Gå til innhold

Hvorfor er det kjipt å gi klær i julegave til barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldri skjønt hvorfor det er så kjipt, mitt barn har aldri sett på det som kjipt , men så har vi lært barnet å takke og sette pris på hun  får gaver da

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gir alltid klær i gave til mine barnebarn. Ofte trenger de klær, og da kan jeg avlaste foreldrene økonomisk med det. Men de får også en annen gave som de selv liker, enten det er en leke eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Majott skrev:

Jeg gir alltid klær i gave til mine barnebarn. Ofte trenger de klær, og da kan jeg avlaste foreldrene økonomisk med det. Men de får også en annen gave som de selv liker, enten det er en leke eller noe. 

Vi bytter på, blir det klær til jul, får de leker til bursdag eller omvendt. 

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på barnet? Er barnet opptatt av klær, er det gjerne ikke kjipt. 

Men de fleste barn får klær av foreldrene, og det er da like spennende å få klær i gave som det er å få et par sokker eller en norvegia-ost for oss voksne. Jeg syntes alltid det var kjipt å få klær. Klær hadde jeg uansett fått av mine foreldre, mens leker, spille, bøker o.l. var sånt jeg aldri fikk utenom til bursdager og jul. 

 

Anonymkode: a7c36...ea6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var megakjipt da jeg var liten. Aldri vært interessert i klær. Mye mer stas å få leker. Også kjipt om de andre barna i klassen får leker til jul.

Anonymkode: abdf0...1a1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på barnet? Er barnet opptatt av klær, er det gjerne ikke kjipt. 

Men de fleste barn får klær av foreldrene, og det er da like spennende å få klær i gave som det er å få et par sokker eller en norvegia-ost for oss voksne. Jeg syntes alltid det var kjipt å få klær. Klær hadde jeg uansett fått av mine foreldre, mens leker, spille, bøker o.l. var sånt jeg aldri fikk utenom til bursdager og jul. 

 

Anonymkode: a7c36...ea6

Det er forskjell på før Og nå, de fleste barn har plenty av leker og får gjerne noe utenom jul og bursdag 

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer da fra barn til barn? Både mine tre og flere av tantebarna mine har satt pris på å få klær. Ofte har de noe spesifikt de ønsker seg eller liker, så vi gir ikke sokker og undertrøyer. 

Anonymkode: 745cc...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var megakjipt da jeg var liten. Aldri vært interessert i klær. Mye mer stas å få leker. Også kjipt om de andre barna i klassen får leker til jul.

Anonymkode: abdf0...1a1

De får som regel mer enn én gave til jul. Og da ser jeg ikke helt problemet med at noen inneholder klær. Det er veldig praktisk, og barn trenger virkelig ikke såååå mange leker. Liker gaver som blir brukt, og vil at barna mine skal være like takknemlig uansett hva de får. 

Anonymkode: 75870...04b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leker var noe jeg selv aldri fikk nor særlig av utenom jul og bursdag om jeg ikke sparte opp lørdagspengene og kjøpte noe selv. Mens klær fikk man jo når man trengte det. Da var set kjipt å «bruke opp» gaver på klær, som man ellers ville fått, når man heller kunne fått en leke ol. i den pakken. 

Anonymkode: 79c05...5c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva slags klær. 

Er det noe barnet trenger? 
Er det noe barnet liker /kommer til å bruke? 
Er det klær barnet ønsker seg? (Eller foreldrene ønsker seg til barnet) 

F.eks. er det veldig vanlig å gi babytøy til nybakte foreldre. ALLE gir da klær i str 62 eller deromkring. Og mesteparten av det man får er "pyntetøy" som ikke har noen bruk i hverdagen. 
Det er altså grenser for antall jeans en 2 mnd gammel baby trenger. 
I tillegg passer som regel disse klærne i 2 mnd, og mye av gavene blir derfor aldri brukt. 

Tilsvarende for større barn også. 
At mange klær som gis i gave er upraktiske og/eller basert på giverens smak, og ikke barnets eller foreldrenes. 

 

Og så har du helt i motsatt kategori. 

Klær kan være en helt super gave! 
Herlig ulltøy til hverdagsbruk. Hjemmestrikket genser og bukse til mellomlag, med fint mønster. (Eller kjøpt ull av god kvalitet) 
Klær barna ønsker seg, og som blir umiddelbare favoritter.
Klær man ikke tar seg råd til å kjøpe, men som brukes hele tiden. (Hos oss var det pysjer fra nøstebarn og lilleba. Dyre, men ble brukt "til filler".) 

Mine barn er også opplært til å se det positive i det de får, og takke for alle gaver. 
Men det betyr ikke alltid at alt blir brukt i etterkant for det om de er høflige og takknemlige.  

Anonymkode: be9cc...a28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er ikke kjipt å gi klær, det er kjipt å gi gave uten å tenke på hva barnet faktisk interesser seg for. Det er kjipt å gi gave til barn som kun foreldrene ønsker seg. Og det er kjipt å gi en type gave kun fordi giveren ikke gidder å tenke ut noe mer spennende.

Anonymkode: e8a9f...648

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De får som regel mer enn én gave til jul. Og da ser jeg ikke helt problemet med at noen inneholder klær. Det er veldig praktisk, og barn trenger virkelig ikke såååå mange leker. Liker gaver som blir brukt, og vil at barna mine skal være like takknemlig uansett hva de får. 

Anonymkode: 75870...04b

Samme her

I tillegg har vi stor slekt , å få 30-40 leker hadde ikke jeg vært glad for 

Anonymkode: 77256...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke kjipt i seg selv, handler bare om hva barnet selv er eller ikke er interessert i. 

Anonymkode: 783e1...e84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Leker var noe jeg selv aldri fikk nor særlig av utenom jul og bursdag om jeg ikke sparte opp lørdagspengene og kjøpte noe selv. Mens klær fikk man jo når man trengte det. Da var set kjipt å «bruke opp» gaver på klær, som man ellers ville fått, når man heller kunne fått en leke ol. i den pakken. 

Anonymkode: 79c05...5c3

Som sagt forskjell på før og nå 

Anonymkode: 77256...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjell på før Og nå, de fleste barn har plenty av leker og får gjerne noe utenom jul og bursdag 

Anonymkode: 77256...505

Og nå får fremdeles de fleste barn klesbehovet sitt dekket av foreldrene ;)

Vi har barn selv, og klær får de når de trenger det. Leker og spill og sånt får de ønske seg til bursdagen. Så får de litt utenom også, men det er altså mest til jul og bursdag. Ønsker de seg noe i oktober, får de beskjed om at de må sette det på ønskelisten og vente til jul. 

Og det er jo ikke så kjempestas og sitte og glo på en genser 1. juledag, fremfor å lese i en ny bok, spille et nytt spill, leke med en ny leke. 

Jule- og bursdagsgaver skal etter min mening være gøy. En genser er sjelden gøy. 

Anonymkode: a7c36...ea6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet her pleier å få «finklær» i gave. Hun er en sånn som har likt å ha kåpe, finstøvler/pensko, finkjole, hjemmestrikk, bunad osv helt siden hun var helt liten, og vi voksne har gitt henne forståelsen av at dette er «luksusting» som ikke faller inn under det nødvendige utstyret et barn trenger som en selvfølgelighet. Hun er takknemlig og blir veldig glad for dette, uten at det betyr at hun er spesielt opptatt av klær - hun er bare opptatt av det «til pent». 
 

Så her i huset er klær og utstyr helt fine gaver, og barnet takker og blir kjempeglad uansett. Når det er sagt, så blir hun like glad for leker, bøker, hobbygreier osv. 
 

Jeg har ikke noe til overs for at barn liksom skal ha carte blanche til å bli skuffet over gaver de får. Det handler om hvordan vi som voksenpersoner velger å møte dem på det. 

Anonymkode: 670b7...39a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er ikke kjipt å gi klær, det er kjipt å gi gave uten å tenke på hva barnet faktisk interesser seg for. Det er kjipt å gi gave til barn som kun foreldrene ønsker seg. Og det er kjipt å gi en type gave kun fordi giveren ikke gidder å tenke ut noe mer spennende.

Anonymkode: e8a9f...648

Jøss nok en tankegang heg ikke henger med på, det er da naturlig at foreldre ønsker noe på vegne av barna opptil en viss alder 

Anonymkode: 77256...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og nå får fremdeles de fleste barn klesbehovet sitt dekket av foreldrene ;)

Vi har barn selv, og klær får de når de trenger det. Leker og spill og sånt får de ønske seg til bursdagen. Så får de litt utenom også, men det er altså mest til jul og bursdag. Ønsker de seg noe i oktober, får de beskjed om at de må sette det på ønskelisten og vente til jul. 

Og det er jo ikke så kjempestas og sitte og glo på en genser 1. juledag, fremfor å lese i en ny bok, spille et nytt spill, leke med en ny leke. 

Jule- og bursdagsgaver skal etter min mening være gøy. En genser er sjelden gøy. 

Anonymkode: a7c36...ea6

Det er stor forskjell på barn, mange liker å få klær fremfor bøker 

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet her pleier å få «finklær» i gave. Hun er en sånn som har likt å ha kåpe, finstøvler/pensko, finkjole, hjemmestrikk, bunad osv helt siden hun var helt liten, og vi voksne har gitt henne forståelsen av at dette er «luksusting» som ikke faller inn under det nødvendige utstyret et barn trenger som en selvfølgelighet. Hun er takknemlig og blir veldig glad for dette, uten at det betyr at hun er spesielt opptatt av klær - hun er bare opptatt av det «til pent». 
 

Så her i huset er klær og utstyr helt fine gaver, og barnet takker og blir kjempeglad uansett. Når det er sagt, så blir hun like glad for leker, bøker, hobbygreier osv. 
 

Jeg har ikke noe til overs for at barn liksom skal ha carte blanche til å bli skuffet over gaver de får. Det handler om hvordan vi som voksenpersoner velger å møte dem på det. 

Anonymkode: 670b7...39a

Enig i det siste , å la barn uttrykke misnøye fremfor andre over gaven de får er ikke greit 

Anonymkode: 77256...505

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de tremger klær og klærne er i barnets stil så ee det ikke noe problem. Mine barn blir glade for klær, men får de kun klær i alle gavee til jul (som aldri har skjedd) regner jeg med skuffelsen ville være total. 

Jeg ville forresten blitt glad for norvegia siden det koster en del, forbruksvarer synes jeg forøvrig er gull å få👌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...