Gå til innhold

Flere som har født uten smertelindring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hiver ut en brannfakkel: kan ikke fatte å begripe at man har sånn sprøyteskrekk at man ikke vil ha smertelindring 🙈 det er det dummeste jeg leser, mye bedre å ligge i fødsel i 3 dager enn å få epidural liksom. Eller at det ender i keisersnitt fordi mor er utslitt osv... Jeg er stolt over at både jeg og barnet overlevde fødselen jeg, med epidural og har aldri sett at dette med å føde med eller uten smertelindring har betydning på en CV eller blir trukket frem i konfirmasjontalen til barna... 

Anonymkode: 834e7...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hiver ut en brannfakkel: kan ikke fatte å begripe at man har sånn sprøyteskrekk at man ikke vil ha smertelindring 🙈 det er det dummeste jeg leser, mye bedre å ligge i fødsel i 3 dager enn å få epidural liksom. Eller at det ender i keisersnitt fordi mor er utslitt osv... Jeg er stolt over at både jeg og barnet overlevde fødselen jeg, med epidural og har aldri sett at dette med å føde med eller uten smertelindring har betydning på en CV eller blir trukket frem i konfirmasjontalen til barna... 

Anonymkode: 834e7...655

Forstår holdningen din. Men så lenge man opplever god framgang og effektive rier vil det jo ikke bli så mye verre smertemessig om man klarer å puste og jobbe med kroppen. Utover "ring of fire" fikk jeg pauser til å hente meg inn til neste rie og plutselig var uten ute. 

Stolt av å ha mestret en fødsel uten annen påvirkning enn hjelp fra jordmor. En helt syk mestringsfølelse. 

Ser ingen grunn til å legge til medisinske prosedyrer for noe som vanligvis går helt bra naturlig.

Anonymkode: e9ebd...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det fort blir litt steile fronter (som ved ammediskusjoner, som en annen påpekte), og at motivene blir litt misforstått.

For meg handlet det aldri om å "tøffe seg", "lide seg gjennom", "skryte av", eller noe som helst i den duren. 

Jeg leste meg opp på litteratur om kvinnekroppen i forbindelse med graviditet og fødsel, og basert på dette tok jeg et gjennomtenkt valg for meg selv. Bl.a. leste jeg (den ganske kjente) boken til Ina May: https://www.amazon.com/Ina-Mays-Guide-Childbirth-Gaskin/dp/0553381156 . 

Det betyr ikke at jeg mener andre skal følge samme oppskrift som meg.

Jeg kan ikke fatte hvorfor noen tar andres beretninger om egne livsvalg nærmest som personlig kritikk, og slår ut alle piggene med en gang temaet "å få barn eller ikke", "fødsel uten smertelindring" eller "fullamming" dukker opp. 

Anonymkode: 5d066...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er sært med kvinner som fremstiller seg selv som superhelter om de føder uten smertelindring. 
 

Noen har behov for det, andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utover "ring of fire" fikk jeg pauser til å hente meg inn til neste rie og plutselig var uten ute. 

Anonymkode: e9ebd...644

Da var du heldig. Ikke alle har pauser mellom riene.

Anonymkode: faf8c...0ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Føler alle har født med smertelindring, og spesielt epidural.

Har selv født tre barn med bare lystgass som lindring. Flere med meg?

Første fødsel trodde jeg at jeg skulle dø og klarte  nesten ikke å presse ut ungen pga var så utslitt med 3 døgn med veer. Men var ikke tilgang til noe spesielt smertelindring fordi det bare var en fødestue uten sykehus.

Flere som har født naturlig og levd i smertehelvete mens de bragte barna til verden?

 

Anonymkode: 1f1a9...7df

Lett pinlig å skryte på seg fødsel uten smertelindring når lystgass er smertestillende. 

Anonymkode: b4ef1...efc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lett pinlig å skryte på seg fødsel uten smertelindring når lystgass er smertestillende. 

Anonymkode: b4ef1...efc

Lær deg å lese hele tråden, så slipper du å komme med feilinformasjon om meg.

Anonymkode: 1f1a9...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lær deg å lese hele tråden, så slipper du å komme med feilinformasjon om meg.

Anonymkode: 1f1a9...7df

Jeg har heller aldri skrytt. Hvor tar du det fra? Er drittlei av å forsvare meg så dere får holde liv i tråden selv. Jeg spurte ett spørsmål, det ligger kun nysgjerrighet bak. Ikke for å skryte, ikke for å se ned på de som bruker smertelindring heller.

For å ta det først som sist. Jeg hadde lystgass på fødsel nr 1, men den brukte jeg såvidt pga det var noe feil med den. I de andre to fødslene mine brukte jeg ingenting. Så da har jeg født to uten noen ting og en med litt lystgass. Sånn fornøyd?????

Herregud, blir så overgitt over folk på kg. Takk til de som svarer på det jeg faktisk spør om iallefall.

Siste post fra meg. Hilsen ts.

Anonymkode: 1f1a9...7df

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Flere som har født naturlig og levd i smertehelvete mens de bragte barna til verden?

Vel TS, du er nok den eneste som har gjort det. Iiiingen andre i hele Norge har greid det. Hele innlegget ditt oser av skjult skryt. 

Anonymkode: b4ef1...efc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel TS, du er nok den eneste som har gjort det. Iiiingen andre i hele Norge har greid det. Hele innlegget ditt oser av skjult skryt. 

Anonymkode: b4ef1...efc

Gi fan i å hetse ts

Anonymkode: b1385...d16

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født mine to barn uten noen form for smertelindring. Begge fødslene har vært raske så smerten har vært relativt kortvarig. Skulle jeg hatt vonde rier i mange timer hadde jeg helt klart bedt om epidural. 

Anonymkode: dc01f...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel TS, du er nok den eneste som har gjort det. Iiiingen andre i hele Norge har greid det. Hele innlegget ditt oser av skjult skryt. 

Anonymkode: b4ef1...efc

Dårlig skjult. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde epidural med første, og ingen smertelindring de to andre fødslene. Første fødsel var et h*&%×te, med tang og vakuum etter 35 timer. Hadde seriøst dødd uten! Slik sett var det gull verd, og hadde gjort det igjen! Men, etter fødsel tok det nesten to døgn før jeg var "på plass". Nå kan jo det ha med hele forløpet å gjøre, men... Andre var styrtfødsel, så rakk ikke noe. Hadde tenkt å ha epidural, siden jeg ikke trodde jeg klarte det uten da heller. Hinsides vondt, men gikk så fort at jeg rakk ikke å tenke. Oppe og gikk med det samme etterpå, og var 100% med hele tida! Så da tredje skulle komme, ville jeg prøve uten. Ble også styrtfødsel, og gikk helt fint! Man vet ikke hva man går til, og alt er lov! Man er like mye fødekvinne uansett!!!!!

Anonymkode: bce9c...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormrier og stjernekikker uten epidural. Ikke til å anbefale 😣 Men det gikk bra, da. Jeg er ikke redd for å føde igjen 😊

Anonymkode: 23f54...5e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv ikke født enda (snart termin), men jordmor har fortalt meg følgende: Det er lite poeng i epidural hvis fødselen går relativt raskt. Epiduralen skrus av i pressfasen og bedøver heller ikke så langt ned, så utdrivelsesfasen vil man uansett kjenne godt. Epidural er et veldig fint hjelpemiddel for dem som ligger lenge i smerter, slik at de kan få hvilt og samlet krefter. Lange og korte fødsler er som natt og dag, og kan ikke sammenlignes. Man er ikke mer tøff hvis man er i aktiv fødsel i 7 timer uten epidural, enn hvis man er i aktiv fødsel i tre døgn med epidural.

Anonymkode: 44510...f6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er tilfeldigheter som avgjør om man har behov for eller blir anbefalt smertelinding under en fødsel, og alle fødsler er en føkkings stor jobb uansett, så jeg synes det er smålig å skulle skryte av å føde uten smertelinding. Det er ikke relevant før alle fødsler er helt like ellers! 

Anonymkode: 51996...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...