Gå til innhold

Mannen forsvinner på badet, går ut med bosset, skal en tur på butikken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 2 åring, og ALLTID er det jeg som styrer på morningen. Han gjør alt mulig annet, forsvinner på do i 30 minutter, finner noe søppel han kan gå ut med, må ut å ta en telefon osv.. Det irriterer meg sånn, at aldri kan jeg nyte en frokost i fred. 

Andre som har menn som gjør sånt? 

Anonymkode: 189d4...d14

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme her.. nå har hun blitt åtte da, men hver bidige leggetid så skal han noe "viktig" som å betale regninger, ta ut søppelet, gå på do, hente noe på posten osv.... 

Anonymkode: 2f723...5af

• Liker 1
Skrevet

Din tar hvertfall ut søppla. Min står opp, dusjer, lager seg kaffe og setter seg ned på kjøkkenstolen å ser på nyhetene eller spiller på mobilen... 

Anonymkode: 9ddd1...139

• Liker 9
Skrevet

Han rømmer for å få pause.. 😅👍

Anonymkode: d8a5b...9b4

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan man gjøre når det faktisk er tid til det i stedet for å lempe alt ansvaret over på mor i tide og utide. 

Anonymkode: 41e4c...e10

• Liker 20
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når skal mor få pause?

Anonymkode: 01857...a9d

• Liker 25
Skrevet

Putt på ingen støvler og send han ut for å "hjelpe" pappa med søpla. Spør 2-åringen om han kan finne pappa 

Anonymkode: 8bec7...56d

• Liker 10
Skrevet

Jeg sender jentungen avgårde «her, ta med deg klærne dine så kan pappa kle på» «si til pappa at han må hjelpe deg å pusse tenner» 💁🏼‍♀️ 

Anonymkode: d9884...d8a

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og når skal mor få pause?

Ikke spør meg

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en 2 åring, og ALLTID er det jeg som styrer på morningen. Han gjør alt mulig annet, forsvinner på do i 30 minutter, finner noe søppel han kan gå ut med, må ut å ta en telefon osv.. Det irriterer meg sånn, at aldri kan jeg nyte en frokost i fred. 

Andre som har menn som gjør sånt? 

Anonymkode: 189d4...d14

Begynn å gjør det samme. Før han rekker å forsvinne går du ut med søpla, drar på butikken eller hva som helst. Eneste måten å få noen til å forstå sånt på er å la de oppleve det selv.

Anonymkode: d45af...b14

• Liker 15
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør jeg også

(Jeg går på do, trener, handler, henger opp klær, vasker hus, besøker bestemor, klipper plen, pusser opp, luker bed osv).

-sliten trebarnsmor-

Anonymkode: 6bbf8...5ff

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Din tar hvertfall ut søppla. Min står opp, dusjer, lager seg kaffe og setter seg ned på kjøkkenstolen å ser på nyhetene eller spiller på mobilen... 

Hvorfor tillater du dette?

Anonymkode: b1224...80b

• Liker 2
Skrevet

Vi har bare en baby, men mannen har tendens til det samme, og det var ikke aktuelt å få fortsette med, selv om det var ting som måtte gjøres og han "skulle bare". Tok det opp i fredstid, type "kan du vente med det til baby har lagt seg/jeg kan gjøre det mens du er med baby"? Og så påpeke senere på kvelden at når han kommer hjem 16-17 og baby legger seg 18-19, så får han knapt sett baby våken. Ble mye bedre etter det!

Anonymkode: d683d...d43

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal menn så mye på do? 🤔 

Anonymkode: b62ef...f7e

• Liker 7
Skrevet (endret)

De aller fleste menn mener, bevisst eller ubevisst, at barn og hus er damens ansvar. De må bli bedt om å gjøre noe, eller fortalt hva de skal gjøre. De hviler godt på at de slipper ansvaret, og bare "hjelper til" når det etterlyses. 

Anbefaler å begynne å skrive ned alt dere gjør, gjerne i en uke eller to, og så tar en samtale med mannen. Jeg skal love deg at han får bakoversveis. Hvor ofte tenker han at sengetøyet må skiftes hvis ingen sier noe? De kommer ikke på engang at håndklær vaskes og tørkes. De tror de hjelper når de tar ut av oppvaskmaskinen to ganger i uken, og enser ikke at den maskinen kjører to runder hver eneste dag. 

Menn er ofte konkrete i tankegangen, og må se tall og lister for å forstå. En god øvelse er å overlate alt til mannen i en uke. Planlegge og handle mat, tenke ut middager, forberede matpakker, sjekke at barnet har rent skiftetøy i barnehagen. Alle disse tingene som flertallet av menn tror vi gjør fordi det ligger for oss, og ikke vet at er en kilde til konstant stress og noe som sliter oss ut. 

(Disclaimer: ja, jeg vet at det finnes unntak. Men på gruppenivå er det sånn det er.)

Endret av Hasselnøtter
  • Liker 16
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nettopp, det er jo problemet?

Anonymkode: 2e458...420

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme gjør min mann. Han står også opp like før barna skal av sted. Ofte rekker jeg ikke å spise frokost hjemme og må hive i meg ei skive i bilen. Han driter langt i det, og sier at han ikke fungerer på morgenene. Neivel? Det driter jeg langt i. Han har et ansvar skulle man tro, med to barn. Men nei, jeg er jo her. Hva skal vel han gjøre?

Anonymkode: 78e0e...533

• Liker 6
Skrevet

Det er faen ikke rart det blir skilsmisser og samlivsbrudd. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg bytta vakt på jobben så isteden 8 starter jeg 7. Bare for å unngå den mas med barna.

Hahah .nå er kjæringa alene om morgenen med barna .... 

Dog jeg lager mat hver dag siden jeg kommer hjem først. Må ofre meg litt da ..

Anonymkode: 23e92...45a

Skrevet

Hva med å kommunisere med mannen? "du, jeg syns ikke det er så greit når du stikker og gjør din egen greie hver morgen. Jeg kan også trenge avlastning. Tenker vi tar annenhver morgen selv, så kan jeg også være litt ekstra på toalettet og gå ut med søpla".

Anonymkode: 08837...08e

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...