AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #1 Skrevet 14. oktober 2020 Forrett, hovedrett og dessert. Har du forslag til en av rettene eller alle 3, så er det strålende. Ønskelig med noen eller delvis av disse kriteriene; De må være type festmat til litt fin anledning med vin, og der gjestene har pyntet seg💃. Gjestene er i slutten av 40 årene. Ikke for dyrt da jeg må tenke litt økonomisk for tiden (vi blir ca 10 +/- stk). Må kunne forberedes noe i forkant eller ikke ta for lang tid å lage, da jeg er hjemme fra jobb 2 timer før gjestene kommer, og jeg må få dusjet og stelt meg samt gjordt maten klar før gjestene kommer. Har du en god rett/oppskrift å dele, så blir jeg glad 😊 Anonymkode: 6355c...a57
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #2 Skrevet 14. oktober 2020 Forrett: Blinis med røkelaks eller bruschetta Hovedrett: En form for gryte som bare trenger å varmes... + ovnsbakte potetbåter Dessert: sitronterte, panna cotta, creme catalan.. Anonymkode: 1a669...617
Million Skrevet 14. oktober 2020 #3 Skrevet 14. oktober 2020 Du kan finne inspirasjon til forretter i massevis her på Trines matblogg. Bl.a. lakserull med pepperrotkrem så veldig god ut, og tomatsalat med mozarellaost.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #4 Skrevet 14. oktober 2020 Hovedrett som er rask og økonomivennlig 2,5 ss rapsolje 2,5 stk finhakket løk 5 fedd finhakket hvitløk 2,5 ts fersk finhakket ingefær 1stk finhakket rød chili 10 dl tørkede linser 2,5 ss karri 10 dl grønnsakskraft 2,5 bokser hermetiske hakkede tomater 10 dl kokosmelk Saften av 2,5 stk lime salt pepper 5 stk finhakket vårløk Varm rapsoljen i en kjele. Ha i løk, hvitløk, ingefær og chili. La frese i 2 minutter. Ha i linsene og karrien. La frese i ytterligere 2 minutter under omrøring. Ha i hermetiske tomater, grønnsakskraft, kokosmelk og lime og la koke til linsene er møre. Dette tar ca. 20 minutter. Topp linsegryten med vårløk rett før servering Anonymkode: 9f1db...88f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #5 Skrevet 14. oktober 2020 Det er lammesesong nå - jeg ville laget en lammegryte til hovedrett. Den kan lages helt klar kvelden i forveien, settes kaldt og bare varmes mens dere spiser forretten. Jeg liker osso buco, men med lammebog i skiver i stedet for kalveskank. Det er ofte på tilbud akkurat nå i sesongen. Selv om tradisjonelt tilbehør til osso buco er safranrisotto, som ikke er hverken praktisk eller særlig billig å lage til 10 pers, passer det også fint med feks potetpuré eller polenta. Denne hovedretten er ganske tung og mettende, så en frisk og sesongriktig salat til forrett, feks denne: https://www.jamieoliver.com/recipes/seafood-recipes/crab-chilli-and-pink-grapefruit-salad/ , og til dessert enten bare en kule sorbet, eller posjerte pærer med en kremklatt: https://www.jamieoliver.com/recipes/fruit-recipes/citrus-poached-pears/ - kan lages klar et par dager før og oppbevares i kjøleskap. Anonymkode: 75495...e27 1
cattleya Skrevet 15. oktober 2020 #6 Skrevet 15. oktober 2020 Forslag med høsttema: Forrett: gresskarsuppe med granateple og gresskarkjerner oppi. Billig siden den er kjøttfri, og kan med fordel lages på forhånd. Hovedrett: gryte med rotgrønnsaker, og «billigkjøtt» som bog og bringe, skikkelig digg når det har fått koke lenge. dessert: smuldrepai med eple/blåbær/ det du har. Enkelt å gjøre klart på forhånd og så bare smelle inn i ovnen under middagen.
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2020 #7 Skrevet 16. oktober 2020 Hvem har middagsselskap i disse koronatider? 🙈 Anonymkode: 0cf09...155 1
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2020 #8 Skrevet 17. oktober 2020 On 10/16/2020 at 8:51 AM, AnonymBruker said: Hvem har middagsselskap i disse koronatider? 🙈 Anonymkode: 0cf09...155 Det har jeg! Både titt og ofte. 2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #9 Skrevet 17. oktober 2020 Ville gått for suppe eller en kald forrett. Suppe kan lages tidligere på dagen, samme med kald forrett. Feks aspargessuppe eller blinis med røkelaks. Gryte til hovedrett. Den kan stå på svak varme. Feks en god viltgryte. Til dessert ville jeg gått for Pannacotta med pasjonsfrukt. Anonymkode: 31369...717
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå