Gå til innhold

Flere som har født uten smertelindring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Født tre barn. Med første kjente jeg ikke riene. Lå litt oppi badekaret, men ble så slapp av det. Så jeg sto opp og la meg i sengen. Sovnet under pressriene. 

Nr to så ble det nesten hastekeisersnitt. Men fikk presset han ut rett før de kom for å hente meg. 

Nr tre var en stjernekikker, og jordmoren masserte der han sparket. Så styrte mannen og jeg fødselen. Tok selv i mot han. 

Led av skrekkelig sprøyte skrekk, så derfor ville jeg ikke ha noe. Fikk tilbud, men takket nei. 

Anonymkode: 5f79d...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg takket nei til epidural under fødsel fordi den ikke fjernet den ekle pressfølelsen.. Det hele var traumatisk. 

Anonymkode: 045a0...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke likesågodt spørre hvem som har borret eller trukket tenner uten smertelindring? 

 

Anonymkode: 2c0bc...97e

Hvorfor det? Hva er poenget ditt?

Anonymkode: b6160...641

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona fødte en med epidural, en med lystgass og en uten noe som helst. Som tilskuer kan jeg ikke si at det så ut som hun hadde det noe mindre vondt da hun fikk epidural. Alle gangene hadde hun vondt, og alle gangene var det glemt umiddelbart etter at barnet lå på brystet hennes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første prøvde jeg lystgass, men de tok den fra meg helt på slutten fordi jeg visstnok brukte den hele tiden (de jævlene! 😂). Skulle ha epidural, men rakk det ikke. Med andre fødte jeg uten noe som helst, styrtfødsel og jeg rakk ikke komme meg til fødestua. Er ikke akkurat noe jeg skryter av, og de fleste jeg kjenner har vel heller ikke fått epidural. 

Anonymkode: 44023...167

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid nå og skjønner ikke hvorfor det skulle være noe mål å føde uten smertelindring. Jeg vil gjerne ha det jeg kan få, men er forberedt på at de kanskje ikke rekker å gi meg epidural og da må jeg bare føde uten. Men det er jo ikke noe mål i seg selv. Lystgass har de sluttet å gi på sykehuset her, så epidural er eneste alternativ. Kan jeg få det skal jeg ha det.

Anonymkode: dee3c...e40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte uten noen form for smertelindring, men opplevde mye lindring av at jordmor holdt en varm klut nedentil. Smertene var litt som forventet, veldig vondt, men jeg var langt i fra å rope om smertestillende eller føle at jeg ble torturert. Jobbet så godt jeg kunne med kroppen og presset mot det vonde til babyen kom ut. 

Anonymkode: e9ebd...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid nå og skjønner ikke hvorfor det skulle være noe mål å føde uten smertelindring. Jeg vil gjerne ha det jeg kan få, men er forberedt på at de kanskje ikke rekker å gi meg epidural og da må jeg bare føde uten. Men det er jo ikke noe mål i seg selv. Lystgass har de sluttet å gi på sykehuset her, så epidural er eneste alternativ. Kan jeg få det skal jeg ha det.

Anonymkode: dee3c...e40

Har født 3 barn uten smertestillende og det var også målet mitt. Grunnen til det er at jeg ønsket å unngå en teknisk fødsel. En annen ting er at det  være i bevegelse gjør at barnet lettere sklir ned i fødselskanalen og det blir raskere unnagjort. Mange kvinner har fødsler som trekker ut unødvendig lenge for at de ligger i sengen og venter på ungen som skal komme. Tror mange ville fått lettere fødsler hvis man er aktiv. Med 3 mann gikk jeg frem og tilbake hele natten frem til fødselen. Forsøkte jeg å sette meg ned ble veene nesten borte... Så da gikk jeg der da.

Anonymkode: 9d37e...21b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med førstemann ble det bare med lystgass. Var tøff og ville klare meg uten. Angret litt og ønsket epidural. Da var det for sent. Heftig fødsel, nærmest styrtfødsel. 

Med andremann ble det epidural. Var himmel forskjell. 

Anonymkode: 919ef...653

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja 💪🏼
 

Forsøkte lystgass med førstemann, men ble så dårlig og kastet opp osv. Så vil si det var relativt uten smertelindring, mens andremann kom helt uten noe. Brukte vel sånn 12 timer på førstemann og ca 7 timer på nr to, så det gikk ganske fort og intenst - men veldig greit ❤️

Anonymkode: 144f2...4c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg spurte for å høre, ikke for å at jeg liksom ser  ned på de som har brukt epidural- Flere av dere tar jo helt av og tror at jeg spør fordi jeg mener at det er feil å bruke smertestillende. Jeg spør jo kun for å sjekke om det er flere som har født uten smertelindring. Ser flere trykker liker og hauser seg opp fordi jeg sa jeg brukte lystgass. Ja jeg brukte det på min første fødsel, men det var noe feil med masken så det funket ikke tilfredstillende. De andre to var uten smertelindring overhodet.

Og jeg har da aldri ment noe vondt med at andre bruker epidural! Hadde selv en grusom første fødsel som varte i 3 døgn, og i 24 timer med voldsom smerte og ville gjerne ha hatt smertelindring i form av epidural. Hadde gladelig tatt det, men jeg havnet på en fødestue uten lege til stedet og kunne ikke benytte meg av smertelindring.

Jeg stilte kun et spørsmål for å se hvem som hadde født uten slik som  meg, ikke noe vondt ment med det spørsmålet.

Føler at man ikke kan spørre om noe her på kg uten at det tas ille opp? Jeg skjønner det ikke.

Hilsen ts 

Anonymkode: 1f1a9...7df

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I Norge føder bare 40% med epidural, faktisk.. så flertallet av fødsler foregår uten epidural.

Jeg fødte helt uten noen form for smertelindring. Ikke lystgass eller engang varmeposer.. Det var høyst ufrivillig, ble tvunget til å føde på Storken for det var fullt på vanlig føde.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Synes det er rart å skryte av å føde uten, de fleste fødsler med epidural er tøffe fødsler hvor det er best for mor/barn å ha det.

Anonymkode: 7ea6b...b9f

Hvor har ts skrytt av det ?????

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er gravid nå og skjønner ikke hvorfor det skulle være noe mål å føde uten smertelindring.

Hvem har sagt at det er et mål? Dere tllegger jo ts ting hun aldri har sagt. Kg på ditt beste 😂

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg vil gjerne ha det jeg kan få, men er forberedt på at de kanskje ikke rekker å gi meg epidural og da må jeg bare føde uten. Men det er jo ikke noe mål i seg selv. Lystgass har de sluttet å gi på sykehuset her, så epidural er eneste alternativ. Kan jeg få det skal jeg ha det.

Anonymkode: dee3c...e40

 

Anonymkode: b1385...d16

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså jeg spurte for å høre, ikke for å at jeg liksom ser  ned på de som har brukt epidural- Flere av dere tar jo helt av og tror at jeg spør fordi jeg mener at det er feil å bruke smertestillende. Jeg spør jo kun for å sjekke om det er flere som har født uten smertelindring. Ser flere trykker liker og hauser seg opp fordi jeg sa jeg brukte lystgass. Ja jeg brukte det på min første fødsel, men det var noe feil med masken så det funket ikke tilfredstillende. De andre to var uten smertelindring overhodet.

Og jeg har da aldri ment noe vondt med at andre bruker epidural! Hadde selv en grusom første fødsel som varte i 3 døgn, og i 24 timer med voldsom smerte og ville gjerne ha hatt smertelindring i form av epidural. Hadde gladelig tatt det, men jeg havnet på en fødestue uten lege til stedet og kunne ikke benytte meg av smertelindring.

Jeg stilte kun et spørsmål for å se hvem som hadde født uten slik som  meg, ikke noe vondt ment med det spørsmålet.

Føler at man ikke kan spørre om noe her på kg uten at det tas ille opp? Jeg skjønner det ikke.

Hilsen ts 

Anonymkode: 1f1a9...7df

Ja, opplever det som at de som har brukt smertestillende føler de ikke har vært "best" i klassen. Litt som ammepresset og de som føler de kommer til kort. 

Anonymkode: 9d37e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, opplever det som at de som har brukt smertestillende føler de ikke har vært "best" i klassen. Litt som ammepresset og de som føler de kommer til kort. 

Anonymkode: 9d37e...21b

Det har jeg aldri sagt noe om. Jeg kun spør av nysgjerrighet da mine venninner alle har brukt epidural.

Anonymkode: 1f1a9...7df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har født 3 barn uten smertestillende og det var også målet mitt. Grunnen til det er at jeg ønsket å unngå en teknisk fødsel. En annen ting er at det  være i bevegelse gjør at barnet lettere sklir ned i fødselskanalen og det blir raskere unnagjort. Mange kvinner har fødsler som trekker ut unødvendig lenge for at de ligger i sengen og venter på ungen som skal komme. Tror mange ville fått lettere fødsler hvis man er aktiv. Med 3 mann gikk jeg frem og tilbake hele natten frem til fødselen. Forsøkte jeg å sette meg ned ble veene nesten borte... Så da gikk jeg der da.

Anonymkode: 9d37e...21b

Fører epiduralen til at man blir lam og ikke får til å bevege seg? Sikkert idiotisk spørsmål, men jeg vet lite om det.

Anonymkode: dee3c...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste smertelindring var en varm klut på mellomkjøttet.. 

Anonymkode: 63198...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fødte første med epidural (og lystgass) og andre kun med lystgass. Hadde valgt den fødselen uten epidural hundre ganger over den første fødselen, som var mye vondere. 
 

Når det er sagt, kommer jeg ikke til å være redd for å spørre om smertelindring om det trengs ved neste fødsel. Ingen som gir noen medalje eller gave til deg for at du klarte det uten 🤷‍♀️

Anonymkode: 02349...a3b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fører epiduralen til at man blir lam og ikke får til å bevege seg? Sikkert idiotisk spørsmål, men jeg vet lite om det.

Anonymkode: dee3c...e40

Neida. Du kan gå rundt med epidural også 😉

Anonymkode: ecdbf...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fører epiduralen til at man blir lam og ikke får til å bevege seg? Sikkert idiotisk spørsmål, men jeg vet lite om det.

Anonymkode: dee3c...e40

Noen opplever nummenhet i bein. Det var min frykt i alle fall 

Anonymkode: 9d37e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde badekar fram til pressing. Det gikk fint. Vondt, men overkommelig. Kunne tenkt meg å prøve lystgass, men det har dei ikkje tilbud om her. Føler meg heldig som hadde ein grei fødsel. Tenker at dei som ønsker epidural gjerne vil ha dette pga meir slitsom/langdryg fødsel. Skjønner godt at fødande blir slitne etter fleire døgn med rier, og da treng smertelindring, så eg føler meg ikkje "flinkare" som fødde utan.  🙂

Anonymkode: 8c8bf...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...