Gå til innhold

Lat venninne som ikke vil jobbe, men å være på fest orker hun. Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Du vet ingenting om henne, men med din medisinske erfaring og krystallkule så vet du hvordan ting henger sammen..  ikke verst. Kanskje du skal åpne egen praksis? Hvorfor gå til lege når du ser alt med et halvt øye liksom... 

Anonymkode: 1a572...b13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kona mi har en sånn venninne.

Uføretrygdet. Hun kan inne jobbe hun. 

Men hun kan feste hele tiden ,drikke alkohol som en svamp. Når jeg hører at hun kommer på besøk jeg gjemmer alt av alkohol vi har.

Hun skaffa seg noen jobb ,et par timer i uka. Hun må det sier hun. Er kjedelig hjemme sier hun.

Så fikk hun lønn og nav kutta i uføretrygd. Så løpte hun til oss ,eller til kona mi for å klage hvor mye nav er dritt ,og de kan ikke gjøre sånn osv... Hun henta med seg vodka flasken ,siden vi aldri har alkohol sier hun.

Usj....

 

Anonymkode: dabce...4e5

Men hun høres jo alvorlig syk ut, av alkoholisme. Ingen tar med vodka på et vanlig besøk, spesielt ikke til noe. som aldri har alkohol. 

Tung psykiatri. Jeg hadde ikke ansatt henne!

Anonymkode: 552b7...09f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du sitter med fasiten da, hun har jo ikke rett på noe liv i gode stunder. Alle på trygd bør ligge for døden, ikke sant?

Anonymkode: 31b44...951

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vet du ikke hva hun strever med. Det kan være psykisk. I så fall er det positivt for henne å komme ut sammen med venner. Du vet jo heller ikke hvordan hun har det etterpå, det kan godt hende det tar tid for henne å komme ovenpå etter sosiale treff.

Og i tillegg, når hun er så ung som hun er, har hun nok ikke tjent opp veldig mye, så inntekten hennes er mye lavere enn din. Hun lever ikke akkurat i luksus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ser ikke syk ut, men ligger ca halve dagen. har en deltidsjobb, men skjuler mye av livet mitt for omverden. pga denne dømmingen. når det er sagt, så har jeg måttet kutte ut et par uføre veninnen som har null forståelse for min situasjon. de går turer på rundt 8 timer jeg ikke har nubbsjans til. og ble regelrett forbannet over at jeg tok hensyn til meg selv🤷‍♀️

Anonymkode: a2848...fbe

Ja, slike mennesker har en stor del av skylda for dømmingen og dertil stigmatisering av uføre. Har selv en venninne (vi var ganske nær tidligere) som holder på som tjusan med hester, stall og full guffe. Jobbe kan hun imidlertid ikke. Jeg trakk meg unna henne fordi logikken i at hun er ufør er totalt fraværende.

Anonymkode: 43413...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, slike mennesker har en stor del av skylda for dømmingen og dertil stigmatisering av uføre. Har selv en venninne (vi var ganske nær tidligere) som holder på som tjusan med hester, stall og full guffe. Jobbe kan hun imidlertid ikke. Jeg trakk meg unna henne fordi logikken i at hun er ufør er totalt fraværende.

Anonymkode: 43413...478

Det finnes også folk som er uføre grunnet lettere utviklingshemming, og hvor hovedproblemet er manglende inntektsevne. De kan ofte gjøre mye annet, men ikke ha ansvaret for en reell jobb. Sier ikke at det gjelder disse, men jeg vet om noen av disse tilfellene. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Du kaller henne venninne i trådtittelen, men har bare truffet henne et par ganger, kjenner henne ikke så godt, og vurderer å kutte henne ut? :klo:

Anonymkode: ec357...515

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags SYNLIGE sykdommer skal kvalifiseres til uføre, TS? For de som du ikke ser, skal tydeligvis ikke gjøre det.

Anonymkode: 80f00...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man og drikke alkohol og forgifte kroppen, så klarer man lett å jobbe.

jeg er uføre og jeg jobber vær dag.

Det der e bare unnskyldning, ikke noe annet.

Anonymkode: b5026...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags SYNLIGE sykdommer skal kvalifiseres til uføre, TS? For de som du ikke ser, skal tydeligvis ikke gjøre det.

Anonymkode: 80f00...9a9

Alkohol gjør det værre for kroppen og sykdommene, så hvorfor er det en unnskyldning for å ikke jobbe?

Anonymkode: b5026...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet ingenting om henne, men med din medisinske erfaring og krystallkule så vet du hvordan ting henger sammen..  ikke verst. Kanskje du skal åpne egen praksis? Hvorfor gå til lege når du ser alt med et halvt øye liksom... 

Anonymkode: 1a572...b13

Reagerte på det samme! Vurderer man å kutte ut en man har truffet to ganger? Kutte ut ifht hva? 

Anonymkode: d14f3...4e2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er klar over at det nesten er praktisk umulig å få innvilget uføretrygd når - eller før - en er 20 år...?

Om dette er reelt, og ikke bare nok en oppdikta tråd for å piske opp hat mot uføre da.

Har en som 20-åring fått innvilget uføretrygd, så er det en veldig klar sak. Personen har ikke engang ha gått ut makstiden på AAP - om det ble søkt da vedkommende ble myndig, 18 år.

Det er rett og slett oppsiktsvekkende at en 20-åring er uføretrygda. NAV gjør sitt ytterste for å hale ut tiden for så unge mennesker, og prøver det meste for å slippe å innvilge.

Ikke all sykdom kan sees. Ikke alle er komfortable med å snakke om egen sykdom. Og veldig mange blir eksperter på å skjule sykdommen for en kortere periode, som en fest en kveld.

En 20-åring med uføretrygd har hatt en sterk og tydelig sak. Det er i praksis umulig å få innvilget så ung alder uten, og før en har fulgt hele ‘løpet’ til NAV, om det ikke er en usedvanlig klar sak.

Anonymkode: 1980d...666

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Du kjenner henne tydeligvis godt nok til å vite absolutt alt om henne... Eller... kan det være mulig at det er ting rundt dette som du ikke kjenner til.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Du er litt av en venninne ts... Mener du at alle uføre skal holde seg inne og ikke ha et sosialt liv? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er luksus å få penger for å ikke jobbe

Anonymkode: 51aac...d9c

Nei man lever ikke luksus 

Anonymkode: 2ece5...c25

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kona mi har en sånn venninne.

Uføretrygdet. Hun kan inne jobbe hun. 

Men hun kan feste hele tiden ,drikke alkohol som en svamp. Når jeg hører at hun kommer på besøk jeg gjemmer alt av alkohol vi har.

Hun skaffa seg noen jobb ,et par timer i uka. Hun må det sier hun. Er kjedelig hjemme sier hun.

Så fikk hun lønn og nav kutta i uføretrygd. Så løpte hun til oss ,eller til kona mi for å klage hvor mye nav er dritt ,og de kan ikke gjøre sånn osv... Hun henta med seg vodka flasken ,siden vi aldri har alkohol sier hun.

Usj....

 

Anonymkode: dabce...4e5

Jeg ville ikke ansatt en alkoholiker. Og særlig intelligens virker det heller ikke til å være hos henne. 

Anonymkode: 1a572...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv lett psykisk utviklingshemmede blir ikke trygdet som 20 åringer. Man må ha moderat til alvorlig grad for ikke å være innom aap perioden. 

Anonymkode: 1a572...b13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Good try trolling 🙄

Anonymkode: 8b172...254

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er luksus å få penger for å ikke jobbe

Anonymkode: 51aac...d9c

Det skal jeg love deg at det ikke er!

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Det går fint an å være syk men samtidig både være oppegående og sosial! Jeg er kronisk syk, men de som ser meg utenfor husets fire vegger ser ikke at jeg er syk! Sosial kan jeg også være, men de som da ser meg i et besøk, på butikken, på tur, på et frivillig oppdrag eller noe annet ser ikke hvordan jeg har det i etterkant, de ser ikke at jeg ligger i fosterstilling og gråter av smerter! De ser ikke hvor utslitt jeg endte opp med å bli av de få timene jeg var ute av huset! De ser heller ikke hvor lite jeg gjør og hvor mye jeg hviler dagene i forveien av det som skal skje slik at jeg har energi til å være med! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...