Gå til innhold

Lat venninne som ikke vil jobbe, men å være på fest orker hun. Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv lett psykisk utviklingshemmede blir ikke trygdet som 20 åringer. Man må ha moderat til alvorlig grad for ikke å være innom aap perioden. 

Anonymkode: 1a572...b13

Man kan jo være innom aap om man ikke er ut tiden. Ikke alle trenger 3 år utredning. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer man og drikke alkohol og forgifte kroppen, så klarer man lett å jobbe.

jeg er uføre og jeg jobber vær dag.

Det der e bare unnskyldning, ikke noe annet.

Anonymkode: b5026...f62

Men din logikk kan altså jeg, som er 50% ufør og bare jobber annenhver dag, kun drikke alkohol de dagene jeg har vært på jobb...? Fordi jeg må være for syk til å ta et glass vin eller en øl de dagene jeg ikke har vært på jobb...? Er du klar over hvor unyansert denne påstanden din fremstår? 

Anonymkode: 17fae...219

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kuttet henne ut/minimert samvær til bunnlinjen. Tar avstand fra den mentaliteten hun har; "Orker ikke jobbe, kan ikke få seg jobb etc" 🤢 Man kan den man vil.
 

Anonymkode: 3a318...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kuttet henne ut/minimert samvær til bunnlinjen. Tar avstand fra den mentaliteten hun har; "Orker ikke jobbe, kan ikke få seg jobb etc" 🤢 Man kan den man vil.
 

Anonymkode: 3a318...260

Nei man ikke nødvendigvis bare få en jobb !

Anonymkode: 2ece5...c25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Nei man ikke nødvendigvis bare få en jobb !

Anonymkode: 2ece5...c25

Man får ikke en jobb servert på sølvfat, man skal gjøre noe for å få en jobb. Det er mange som ikke har skjønt. Er der en vilje er der en vei.

Anonymkode: 3a318...260

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man får ikke en jobb servert på sølvfat, man skal gjøre noe for å få en jobb. Det er mange som ikke har skjønt. Er der en vilje er der en vei.

Anonymkode: 3a318...260

Lev på din rosa sky du 

Anonymkode: 2ece5...c25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Dette kunne vært meg du skrev om, bare at jeg mottar AAP og ikke uføretrygd. Jeg har alvorlige psykiske lidelser og har prøvd jobb og skole i flere år uten hell, så jeg søkte AAP på anbefaling av både lege, psykolog og saksbehandler på NAV. Likevel kan jeg se frisk ut for andre som ikke kjenner meg så godt. Jeg går på en tilrettelagt skole, men folk som ikke er nær meg vet bare at jeg går på skole, ikke at den er tilrettelagt, at jeg bare tar noen få fag og at jeg til og med sliter med å fullføre dette. Jeg er en som kun velger å gå ut og være sosial når jeg vet at jeg fremstår som frisk og rask, og det er kun mine aller nærmeste som vet at jeg er syk. Om jeg ikke vil at noen skal vite det, så får de ikke vite det, enkelt og greit. Jeg kan ha lengre perioder hvor jeg får til hverdagslige ting som å være sosial, men med en gang dette presset økes (f. eks med jobb) så forfaller helsen igjen. Å tro at du kan vurdere arbeidsevnen eller psyken til en person du kun har møtt et par ganger og såvidt kjenner er utrolig arrogant av deg. Å få uføretrygd er en lang prosess som innebærer blant annet arbeidsutprøving - det er ikke slik at du bare kan dukke opp på døra til NAV med en selvdiagnostisert lidelse og si at du ikke får til jobb eller at du har lite arbeidserfaring, så du ønsker deg trygd. 

Jeg håper du kutter henne ut, for hennes del. Å være uføretrygdet er ikke nøyaktig status i dagens samfunn, og det siste hun trenger er en "venn" som dømmer og baksnakker henne på grunn av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse uføretrådene er de morsomste på hele forumet :popcorn:🤣

Anonymkode: d37a7...c7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Lev på din rosa sky du 

Anonymkode: 2ece5...c25

survival of the fittest. man må være fleksibel, endrings villig og en figther. ikke offer mentalitet som mange har. staten ordner opp -jeg kan ikke få meg jobb

Anonymkode: 3a318...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være ufør betyr ikke  at du ikke kan være ute blant folk

Du får ikke trygd så lett.  Skam deg.  

Anonymkode: 4232a...170

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veninne? Som du bare har møtt 2 ganger. 😂

Jeg forteller IKKE folk jeg har møtt 2 ganger om mine problemer her i livet. Ikke kaller eg de veninner heller da men.

Og jeg er nok en av de du ser på som frisk. Men NAV har motatt uføresøknad.

Anonymkode: 872e0...5d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll. Hvem sutrer over 27 tusen i mnd?

Anonymkode: 761fd...11f

En 20-åring får ikke de summene i uføretrygd. 
Som ung ufør, er minstesatsen 2,91 G uten samboer. 
En 20-åring har hatt få, om noen, sjanse til å tjene såpass at vedkommende får mer enn dette. 
 

Altså, under 300k i året. Det er ca 24k brutto i mnd. Når man er 20, kan det oppleves som mye. Men når man bli eldre, ser man fort at det blir lite.

Anonymkode: 0fac0...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alkohol gjør det værre for kroppen og sykdommene, så hvorfor er det en unnskyldning for å ikke jobbe?

Anonymkode: b5026...f62

Nå var vel ikke du TS?? 

Anonymkode: 80f00...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 20-åring får ikke de summene i uføretrygd. 
Som ung ufør, er minstesatsen 2,91 G uten samboer. 
En 20-åring har hatt få, om noen, sjanse til å tjene såpass at vedkommende får mer enn dette. 
 

Altså, under 300k i året. Det er ca 24k brutto i mnd. Når man er 20, kan det oppleves som mye. Men når man bli eldre, ser man fort at det blir lite.

Anonymkode: 0fac0...122

Det er heller ikke sikkert at 20-åringen har ung ufør satsen heller. De er ganske random på hvem som får tillegget så i verste fall har de minstesats som er enda mindre. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 20-åring får ikke de summene i uføretrygd. 
Som ung ufør, er minstesatsen 2,91 G uten samboer. 
En 20-åring har hatt få, om noen, sjanse til å tjene såpass at vedkommende får mer enn dette. 
 

Altså, under 300k i året. Det er ca 24k brutto i mnd. Når man er 20, kan det oppleves som mye. Men når man bli eldre, ser man fort at det blir lite.

Anonymkode: 0fac0...122

Ikke lite med 24k brutto i mnd. når man ikke har barn!

Anonymkode: 07a14...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke lite med 24k brutto i mnd. når man ikke har barn!

Anonymkode: 07a14...819

Men det går ned når du får samboer og du må leve på samme lønn resten av livet. Ha litt perspektiv. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10-15 år kommer du til å synes synd på henne fordi hun ikke har oppnådd de samme milepælene som andre voksne... 

Anonymkode: e6643...c65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo være innom aap om man ikke er ut tiden. Ikke alle trenger 3 år utredning. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1


AAP er ikke kun for utredning, men også behandling, arbeidsutprøving, omskolering.

Det et høyst uvanlig at et så ungt menneske som dette får innvilget uføretrygd, fordi det rett og slett ikke er tid til å gjennomføre alle mulige tiltak og behandlinger som kan ha om så en teoretisk mulighet for å øke arbeidsevne, og er krav om at må gjennomføres.

Altså - selv i saker der både behandlere og NAV selv ser at det er en klar uføresak, så vil det vanligvis heller gjøres forlenging av AAP når vedkommende er så ung som dette. En søker å holde alle dører åpne lengst mulig. Som oftest på tross av det ikke finnes reell mulighet til bedring - kun utfra alder.

Så jo - om en 20-åring faktisk har fått uføretrygd er det åpenbart en sak som har vært usedvanlig soleklar.

 

Anonymkode: 1980d...666

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...