Gå til innhold

Tabbet meg ut i boligkjøp..


Stiigen

Anbefalte innlegg

Min historie er ganske tragisk, men selvforskylt.
Jeg har vært på sporadisk jakt etter å kjøpe leilighet i ca 2-3 år. HAr sett mye rart, og bydd på noen (men alltid gitt meg i budrundene). 
Prisklassen min er ca 3-4 millioner. MEN jeg så en absolutt fantastisk leilighet på Finn, og gitt på visning litt for moro skyld. Den var laangt over min prisklasse (7,2 millioner)...men jeg falt 100% pladask. Den var PERFEKT. Den hadde alt jeg noensinne kunne ønske +++. Den var unik på den måten at alle rommene hadde full vegg til vegg vindu med utsikt over hele byen,og byfjellene. Jeg regnet på det og fant ut jeg kunne klare det med en del lån, og vurdere nye inntektskilder. Så jeg begynte å by. Begynte med et lavt bud, som ble avvist, ventet noen dager og la inn et litt høyere. De kom ned i prisen, men ikke nok for meg. Det gikk 2-3 uker, jeg laget meg en hel fantasiverden i denne leiligheten. Hadde allerede funnet møblene, og planlagt å kjøpe en yakuzzi til den store takterassen. Jeg forestilte meg hvor lykkelig jeg ville være der, tenk å åpne øynene og se den utsikten hver morgen.  Jeg la inn et høyere bud, eier kom med et motbud som jeg ikke tok. Men jeg så nå at vi begynte å komme nærmere. Jeg hadde et prispunkt jeg kunne gå til som lå rett under det eier foreslo, som de nok definitivt ville gått med på. MEN siden denne hadde vært ute i 2 måneder, og ingen andre enn meg var interessert så ble jeg kjepphøy. Det var gått 3 uker fra mitt første bud, og jeg ventet en uke etter mitt siste bud for å se om megleren tok kontakt(ville ikke vise for mye interesse). Men siden han ikke tok kontakt så tok jeg kontakt, og fikk en ny visning for å se den igjen, og måle opp plassen til boblebadet. Følelsen når jeg kom tilbake var enda sterkere; leiligheten var helt spektakulær, utsikten var helt utrolig. Jeg gjorde en 100% avgjørelse for å kjøpe den samme dagen.
1 time etter jeg hadde sett den pep det inn en sms; budvarsel på leiligheten min!!  Jeg fikk hakeslepp, megleren hadde ikke engang sagt at noen andre hadde vist interesse. Dette var et eldre ektepar; og jeg var sjangseløs i budrunden mot dem. De hadde sett leiligheten den samme morgenen for første gang, og tok leiligheten jeg hadde siklet over i 3 uker. 
Det gjør så utrolig vondt no, fikk ikke sove engang. Folk sier "du finner en ny leilighet", men det er ikke tilfelle, det finnes rett og slett ingen leilighet som er like bra som denne. Så det kom ut en idag til 10 millioner som ikke var en brøkdel av hvor bra denne kåken var.
Jeg er så sinnsykt sur på meg selv, og føler meg så forbannet uheldig at disse folka kom og så leiligheten AKKURAT den dagen jeg bestemte meg for å kjøpe den etter så lang tid. Føler meg også sur på megleren som ikke ga meg en liten "heads up" at det var noen nye "spillere på banen" (men forstår han tenker kommisjon).

Så moralen her er ;  Ikke vent !! Når du finner det som føles helt rett så bare slå til!  Ikke bli kjepphøy, ting kan snu så sykt fort! 
Setter pris på sympatierklæringer og hjerter i kommentarfeltet, synes fryktelig synd på meg selv om dagen, og er sinnsykt sur på meg selv.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke sikkert de ville solgt til det du hadde bydd uansett. Om du ikke kunne by 7 mill, så tviler jeg på at de ville solgt den til deg. Så ja, kanskje du hadde hatt eneste bud, men det betyr ikke at du ville fått kjøpt.

 

Anonymkode: 5cc11...781

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah du får ikke noen hjerter eller sympati av meg i allefall... 

Anonymkode: abc4c...0e2

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å fremstå som litt treg i topplokket: Jeg skjønner ikke helt "greia" her, du hadde vel ikke en reell sjanse til å få kjøpt denne leiligheten uansett? 

 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde også denne historien skulle handle om at du hadde bydd på en leilighet du ikke kunne betale for, og at det var tragediene. 

Hadde du finansieringsbevis for 7,2 millioner? Hvis ikke, så har du sluppet unna. 

Det lønner seg aldri å dra og fysisk se på boliger utenfor ens eget budsjett. Dyrere boliger har alltid bedre fasiliteter, og når man går tilbake til boligene innenfor ens eget budsjett, blir man bare skuffet.

Anonymkode: 93002...bf6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stiigen skrev:

Min historie er ganske tragisk, men selvforskylt.
Jeg har vært på sporadisk jakt etter å kjøpe leilighet i ca 2-3 år. HAr sett mye rart, og bydd på noen (men alltid gitt meg i budrundene). 
Prisklassen min er ca 3-4 millioner. MEN jeg så en absolutt fantastisk leilighet på Finn, og gitt på visning litt for moro skyld. Den var laangt over min prisklasse (7,2 millioner)...men jeg falt 100% pladask. Den var PERFEKT. Den hadde alt jeg noensinne kunne ønske +++. Den var unik på den måten at alle rommene hadde full vegg til vegg vindu med utsikt over hele byen,og byfjellene. Jeg regnet på det og fant ut jeg kunne klare det med en del lån, og vurdere nye inntektskilder. Så jeg begynte å by. Begynte med et lavt bud, som ble avvist, ventet noen dager og la inn et litt høyere. De kom ned i prisen, men ikke nok for meg. Det gikk 2-3 uker, jeg laget meg en hel fantasiverden i denne leiligheten. Hadde allerede funnet møblene, og planlagt å kjøpe en yakuzzi til den store takterassen. Jeg forestilte meg hvor lykkelig jeg ville være der, tenk å åpne øynene og se den utsikten hver morgen.  Jeg la inn et høyere bud, eier kom med et motbud som jeg ikke tok. Men jeg så nå at vi begynte å komme nærmere. Jeg hadde et prispunkt jeg kunne gå til som lå rett under det eier foreslo, som de nok definitivt ville gått med på. MEN siden denne hadde vært ute i 2 måneder, og ingen andre enn meg var interessert så ble jeg kjepphøy. Det var gått 3 uker fra mitt første bud, og jeg ventet en uke etter mitt siste bud for å se om megleren tok kontakt(ville ikke vise for mye interesse). Men siden han ikke tok kontakt så tok jeg kontakt, og fikk en ny visning for å se den igjen, og måle opp plassen til boblebadet. Følelsen når jeg kom tilbake var enda sterkere; leiligheten var helt spektakulær, utsikten var helt utrolig. Jeg gjorde en 100% avgjørelse for å kjøpe den samme dagen.
1 time etter jeg hadde sett den pep det inn en sms; budvarsel på leiligheten min!!  Jeg fikk hakeslepp, megleren hadde ikke engang sagt at noen andre hadde vist interesse. Dette var et eldre ektepar; og jeg var sjangseløs i budrunden mot dem. De hadde sett leiligheten den samme morgenen for første gang, og tok leiligheten jeg hadde siklet over i 3 uker. 
Det gjør så utrolig vondt no, fikk ikke sove engang. Folk sier "du finner en ny leilighet", men det er ikke tilfelle, det finnes rett og slett ingen leilighet som er like bra som denne. Så det kom ut en idag til 10 millioner som ikke var en brøkdel av hvor bra denne kåken var.
Jeg er så sinnsykt sur på meg selv, og føler meg så forbannet uheldig at disse folka kom og så leiligheten AKKURAT den dagen jeg bestemte meg for å kjøpe den etter så lang tid. Føler meg også sur på megleren som ikke ga meg en liten "heads up" at det var noen nye "spillere på banen" (men forstår han tenker kommisjon).

Så moralen her er ;  Ikke vent !! Når du finner det som føles helt rett så bare slå til!  Ikke bli kjepphøy, ting kan snu så sykt fort! 
Setter pris på sympatierklæringer og hjerter i kommentarfeltet, synes fryktelig synd på meg selv om dagen, og er sinnsykt sur på meg selv.
 

Haha, du forventer sympatierklæringer på dette her?!

Jeg hadde regnet med at casen skulle gå på at du hadde fått tilslag på bolig langt over din betalingsevne, men du slapp altså unna 😂

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde historien skulle ende med at du hadde vunnet budrunden og må var i trøbbel fordi du ikke har mulighet til å betale for den.

Vær heller glad for at du ikke fikk den når den er langt over budsjettet ditt.

Anonymkode: d8c8d...ac1

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan du skulle kunne ha kjøpt en leilighet til 7 mill når budsjettet ditt var 3-4 millioner (selv ikke dersom du «vurderte andre inntektskilder», da banken uansett ikke vil legge mer enn 100% arbeid til grunn når de innvilger lån) Fikk du godkjent finansieringsplanen din av banken? Hvis ikke så slapp du unna masse trøbbel.

Anonymkode: 50e33...2ea

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke råd til den uansett så det er jo bare bra at den gikk før du gjorde noe hinsides dumt. Jeg kjøpte leilighet for 2,8 og kunne aldri i helvete finne på å kjøpe eller by på en leilighet som kosta langt over det dobbelte. Det er idioti, tankeløst og vitner om null økonomisk sans. Du kjørte ikke deg selv på grunn denne gangen men du kommer til å gjøre det med den holdningen.

Anonymkode: c6f69...2be

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke dette, «din prisklasse» er 3-4 mill., men du byr på en leilighet til over 7? Hæ?

Anonymkode: 1834b...d54

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste trådtittel og leste første halvdel av innlegget ditt var jeg helt sikker på at tabben du refererte til var at du hadde fått leiligheten og angret deg på kjøpet og det ville vært ganske mye verre. 

Jeg har selv vært der hvor vi for et par år siden bydde ganske mye over planlagt budsjett (men innenfor bankens rammer altså) på en leilighet der vi hadde mentalt flyttet inn. Ble helt forelsket utsikten og den store, åpne løsningen som den leiligheten hadde, men så mellom fingrene på veldig mye annet fordi jeg ble veldig emosjonelt investert i ideen om å bo der. 

Heldigvis tapte vi også budrunden, og det var veldig surt da dette var en periode der boligmarkedet kokte og vi følte at vi tapte penger for hver visningshelg som gikk, men jeg er i dag utrolig glad for at det gikk som det gikk. Selv om vi teknisk sett hadde råd til den leiligheten så var den jo over det vi hadde planlagt å gå for, og det ville gjort at vi i dag hadde hatt mye strammere rammer. Dessuten fant vi en leilighet et par måneder senere som passet oss mye bedre. Ikke like blendende, men mye mer praktisk og ikke minst innenfor planlagt budsjett. Er rett og slett utrolig glad for at vi ikke fikk den leiligheten som vi først ønsket oss.

Anonymkode: 202fb...c16

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Callisto83 skrev:

Jeg trodde denne historien skulle dreie seg om at du var dum nok til å kjøpe en leilighet LANGT over evne. For det ville vært en sorg som hadde vært vanskeligere å leve med enn at du tapte den til noen andre. Vi lever i en veldig usikker tid nå.

 

Usikker tid? Tror du koronaen knekker boligmarkedet?

Anonymkode: 33d96...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo nå at jeg har også tabbet meg noe voldsomt ut. Jeg kjøpte meg en bolig på landet til 1,5 mill fordi det var det jeg hadde råd til. Men ser jo at jeg skulle ha lagt inn bud på 1,5 mill på boliger verdt det dobbelte! :balltre:

Anonymkode: 93e79...1ba

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke tabbet deg ut, du ble reddet i siste liten av det eldre ekteparet.

Anonymkode: 22ca3...172

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke råd.

Jeg blir ikke lei meg fordi jeg ikke kjøpte slottet slikt jeg kjøpte bolig liksom, det var ikke mulig for meg.

Ikke bli lei deg over at fantasier ikke blir virkelighet.

Anonymkode: 3fd83...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør takke det eldre paret i aftenbønnen din hver kveld. De reddet skinnet ditt. Og helt sikkert økonomien din.

Anonymkode: 208fb...884

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...