Jump to content
AnonymBruker

Folk som ringer sent på kvelden. Eier dem ikke folkeskikk?

Recommended Posts

AnonymBruker
På 15.10.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Mange av de som har ringt meg er folk jeg ikke engang kjenner eller har snakket med :) 

Anonymkode: 82157...451

Folk jeg ikke kjenner eller har snakket med svarer jeg ikke uansett, hverken på dagtid eller på kveld/natt.
Jeg setter på "ikke forstyrr" på natten, og har åpnet så familien, og nærmeste venner kan ringe.

Angående folkeskikk, så kommer dette an på livet til folk også. Noen av mine beste venner jobber sånn at de aldri har tid/mulighet til å snakke i telefonen før tidligst kl 21.
Flere av de jeg kjenner som har barn vil vente med telefoni til etter barne har lagt seg, det vil si etter kl 21.
Mamma på rundt 60 år jobber fulltid, deretter er det husarbeid og ta seg av familiemedlemmer, så hun har sjeldent tid til å skravle før kl 21.
Så for mange så er det fryktelig plagsomt med alle de som skal ringe å skravle i middagstider, eller i leggetiden til ungene, eller når man er på jobb, for mange er det irriterende at folk vil skravle før man er ferdig med dagens gjøremål.
Jeg hater at folk ringer meg når jeg lager/spiser middag, som er mellom kl 19 og 21 hver dag.

Anonymkode: 0f2ce...b50

Fortsetter under...

Brunello

Forstår ikke hvorfor så mange foreslår flymodus. Det er jo bare å sette på lydløs.

Brunello
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk jeg ikke kjenner eller har snakket med svarer jeg ikke uansett, hverken på dagtid eller på kveld/natt.
Jeg setter på "ikke forstyrr" på natten, og har åpnet så familien, og nærmeste venner kan ringe.

Angående folkeskikk, så kommer dette an på livet til folk også. Noen av mine beste venner jobber sånn at de aldri har tid/mulighet til å snakke i telefonen før tidligst kl 21.
Flere av de jeg kjenner som har barn vil vente med telefoni til etter barne har lagt seg, det vil si etter kl 21.
Mamma på rundt 60 år jobber fulltid, deretter er det husarbeid og ta seg av familiemedlemmer, så hun har sjeldent tid til å skravle før kl 21.
Så for mange så er det fryktelig plagsomt med alle de som skal ringe å skravle i middagstider, eller i leggetiden til ungene, eller når man er på jobb, for mange er det irriterende at folk vil skravle før man er ferdig med dagens gjøremål.
Jeg hater at folk ringer meg når jeg lager/spiser middag, som er mellom kl 19 og 21 hver dag.

Anonymkode: 0f2ce...b50

Personlig synes jeg det også er dårlig folkeskikk å ikke svare et ukjent nummer.

AnonymBruker

Aldri opplevd å blitt ringt uten grunn på natten.. hadde noen ringt på natten for å prate skit hadde jeg sagt rett ut hva faen er det du driver med? Å lagt på.

Anonymkode: deb2d...4b3

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Avanserte innstillinger? Hahaha! Dere har valgt å være tilgjengelig. Kjøp dere en Nokia 3310 uten ikke forstyrr og bruk den til viktige ting da. Og privattelefonen kan dere vel skrote siden vennene deres er så uhøflige. 

Anonymkode: 510c9...119

Ikke sant. Der skal du liksom stadig gå frem at du skal ha lov å ringe folk når som helst. Du skjønner bare ikke lenger enn ditt eget rompehull. Folk må få lov 0 eie en telefon uten at folk skal kreve å ringe midt på natten. 

Anonymkode: 3f656...f1d

AnonymBruker
4 minutter siden, Brunello skrev:

Personlig synes jeg det også er dårlig folkeskikk å ikke svare et ukjent nummer.

Om noen ringer fra ukjent nummer klokka 03 så er det ikke uhøflig å ikke svare, man sover jo. Man er ikke forplikta til å ta telefonen 

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. Der skal du liksom stadig gå frem at du skal ha lov å ringe folk når som helst. Du skjønner bare ikke lenger enn ditt eget rompehull. Folk må få lov 0 eie en telefon uten at folk skal kreve å ringe midt på natten. 

Anonymkode: 3f656...f1d

Jeg ser dette på en litt annen måte enn dere som sitter fast i at man må ha grunn til å ringe dere. Jeg har en telefon fordi jeg skal være tilgjengelig. Når jeg sover er jeg ikke tilgjengelig. Om jeg ikke tar telefonen så finnes det andre man kan ringe til. Jeg har ikke noe behov for å ringe folk midt på natta, og de få gangene vennene mine ringer meg midt på natta har det vært krise. Men det skjer utrolig sjeldent. 

AnonymBruker

Greia her er jo litt at når skal man ringe dere da? Jeg er jo på jobb på dagen. Når folk ringer meg tidlig, feks 0730 så er jeg på vei ut døra med unger, og når de er levert så har jeg ikke sånn kjempeinteresse i å prate på vei til jobb med 'hvemsomhelst'. Når jeg er på jobb er jeg på jobb og da klarer de fleste sende melding. Jeg tar få private telefoner på jobb. 

Etter jobb skal jeg hente i bhg, handle, lage middag, hjelpe med lekser, kjøre på trening. Så er det kveldsmat og jeg vil gjerne dusje og se på tv. Verste jeg vet er når folk ringer meg rundt middagstid fordi de selv spiser klokka 20, mens for meg er 2000 leggetid for minstemann. 

Klokka 20 er altså del1 av dagen over for meg og om jeg skal skravle så foretrekker jeg å gjøre det når de store barna er lagt, som er mye senere. Derfor er det litt sånn at om en venn ringer meg 1830, så ringer jeg opp når jeg har tid. Jeg vet stort sett når vennene mine er våkne siden vi kommuniserer på messenger. 

Man kan ikke som oppringer forvente å få svar med en gang eller at folk ringer opp med en eneste gang. Man velger faktisk dette selv. Om du ikke kan ta telefonen når jeg ringer deg opp så er det ikke verre enn at jeg venter til neste gang du ringer. Og det er fullt mulig å sende melding. 

Jolene
På 15.10.2020 den 21.02, The Kitten skrev:

Jeg opplever ikke dette som et problem fordi jeg har telefonen i flymodus om natten. Vekkerklokken ringer likevel. 

Hva med å invistere i en egen vekkerklokke da? Hvis den på mobilen ikke funker når du har den på lydløs.

Enig, og gjør det samme. Ingenting er så viktig at jeg ikke kan se dette dagen etter.

-Titania-

Hvis de vet at du tar telefonen, og ikke sier i fra, så er det jo ikke spesielt merkelig at de fortsetter å ringe deg. de kan ikke lese dine tanker. Du må si i fra.

Brunello
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen ringer fra ukjent nummer klokka 03 så er det ikke uhøflig å ikke svare, man sover jo. Man er ikke forplikta til å ta telefonen 

Nå sto det uansett tidspunkt, også til normal tid.