Gå til innhold

Flere som har født uten smertelindring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler alle har født med smertelindring, og spesielt epidural.

Har selv født tre barn med bare lystgass som lindring. Flere med meg?

Første fødsel trodde jeg at jeg skulle dø og klarte  nesten ikke å presse ut ungen pga var så utslitt med 3 døgn med veer. Men var ikke tilgang til noe spesielt smertelindring fordi det bare var en fødestue uten sykehus.

Flere som har født naturlig og levd i smertehelvete mens de bragte barna til verden?

 

Anonymkode: 1f1a9...7df

99% av verdens befolkning føder uten smertelindring.

Anonymkode: 0c8a2...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg synes det var helt grusomt å føde. De som sier alle smerter er glemt når ungen er ute, kan ta seg ei bolle. Jeg husker fortsatt hvor vondt jeg synes det var, og gruer meg til neste fødsel i februar nettopp fordi jeg veit hvor vondt det er. Jeg endte opp med epidural med første, og kommer til å be om det med neste også. Ser ikke poenget med å ha det vondt når det finnes smertelindring - selv om det kjentes ut som at jeg skulle revne på tvers med epidural også. 

Anonymkode: 77b64...263

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født begge uten noe. Drit vondt ja, men helt overkommelig. Ser for meg at dersom fødselene hadde vart over et lengere tidsrom enn de gjorde kunne det nok vært aktuelt. 

Anonymkode: 173b8...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

99% av verdens befolkning føder uten smertelindring.

Anonymkode: 0c8a2...669

Og en del dør og/eller får alvorlige skader 

Anonymkode: 67adc...c4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg synes det var helt grusomt å føde. De som sier alle smerter er glemt når ungen er ute, kan ta seg ei bolle. Jeg husker fortsatt hvor vondt jeg synes det var, og gruer meg til neste fødsel i februar nettopp fordi jeg veit hvor vondt det er. Jeg endte opp med epidural med første, og kommer til å be om det med neste også. Ser ikke poenget med å ha det vondt når det finnes smertelindring - selv om det kjentes ut som at jeg skulle revne på tvers med epidural også. 

Anonymkode: 77b64...263

Kan ikke bli mer enig!!!!!

Anonymkode: 67adc...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to av tre barn uten smertelindring. Jeg er likevel mer stolt (om man kan bruke et sånt ord om fødsel) av første fødsel hvor jeg fikk epidural halvveis, for den var mye lengre og tøffere og definitivt mer smertehelvete enn de to andre. Så det er nok ikke slik at smertelindring = enkel og smertefri fødsel (heller tvert i mot).

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Altså jeg spurte for å høre, ikke for å at jeg liksom ser  ned på de som har brukt epidural- Flere av dere tar jo helt av og tror at jeg spør fordi jeg mener at det er feil å bruke smertestillende. Jeg spør jo kun for å sjekke om det er flere som har født uten smertelindring. Ser flere trykker liker og hauser seg opp fordi jeg sa jeg brukte lystgass. Ja jeg brukte det på min første fødsel, men det var noe feil med masken så det funket ikke tilfredstillende. De andre to var uten smertelindring overhodet.

Og jeg har da aldri ment noe vondt med at andre bruker epidural! Hadde selv en grusom første fødsel som varte i 3 døgn, og i 24 timer med voldsom smerte og ville gjerne ha hatt smertelindring i form av epidural. Hadde gladelig tatt det, men jeg havnet på en fødestue uten lege til stedet og kunne ikke benytte meg av smertelindring.

Jeg stilte kun et spørsmål for å se hvem som hadde født uten slik som  meg, ikke noe vondt ment med det spørsmålet.

Føler at man ikke kan spørre om noe her på kg uten at det tas ille opp? Jeg skjønner det ikke.

Hilsen ts 

Anonymkode: 1f1a9...7df

Du har jo ikke født uten, du hadde jo lystgass. Jeg har heller ikke født uten lindring, jeg hadde varmt badekar 

Anonymkode: 480b8...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født med epidural som jeg fikk etter 1,5 døgn med rier. Det måtte til da jeg måtte ha riedrypp i tilegg og allerede var helt utslitt. Men ja jeg har kjent på smertehelvette det er å føde vil jeg tørre påstå alikevell! Det var ikke sånn at epdiuralen tok alle smertene, og under pressriene er den av også, var avhengig av lystgass selv etter epidural var satt for å si det slik. 

Anonymkode: 2667a...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født to barn uten smertelindring. Med førstemann prøvde jeg lystgass, men syntes det var tungt og ekkelt å puste i maska. Jeg opplevde ikke fødslene som smertehelvete selv om det var fryktelig vondt. I så fall hadde jeg ønsket smertelindring.

Første gang ble det bare slik, jeg orket ikke tanken på å sitte opp for å få epidural da jeg kom dit at det sikkert hadde vært en lettelse. Og andre gang trengte jeg ikke fordi fødselen var helt ukomplisert og jeg hadde erfart at det gikk bra uten. 

Anonymkode: 693e5...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg synes det var helt grusomt å føde. De som sier alle smerter er glemt når ungen er ute, kan ta seg ei bolle. Jeg husker fortsatt hvor vondt jeg synes det var, og gruer meg til neste fødsel i februar nettopp fordi jeg veit hvor vondt det er. Jeg endte opp med epidural med første, og kommer til å be om det med neste også. Ser ikke poenget med å ha det vondt når det finnes smertelindring - selv om det kjentes ut som at jeg skulle revne på tvers med epidural også. 

Anonymkode: 77b64...263

Jeg kunne glatt ha født mange flere barn en de tre jeg har fått. Brukte ikke noe smertestillende, men å gå gravid var et herk. Kvalm fra uke 5 til fødselen, tett i nesen og en gedigen mage. Hadde bare mage, som sto rett ut. 

Med nr en så kom vi inn på Storken, der de fant ut at jeg hadde rier, og litt åpning. Fødselen var i gang. Siden det var så få der fikk vi et familierom å sove i. Jeg kjente ikke noe rier, men så når de kom på "måleapparatet". Slik var det hele natten. Og i åtte tiden kjente jeg noe murring i magen. Pressriene mine var som en vond mens :) Jeg sovnet under pressriene, og så satt jeg på en fødekrakk og ut kom babyen. Jeg kunne fint reist hjem rett etterpå, da jeg var i fin form. Fikk besøk av min søster og foreldre, og hilste på nabo, som føde en time etter meg. 

Jeg hadde ekstrem sprøyteskrekk, så alt av nåler var skrekk. Måtte ta en rhesus sprøyte, og sykepleieren beklaget så mye at hun måtte stikke meg :( 

Nr to var det mye styr rundt meg, da hjertelyden forsvant under riene. Så det var to jordmødre, to leger, to pleiere og noen andre der. Ene jordmoren la seg opp magen og ene tok vannet og så presset de ut ungen. Slapp dermed hastekeisersnitt. Følte at jeg ble tatt godt vare på, men vet ikke hvordan mannen følte det. 

Nr tre var en lang baby. Fikk beskjed om at han lå i seteleie. Det jordmoren trodde var hodet, var rumpen. En stjernekikker. Fikk en fin opplevelse under fødselen. Fant en god liggestilling/sittestilling. Jordmoren masserte der  han sparket. Så foten hans når han langet ut spark. Så når han kom ut tok jeg selv i mot han, ca en time før min bursdag :) 

Tre barn på fire år :) 

Har tatt epidural, da jeg opererte ut livmoren. 

Anonymkode: 5f79d...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lystgass, og en dose petidin im.

2. Tvillinger. Lystgass. Husker jeg hadde så vondt at jeg vurderte å kaste meg på gulvet 😅

3. Ingenting. Var ikke lov med lystgass. 😑

Anonymkode: 6a554...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte med epidural som bare delvis funket på ene siden. Den gikk tom lenge før pressriene kom. Hadde pressrier i 3 timer, fikk lov til å presse den siste av de 3 timene. Var det et smertehelvete? Ja. 

 

Anonymkode: f19ee...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødte med epidural som bare delvis funket på ene siden. Den gikk tom lenge før pressriene kom. Hadde pressrier i 3 timer, fikk lov til å presse den siste av de 3 timene. Var det et smertehelvete? Ja. 

 

Anonymkode: f19ee...e63

Rettelse: hadde trykketrang i tre timer, ikke pressrier😅

Anonymkode: f19ee...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har født to barn uten smertestillende. Styrtfødsler med stormrier. Jeg rakk ikke å få epidural, men hadde gladelig tatt imot hvis det var mulig!

Anonymkode: 73314...35f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med epidural/lystgass og en uten noe som helst. 
 

Den med smertelindring var den verste. I mitt tilfelle ble epidural gitt fordi det var nødvendig. Jeg vet jo at jeg hadde et valg, men akkurat der og da føltes det ikke som at jeg hadde det. 
 

Jeg er ikke mer stolt av den ene eller den andre fødselen. Den med smertelindring var jeg bare glad for at jeg overlevde og den uten var jeg glad for at gikk fort/problemfritt. 
 

Jeg synes det er fantastisk hva vi kvinner får til, med eller uten smertelindring og glad for at vi har alternativer når det er nødvendig eller ønsket.

Anonymkode: dcf00...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg fødte begge gangene uten noen form for smertelindring. Det var utelukkende for å kjenne hva jeg var i stand til, ha full kontroll over kroppen, og få kjenne alle naturlige delene av en fødsel. Syntes det var ubeskrivelig vondt, men likevel sa jeg umiddelbart etterpå «dette gjør jeg gjerne igjen». Fantastiske opplevelser!

Anonymkode: 4a54c...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Førstemann: badekar, da jeg spurte om det har for sent for epidural var det for sent

Andremann kom så fort at jeg hverken hadde tid til eller bruk for noe, da var det faktisk verre å sy.

Jeg har hatt to helt fine og overkommelige fødsler. Har en venninne som har holdt på å stryke med på 2/3 fødsler. Ingen av oss er bedre å føde enn den andre. 

Anonymkode: d15ca...cce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann ble født med epidural. Andremann ble født uten smertelindring. Skulle ha epidural, men anestesilegen rakk ikke komme før jeg hadde 10 cm åpning. Da fikk jeg heller ikke. 

Har hatt to "drømmefødsler" , men selv om fødsel nr 2 var vondere, var den også den beste. Mye fordi den tok en del kortere tid. 

Anonymkode: 93a00...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har jo ikke født uten, du hadde jo lystgass. Jeg har heller ikke født uten lindring, jeg hadde varmt badekar 

Anonymkode: 480b8...f01

Vel, nå er det noe som heter opplevd lindring. Tro meg, en epidural som ikke virker er det ikke mye lindring i. Det er heller ikke alle som har det spor lindring av hverken lystgass eller varmt vann. 

Anonymkode: 20aa9...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler alle har født med smertelindring, og spesielt epidural.

Har selv født tre barn med bare lystgass som lindring. Flere med meg?

Første fødsel trodde jeg at jeg skulle dø og klarte  nesten ikke å presse ut ungen pga var så utslitt med 3 døgn med veer. Men var ikke tilgang til noe spesielt smertelindring fordi det bare var en fødestue uten sykehus.

Flere som har født naturlig og levd i smertehelvete mens de bragte barna til verden?

 

Anonymkode: 1f1a9...7df

Er det ikke smertelindring i lystgass? Har født én gang helt uten smertelindring ufrivillig (heller ikke lystgass) og én gang med epidural. Min første fødsel ble nesten som et traumatisk minne. Ja tskk til smertelindring for meg 👍

Anonymkode: 9a7e7...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...