Gå til innhold

Lat venninne som ikke vil jobbe, men å være på fest orker hun. Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Hørt om usynlig sykdom? Jeg ser frisk ut, men er alvorlig syk. Det ser du ikke på meg.

Jeg kan gå på butikken. Da ligger jeg rett ut noen dager etterpå. Jeg kan gå på fest i 1-2 time og late som jeg har det gøy, da har jeg ladet opp til det hele uka og en uke etter logger jeg rett ut.

Aldri døm andre.

Anonymkode: 9bcf8...fe7

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Hvordan vet du at hun ikke er syk når du kun har truffet henne et par ganger? Fullt mulig å være syk, og samtidig oppegående og sosial.

 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun orker ikke å jobbe tydeligvis, eller vil ikke prøve fordi hun mener hun ikke får se jobb da hun ikke har arbeidserfaring og blir sliten av å jobbe. Har møtt henne et par ganger og hun er gøy å være med på sosiale ting. Det orker hun tydeligvis og blir ikke sliten av. For meg virker det som ho snylter på NAV for å leve et liv i luksus. Bor hjemme hos sine foreldre og er 20 år. Nå kjenner jeg henne ikke så godt, men synes det er ufattelig at hun skal få ha uføretrygd, mens jeg skal jobbe ræva av meg 5 dager i uken og bare tjene 27k i måneden... Vurderer å kutte henne ut. Hun er giftig

Anonymkode: 51aac...d9c

Jeg kuttet også ut ei ufør venninne når jeg var ung, men det var fordi at jeg var på jobb på dagen, og når jeg kom hjem fra jobb, var det alltid mas om at vi skulle finne på ting. Hun hadde ingen forståelse for at jeg var sliten etter jobb, samt at jeg måtte gjøre husarbeid etter arbeidstid - noe hun gjorde på dagtid mens jeg var på jobb. Det ble for slitsomt for meg. 

Anonymkode: 39dcd...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona mi har en sånn venninne.

Uføretrygdet. Hun kan inne jobbe hun. 

Men hun kan feste hele tiden ,drikke alkohol som en svamp. Når jeg hører at hun kommer på besøk jeg gjemmer alt av alkohol vi har.

Hun skaffa seg noen jobb ,et par timer i uka. Hun må det sier hun. Er kjedelig hjemme sier hun.

Så fikk hun lønn og nav kutta i uføretrygd. Så løpte hun til oss ,eller til kona mi for å klage hvor mye nav er dritt ,og de kan ikke gjøre sånn osv... Hun henta med seg vodka flasken ,siden vi aldri har alkohol sier hun.

Usj....

 

Anonymkode: dabce...4e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Hva er det for en ting å si? Jeg har selv vært på vei til å bli utbrent, null problem å være sosial (kunne være lenge på fest, men da sov jeg hele neste dag). Er så klart oppegående og sosial. Men jobb gikk ikke, fikk panikkangst hver dag. Jeg hadde flaks og ble fort bedre, nettopp fordi jeg hadde sjefer og kollegaer som forsto, og venner som ba meg med på ting selv om de visste jeg var nede, men som samtidig forsto at jeg måtte se an dagsformen. Du kan ikke se angst, depresjoner, ME. Det er heller ikke alle fysiske sykdommer som er like lett å se. Ganske kjipt å tro at noen er frisk bare fordi du ser de på gode dager

Anonymkode: 8b2f5...8e3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Det et interessant at du er så påståelig og så forteller du like etterpå at hun fikk seg jobb å nav kuttet ned i uføretrygden hennes. Har du sett hennes medisinske journal eller vært til stedet når hun fikk beskjed via brev fra nav at hun fikk ung uføretrygd innvilget.?

Anonymkode: 623c7...5c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er ufør synes jeg ikke man skal feste hver helg. Det minner om forsikringssvindel.

Hilsen ufør.

Anonymkode: 22312...227

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaahahah, er NAV et luksusliv? Seriøst? Det er noe av det dummeste jeg har lest. 

Hun liker vel å sosialisere litt av og til, det er uansett bra for psyken, slik at hun eventuelt kommer ut i arbeid etter hvert. Man blir ikke friskere av å sitte innestengt på soverommet. Om du tror det, så har du problemer. Hva vet du om hun lider av utmattelse i flere uker etter en fest? Mange som sliter med utmattelse sparer krefter slik at de kan sosialisere av og til, men når det er gjort, så er man helt tappet. Fortjener hun ikke venner fordi hun er syk? Det er nok like greit at du kutter henne ut, hun trenger ikke usympatiske mennesker i livet sitt.

 

Anonymkode: 0ba54...9b9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange sier her kan man ikke «dømme» denne venninnen ut ifra noen få sammenkomster på fest.

Synes likevel det er merkelig at det blir lynsjestemning her på KG dersom noen ytrer seg bittelitt kritisk mot folk de kjenner som er uføre, folk man kjenner godt, som man ser og observerer klarer alt av hobbyer, trening, sosiale sammenkomster, husprosjekter o.l - men ikke jobb. Mange kjenner til sånne tilfeller, og mange er ganske tett på sånne caser også, så bør ikke komme som en overraskelse at det stilles spørsmål til dette. Det betyr heller ikke at man stiller seg kritisk til alle uføre når man viser til enkelttilfeller.

Anonymkode: 43413...478

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fester hun førti timer i uka?

Anonymkode: 3aba3...a9c

Nei.

37,5 inkludert 30 min. matpause 

Anonymkode: dabce...4e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ufør synes jeg ikke man skal feste hver helg. Det minner om forsikringssvindel.

Hilsen ufør.

Anonymkode: 22312...227

Kan man leve av å feste?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er ufør synes jeg ikke man skal feste hver helg. Det minner om forsikringssvindel.

Hilsen ufør.

Anonymkode: 22312...227

What? Jeg er ufør og deler ikke din oppfatning. Å si at noe minner om forsikringssvindel når man vet 2 %.... altså 🙈

Anonymkode: a578c...c22

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mange sier her kan man ikke «dømme» denne venninnen ut ifra noen få sammenkomster på fest.

Synes likevel det er merkelig at det blir lynsjestemning her på KG dersom noen ytrer seg bittelitt kritisk mot folk de kjenner som er uføre, folk man kjenner godt, som man ser og observerer klarer alt av hobbyer, trening, sosiale sammenkomster, husprosjekter o.l - men ikke jobb. Mange kjenner til sånne tilfeller, og mange er ganske tett på sånne caser også, så bør ikke komme som en overraskelse at det stilles spørsmål til dette. Det betyr heller ikke at man stiller seg kritisk til alle uføre når man viser til enkelttilfeller.

Anonymkode: 43413...478

Jeg kan bare svare selv her (er ikke ufør nå, men er 100% sykemeldt med alvorlig diagnose). 

Det er stor forskjell på et lite hobbyprosjekt og å aktivt bruke hjernen på jobb. Jeg sliter med hjernetåke, holdet blir som bomull og klarer bare ikke å bearbeide informasjon. Jeg kan pusle litt med strikking, tegning og kanskje lage middag iblant. Kan også se tv-serier. Men å aktivt tenke hardt er nesten umulig for meg dessverre. Vet mange har det slik, kanskje det forklarer litt :)

Anonymkode: 9bcf8...fe7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mer enn nok av de som svindler seg til uføretrygd, men det er ikke dermed sagt at man ikke er ufør fordi man er på fest en gang i blant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som mange sier her kan man ikke «dømme» denne venninnen ut ifra noen få sammenkomster på fest.

Synes likevel det er merkelig at det blir lynsjestemning her på KG dersom noen ytrer seg bittelitt kritisk mot folk de kjenner som er uføre, folk man kjenner godt, som man ser og observerer klarer alt av hobbyer, trening, sosiale sammenkomster, husprosjekter o.l - men ikke jobb. Mange kjenner til sånne tilfeller, og mange er ganske tett på sånne caser også, så bør ikke komme som en overraskelse at det stilles spørsmål til dette. Det betyr heller ikke at man stiller seg kritisk til alle uføre når man viser til enkelttilfeller.

Anonymkode: 43413...478

Bittelitt kritisk? 

Tråden omhandler en jente på 20 år som er uføretrygdet. Du får ikke uføretrygd som 20 åring uten at det ligger en alvorlig funksjonshemming i bunn, synlig eller usynlig.

Samtidig presterer ta å skrive at denne IKKE er syk, siden hun er med på fest. Ta kjenner ikke denne jenta, men har likevel bestemt seg for at hun er "giftig". Kan du tenke deg hvordan det er å vite at folk rundt deg tenker slike ting om deg?

Den stigmatiseringen av uføre som utvikler seg er alvorlig. Selv har jeg knapt vært ute av døren annet til butikken, heller ikke hatt besøk siden det ble klart at det gikk mot ufør for meg for noen år siden. For meg er  Stigmaet ved å være ufør er verre enn sykdommen i seg selv. Og slik er det for mange.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er jo ikke syk. Helt oppegående og sosial ute blandt oss og ingen tydelige tegn til sykdom

Anonymkode: 51aac...d9c

Hun er ikke syk fordi hun ikke har tydelig tegn på sykdom. Så hvordan kategoriserer du kreftsyke? Ikke alvorlige syke fordi du ikke ser kreftcellene...? 

Anonymkode: 23ef4...fce

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bare svare selv her (er ikke ufør nå, men er 100% sykemeldt med alvorlig diagnose). 

Det er stor forskjell på et lite hobbyprosjekt og å aktivt bruke hjernen på jobb. Jeg sliter med hjernetåke, holdet blir som bomull og klarer bare ikke å bearbeide informasjon. Jeg kan pusle litt med strikking, tegning og kanskje lage middag iblant. Kan også se tv-serier. Men å aktivt tenke hardt er nesten umulig for meg dessverre. Vet mange har det slik, kanskje det forklarer litt :)

Anonymkode: 9bcf8...fe7

Jeg kan relatere meg litt her. Er også sykmeldt på vei mot mest sannsynlig delvis (håper jeg) uføretrygd. Jeg har hobbyer, er noe sosial og gjør av og til husarbeid, men kan ikke stå i jobb en hel arbeidsdag og er ikke stabil nok til å være en foretrukket arbeidstaker. Utad ser man ikke at jeg er syk, men ingen ser hvordan jeg har det hjemme, hvordan en tur på shopping affekterer alt annet osv. De fleste viser seg fra sin beste side, det gjelder også uføre og syke. 

Anonymkode: 5f0d8...ac1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke syk fordi hun ikke har tydelig tegn på sykdom. Så hvordan kategoriserer du kreftsyke? Ikke alvorlige syke fordi du ikke ser kreftcellene...? 

Anonymkode: 23ef4...fce

Haha, sorry jeg ler, men denne var morsom egentlig. Dagens. Likte denne. 

Anonymkode: 2023b...2cd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser ikke syk ut, men ligger ca halve dagen. har en deltidsjobb, men skjuler mye av livet mitt for omverden. pga denne dømmingen. når det er sagt, så har jeg måttet kutte ut et par uføre veninnen som har null forståelse for min situasjon. de går turer på rundt 8 timer jeg ikke har nubbsjans til. og ble regelrett forbannet over at jeg tok hensyn til meg selv🤷‍♀️

Anonymkode: a2848...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...