Gå til innhold

Tabbet meg ut i boligkjøp..


Stiigen

Anbefalte innlegg

Dette var ikke noe farlig i det hele tatt, herregud du kjøpte jo ikke noe! Det å drømme deg vekk må du være forsiktig med, det har jeg også gjort og du blir skuffet når ting ikke blir slik som du vil. Men det går over, det går ikke over dersom du har investert. Du hadde ikke råd, og det paret hadde råd, og sånn er livet/kapitalismen. De hadde sikkert opparbeidet seg en formue, evt. solgte et hus og hadde penger oppspart, det hadde ikke du.

Så alt jeg kan si er at du får ta deg en bolle og komme deg over det, og så tenke på fremtiden og ta kontroll over den på din måte. Ikke drøm deg bort i noe du ikke har, vent med å drømme til du skaffer deg det! Ellers skuffer du bare deg selv unødvendig mye.

Ikke alle har penger heller, jeg fikk ingenting fra familien (penger, kausjon, etc) og måtte spare meg frem til å få kjøpt de "billigste" objektene som fantes langt utenfor sentrum av byen. Jeg kjøpte noen av de mest rimeligste nybyggene med energiklasse B og skal snart over til overtakelse. Jeg angrer ikke ett eneste sekund. Jobben min er relativt stabil, og jeg bruker veldig lite strøm/fellesutgifter på bygget. Alternativet var å leie noe dårligere til en god del mer enn det jeg nå betaler på lånet. Den trenger ikke vedlikehold på flere flere år, og jeg skal selvfølgelig betale ned på leiligheten. Dette ER et godt kjøp, mener jeg. Selv om den ikke stiger noe særlig i verdi får jeg likevel solgt og om det blir dårlige tider så kan jeg jo bo her...

Likevel er det folk som skriver at nybygg blir bygd med dårlig byggekvalitet til den neste håpefulle unge personen med rykende ferskt finansieringsbevis i hånda. Ja, jeg vet at betongblokker ikke er så pene, men det var drøyt sagt. Vi har noen av de strengeste byggestandardene nå så dette er bare tull. Og hvis man tror eldre boliger er bra så er det fordi de gode overlevde og ble vedlikeholdt, men de dårlige forsvant...

Anonymkode: c28d7...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har opplevd noe lignende. Fant en veldig fin. Leiligheten, og la inn bud litt under prisantydning...selger kom aldri med noe motbud og der var heller ingen andre med i budrunden. Og siden budet mitt var så nærme prisantydning så tenkte jeg at selger nok ville godta det etterhvert. 

Men selger bare la ut en ny visning uken etter, og da endte jeg i budrunde med en annen, som endte opp med å kjøpe leiligheten langt over prisantydning. 

Ble forbannet på meg selv i lang tid etterpå...

Anonymkode: e00bf...029

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg trodde denne historien skulle dreie seg om at du var dum nok til å kjøpe en leilighet LANGT over evne. For det ville vært en sorg som hadde vært vanskeligere å leve med enn at du tapte den til noen andre. Vi lever i en veldig usikker tid nå.

 

Det trodde jeg også, så vart lettet over at det gikk som det gikk 😅

Anonymkode: bbb33...02c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finansiering burde sjekkes før man kunne blitt med på budrunder.

Anonymkode: 91918...098

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har medfølelse for ts. Hadde det ikke vært for det eldre ekteparet kunne hun nå ha sittet å prompet i jacuzzien mens hun beundret utsikten. 

Anonymkode: 8715f...dfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg trodde denne historien skulle dreie seg om at du var dum nok til å kjøpe en leilighet LANGT over evne. For det ville vært en sorg som hadde vært vanskeligere å leve med enn at du tapte den til noen andre. Vi lever i en veldig usikker tid nå.

 

Ja, jeg tror dette var Guds veier for å redde TS fra økonomisk ruin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
21 timer siden, Traktor skrev:

Snakk om liksusproblemer. 

Liksusproblemer- dagens nyord - krysning mellom liksomproblemer og luksusproblem? Fantastisk!

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Liksusproblemer- dagens nyord - krysning mellom liksomproblemer og luksusproblem? Fantastisk!

Takk for komplimentet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 19.23, Hyoscyamus skrev:

Med fare for å fremstå som litt treg i topplokket: Jeg skjønner ikke helt "greia" her, du hadde vel ikke en reell sjanse til å få kjøpt denne leiligheten uansett? 

 

HAr aldri sagt at jeg ikke hadde råd. Sa bare at jeg har sett på prisklassen 3-4 mill. Da trenger jeg ikke noe særlig lån. Men når jeg åpner meg for å ta lån (som jeg fint kan klare å betjene) så er 7 mill mulig. Har bare ikke vurdert det før jeg så denne.
Mange Haters her. Luksusproblem; sure, men jeg ser for meg jeg kunne blitt genuint lykkelig i denne kåken, og er lykke luksus?
Tanken på å åpne øynene hver morgen og se ut over hele fjorden og fjellene, og ha frokost på balkongen i morgensol. Det ville bare gjort meg veldig happy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stiigen skrev:

HAr aldri sagt at jeg ikke hadde råd. Sa bare at jeg har sett på prisklassen 3-4 mill. Da trenger jeg ikke noe særlig lån. Men når jeg åpner meg for å ta lån (som jeg fint kan klare å betjene) så er 7 mill mulig. Har bare ikke vurdert det før jeg så denne.
Mange Haters her. Luksusproblem; sure, men jeg ser for meg jeg kunne blitt genuint lykkelig i denne kåken, og er lykke luksus?
Tanken på å åpne øynene hver morgen og se ut over hele fjorden og fjellene, og ha frokost på balkongen i morgensol. Det ville bare gjort meg veldig happy.

I første innlegg skrev du "prisklassen min er 3-4 millioner", da er det en rimelig tolkning at det betyr "dette har jeg råd til å kjøpe". Som du ser ut av svarene her så har så å si alle tolket det dithen. Men du har selvsagt rett i at du aldri direkte skrev at du ikke har råd til mer enn 4 millioner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stiigen skrev:


Tanken på å åpne øynene hver morgen og se ut over hele fjorden og fjellene, og ha frokost på balkongen i morgensol. Det ville bare gjort meg veldig happy.

Det ville gjort de fleste veldig happy, men ingen er berettiget en luksusleilighet som gjør de happy. Mange har ikke mulighet til å kjøpe leilighet engang. På tide å få hode ut av rassen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/18/2020 at 5:54 AM, AnonymBruker said:

Har medfølelse for ts. Hadde det ikke vært for det eldre ekteparet kunne hun nå ha sittet å prompet i jacuzzien mens hun beundret utsikten. 

Anonymkode: 8715f...dfb

Ts er en mann.

Anonymkode: a8efb...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Stiigen skrev:

HAr aldri sagt at jeg ikke hadde råd. Sa bare at jeg har sett på prisklassen 3-4 mill. Da trenger jeg ikke noe særlig lån. Men når jeg åpner meg for å ta lån (som jeg fint kan klare å betjene) så er 7 mill mulig. Har bare ikke vurdert det før jeg så denne.
Mange Haters her. Luksusproblem; sure, men jeg ser for meg jeg kunne blitt genuint lykkelig i denne kåken, og er lykke luksus?
Tanken på å åpne øynene hver morgen og se ut over hele fjorden og fjellene, og ha frokost på balkongen i morgensol. Det ville bare gjort meg veldig happy.

Det kan jo hende at hvis du hadde sett mer i prisklassen 5-7 millioner, så ville du funnet mer du likte. For å se på leiligheter rundt 3-4 millioner i Oslo og så plutselig se på en til 7 som du i grådigheten ville gjøre et kupp på, vil jo fort skape illustrasjonen om at den leiligheten var den perfekte. Du har jo ingen andre å reelt sammenligne den opp mot i samme prisklasse. 

Anonymkode: 2026a...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager jobber du med, siden du trodde du hadde sjans på denne leiligheten som var dobbelt så dyr som din prisklasse?

Anonymkode: 8d7e0...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt! Har vært i litt samme situasjon. Vi bøy maks av budsjettet vårt på et hus med to utleiedeler. Så måtte vi ringe banken og høre om de kunne strekke seg siden det var to utleiedeler, og i mellomtiden ble huset tatt😖

Anonymkode: 8ab16...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er så heldig at du ikke kjøpte en bolig langt over ditt budsjett. Du må takke alle guder, skjebnen og høyere makter for at du ikke gikk inn i fella. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det føles kjipt. MEN som flere andre satt jeg med hjertet i halsen og regnet med at historien skulle ende med at du kjøpte en bolig som var ALTFOR dyr. Jeg ble lettet da utfallet ble slik som det ble. Du finner nok en kjempefin leilighet med plass til jakuzzi for noen mill mindre. :)

Anonymkode: 3b4ca...f69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo hende at hvis du hadde sett mer i prisklassen 5-7 millioner, så ville du funnet mer du likte. For å se på leiligheter rundt 3-4 millioner i Oslo og så plutselig se på en til 7 som du i grådigheten ville gjøre et kupp på, vil jo fort skape illustrasjonen om at den leiligheten var den perfekte. Du har jo ingen andre å reelt sammenligne den opp mot i samme prisklasse. 

Anonymkode: 2026a...9ee

Tror ikke det er snakk om Oslo i ts sitt innlegg. Han skriver "byfjellene" og det høres ut som Bergen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har finansieringsbevis så kunne du ikke kjøpt den. Det er veldig kjipt å låne over evne, man har et fint sted å bo men man får jo ikke råd til noe i hverdagen.

Praktiske råd:

- Legg inn favorittsøk på denne adressen på Finn.no med varsel på epost, så om noen år når de skal selge og du har bedre råd/en annen leilighet du kan selge for å få penger, så kan du by igjen.

- Kjøp en annen leilighet nå. Nå vet du at du kanskje kan øke budsjettet litt mot 5 feks og da får du sikkert en kjempefin leilighet (du har jo tross alt kun sett på 1 leilighet som var over det opprinnelige budsjettet på 3-4)

- Innse og aksepter at når man er på boligjakt er det alltid et par drømmehus/drømmeleiligheter som man ikke får. Det er kjipt, men så finner man en ny fin leilighet, like fin eller kanskje finere. Og man bør også være litt mer kald og kynisk og ikke la følelsene ta overhånd i boligkjøp :)

Anonymkode: 2e5da...3c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...