Gjest gjest Skrevet 28. juli 2005 #1 Del Skrevet 28. juli 2005 Er litt usikker og lurer litt på hva andre synes. I juli hadde jeg og min samboer hans 15 år gammle sønn med oss på ferie i 2 uker. Vi betaler da i juli fullt barnebidrag. Ut over dette fikk sønnen 500,- kr i lommepenger av oss samt nye høstsko til en verdi av 1000,- og fotballsko for samme belløp. Mitt spørsmål er som følger er det riktig at vi skal betale fullt barnebidrag i juli når vi har kost og losji samt aktiviteter og andre ting halve juli? Det skal sies at han trengte sko og mor har ikke betalt halvparten noe vi ofte har gjort på tilsvarende kjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 28. juli 2005 #2 Del Skrevet 28. juli 2005 Slik jeg ser det er dette gaver til gutten, og ikke noe man kan kreve fradrag i bidraget for... Forøvrig er samvær og samværsfradrag regnet ut fra et årlig gjennomsnitt. Slik er det bare. Og for både mor og barn ville det vel virket merkelig om dere sendte regning til mor for sko og feriepenger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 28. juli 2005 #3 Del Skrevet 28. juli 2005 Bidrag er fastsatt etter ett gjennomsnitt samvær pr mnd.... der er ferier iberegnet. De nye bidragsreglene hadde en intensjon: at samværsforeldre selv skulle bidra mer direkte til barna. Hvis far til denne gutten velger og kjøpe sko/fotballstøvler til sin sønn... så synes jeg du skal la far gjøre det uten og stikke noen kjepper i hjulene eller stille noen spørsmål rundt det. La far være far til sin sønn slik far vil og bland ikke dette sammen til en konflikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 28. juli 2005 #4 Del Skrevet 28. juli 2005 Enig med jubajuba at dette kan sees på som en gave til gutten. At samværsforeldre får noe høyere utgifter om sommeren tror også jeg skjer fordi myndighetenes beregningsmodell tar hensyn til årsgjennomsnittet. Forøvrig er det lite eller ingenting som skaper mer konflikter enn mengden samvær som "avtales". Ofte fordi det skaper økonomiske konflikter i etterkant. Jeg tror det kan være lønnsomt å bare betale og deretter overse de økonomiske konsekvensene ved sommerens besøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 28. juli 2005 #5 Del Skrevet 28. juli 2005 Bidrag er fastsatt etter ett gjennomsnitt samvær pr mnd.... der er ferier iberegnet. De nye bidragsreglene hadde en intensjon: at samværsforeldre selv skulle bidra mer direkte til barna. Hvis far til denne gutten velger og kjøpe sko/fotballstøvler til sin sønn... så synes jeg du skal la far gjøre det uten og stikke noen kjepper i hjulene eller stille noen spørsmål rundt det. La far være far til sin sønn slik far vil og bland ikke dette sammen til en konflikt. ← Er dette den samme "jomfrua" som jeg har diskutert med i "andre forum" :blunke1: Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #6 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg bare spurte fordi jeg var usikker på hva som er normalt og rimelig. Hadd jeg vært en urimelig drittkjærring hadde jeg vel selv bestemt hva som hvar riktig og handlet uten og bry meg med hva andre mente. Min intensjon var ikke at far ikke skal kjøpe ting til sønnen sin men vi har flere barn og økonomi er ikke alltid enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 28. juli 2005 #7 Del Skrevet 28. juli 2005 Mannen min har en datter fra før.Vi har også fått en datter sammen. Etter at vi fikk barn sammen er det ikke aktuellt å kjøpe kun til en av dem. Klær ol. kjøper moren hennes for barnebidraget og skal det kjøpes inn noe utover dette skal begge våre barn ha likt. Kjøpes det inn turndrakt av oss til førstefødte får søsteren noe tilsvarende hun trenger. Det er rett og rimelig at det ikke gjøres forskjell. Barnebidraget skal gå til å dekke det datteren hans trenger. Andre ting ønsker hun seg til jul og fødselsdag. Vi er veldig enige med moren hennes om dette. Med vennlig hilsen la Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 28. juli 2005 #8 Del Skrevet 28. juli 2005 Jeg bare spurte fordi jeg var usikker på hva som er normalt og rimelig. Hadd jeg vært en urimelig drittkjærring hadde jeg vel selv bestemt hva som hvar riktig og handlet uten og bry meg med hva andre mente. Min intensjon var ikke at far ikke skal kjøpe ting til sønnen sin men vi har flere barn og økonomi er ikke alltid enkelt. ← Jeg tror ingen forsøkte å kritisere deg og jeg har forståelse for spørsmålet. Jeg sitter selv i en situasjon hvor jeg trolig betaler langt mer enn bostedsforelder mht fritidsaktiviteter, klær, helse/lege, etc. Som oftest forsøker jeg å unngå konflikter rundt dette. Andre ganger skal jeg tilstå at det ikke er til å unngå at jeg har en kommentar eller to mht den økonomiske fordelingen av kostnadene. Uansett tror jeg det er best å forsøke å se gjennom fingrene på slike uenigheter i den grad det er mulig. Rent juridisk er dere ant ikke pålagt å betale det dere gjorde, men om dere velger å overse det er det igjen en lite stjerne i boka hos sønnen til faren. Han vet godt hvem som er økonomisk ansvarlig for dette når han er så gammel som han er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 28. juli 2005 #9 Del Skrevet 28. juli 2005 Når gutten min er hos far 2 uker om sommeren, får han høyere utgifter enn ellers. Når vi har barna til samboer her, får vi høyere utgifter enn ellers. Men det kan vi jo regulere selv ved å velge hva vi kjøper og ikke kjøper. Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juli 2005 #10 Del Skrevet 28. juli 2005 Om en av foreldrene, uavhengig av om det er mor eller far eller hvem som bor sammen med barnet plutselig bestemmer seg for å kjøpe noe til barnet synes jeg det er helt urimelig å forlange at den andre parten skal være med på å betale. Det må i det aller minste avtales på forhånd. Samværsforeldre har da også lov til å kjøpe gaver til barna sine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2005 #11 Del Skrevet 28. juli 2005 Selvsagt skal far få kjøpe sko til sønnen sin, men jeg reagerer litt på at mor ber oss om å dele på utgifter når hun skal kjøpe ting som barnebidraget er ment til å dekke. Hun tilbyr seg ikke å dele på utgifter når vi handler ting som hun faktisk ellers måtte kjøpt og betalt for hvis ikke vi gjorde det. Det hadde vært hyggelig hvis hun hadde tilbudt seg å dele på utgiftene da hun faktisk denne mnd sitter litt bedre i det enn ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2005 #12 Del Skrevet 28. juli 2005 Når skal voksne folk vokse opp og slutte å pipe over noen hundrelapper til sko til barna. Barn koster penger. Involverer man seg med folk som har barn går det penger. End of story. Setter en tier på at mor bruker mer penger på barnet enn far betaler i bidrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 28. juli 2005 #13 Del Skrevet 28. juli 2005 Setter en tier på at mor bruker mer penger på barnet enn far betaler i bidrag. ← Naturligvis det skulle da bare mangle. Mor og far skal DELE på utgiftene. Om far tjener 300.000,- og betaler 3000,-/mnd skal mor om hun tjener 250.000,- betale 2500,-/mnd (bare tenkte tilfeller for å indikere fordelingen) Dessuten får hun 1-2000,-/mnd i barnebidrag (ett barn) som er tiltenkt utgifter ved barnet. Samtidig har hun kansje ca 800,- i skattelette. Med en sånn fordeling bør mor ABSOLUTT bruke mer penger på barnet enn det far betaler. Men disse tingene var vel ikke utgangspunktet for trådstarter (som selv har barn) og som vet hva barn koster. Derimot var det snakk om hva som var "riktig" fordeling av slike ekstrautgifter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 28. juli 2005 #14 Del Skrevet 28. juli 2005 Hvis mor skulle vært med og betalt på guttens feriepenger og sko måtte dette ha vært klarert på forhånd. Slik jeg håper guttens mor gjør når hun har behov for å ha far med på deling av utgifter. Forøvrig er jeg enig med en annen her på forumet om at skal en av barna ha noe bør den andre få også.. Innen rimelighetens grenser. Det er jo i bunn og grunn ingen selvfølge, men kanskje heller etter behov. Om en av mine sønner trenger noe nytt er det ingen selvfølge at den andre får om han ikke har behov for det. Dessuten arver de etter hverandre...(ikke sko). Det er kostbart å ha barn, og når man har felles barn og felles utgifter bør stemor/stefar tas med på råd før en går til innkjøp av sko til flere tusen. Mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 28. juli 2005 #15 Del Skrevet 28. juli 2005 Selvsagt skal far få kjøpe sko til sønnen sin, men jeg reagerer litt på at mor ber oss om å dele på utgifter når hun skal kjøpe ting som barnebidraget er ment til å dekke. Hun tilbyr seg ikke å dele på utgifter når vi handler ting som hun faktisk ellers måtte kjøpt og betalt for hvis ikke vi gjorde det. Det hadde vært hyggelig hvis hun hadde tilbudt seg å dele på utgiftene da hun faktisk denne mnd sitter litt bedre i det enn ellers. ← Jeg ser en stor forskjell på og be om deling av utgifter og forvente at noen skal tilby seg og dele på utgifter, da. Har dere spurt denne moren, hvis dere finner det urimelig og gi gutten lommepenger og sko, om hun vil dele? Som mor selv så hadde jeg nok delt på sko-utgiftene om jeg hadde penger og jeg anså det som et nødvendig innkjøp og ikke bare "kjekt å ha". Når det kommer til lommepenger, så hadde jeg nok gitt gutten selv noen ekstra lommepenger før han dro på ferie.... men hadde nok ikke syntes det vært greit om far kom og bad om det. Tilbyr dere mor "ekstra" som lommepenger til gutten i hverdagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. juli 2005 #16 Del Skrevet 28. juli 2005 Naturligvis det skulle da bare mangle. Mor og far skal DELE på utgiftene. Om far tjener 300.000,- og betaler 3000,-/mnd skal mor om hun tjener 250.000,- betale 2500,-/mnd (bare tenkte tilfeller for å indikere fordelingen) Dessuten får hun 1-2000,-/mnd i barnebidrag (ett barn) som er tiltenkt utgifter ved barnet. Samtidig har hun kansje ca 800,- i skattelette. Med en sånn fordeling bør mor ABSOLUTT bruke mer penger på barnet enn det far betaler. Men disse tingene var vel ikke utgangspunktet for trådstarter (som selv har barn) og som vet hva barn koster. Derimot var det snakk om hva som var "riktig" fordeling av slike ekstrautgifter. ← Blir du ikke lei av å skrive disse tallene...? Eller har du dem på copy/paste........he he he...... Det jeg mente, som du naturligvis ikke gad å innrømme at du skjønte, var at mor bruker mest sannsynlig mer av sin inntekt på barnet enn det far gjør av sin inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 28. juli 2005 #17 Del Skrevet 28. juli 2005 (endret) Man kan ikke unngå å bruke mer på barnet. I mitt tilfelle har jeg barnet hele tiden unntatt hver 3. helg og et par uker om sommeren. Jeg har større leilighet med en helt annen beliggenhet enn om jeg ikke hadde ansvaret for barn. Jeg tjener mye mindre enn jeg ville gjort om jeg ikke hadde barn. Jobber ikke full stilling for at barnet mitt ikke skal være alene hjemme mer enn høyst nødvendig. Far jobber overtid og reiser bort på jobb når det passer ham i helgene, for å tjene mer. Den muligheten har ikke jeg. Jeg ville hatt en mye bedre betalt stilling enn jeg har nå om jeg ikke hadde barn. Dette vet jeg, fordi jeg hadde tilbud om en slik jobb, men det innebar mye overtid og reising, noe som er umulig i min situasjon. Jeg sier ikke dette fordi jeg er misfornøyd, jeg er sjeleglad for den tiden jeg har med min datter. Men det viser at regnestykket ikke er mulig å regne ut nøyaktig. Endret 28. juli 2005 av Violetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2005 #18 Del Skrevet 29. juli 2005 Setter pris på at far til 2 forstår hva jeg mener (takk) Det er mange som leser mellom lijene, men det hadde vært hyggelig hvis de for en gangs skylld hadde lest riktig og ikke tolket så mye. Vi kjøper faktisk ting til sønnen hans når det er noe han trenger eller har gjort seg fortjent til. At begge barn skal få fordi det andre har fått er jeg personlig helt imot. Ganske enkelt fordi du da ikke lærer barna at man skal kunne unne andre ting. Barn trenger ikke få noe bare for å få . Jeg har sett mange nok overfylte barnerum med leker som velter ut av skapene. Leker som ble kjøpt bare for at man skulle kjøpe noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå