Jump to content
Example

Lærer viste Mohammed-karikaturer - ble halshugget

Recommended Posts

Tiuren
Just now, oleidole1999 said:

Nope. Hvordan det? Er jeg en forræder nå?

Jeg tenkte ikke på forræder, hvorfor spør du om det? Jeg lurte bare på om den "krenkelsen" du mener elevene ble utsatt på var noe du følte på selv, eller om det var en "krenkelse" du følte på vegne av andre.

Fortsetter under...

oleidole1999
Akkurat nå, Tiuren skrev:

Jeg tenkte ikke på forræder, hvorfor spør du om det? Jeg lurte bare på om den "krenkelsen" du mener elevene ble utsatt på var noe du følte på selv, eller om det var en "krenkelse" du følte på vegne av andre.

Jeg verken sympatiserer eller har empati med de elevene, men når du er en lærer og underviser i samfunnsfag, så synes jeg du skal beherske deg og velge noe annet for å lære elever om det temaet. Det er så mye annet du kan undervise i når det kommer til fri ytring. Hvorfor velge noe du vet provoserer? Og da Frankrike som har en historie med nettopp karikaturer. Folk er forskjellige, og det er nå slikt at når terror begås så begås det av enkelt mennesker, og ikke en hel folkegruppe. Tror neppe den generelle muslimske befolkningen i Norge eller andre steder i europa, sitter i sine moskeer og spekulerer i hvordan de skal snikislamifisere og utføre terror. Det er mennesker som er farlig, ikke religion. Du finner ekstremister overalt. I dag forsøkte en høyre-ekstremist å begå et terrorangrep ved å kjøre ned anti-rasister i Tyskland. Hva skal vi si om han? Utilregnelig? omsorgssvikt? trenger vår hjelp?

Grunnen til at jeg spør, er fordi sånne radikale SIAN-tilhengere ofte roper ut "forræder!" når du ikke er enig. 🙂

Example
1 time siden, oleidole1999 skrev:

da håper jeg for guds skyld  du ikke underviser elever med utenlandsk bakgrunn. tenker det må være veldig ubehagelig å ha en lærer som deg med all den forakt og ignoranse du viser mot muslimer. når det er sagt, så tviler jeg egentlig på at du er lærer.

Det får du gjerne tvile på, men det er jeg. Viser ingen forakt for muslimer. Har flere flotte muslimske elever jeg, og de får selvfølgelig samme undervisning som de andre. Jeg har aldri vist karikaturene i timen, men så vidt jeg vet er de å finne i en lærebok vi har her på skolen. Det kan være aktuelt å bruke i undervisningen nå da saken er dagsrelevant nå. 

Guest Peres
13 timer siden, oleidole1999 skrev:

Fordi? Provosere, krenke, fornærme? Du bare avslører deg selv. Tror nok ikke du har så mye medfølelse for den læreren som ble drept. ønsker du flere ofre for å vinne frem dine fordommer? Ikke misbruk ytringsfriheten, den har grenser. ingen skal noen måtte bøte med livet, og ikke burde en hel folkegruppe stilles ansvarlig for en manns handling. Du oppfordrer til mer uro og splittelse. Det er dessverre slikt at den muslimske befolkningen blir i europa, og forhåpentligvis er de beskyttet på lik linje som oss andre, om du vil eller ei.

Mener du at noen har måttet bøte med livet FORDI ytringsfriheten har grenser? Det er ikke tilfelle. Mennesker har blitt drept FORDI noen har valgt å drepe andre mennesker fordi de har følt seg krenket, ydmyket og/eller fornærmet. Hvilken rett gir slike (vonde) følelser deg eller meg eller hvem som helst til å drepe? Ingen rett overhodet. Skal jeg få carte blanche til å drepe et annet menneske fordi dette mennesker snakker nedsettende eller håner noe som er verdifullt, og kall det gjerne hellig, for meg? Ofrene i karikaturstriden og kjølvannet av den, var de drepte menneskene, inkludert Samuel Paty, ikke muslimene som ikke tolererer at noen sier visse ting eller tegner visse ting som de misliker. Ser du ikke at Islam er en religion som har følgere som agerer på verbale angrep med trusler, vold og drap? Hvordan klarte vi å luke ut de verste, mest destruktive sidene ved kristendommen? Jo, gjennom diskusjoner, uenighet og reformasjon. Ser du prester og biskoper og alle deres trosfeller som jo så absolutt, dypt og inderlig, føler sin hellige tro krenket når homfile prester tillates, når kvinnelige biskoper innsattes, når stavkirkene brennes, når bibler brennes, når folk åpenbart sårer hva de innbitt tror på og mener er den rette vei og den riktige tro- ser du disse menneskene heve sverdet og kappe hodet av dem som med vitende og vilje sårer dem? Nei, naturligvis ikke, de aksepterer retten andre har til å mene eller gjøre ting av ikkevoldelig karakter, og de bærer sin krenkelse, skuffelse, tristhet, de argumenterer for sitt syn så saklig de kan, de er lei seg, javisst, men det gir dem ingen rett til å drepe eller true, og de gjør det heller ikke. Muslimer mener de har retten til å definere hva som er hellig og ukrenkelig, at AKKURAT DE, de skal ha særrettigheter og definisjonsmakten på hva det er greit å ytre, og at respekterer vi ikke dette, ja, så setter representanter for deres tro skapet på plass gjennom å kappe hoder av folk. Ser du virkelig ikke hvor sjukt og farlig det er? Ytringsfriheten har ikke, og skal aldri ha slike grenser. Det finnes nok av land i verden hvor ytringsfriheten HAR åpenbare grenser. Iran og  Saudi-Arabia og Russland og Nord-Korea er gode eksempler. Vi skal ikke fire én millimeter, vi er siviliserte mennesker i en opplyst verden og kaster ingen av våre rettigheter på båten for at mennesker som tror på ting vi ikke tror på skal slippe å bli lei seg. 

Ytringsfrihet behøves fordi ikke alle ytringer er populære. Uten ytringsfrihet vil sensuren råde. Det gjør den også i de overnevnte land. 

Edited by Peres

Example

Jeg verken sympatiserer eller har empati med de elevene, men når du er en lærer og underviser i samfunnsfag, så synes jeg du skal beherske deg og velge noe annet for å lære elever om det temaet. Det er så mye annet du kan undervise i når det kommer til fri ytring. Hvorfor velge noe du vet provoserer? Og da Frankrike som har en historie med nettopp karikaturer. Folk er forskjellige, og det er nå slikt at når terror begås så begås det av enkelt mennesker, og ikke en hel folkegruppe. Tror neppe den generelle muslimske befolkningen i Norge eller andre steder i europa, sitter i sine moskeer og spekulerer i hvordan de skal snikislamifisere og utføre terror. Det er mennesker som er farlig, ikke religion. Du finner ekstremister overalt. I dag forsøkte en høyre-ekstremist å begå et terrorangrep ved å kjøre ned anti-rasister i Tyskland. Hva skal vi si om han? Utilregnelig? omsorgssvikt? trenger vår hjelp?

Grunnen til at jeg spør, er fordi sånne radikale SIAN-tilhengere ofte roper ut "forræder!" når du ikke er enig. 🙂

Fordi undervisning om ytringsfrihet handler om forklare elevene hva ytringsfriheten skal beskytte. Ingen trenger ytringsfrihet for å si meninger som er vanlige. Ytringsfrihetsvernet er viktig for meninger som møter motbør. Selv snakket jeg en del om SIAN tidligere i år, og forklarte elevene hvorfor politiet beskytter dem i deres demonstrasjoner. Det kan være vanskelig å forstå for en del ungdom. Vi har også sett på Hviterussland og hvordan det er der, og hvorfor da ytringsfriheten er så viktig. Et annet eksempel brukt i undervisningen er demonstrasjonen mot rasisme i mai, da demonstrasjonen fikk foregå til tross for koronarestriksjoner. 

oleidole1999
25 minutter siden, Peres skrev:

Du påstår at dette handler om én enkelt muslim, det er beklageligvis ikke tilfelle. Hvordan kan det da ha seg at faren til en av elevene sørget for å la andre få høre hvor "grusom" denne læreren var, hvordan faren med flere muliggjorde, og forsåvidt motiverte til, gjennom å identifisere læreren, nettopp dette drapet? 

Mener du at noen har måttet bøte med livet FORDI ytringsfriheten har grenser? Det er heller ikke tilfelle. Mennesker har blitt drept FORDI noen har valgt å drepe andre mennesker fordi de har følt seg krenket, ydmyket og/eller fornærmet. Hvilken rett gir slike (vonde) følelser deg eller meg eller hvem som helst til å drepe? Ingen rett overhodet! Skal jeg få carte blanche til å drepe et annet menneske fordi dette mennesker snakker nedsettende eller håner noe som er verdifullt, og kall det gjerne hellig, for meg? Ofrene i karikaturstriden og kjølvannet av den, var de drepte menneskene, inkludert Samuel Paty, ikke muslimene som ikke tåler at noen sier visse ting eller tegner visse ting som de misliker. Ser du ikke at Islam er den eneste religionen som har følgere som agerer på verbale angrep med trusler, vold og drap? Hvordan klarte vi å luke ut de verste, mest destruktive sidene ved kristendommen? Jo, gjennom diskusjoner, uenighet og reformasjon. Ser du prester og biskoper og alle deres trosfeller som jo så absolutt, dypt og inderlig, føler sin hellige tro krenket når homfile prester tillates, når kvinnelige biskoper innsattes, når stavkirkene brennes, når bibler brennes, når folk åpenbart sårer hva de innbitt tror på og mener er den rette vei og den riktige tro- ser du disse menneskene heve sverdet og kappe hodet av dem som med vitende og vilje sårer dem? Nei, naturligvis ikke, de aksepterer retten andre har til å mene eller gjøre ting av ikkevoldelig karakter, og de bærer sin krenkelse, skuffelse, tristhet, de argumenterer for sitt syn så saklig de kan, de er lei seg, javisst, men det gir dem ingen rett til å drepe eller true, og de gjør det heller ikke! Muslimer mener de har retten til å definere hva som er hellig og ukrenkelig, at AKKURAT DE, de skal ha særrettigheter og definisjonsmakten på hva det er greit å ytre, og at respekterer vi ikke dette, ja, så må representanter for deres tro sette skapet på plass gjennom å kappe hoder av folk. For de har jo tross alt flere ganger nå vist at de bestemmer hva som er lov til å si og hva det er lov til å tegne. Ser du virkelig ikke hvor sjukt og farlig det er? Ytringsfriheten har ikke, og skal aldri ha slike grenser. Det finnes nok av land i verden hvor ytringsfriheten HAR åpenbare grenser. Iran og  Saudi-Arabia er gode eksempler. Vi skal ikke fire én millimeter, vi er siviliserte mennesker i en opplyst verden og kaster ingen av våre rettigheter på båten for at mennesker som tror på ting vi ikke tror på skal slippe å bli lei seg. 

Nå misforstår du meg. Jeg har ikke sakt at en må bøte med livet fordi noen gærninger blitt lett krenka av noen stygge tegninger - langt ifra! 

Det jeg mener at den øvrige muslimske befolkningen ikke skal fortjene å stå ansvarlig for en gruppe ekstreme, forskrudde islamister. Og ja, det er høyest sannsynlig at drapsmannen, sin unge alder, ble radikalisert av islamistiske miljø og derfor begikk den grusomme handlingen. Støtter ytringsfriheten fullt ut, og mener man ikke skal krenkes av bilder, samtidig mener jeg at den ikke burde misbrukes for å "mobbe" en hel religiøs gruppe. Til syvende og sist er vanlige muslimer som må gjennomgå og sammenlignes med ondskap og alt annet møkk. Dette er trist og meget urettferdig ovenfor dem.

Nå hadde også denne læreren en historie med konflikt, og var sannsynlig kjent med at han hadde en radikal elev? Det må ha vært noe mer her som resulterte i det tragiske utfallet. Var han i direkte konflikt med sine elever?

Annonse

Guest Peres

Nå misforstår du meg. Jeg har ikke sakt at en må bøte med livet fordi noen gærninger blitt lett krenka av noen stygge tegninger - langt ifra! 

Det jeg mener at den øvrige muslimske befolkningen ikke skal fortjene å stå ansvarlig for en gruppe ekstreme, forskrudde islamister. Og ja, det er høyest sannsynlig at drapsmannen, sin unge alder, ble radikalisert av islamistiske miljø og derfor begikk den grusomme handlingen. Støtter ytringsfriheten fullt ut, og mener man ikke skal krenkes av bilder, samtidig mener jeg at den ikke burde misbrukes for å "mobbe" en hel religiøs gruppe. Til syvende og sist er vanlige muslimer som må gjennomgå og sammenlignes med ondskap og alt annet møkk. Dette er trist og meget urettferdig ovenfor dem.

Nå hadde også denne læreren en historie med konflikt, og var sannsynlig kjent med at han hadde en radikal elev? Det må ha vært noe mer her som resulterte i det tragiske utfallet. Var han i direkte konflikt med sine elever?

Her er vi uenige. Så lenge muslimer av alle slag leser i den samme boka, Koranen, og de samme tekstene, hadithene, og alle sammen hevder de følger skriftenes påbud, da er det vel besynderlig at såpass mange av dem utfører terror og drap i Guds navn, syns du ikke? Og er det ikke likeledes smått besynderlig at det ikke finnes ett eksempel på en velfungerende muslimsk stat? Jeg kjenner ingen eksempler på stater med islamsk styresett hvor menneskerettighene overholdes. Årsaken til dette er at et liberalt demokrati er utpreget individualistisk og har individets frihet som ideal. Totalitære ideologier er imidlertid radikalt kollektivistiske og krever at individet fullt og helt underordner seg det politiske, eller som innen islam, det religiøse kollektivet. Om denne Guden er så allmektig, hvorfor må han hele tiden teste dem slik at mange ser seg nødt til å vise sin lojalitet til ham gjennom voldshandlinger? Om et fåtall av muslimer støtter slike handlinger, burde de ikke da snart klare å overbevise oss om hvor fredelig og tolerant religion de har? Det er ikke oss ikke-troende som setter muslimer i dårlig lys. Vi påpeker all volden som utøves i deres religions navn, til stadighet. Det kalles ikke mobbing, det kalles religionskritikk. 

Edited by Peres

Tanuki

vet nesten ikke hva jeg skal si, jeg har mange muslimske venner, gjennom studier, rundt om i verden, ingen av dem klikker i vinkel over de karikaturene, ja, ingen liker at noe en identifiserer seg med blit latterliggjort, men man dreper ikke av den grunn.

- så er det disse muslimene i vestlige land som går av skaftet og tyr til terror, dem føler null tilhørighet til vestlig kultur, verdier, demokratiske prosesser, eller yringsfrihet.  ....hvorfor skjer dette igjen og igjen i Europa, av alle steder. jeg tror jeg  vet svaret, men orker ikke skrive nå. Uansett, Europa bør våkne opp, integrering  har feilet. 

Klossmajor

Den tsjetsjenske MMA-utøveren Zelim Imadajev, som tapte alle sine tre kamper i UFC før de løste ham fra kontrakten i sommer, har nå uttrykket sterk støtte via Instagram for den 18 år gamle drapsmannen og ugjerningen hans, ved å kalle ham en «helt av islam» og bedt om at «Allah bifaller hans jihad».

CAPS LOCK

Mon tro om de som blir så sinte over en karikatur som framstiller Muhammed som en terrorist, at de dreper, ser ironien i dette? 

Maleficenta
2 timer siden, CAPS LOCK skrev:

Mon tro om de som blir så sinte over en karikatur som framstiller Muhammed som en terrorist, at de dreper, ser ironien i dette? 

Tror ikke de evner å se ironi i noe som helst

Tiuren
8 hours ago, Klossmajor said:

Den tsjetsjenske MMA-utøveren Zelim Imadajev, som tapte alle sine tre kamper i UFC før de løste ham fra kontrakten i sommer, har nå uttrykket sterk støtte via Instagram for den 18 år gamle drapsmannen og ugjerningen hans, ved å kalle ham en «helt av islam» og bedt om at «Allah bifaller hans jihad».

Slikt bør rettsforfølges. 

strynejenta

🙂 <--- Mohammed

Annonse

Guest Peres
På 19.10.2020 den 18.40, oleidole1999 skrev:

da håper jeg for guds skyld  du ikke underviser elever med utenlandsk bakgrunn. tenker det må være veldig ubehagelig å ha en lærer som deg med all den forakt og ignoranse du viser mot muslimer. når det er sagt, så tviler jeg egentlig på at du er lærer.

Nå har jeg gått gjennom tråden og lest Examples ulike innlegg. Jeg klarer ikke å se hvor eller med hvilke ord han viser forakt og ignoranse overfor muslimer? Jeg får inntrykk av at han er godt innforstått med at muslimer ser på sin profet og sin Gud som hellige. Han poengterer at han har flotte muslimer i klassen sin. Det er vanskelig å skulle holde en saklig, (skriftlig) debatt om man tillegges egenskaper og følelser man ikke utrykker. Kan du vise til hvilke uttalelser han kom med som lot deg føle at han forakter muslimer? Jeg spør i ren undring, for her tror jeg vi leser med ulike briller på. Bare så det er sagt, har jeg også en rekke flotte muslimske kolleger, og respekterer dem på lik linje med andre mennesker. Jeg kan likevel stille meg kritisk til deres religion. Dette er en viktig vesensforskjell.

Agnesjenta
På 19.10.2020 den 21.05, oleidole1999 skrev:

Kristne blir hele tiden krenket, hvorfor skal de tåle dette så mye bedre enn muslimene?

Eksisterer det ikke en større frykt for islam enn for kristendom i det norske og europeiske samfunnet? Hva vil denne frykten til slutt gjøre med oss?

Theo_1

14-15 åringer og aldrene rett over som skar hodet av læreren. Det sier jo litt. De er jo ikke gamle nok til å bli radikalisert. De har befunnet seg i en IS rusboble og kopiert det svineriet som de drev med. 

Forever22

Ryddet for brukerdebatt, brudd på opphavsrett og svar til det.

forever22, mod

Edited by Forever22

ElinX0Xpoliti
On 10/19/2020 at 3:39 PM, HalldirV2 said:

Det er det jeg også frykter. Mangelen på kritikk av islam, eller generell unnfallenhet og berøringsvegring, vil skape større grobunn for høyreekstremisme. Det blir ikke et vakkert samfunn. 

Hva har jeg sagt i flere år snart nå? Jeg sa for 5 år siden dette, når Marie Simonsen katalogiserte alle menn i Sverige og Norge som overgripere i artikkelen "Mer feminisme, Ja takk" der hun sammenligner direkte immigrant ungdom som overgrep på konsert som alle menn og gutter. Det var så åpenlyst når Media sluttet med å bruke geografisk opprinnelse og si istedenfor skjule ordet "norsk statsborger".

Om Norge følger Sverige med å nekte Borgervern grupper ved gjøre de essensielt ulovlige (snakker ikke sønner av Odin), så vil ekstrem grupper eksplodere som i Gotland i Visby. 

Enig at dette ikke blir vakkert, det kommer helt an på hva politikerne gjør nå. Ser ut som Politikere er langt mer tilbøyelig for ekstremvenstre enn motparten og vi får misnøye og radikalisering på begge sider.