Gå til innhold

Er det press om å være populær når man er kvinne i 65-75+ års alderen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er like mye konkurranse mellom damer fra 65 - 75 +, som det er mellom damer i 40-50 årene?

Føler de på dette presset om å henge med i pensjonistenes rotterace?  

I min aldersgruppe er det visstnok viktig å være slank og trent, legge ut fjellturbilder, ha pent hus, fint interiør, se bra ut, være sosial.. 

Jeg antar at det er ikke så vanlig å være så oppfiffet som Lilli Bendriss og Jane Fonda, når man er en vanlig dame på 70 år, men tar noen botox, ansiktsløftning, fillers..? 

De fleste har jo kort grått eller farget hår, stritt eller med permanent.Noen er spreke og slanke, driver med mye mosjonering, er sosial og lever livet mens andre har  fått helseproblemer og har nok med seg selv. 

Utsiden forandrer seg mye i løpet av livet, men innvendig er man ofte den samme personen som når man var 30 år, bare at man har mye mer livserfaring.. 

 

Anonymkode: 38292...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har levd i 67 år, men har aldri opplevd press og konkurranse fra kvinner av min egen generasjon.  Har en ganske stor venninnekrets i alder 50-75 år.  

Mange av mine venninner har tatt øyelokk lift, men det er ikke sånt vi snakker særlig om.  Jeg ville garantert heller ikke lagt merke til om en av dem hadde tatt ansiktsløfting e.l.  Joda, andenebb/fillers i leppene, hadde jeg nok registrert..  
Vi prøver alle å gjøre det beste ut av oss selv, men det er ikke slik at vi er sjalu på hverandre.  Tvert i mot, i vår alder forstår vi godt at genene vi er født med påvirker mye.  

Det er trist at dagens kvinner i aldersgruppe 40-50 er så skeptiske og mistenkelige overfor hverandre.  Hvordan skjedde dette?
  

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har drevet på med dette et helt liv, stopper nok ikke med det bare fordi de oppnår en viss alder. Dette er noe som hvis de fremdeles har en gjeng å være i, fortsetter å være en slags konkurranse. Det finnes fremdeles "gjengledere" og folk som forsøker å bli venn med "den mest populære jenta i klassen" uansett alder og i de høyere aldrene har de enda bedre tid til å baksnakke og fryse ut folk som ikke holder mål. Jeg er glad for at jeg ikke visste hvordan virkeligheten som godt voksen kom til å bli da jeg var barn. Jeg trodde nemlig at mobbing og alt jeg mislikte som barn, kom til å bli borte da jeg ble voksen og vi alle var voksne, men virkeligheten er sammensatt, en del av den er trist fremdeles og ja, faktisk enda tristere, for dette er voksne mennesker som godt vet hva de gjør, men gjør det uansett. Man blir ikke kvitt det.   

Trikset er å ha voksne, livskloke damer rundt seg. Det finnes mange som ikke holder på med akkurat de tingene der, men man trenger å være heldig med de loddene man trekker i livstombolaen. Skikkelig gode venner er ikke så lett å få tak i.  

Anonymkode: 5c164...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 40 pluss og merker ikke noe til denne konkurransen du snakker om. Er vel uansett bare a gi faen, du bestemmer om det gjelder deg! 😎

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:



Det er trist at dagens kvinner i aldersgruppe 40-50 er så skeptiske og mistenkelige overfor hverandre.  Hvordan skjedde dette?
  

 

Jeg er i den aldersgruppen (50 år), men jeg opplever ikke at kvinnene i min omgangskrets er skeptiske og mistenksomme overfor hverandre.  Heller ikke opplever jeg den konkurransen som TS beskriver.

Anonymkode: 43945...b3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Zienna skrev:

Jeg har levd i 67 år, men har aldri opplevd press og konkurranse fra kvinner av min egen generasjon.  Har en ganske stor venninnekrets i alder 50-75 år.  

Mange av mine venninner har tatt øyelokk lift, men det er ikke sånt vi snakker særlig om.  Jeg ville garantert heller ikke lagt merke til om en av dem hadde tatt ansiktsløfting e.l.  Joda, andenebb/fillers i leppene, hadde jeg nok registrert..  
Vi prøver alle å gjøre det beste ut av oss selv, men det er ikke slik at vi er sjalu på hverandre.  Tvert i mot, i vår alder forstår vi godt at genene vi er født med påvirker mye.  

Det er trist at dagens kvinner i aldersgruppe 40-50 er så skeptiske og mistenkelige overfor hverandre.  Hvordan skjedde dette?
  

 

Jeg er 40, og må si jeg overhodet ikke har merket noe til at kvinner er skeptiske eller mistenksomme mot hverandre. Har mange gode venninner, unner dem alt godt og det samme tilbake, vi støtter hverandre, og ingen bryr seg om du er sosial eller har stort hus 🙄

De fleste av venninnene mine er slanke og trente fordi trening er en felles interesse, men det er noen unntak der også (da har vi andre felles interesser). Noen av dem er glade i fjellturer og legger ut bilder av det. Andre legger ut bilder av dyrene sine eller grønnsakshagen, eller ting de har laget, og noen legger ikke ut bilder i det hele tatt.

Høres ut som hvilke venninner du har, er problemet, og ikke aldersgruppen.

Anonymkode: 9bb7e...864

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pia Sofia said:

Jeg er 40 pluss og merker ikke noe til denne konkurransen du snakker om. Er vel uansett bare a gi faen, du bestemmer om det gjelder deg! 😎

Dette! Man velger å føle på konkurransen eller ikke. Ved å stoppe å sammenligne seg selv med andre vil man føle seg fornøyd med den man er ☺️

Anonymkode: d9b99...743

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i slutten av 30 åra og kjenner meg ikke igjen. Konkurranse mellom damer? Ingen av de damene jeg kjenner hvertfall. 

Men så er ikke jeg på Facebook, Instagram osv, så jeg merker ikke så mye til det kjøret der. 

Anonymkode: b7a8c...fae

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om det er like mye konkurranse mellom damer fra 65 - 75 +, som det er mellom damer i 40-50 årene?

Føler de på dette presset om å henge med i pensjonistenes rotterace?  

I min aldersgruppe er det visstnok viktig å være slank og trent, legge ut fjellturbilder, ha pent hus, fint interiør, se bra ut, være sosial.. 

Jeg antar at det er ikke så vanlig å være så oppfiffet som Lilli Bendriss og Jane Fonda, når man er en vanlig dame på 70 år, men tar noen botox, ansiktsløftning, fillers..? 

De fleste har jo kort grått eller farget hår, stritt eller med permanent.Noen er spreke og slanke, driver med mye mosjonering, er sosial og lever livet mens andre har  fått helseproblemer og har nok med seg selv. 

Utsiden forandrer seg mye i løpet av livet, men innvendig er man ofte den samme personen som når man var 30 år, bare at man har mye mer livserfaring.. 

 

Anonymkode: 38292...b70

Man har enten oppnådd eller ikke oppnådd noe allerede når man er 50 år som kvinne. Husker en kamerat og jeg snakket om dette temaet allerede på barneskolen. Vi stilte oss spørsmålet om hvorfor eldre kvinner på 80 tallet brukte så mye tid i frisørsalonger ? Vår konklusjon var at de gjorde seg vakre for hverandre . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe press annet enn i tenårene, og litt i begynnelsen av 20-årene. Etter det blir gjerne folk voksne. At man vil være slank og trent har mer med helse å gjøre når man blir eldre. Man fåt ingenting gratis lenger. 

Anonymkode: ca6a3...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AlkoMann skrev:

Man har enten oppnådd eller ikke oppnådd noe allerede når man er 50 år som kvinne. Husker en kamerat og jeg snakket om dette temaet allerede på barneskolen. Vi stilte oss spørsmålet om hvorfor eldre kvinner på 80 tallet brukte så mye tid i frisørsalonger ? Vår konklusjon var at de gjorde seg vakre for hverandre . 

Det slo dere altså aldri at de gjorde seg vakre for sin egen del?

Anonymkode: 00b86...110

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om du tar utgangspunkt i at det meste folk gjør som for deg fremstår som vellykket er gjort nettopp for å fremstå som vellykket. Det er jo litt trist om man går rundt med den tankegangen, og jeg tenker at det først og fremst er projisering fordi man selv synes det er et herk å "henge med".

Min mor på 62 er slank, ser flott ut, går fjellturer, er sosial og har et vakkert hjem. Jeg vil likevel si at hun bryr seg generelt lite om hva andre tenker om henne, og har de samme gode venninnene hun har hatt i mange år. De er veldig sympatiske og søte damer alle sammen, og de unner hverandre det meste, og er der for hverandre når de har det tungt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Det virker som om du tar utgangspunkt i at det meste folk gjør som for deg fremstår som vellykket er gjort nettopp for å fremstå som vellykket. Det er jo litt trist om man går rundt med den tankegangen, og jeg tenker at det først og fremst er projisering fordi man selv synes det er et herk å "henge med".

Min mor på 62 er slank, ser flott ut, går fjellturer, er sosial og har et vakkert hjem. Jeg vil likevel si at hun bryr seg generelt lite om hva andre tenker om henne, og har de samme gode venninnene hun har hatt i mange år. De er veldig sympatiske og søte damer alle sammen, og de unner hverandre det meste, og er der for hverandre når de har det tungt.

 

Jeg synes det er litt "herk å henge med" ja😉

Det jeg lurte på er om damer slapper av og lar alderen gjøre inntog, eller om de bryr seg like mye om å bremse alderdommen som når man er 20-30 år yngre. 

Ts 

Anonymkode: 38292...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man skal helst se ut som Christe Brinkley. Helt sykt at noen holder seg så godt, hun ser fantastisk ut. Alle skjønner vel at hun gjør det meste, men likevel på dn naturlig måte vil jeg si. Kan ikke sammenliknes med hollywoodfruene.

Anonymkode: 7ebe8...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter det jeg har erfart er det mye dritt og konkurranse mellom kvinner i alderen 60 pluss. Drittkjerringer og misunnelse finnes i alle aldersgrupper. Man blir ikke automatisk snill og sjenerøs fordi om man runder 70.

Anonymkode: 195fb...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter det jeg har erfart er det mye dritt og konkurranse mellom kvinner i alderen 60 pluss. Drittkjerringer og misunnelse finnes i alle aldersgrupper. Man blir ikke automatisk snill og sjenerøs fordi om man runder 70.

Anonymkode: 195fb...e76

Er du selv i den aldersgruppen siden du sier du har erfart det?

Anonymkode: 35ef8...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Er du selv i den aldersgruppen siden du sier du har erfart det?

Anonymkode: 35ef8...831

Ja, det er jeg. 

Anonymkode: 195fb...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er litt "herk å henge med" ja😉

Det jeg lurte på er om damer slapper av og lar alderen gjøre inntog, eller om de bryr seg like mye om å bremse alderdommen som når man er 20-30 år yngre. 

Ts 

Anonymkode: 38292...b70

Vanskelig å svare på "like mye" da det varierer hvor mye kvinner bryr seg om utseendet også mens de er 35 eller 45. Det er nok både miljø- og personavhengig.

Jeg vil tro, etter min observasjon, at det skjer noen endringer etter overgangsalderen. De fleste opplever jo å bli mer "usynlige" for det motsatte kjønn i det offentlige rom, uavhengig av hvor hardt du jobber med formen. Da må man nesten ha andre ting å fokusere på.

Min mor har sagt at noen kvinner velger å resignere når de får barn, og velge å bare være "mor", og at dette var vanligere før. Mens nå holder alle seg litt sprekere så det samme fenomenet slår heller inn mange år senere, når de blir bestemødre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...