Gå til innhold

Hvorfor er det kjipt å gi klær i julegave til barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De får som regel mer enn én gave til jul. Og da ser jeg ikke helt problemet med at noen inneholder klær. Det er veldig praktisk, og barn trenger virkelig ikke såååå mange leker. Liker gaver som blir brukt, og vil at barna mine skal være like takknemlig uansett hva de får. 

Anonymkode: 75870...04b

Barn trenger virkelig ikke SÅÅÅÅ mange klær heller. 
Mange barn har klær i sånn overflod at det selges masse "bruktklær" som kun er vasket og lagt i skapet. (Ungene hadde bare for mye.) 

Hva med å tenke mer kreativt? Gi TID istedenfor klær eller leker? 
Mine barn har mye bedre av å få en tur på teater med bestemor, enn å få ett ekstra sett med klær eller en ny leke. Tror du ikke det er det de husker best i ettertid? 

Etter at vi tipset om at barna heller "ville ha" den typen gaver, har besteforeldrene her grepet muligheten. Vinn-vinn for alle parter. Barna får gode opplevelser. Besteforeldrene får tid med barnebarna. Vi foreldre får litt tid uten barn. Barna (som er i forskjellig aldersgruppe) får tid fra hverandre, og oppmerksomhet på sitt nivå. Og ikke minst får barn og besteforeldre et mye sterkere bånd. 

Ingen savner noen ekstra leker under treet. Og ingen mangler noen klær. 

Anonymkode: be9cc...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine unger har seriøst alt for mye klær, så det håper jeg de ikke får noe av til jul. Hvis barna derimot trenger klær, så ser jeg ingenting galt i gi klær! Votter og luer som til stadig het "bare blir borte" syns jeg er en kjempefin ting å gi i gave! Det fins i alle prisklasser og det er noe alle barn trenger. Ull er også noe som er flott å få i gave. 
Mine unger blir forresten glad for klær de får og kommenterer det når de tar det på. "Denne har jeg fått hos tante, den er fiiin". 

Min eldste er 10 år og i år ønsker han seg et par svindyre sko til jul. Han viste ikke at de var dyr da, han bare syns de var så utrolig kule. Da forklarte vi at de var veldig dyr, men at man kan jo ønske seg til bursdag/jul. Når han sjekket de opp etterpå var de utsolgt for skoene og det var Limited Edition, så umulig å få tak i etterpå. Han kommer til å falle ut av sofaen når han åpner den gaven for faren hadde allerede bestilt dem før sønnen oppdaget de! 

Anonymkode: a8c53...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men mine bar  på 2 og 4 syntes det er kjipt å få klær i gave. Klær får de jo uansett av oss, så det blir jo ikke noen «gave» til barna men heller til oss voksne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på barnet? Er barnet opptatt av klær, er det gjerne ikke kjipt. 

Men de fleste barn får klær av foreldrene, og det er da like spennende å få klær i gave som det er å få et par sokker eller en norvegia-ost for oss voksne. Jeg syntes alltid det var kjipt å få klær. Klær hadde jeg uansett fått av mine foreldre, mens leker, spille, bøker o.l. var sånt jeg aldri fikk utenom til bursdager og jul. 

 

Anonymkode: a7c36...ea6

Jeg vil mye heller ha gode sokker eller en Norvegiaost enn masse ting som ikke blir brukt og bare blir liggende å ta opp plass og samle støv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær til barns synes jeg er kjipt hvis de ikke ønsker seg det. Jeg mener foreldrene skal stå for klærne, så å kjøpe klær i gave blir mest til foreldrene så de slipper. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barn trenger virkelig ikke SÅÅÅÅ mange klær heller. 
Mange barn har klær i sånn overflod at det selges masse "bruktklær" som kun er vasket og lagt i skapet. (Ungene hadde bare for mye.) 

Hva med å tenke mer kreativt? Gi TID istedenfor klær eller leker? 
Mine barn har mye bedre av å få en tur på teater med bestemor, enn å få ett ekstra sett med klær eller en ny leke. Tror du ikke det er det de husker best i ettertid? 

Etter at vi tipset om at barna heller "ville ha" den typen gaver, har besteforeldrene her grepet muligheten. Vinn-vinn for alle parter. Barna får gode opplevelser. Besteforeldrene får tid med barnebarna. Vi foreldre får litt tid uten barn. Barna (som er i forskjellig aldersgruppe) får tid fra hverandre, og oppmerksomhet på sitt nivå. Og ikke minst får barn og besteforeldre et mye sterkere bånd. 

Ingen savner noen ekstra leker under treet. Og ingen mangler noen klær. 

Anonymkode: be9cc...a28

Nå skrev vel ikke jeg at barn KUN skulle få klær heller. Problemstillingen i HI var om det er kjipt å få klær fremfor leker. Jeg skrev nei, for barn trenger ikke såå mye leker. Hvorfor MÅ folk på kg pirke på ALT! Har du ikke annet å gjøre enn å plukke fra hverandre og granske og vende på alt andre skriver. Mitt poeng: BÅDE klær og leker er fint. Og opplevelser for den saks skyld. 

Anonymkode: 75870...04b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aldri skjønt hvorfor det er så kjipt, mitt barn har aldri sett på det som kjipt , men så har vi lært barnet å takke og sette pris på hun  får gaver da

Anonymkode: 77256...505

Ååå så flinke barn da. Lært opp til å bli robot-nikkedukker uten selvstendige meninger. Jeg er såå imponert.

Anonymkode: c09ae...c84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ååå så flinke barn da. Lært opp til å bli robot-nikkedukker uten selvstendige meninger. Jeg er såå imponert.

Anonymkode: c09ae...c84

Kalles høflighet! Ganske viktig egenskap, du burde vurdere det. 

Anonymkode: 75870...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Jeg vil mye heller ha gode sokker eller en Norvegiaost enn masse ting som ikke blir brukt og bare blir liggende å ta opp plass og samle støv. 

Men vil du heller ha sokker eller norvegia enn noe du faktisk synes er kult og gøyt? Det er nemlig det det handler om: klær er kjedelig for veldig mange barn, og noe de allerede får. Da liker man bedre noe som faktisk er laget for å være gøyt og underholdende. 

Anonymkode: a7c36...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå så flinke barn da. Lært opp til å bli robot-nikkedukker uten selvstendige meninger. Jeg er såå imponert.

Anonymkode: c09ae...c84

Åh du burde nok lært litt mer høflighet ser jeg

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer kanskje an på hvor gammelt barnet er og hvor mange barnet får julegaver av. Om mor og far har liten familie og velger å selv gi nødvendige dyre klær til en 8 åring, så vil jeg tro at det er rimelig kjipt om både besteforeldre og tante også bestemmer seg for å gi klær. Da har jeg stor forståelse om 8 åringen føler seg snytt om det kun ender opp med ny vinterjakke, pysjamas og votter fremfor leker 

Anonymkode: 56ec3...37e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kalles høflighet! Ganske viktig egenskap, du burde vurdere det. 

Anonymkode: 75870...04b

Enig , oppdragelse og høflighet er visst utdatert i dagens samfunn 

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi klær trenger de uansett.

blir som å gi de «tak over hodet» til bursdagen... 

eller tannbørste.

ja satt på spissen, men du skjønner vel.
 

derimot er det spesielle eller veldig dyre merker de ønsker seg, så kan de få det i gave. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det da ikke? Min blir veldig glad for klær, men da selvsagt klær hun ønsker seg. En ulldress, en truse eller et par sokker kan være veldig stas, men da må det selvsagt være riktige farger, mønster, stoff og passform. Jeg har ikke vært inne i et hus med barn der det ikke tyter leker på rommene deres, dessverre inkludert mitt eget, så man kan på i gen måte sammenligne det med da vi selv var små, og kanskje kun fikk noen få leker til jul og bursdag. 

Anonymkode: 23f6a...62a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter elsket alltid å få klær til jul når hun var mindre. Særlig hvis det var klær i riktig farge, og senere de hun faktisk ønsket seg. Så jeg har aldri syntes at det var en kjip julegave.

Som regel ble den en fin blanding av klær og leker under juletreet, og 1. juledag var den nye genseren like stas om den nye leken eller boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kommer det an på alder på barnet, og hva barnet interesserer seg for. En baby kan godt få klær uten at det er kjipt, og ei jente på 3 år som ønsker seg en bestemt kjole kan fint få det. Men, jeg prøver å sette meg inn i hva barna ønsker seg, eventuelt hva foreldrene ønsker/trenger,.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Klær til barna er vel egentlig mer gave til foreldrene enn til barna selv. Det gir ingen glede å få klær når man er liten, og handler ikke gaver om nettop det å glede noen? 
Jeg gir iallfall aldri klær i bursdag eller julegave til barn med mindre de er veldig opptatt av det og blir oppriktig glad for å få det. 
Husker et år når vi var små....søskenbarnet mitt fikk ingen, absolutt ingen harde pakker til jul, han fikk KUN klær, sokker, votter osv. Jeg kan ikke gjøre noe med hva andre gir, men fra oss får barn alltid noe de ønsker seg eller har glede av:) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er ikke uoppdragne eller uhøflige om de føler skuffelse over klesgaver til jul. I tiden før jul har de gledet seg masse. Foreldre, familie, venner, skole, medier: ja "alle" bidrar til å skru opp forventningene til barna på ulike måter. Man snakker om jul, man hører om jul, man leser om jul, man baker til jul, man ser juleprogrammer på TV, man har juleavslutninger og julekonserter. Det er jul alle steder. Da er det kanskje ikke så VELDIG pussig om det blir bittelittegrann nedtur om et flertall av pakkene under treet inneholder stillongs eller vintersko. De fleste barn (og til alle aspergere og andre som leser alt bokstavelig her inne: nei, jeg sier ikke alle barn) ønsker seg leker eller noe som kan være til underholdning.

Selvsagt kommer det an på alder, hva slags klesplagg og på barnet selv, men å komme med dårlig skjulte antydninger om manglende oppdragelse og høflighet er bare for dumt. 

Endret av Ullvott
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er kjipt, men det er visst mange som mener at det på en måte blir en gave til foreldrene, siden de visstnok slipper å kjøpe klær hvis ungene får det i gave.

Jeg synes det kommer an på hva man kjøper. Hvis man kjøper en leke et barn ønsker seg og vil ha, og det er sannsynlig at det vil bli brukt flere ganger, tenker jeg at det er ok, men nå er det jo også sånn at de fleste unger nå for tiden har leker i overflod. Da mener jeg det er bortkastet å kjøpe noe "plastdritt" eller en eller annen bamse som blir lekt med en time eller to før den forsvinner i en haug med alt det andre.

Da tenker jeg det er bedre å kjøpe klær eller noe som det faktisk er  behov for.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sizz- skrev:

Klær til barna er vel egentlig mer gave til foreldrene enn til barna selv. Det gir ingen glede å få klær når man er liten, og handler ikke gaver om nettop det å glede noen? 
Jeg gir iallfall aldri klær i bursdag eller julegave til barn med mindre de er veldig opptatt av det og blir oppriktig glad for å få det. 
Husker et år når vi var små....søskenbarnet mitt fikk ingen, absolutt ingen harde pakker til jul, han fikk KUN klær, sokker, votter osv. Jeg kan ikke gjøre noe med hva andre gir, men fra oss får barn alltid noe de ønsker seg eller har glede av:) 

Er det vel ikke, er da like mye til barnet 

Anonymkode: 77256...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...