutbetalingen. For resten av livet.

Attpåtil får de - som eneste gruppe - kutt i stønaden om de skulle bli gift/sambo. Så mange teller på knappene og vet ikke om det blir råd til barn eller partner. 

Som oftest har en fordyrende utgifter til behandling, medisiner eller annen hjelp, som også spiser av et bittelite budsjett.

Anonymkode: 1980d...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:


Men dette er jo for resten av livet - når jevnaldrende utdanner seg, bygger karriere og tjener generelt sett bedre etterhvert som en blir eldre.

En ung ufør vil sitte med samme luseutbetalingen. For resten av livet.

Attpåtil får de - som eneste gruppe - kutt i stønaden om de skulle bli gift/sambo. Så mange teller på knappene og vet ikke om det blir råd til barn eller partner. 

Som oftest har en fordyrende utgifter til behandling, medisiner eller annen hjelp, som også spiser av et bittelite budsjett.

Anonymkode: 1980d...666

Teller på knappene om det blir råd til barn eller partner ??   Trodde uføre hadde dårlig helse ....

Anonymkode: 07a14...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er luksus å få penger for å ikke jobbe

Anonymkode: 51aac...d9c

Det svaret her viser bare hvor umoden og naiv du er. Kutt all kontakt med venninnen din, hun fortjener bedre.

Anonymkode: e6f33...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Teller på knappene om det blir råd til barn eller partner ??   Trodde uføre hadde dårlig helse ....

Anonymkode: 07a14...819

Så en med dårlig helse kan ikke få kjæreste eller barn? Å ha en familie og å jobbe er to vesentlig ulike ting, du er klar over det? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lisa Rowe skrev:

Så en med dårlig helse kan ikke få kjæreste eller barn? Å ha en familie og å jobbe er to vesentlig ulike ting, du er klar over det? 

Det må være trolling. Ikke bit på. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er luksus å få penger for å ikke jobbe

Anonymkode: 51aac...d9c

Jeg er ufør etter å ha hatt en svært alvorlig kreftdiagnose, med cellegiftbehandling og en diger, omfattende operasjon. Man kan ikke se det på meg.

Er det et luksusliv du kunne tenke deg?

Anonymkode: b4d69...5da

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det må være trolling. Ikke bit på. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

Håper det, men etter jeg har sett hvilke holdninger alt for mange folk her inne har mot mennesker som er uføre, så hadde jeg jammen ikke blitt overrasket, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen uføre kunne kanskje vært mer åpne om hvorfor de var det, slik at det ikke hadde blitt så mye forvirring fra folk rundt dem.

Som vennen din ts -viss dere er venner bør hun vel kunne si hvorfor hun har uføretrygd, slik at dere rundt kan forstå hvorfor hun ikke kan jobbe, men kan vere sammen med dere og på fest likevel. Viss man går rundt og later som alt er bra ovenfor venner, og heller fremstå som at man ikke gidder jobbe og at det derfor er godt å kunne få uføretrygd, er det ikke rart andre begynner å lure på om det er rett å motta trygd.

Anonymkode: 4f34e...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Noen uføre kunne kanskje vært mer åpne om hvorfor de var det, slik at det ikke hadde blitt så mye forvirring fra folk rundt dem.

Som vennen din ts -viss dere er venner bør hun vel kunne si hvorfor hun har uføretrygd, slik at dere rundt kan forstå hvorfor hun ikke kan jobbe, men kan vere sammen med dere og på fest likevel. Viss man går rundt og later som alt er bra ovenfor venner, og heller fremstå som at man ikke gidder jobbe og at det derfor er godt å kunne få uføretrygd, er det ikke rart andre begynner å lure på om det er rett å motta trygd.

Anonymkode: 4f34e...3c7

Ja, for det er ingenting som skaper bedre stemning enn å utbrodere sykehistorien sin til folk man har møtt to ganger.

Anonymkode: b4d69...5da

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I velferdsstaten Norge er det økonoi til å bruke av felleskassa. Hadde ikke gått i så mange andre land. Er kanskje bedre helse også der, når man ikke har muligheten. 

Anonymkode: be085...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen uføre kunne kanskje vært mer åpne om hvorfor de var det, slik at det ikke hadde blitt så mye forvirring fra folk rundt dem.

Som vennen din ts -viss dere er venner bør hun vel kunne si hvorfor hun har uføretrygd, slik at dere rundt kan forstå hvorfor hun ikke kan jobbe, men kan vere sammen med dere og på fest likevel. Viss man går rundt og later som alt er bra ovenfor venner, og heller fremstå som at man ikke gidder jobbe og at det derfor er godt å kunne få uføretrygd, er det ikke rart andre begynner å lure på om det er rett å motta trygd.

Anonymkode: 4f34e...3c7

Helseopplysninger er ikke noe man skal måtte dele om man ikke ønsker det. Folk må heller bare lære seg å stole på at leger, psykologer (og annet helsepersonell) klarer å gi riktige diagnoser og prognoser, og at saksbehandlere på NAV gjør jobben sin riktig, og ikke bare leverer ut uføretrygd til alle og enhver. Om jeg ser en som er ufør på byen eller på skogstur, så tenker jeg at vedkommende helt sikkert har en god dag helsemessig, og at det er fint. Om du derimot ser en som er ufør på byen eller på skogstur og automatisk tenker at vedkommende må ha svindlet hele systemet og lurer på seg sykdommer og lidelser, så er det du som er problemet, og du som må få deg en realitetssjekk. 

Jeg later ikke som om at alt er bra, men jeg deler heller ikke sensitive helseopplysninger til folk jeg ikke ønsker å dele dette med. Det er ikke mitt problem at folk er såpass inkompetente at de ikke forstår at syke mennesker også kan leve, være sosiale og gjøre diverse ting som ikke innebærer å bare ligge inne på sofaen døgnet rundt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I velferdsstaten Norge er det økonoi til å bruke av felleskassa. Hadde ikke gått i så mange andre land. Er kanskje bedre helse også der, når man ikke har muligheten. 

Anonymkode: be085...5c7

Ta USA som et eksempel, der er det tusenvis av mennesker som mister jobben på grunn av sykdom og som ender opp som hjemløse på gata. Opplys deg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Ts har i hvert fall en helt annen definisjon av luksus enn jeg har. For all del ts, hvis du er villig til å la alt gå i dass, alle sparepenger, jobb, leilighet, så kan kanskje du også "lure" deg til uføretrygd. Lykke til.

Anonymkode: f6837...a92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen uføre kunne kanskje vært mer åpne om hvorfor de var det, slik at det ikke hadde blitt så mye forvirring fra folk rundt dem.

Som vennen din ts -viss dere er venner bør hun vel kunne si hvorfor hun har uføretrygd, slik at dere rundt kan forstå hvorfor hun ikke kan jobbe, men kan vere sammen med dere og på fest likevel. Viss man går rundt og later som alt er bra ovenfor venner, og heller fremstå som at man ikke gidder jobbe og at det derfor er godt å kunne få uføretrygd, er det ikke rart andre begynner å lure på om det er rett å motta trygd.

Anonymkode: 4f34e...3c7

Helseopplysninger er private. Man kan ikke kreve at folk skal være åpne om sykdommene sine.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...