Gå til innhold

Veninna mi tok sitt liv, et sjokk for oss alle!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. For 1 år siden tok en veninne av meg livet sitt. Hun var en glad og positiv person. Dette kom som et sjokk for alle. Ingen her vet hvorfor hun gjorde det. Det er så mange ting jeg skulle hatt svar på. Jeg sitter og prøver tenke ut hva grunnen kan være for at hun gjorde det. Noen her som har vært i lignende situasjon, som fant svaret til slutt? Takk for svar. 

Anonymkode: fdaeb...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BittenTei

Kondolerer. Lei meg på dine vegne. Hva skal man si. Man har "alt", men livet i seg selv er av og til for vanskelig. Og uavhengig av hva noen rundt en kunne sagt eller gjort, så føles livet for vanskelig å håndtere. 

Og selv om man har dødsangst og får noia om kleine ord i en eventuell begravelse...Så er man bare fed UP. Ferdig. Sliten. 

Ta vare på de gode minnene ❤ Vet ikke om jeg våkner opp i morgen selv 😊

Endret av BittenTei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at tilsynelatende glade og positive personer begår selvmord, er at dette bare er en rolle de spiller ovenfor omverdenen, og når skuespillet blir for tungt og alt virker håpløst, kan utveien bli den venninnen din valgte.

Hvis du leser innleggene i "Kropp og helse" her i forumet, finner du en god del innlegg skrevet av mennesker som ikke har det bra, men likevel er positive utad; et strålende smil er noe som for eksempel ikke er uvanlig å finne hos jenter som sliter med anoreksi, ikke fordi de er glade, men fordi de forsøker å late som om alt er i orden. Så begynner tårrene å renne når døren lukker seg og man blir alene.

Veldig trist å høre at venninnen din tok livet sitt; kjenner selv minst fire som også har gjort det, og prøver etter beste evne å hindre at flere gjør det samme.

Det umiddelbare sjokket etter et uventet dødsfall kan være stort - man nekter liksom å tro at dette faktisk har skjedd, spør seg "hvorfor", og tenker på hvordan man kunne hindret dette. Men man kan ikke endre fortiden uansett hvor mye man enn skulle ønske dette; det som har skjedd, har allerede skjedd, og etter hvert som tiden går, begynner man også å forsone seg med tanken på dette, noe som kan ta flere år. Slik har det iallfall vært for meg.

Ta uansett vare på deg selv, og ønsker deg alt godt videre.

- B.

Anonymkode: 704b8...3b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Så trist.

Som flere skriver, er ikke blid og positiv ensbetydig med at en har det så godt. Mange som vil virke sterke utad og fremstå som at en har det helt fint, og gjør alt for å skjule det i det offentlige rom. Kjenner meg litt igjen. Men det er jo synd, at en ikke kan åpne seg opp for hverandre, som veninner eller ev med familie. Men det har desverre blitt mye fasade.

Du bør ikke gruble for mye på dette. Du og de som står igjen må forsøke å leve livet videre. Ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 0b8db...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. 

Av og til er det ingen annen grunn en at mennesket har hatt det veldig vondt inni seg og ikke orker mer. Jeg har psykisk sykdom og verden blir av og til så utrolig mørk at det er vanskelig å se noen annen utvei. Det er ingens feil og det kan være veldig vanskelig for andre å fange opp. Man blir god på skuespill ovenfor familie og venner. Poenget mitt er vel at hun har vært syk og at det ofte er grunnen. Det er kanskje ikke svaret du er ute etter, men jeg tror det kan være realistisk. 

Anonymkode: 2610e...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist at du har mistet venninnen din❤️Dessverre er det ofte veldig vanskelig å finne et svar. Det som er sikkert er at disse menneskene har det veldig vondt og alt er svart. De klarer merkelig nok å oppføre seg « såkalt normalt» og derfor blir sjokket desto større for de pårørende når de tar selvmord. 

Anonymkode: 484e0...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googler man "smiling depression" ser man at det ikke er uvanlig at tilsynelatende glade personer kan ende opp med å ta sitt eget liv.

Jeg har ikke vært i din situasjon, men jeg har vært suicidal over flere år, og vet hvordan det føles å bare ha lyst til å dø. Jeg var veldig åpen om mine psykiske problemer så det ville ikke kommet som noen overraskelse på noen om jeg hadde dødd. Jeg kunne smile og le og se glad ut og senere prøve å dø, men jeg fortalte om det. Men dessverre er det fortsatt tabu i samfunnet å være psykisk syk så det er ikke alle som tør å si det høyt.

Det jeg tenker om selvmord i dag er at det er utrolig trist at noen tar det endelige valget om å ikke være her mer, men jeg kan forstå valget. Der og da føles det rett og slett som at det er det eneste valget man har, og mørket er så tungt og smilet er altfor tungt å bære. Depresjonen fører også ofte til at man tror at alle vil klare seg bedre om man bare forsvinner, og at ingen vil bry seg. Det du skal vite er at det ikke har noe med dere å gjøre. En deprimert person kan føle på dette selv om de rundt sier rett ut at det ikke stemmer at de vil få det bedre uten dem. All verdens med oppmerksomhet, ord, spørsmål og klemmer vil i mange tilfeller ikke kunne overdøve depresjonstankene. Det jeg også tenker i dag er at det er deres valg. Venninna di tok valget selv, og hun har det sannsynligvis bedre nå enn hun hadde det før hun døde. Uansett hvor vondt det er for dere nå, så har hun fått fred. 

Jeg tror ikke det har noe for seg å tenke på hva dere burde gjort annerledes. Dere trodde hun hadde det bra, og det er ingenting dere kunne gjort annerledes ut fra den informasjonen dere hadde. At dere vet i ettertid at hun bar på noe betyr ikke at dere burde vite det da hun levde. Og hun tok et valg, og har det forhåpentligvis godt og fredfullt nå. Trist at hun ikke fikk muligheten til å bli frisk igjen, men det var hennes valg, og det er ingenting å gjøre med det, dessverre.

Anonymkode: e65cc...529

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig hva folk klarer å gjemme bak ett smil og en fasade TS.

Kondoler, og stor klem til deg ❤️

Anonymkode: 547b1...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2020 den 2.09, AnonymBruker skrev:

Hei. For 1 år siden tok en veninne av meg livet sitt. Hun var en glad og positiv person. Dette kom som et sjokk for alle. Ingen her vet hvorfor hun gjorde det. Det er så mange ting jeg skulle hatt svar på. Jeg sitter og prøver tenke ut hva grunnen kan være for at hun gjorde det. Noen her som har vært i lignende situasjon, som fant svaret til slutt? Takk for svar. 

Anonymkode: fdaeb...ef3

Et søskenbarn av meg begikk selvmord like før jul i 2013. Var helt forferdelig, men jeg kom frem til at jeg bare måtte respektere at hun ikke ville være sammen med oss lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 15.10.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev:

Kondolerer. 

Av og til er det ingen annen grunn en at mennesket har hatt det veldig vondt inni seg og ikke orker mer. Jeg har psykisk sykdom og verden blir av og til så utrolig mørk at det er vanskelig å se noen annen utvei. Det er ingens feil og det kan være veldig vanskelig for andre å fange opp. Man blir god på skuespill ovenfor familie og venner. Poenget mitt er vel at hun har vært syk og at det ofte er grunnen. Det er kanskje ikke svaret du er ute etter, men jeg tror det kan være realistisk. 

Anonymkode: 2610e...793

Kan jeg fortelle noe...? 

Jeg har gått gjennom svært tøffe ting i livet mitt. Som en fysisk voldelig mann, sammen i 5år. Skillsmisse. 2 sen aborter, selvvalgt. Så kjæreste 2 var psykisk voldelig mot meg. Barnevernet kom inn i bildet og tok ifra meg mitt første og da eneste barn, fordi forholdet var kritisk. Jeg har ikke ord for hvor langt nede jeg var. Å miste mitt barn fra 100%, til å ikke vite når jeg skulle treffe h*n igjen, var hjerteskjærende. Jeg var 27år på det tidspunktet, mistet kjæreste gjennom noen år og mitt lille barn jeg måtte kjempe for å få tilbake - i rettsak. Jeg ble tøffere, sterkere og sitter idag med verdens beste mot og følelse. Jeg har stadig panikkanfall og gråter og gråter. Men vet du hva, jeg vil leve. Aldri har jeg tenkt tanken på å ta livet. Livet blir som regel bra igjen. Hold motet oppe, du klarer det. 

Kvinne32

Anonymkode: 943f8...964

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer. Jeg vet selvsagt ikke hvorfor venninnen din tok livet sitt, men innlegget ditt fikk meg til å tenke på noe jeg leste om uventede selvmord en gang. Det er ingen som tror at toastmasteren skal ta selvmord. Denne mannen var en morsom og flink toastmaster i bryllup, det ingen visste var at han hadde bestemt seg for å ta sitt eget liv seks måneder frem i tid.

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/BdPv/det-er-ingen-som-trur-at-toastmasteren-skal-gjere-sjoelvmord

Anonymkode: c7cc5...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...