Gå til innhold

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget


Example

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske sikker på læreren viste karikaturer av Jesus også. Poenget med å drepe læreren er jo å skremme andre fra å vise Mohamed karikaturene. 

 

Endret av Værre
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, bebisss skrev:

Ja selvfølgelig vil de stoppe koranbrenning, men det er fullt lovlig å gjøre. 

Stoppe den med vold og drap ?  De greier det ikke med ord .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bebisss skrev:

Det blir litt som at læreren skal synge bursdagssangen til en elev som er Jehovas. Som lærer så gjør man selvfølgelig ikke det på grunn av religion, selv om det er noe du ser på som en bagatell

Mens den vesentlige forskjellen her er at en Jehovas ville ikke skåret hodet av deg om du hadde sunget bursdagssange

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Uatskillelig skrev:

Absolutt, og det er helt grusomt at mannen ble halshugget. :(  Jeg må likevel si at jeg ikke hadde giddet å lage karikaturer av Mohammed om jeg stod i fare for å bli drept. Den risikoen er det faktisk ikke verdt.

 

Det er jo akkurat den utviklingen som er skummel

 

18 minutter siden, bebisss skrev:

Ja det har det nok, men likeverd, respekt og identitet er i høyere grad vektlagt nå enn før i norske klasserom. 

Bare for å ha det helt klart så mener jeg selvfølgelig også at det BURDE kunne gå ann å vise disse bildene uten at noen skal måtte føle seg snytt for det og i dette tilfellet gå amok og halshugge noen. Det mest optimale var om man kunne slutte å være så hårsåre og heller se læringsverdien i det, men slik er det ikke den dag idag desverre. Derfor må lærere trå litt forsiktig når det kommer til følsomme tema som dette. 

Om 10 år er det kanskje slik ar muslimer blir krenket når vi kvinner går uten hijab. Skal vi bare føye dem da også?

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Agnesjenta skrev:

Mens den vesentlige forskjellen her er at en Jehovas ville ikke skåret hodet av deg om du hadde sunget bursdagssange

Mest sannsynlig ikke og jeg tar fullstendig avstand fra ekstremister handlinger. Og de handlinger som er gjort her gjør meg forbannet og kvalm! 

Men jeg snakker som sakt om lærerprofesjonen og ikke personen privat. Det er et viktig skille der

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Catliner said:

Jeg har ikke hengt meg oppi det. Det er fælt det som har skjedd. Læreren gjorde ikke feil her, han underviste og forklarte hva ytringsfrihet er. Feilen ligger hos gjerningspersonen. Jeg bare stusser over hvordan noen mener at nedsettende karikaturer er ytringsfrihet. Hvordan kan man tegne andres helligheter på hetsende og negativ måte og forvente at alle skal være okei med det? 

Jeg er enig i at man bør forvente negative reaksjoner om man gjør sånne ting. Tar jeg en «negervits» foran klassen, bør jeg ikke bli overrasket om jeg får voldsomme reaksjoner av det, og jeg må ta konsekvensene. Klart skal folk få reagere om de føler seg angrepet eller latterliggjort. Men halshugging er jo i drøyeste laget. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Agnesjenta skrev:

Det er jo akkurat den utviklingen som er skummel

 

Om 10 år er det kanskje slik ar muslimer blir krenket når vi kvinner går uten hijab. Skal vi bare føye dem da også?

Dette gjelder jo ikke bare muslimer at flere blir krenket og støtt at diverse. Nå blir jo enkelte støtt av å bli kalt "han" eller "hun" fordi de vil bli sett på som "hen". 

Jeg mener vi beveger oss i helt feil retning og er helt enig med at det er en skummel vei vi går. Men nå er det det som er realiteten. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, bebisss skrev:

Dette gjelder jo ikke bare muslimer at flere blir krenket og støtt at diverse. Nå blir jo enkelte støtt av å bli kalt "han" eller "hun" fordi de vil bli sett på som "hen". 

Jeg mener vi beveger oss i helt feil retning og er helt enig med at det er en skummel vei vi går. Men nå er det det som er realiteten. 

 

Men en ting er å bli ‘krenket’ - noe annet er å ty til vold og drap!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Jeg er enig i at man bør forvente negative reaksjoner om man gjør sånne ting. Tar jeg en «negervits» foran klassen, bør jeg ikke bli overrasket om jeg får voldsomme reaksjoner av det, og jeg må ta konsekvensene. Klart skal folk få reagere om de føler seg angrepet eller latterliggjort. Men halshugging er jo i drøyeste laget. 

Enig!

Nå viser historien at disse tegningene var en ekstrem krenkelse mot islam som endte i en urettferdig og bestialsk handling. Og som lærer må man ha den tanken i bakhodet når man skal undervise om ytringsfrihet. Læreren kan fint fortelle om Charlie Hebdo og hva som skjedde, men gjerne vite at det kan være krenkende for eleven å se bildene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Catliner skrev:

Hvordan kan man tegne andres helligheter på hetsende og negativ måte og forvente at alle skal være okei med det? 

Det er et drøyt stykke fra det å "være okei med" til det å skjære hodet av folk.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Agnesjenta skrev:

Men en ting er å bli ‘krenket’ - noe annet er å ty til vold og drap!

Ja, men krenkelsen var inngangen til volden og drapet  i dette tilfellet. Nå høres det ut som jeg rettferdiggjør dette men det er så langt ifra! 

Denne eleven har sikkert kjent på følelsen at hans/hennes religion ble krenket da læreren viste bildene og gitt beskjed hjemme om dette. Noe som normalt ville endt med en mail eller telefonsamtale til læreren at foreldrene ba læreren om å ikke vise bildene eller at eleven kunne få gått ut av klasserommet dersom læreren ville vise slike bilder. Men det gikk desverre mye lenger enn det og ryktene spredde seg og det endte med et grusomt drap. 

Jeg som lærer vil ikke føle meg redd etter en undervisning i frykt av å bli halshugget på grunn av at noen har følt seg krenket, og det gjør jeg heller ikke. Men samtidig så prøver jeg å være bevisst mine handlinger i klasserommet og vet godt hvem mine elever er. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten man kan stoppe denne galskapen på er å trykke ut flere karikaturer og trykke disse nedi halsen til ekstreme og moderate muslimer (ja, mange er vel mot drapet på læreren, men vil fortsatt ha blasfemilov). Vi skal ikke måtte være forsiktige for å krenke folk pga religion??!! Er noen av dere gærne? Snart kommer noen til å bli krenka av at jenter ikke bruker hijab her, hva gjør vi da? 

Følg gruppen ex-muslims of Norway på facebook. Da kommer dere til å skjønne hvorfor det er så viktig at vi ikke er redde for å krenke, vi må si ifra! Mot urett, mot kjønnsdiskrimering, mot ufrivillige ekteskap osv! Vi må ikke være naive og snille, det går utover folk som denne læreren, barn av muslimske foreldre og til slutt det demokratiske samfunnet vi lever i nå! 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Catliner skrev:

Wth? 

Ja altså å hslshugge noen fordi man ble krenket er jo ikke normal oppførsel

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Catliner skrev:

Skjønner ikke hensikten med å vise karikaturer med nedsettende innhold til muslimer. Hva får man ut av en sånn mobbekultur? Jo, man får fanatikere som klikker til slutt. 

Har du i det hele tatt lest saken? Læreren underviste om ytringsfrihet og historie, i landet som langt på vei la grunnlaget for konseptet i den vestlige verden. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Uatskillelig skrev:

Absolutt, og det er helt grusomt at mannen ble halshugget. :(  Jeg må likevel si at jeg ikke hadde giddet å lage karikaturer av Mohammed om jeg stod i fare for å bli drept. Den risikoen er det faktisk ikke verdt.

 

Da kneblet du deg selv. Da vinner terroristene du vet det sant? Er akkurat som om homofile skulle holde seg inni skapet fordi det ikke er verdt hetsen de opplever. Tenk så kjipt liv de hadde hatt da med å måtte leve i skjul? 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Maleficenta skrev:

Da kneblet du deg selv. Da vinner terroristene du vet det sant? Er akkurat som om homofile skulle holde seg inni skapet fordi det ikke er verdt hetsen de opplever. Tenk så kjipt liv de hadde hatt da med å måtte leve i skjul? 

Det er en stor forskjell der. Den ene handler om et direkte hån mot en annen religion, mens den andre er en menneskerett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bebisss skrev:

Det er en stor forskjell der. Den ene handler om et direkte hån mot en annen religion, mens den andre er en menneskerett. 

Du må nesten klargjøre, mener du at denne læren hånte en religion (dersom det i det hele tatt lar seg gjøre å håne noe så abstrakt som en religion eller ideologi)? 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at europeere blir sittende å se på barbariet og at ytringsfriheten ender med halshugging. Vi våger ikke noe annet fordi vi ikke må stigmatisere islam osv. Barnebarna til dagens 5 åringer kommer ikke til å få det enkelt 

Endret av Theo_1
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Catliner skrev:

Jeg har ikke hengt meg oppi det. Det er fælt det som har skjedd. Læreren gjorde ikke feil her, han underviste og forklarte hva ytringsfrihet er. Feilen ligger hos gjerningspersonen. Jeg bare stusser over hvordan noen mener at nedsettende karikaturer er ytringsfrihet. Hvordan kan man tegne andres helligheter på hetsende og negativ måte og forvente at alle skal være okei med det? 

Hvordan kan man tegne andres helligheter på hetsende og negativ måte og forvente at alle ikke skal være okei med det?

Det er helt innafor å latterliggjøre "helligheter", autoriteter og hva som helst som noen måtte opphøye og late som er verdt mer enn mennesker. Ikke bare er det innafor, men latterliggjøring av slike ting er en forutsetning for et fritt samfunn.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...