Gå til innhold

Anekdoter: Når har du blitt skuffa fordi barna ikke syntes det var like koselig/morsomt?

Anbefalte innlegg

Gjest tranedatter
Skrevet

Inspirert av denne tråden, finnes noen anekdoter i den:

Kom med dine beste "her skal vi kose oss/ha det morro/nyte"  for så ha barn som skriker, hyler, syntes noe heeelt annet var bedre!

ps. Ment å være morsomt og gi en liten trøst til alle foreldre som selv har blitt skuffa.

-Jeg elsker gå på museum, gjorde det også som barn. Blir fortsatt liiike skuffa når ikke mine to (8 og 20 år gamle..) synes det er like interessant som meg! Eller utstillinger generellt. Lærer visst aldri.

-Reiste til spennende land med den eldste, jeg hadde store planer og fullt program. Barnet ville helst gå på cafe, sitte ned å glo på folk, ta det med ro... Og syntes ikke det var sååå viktig å maxe tiden totalt. 

- Utallige dager med sightseeing i spennende områder i verden, barna spiller pokemon go og vil helst på cafe og spise kake. (her har vi lært, jeg fotograferer, leser historie om steder, og "muter" barna med kake og is!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da vi dro til en italiensk øy med en toåring, hadde lagt opp til skikkelig barnevennlig badeferie, leid bil og greier, bodde ved kysten. Jeg elsker å bade, mannen min gjør ikke det, men joda, han var enig i at en rolig badeferie var tingen det året. Toåringen elsket å bade i badekar hjemme og i plaskebasseng. 

Toåringen stakk ikke en gang en tå i verken sjøen eller bassenget hele uka mens vi var der. Ikke snakk om! Han og far satt under parasoll og så på Peppa Gris mens jeg badet... 

Skrevet

Åh det har skjedd mange ganger, men friskest i minnet er sist vi var på Tusenfryd. Hadde ventet hele sommeren på at de skulle selge sesongkort igjen, for synes enkeltbilletter koster mer enn det smaker. Kjøpte sesongkort for 2021 og skulle endelig dra dit og virkelig kose oss. Det viste seg at barna er blitt litt midt imellom, barneattraksjonene var blitt kjedelige, mens de tøffe attraksjonene fortsatt var for skumle, så de ville nesten ingenting. Det som var mest interessant var radiobilene og spøkelseshuset som de endelig var store nok til, men begge deler var stengt. Så etter et par timer var de lei og ville hjem.

Angret litt på at vi kjøpte sesongkort da. 😛 Men har konkludert med at vi får heller dra dit en del og bade til sommeren, for det er heldigvis fortsatt populært.

Anonymkode: f328b...22e

• Liker 2
Skrevet

Kjenner noen foreldre som skal gi en reise i 18-årsgave til datteren. De foreslår Amazonas, Australia, osv. 18-åringen vil bare besøke kusina si i Tønsberg.

Anonymkode: 00795...737

• Liker 18
Skrevet

Ha ha, med to nå voksne barn kjenner jeg så utrolig godt til problemstillingen! De fleste ganger for vår del har nok handlet om forberedelser til jul, typisk nå skal vi koooose oss med å lage pepperkaker, nå skal vi koooose oss med å lage julepynt! Kan overhodet ikke huske at det ble noe kos, tror de holdt på med pepperkakedeigen fem minutter eller noe, så stod jeg i timevis etterpå og gjorde kakene ferdige!

• Liker 13
Skrevet

Har ikke hatt noen voldsomme ting så langt, heldigvis, da vi har sett at vår er sånn som uansett bare liker de enkle tingene med lite stimuli, og heller vil leke i hagen enn å gå i lekeland, heller vil se på fiskene i dyrebutikken hvor det er stille og rolig enn å bli dratt med rundt i akvariet. 

Dvs, foreldrene mine lærte den med akvariet. De skulle absolutt ha med seg to-åringen, og han bare grein og var redd for alle folkene og satt og klamret seg fast til moffa hele runden og ville bare gå. 

Mine foreldre hadde vel flere med meg. 

Dyreparkturen til Kristiansand. Vi bodde i Trøndelag, så laaang tur, og foreldrene mine hadde ikke god råd. Så dette var en Dyr Tur. Jeg elsket dyr, og var helt i fistel av begeistring før vi skulle inn. Rett innenfor inngangen traff vi en kattunge, og jeg klikket helt da de ville gå videre etter å ha lekt med den, og trasset og hylte og furtet og sutret meg gjennom absolutt hele parken, prøvde å stikke av tilbake til den, sparket og klorte, og var generelt sett en komplett dritt absolutt hele runden i parken 😛 

Sydenturen. Det var altså bare én. Da var jeg 4, og vi var på hotell med bamseklubb, sandstrand, typisk Barne-sydentur. Jeg nektet gå ut på stranden, for sanden var varm. Ble båret over, nektet gå ut i vannet, for det var kanskje fisk der. Nektet ta på solkrem. Nektet sitte i skyggen. Nektet være i bamseklubben, skulle bare være med Mamma og Pappa hele tiden. Nektet smake på Rar Mat (dvs absolutt all mat som ikke var leverpostei i gul boks, og det hadde de ikke). Så joda. Ble ikke en eneste sydentur igjen. I følge min mor var det den lengste uken i hennes liv. 

Anonymkode: 28166...d38

• Liker 5
Skrevet

Forresten, har brent meg på matlaging. Så koooselig å lage mat med barn.. eh, nei.

Pepperkakebaking endte med hyl og skrik. Han var interessert i nøyaktig ett minutt, så ville han bare gå fra bordet og finne på faenskap, så vi voksne ikke fikk bakt vi heller. 

Muffinsbaking endte med hyl og skrik for det var vanskelig å få røren av skjeen og ned i formen. 

All form for kakebaking har endt med mel og gris overalt, og ting oppi røren som absolutt ikke skal være der, og en stresset og kjempeirritert mor.. 

Anonymkode: 28166...d38

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Pås skrev:

Ha ha, med to nå voksne barn kjenner jeg så utrolig godt til problemstillingen! De fleste ganger for vår del har nok handlet om forberedelser til jul, typisk nå skal vi koooose oss med å lage pepperkaker, nå skal vi koooose oss med å lage julepynt! Kan overhodet ikke huske at det ble noe kos, tror de holdt på med pepperkakedeigen fem minutter eller noe, så stod jeg i timevis etterpå og gjorde kakene ferdige!

Kjenner igjen denne! Pepperkakebaking som er gøy i ca. 10 min. Resten av seansen blir bare mas og kav, der mor står og stresser for å få kakene ferdig, mens poden helst vil ut og gjøre noe annet, og derfor blir sur og finner på bøll i stedet 😂

Vi tok også med treåringen på kino i fjor for å se Snekker Andersen redder jula. Litt korttenkt av oss, da ungen er var for høye lyder og sterke inntrykk. Men jeg tenkte at en familiefilm på kino ville sikkert bli bare kos. Nope! Endte med at barnet ble redd og gråt, og fortsatt husker kinobesøket som en traumatisk opplevelse 😥

Anonymkode: e2b06...f93

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg elsker å utbrodere og fortelle når det kommer til geografi, historie og kultur. Ungene (nå 13 og 14) mister totalt interessen idet de innser at jeg kan bli engasjert. Dette skjer spesielt når de nevner et land de f.eks har snakket om på skolen,og jeg begynner å forklare hvilke land det grenser til,hvor det ligger i forhold til Norge,hva hovedstaden heter... Jeg fortsetter gjerne helt til de har gått og lukket meg ute 😂 Jeg bare MÅ informere! 

De flykter også når jeg drar fram de store bøkene mine med bilder og kart,og jeg vil peke og vise de alt som er spennende med land og folk. Forstå det den som kan 🤔😆

En annen ting: da min yngste var 2-4 elsket han når jeg tok på han hodetørklet,ga han en klut og vi hadde vaskedag. Det er overhode ikke populært i dag! Savner den tiden 😇

Endret av Repus Asserts
  • Liker 3
Skrevet

Det slår ALDRI feil:

Hver jul skal vi bake pepperkaker sammen og kooooose oss. Barna gleder seg også og blir ville av begeistring når dagen kommer. 
Så går det ett smokk og de er dritt lei etter noen minutter. Jeg står igjen med all bakingen alene. 
Dagen etterpå er det pynting og det er samme runden om igjen. 

Første året ble jeg kanskje bittelitt skuffa. Nå er det rutine og det fortsetter hvert år. Vi ler av det og koser oss sammen de få minuttene de har fokus på pepperkakene :) 

Anonymkode: f96b9...35e

• Liker 4
Skrevet

krabbefiske!! 

jeg ender opp sitte alene på brygga og glwmmer følge med på ungene som overhodet ikke bryr seg.,...

Skrevet

Var på Skansen i Stockholm, et spennende sted med en dyrehage med påfugler og bjørner. Hadde sunget bjørnen sover i uker og skulle vise toåringen en ordentlig bjørn. Hun gav den ikke et blikk engang, den dagen regna det litt og det var en fin sølepytt på plassen foran bjørnen. Den var fin den. De hadde gode pannekaker på kafeen, da. 

Anonymkode: 34901...c30

• Liker 4
Skrevet
5 timer siden, Albbas skrev:

Da vi dro til en italiensk øy med en toåring, hadde lagt opp til skikkelig barnevennlig badeferie, leid bil og greier, bodde ved kysten. Jeg elsker å bade, mannen min gjør ikke det, men joda, han var enig i at en rolig badeferie var tingen det året. Toåringen elsket å bade i badekar hjemme og i plaskebasseng. 

Toåringen stakk ikke en gang en tå i verken sjøen eller bassenget hele uka mens vi var der. Ikke snakk om! Han og far satt under parasoll og så på Peppa Gris mens jeg badet... 

Om du tenker deg litt om, så visste du nok allerede på forhånd at det ikke var for toåringens skyld at dere dro til Italia.

Anonymkode: d4fd1...d90

• Liker 2
Skrevet

Dro på bø badeland . Godt stykke å kjøre  og full familie så det kosta  litt.   Minste man var nok ikke så opptatt av det å det regnet vi med . Vi overnatta på camping plass  med noen hoppe puter . Elstemann elsker disse. Dro opp til badeland og elste nekta plent å bade  var redd for krabber sa han.    Ville tilbake til hoppeputene. Fikk tatt ett badebasseng på hele dagen. Far fløy rundt å hadde det rå gøy mens  jeg brukte hele dagen  trøste to dritt leie unger . 

Anonymkode: a4985...6f2

Skrevet

Gikk i dyrehagen med toåringen, som gledet seg til å se elefant. 

Vel. Da vi så elefanten innså jeg at vi jo ikke hadde forberedt ungen på at elefanten i virkeligheten var større enn de i boka. 

Ungen skrek av skrekk.  Og var fra seg lenge. Kom hikstegråt innimellom hele dagen. 

Og vi kunne ikke lese om elefanter på lang tid. 😂

Anonymkode: 89370...565

• Liker 7
Skrevet

Tenåringene våre synes ikke campingferie er noe artig. De vil heller være hjemme å spille på dataen. Skulle tenkt oss til det før vi kjøpte stor og dyr campingvogn. 

Anonymkode: f259a...3e7

Skrevet

Sønnen min var et sånt barn som eeeeelsket smokken sin over alt på jord. Vi prøvde å slutte med den flere ganger, men måtte kaste inn håndkleet igjen pga gråt og hyl. 

Så fikk vi en god idé. Vi kunne gjøre som så mange andre barn, ta med oss 4-åringen til Sørlandet og gi smokken i kisten til Kaptein Sabeltann! Vi la frem dette for småen, og han var veldig enig - i sommerferien skulle vi gjøre dette! Han var modig og hadde ikke noe i mot dette - så lenge planen lå frem i tid, viste det seg.

Så reiste vi da, og innlosjerte oss på hotellrommet. Da gikk alvoret opp for sønnen vår, nå var vi her, han skjønte at nå var tiden kommet for å skille seg av med hans elskede smokk.... og han klikket i vinkel. Uansett hvor vi gikk og hvor vi var, så kastet han seg ned på bakken og hadde "total nedsmelting", hylte og skreik og fikk alle folk til å snu seg og se forbløffet på oss.

Den dagen vi skulle i parken var den verste. Han gikk ikke én meter selv. Hylte, kastet seg ned på fortauet, skrek og hylte, grein og sparket. Han skulle ikke i parken, nei! Vi måtte bære han.

Til slutt, etter to dager med denne skrikingen, ga vi opp. Vi lovet han at selv om vi gikk i parken, så skulle IKKE Kaptein Sabeltann ta smokken hans. 

Den ble med oss hjem igjen.... og den turen til sørlandet står for meg som turen til helvete, den dag i dag, 16 år senere. Ser fremdeles for meg det vrælende fjeset hans på asfalten.

• Liker 6
Skrevet

Pepperkakebaking ja... satt på julemusikk, kjøpte inn pynt og skulle kose oss. Ha! Prøvde det i mange år. Det tok kanskje 5-10 minutter før de var lei og satt bare å sølte og spiste deigen. Jeg er tydeligvis en slow learner, for det tok meg noen år før jeg sluttet med pepperkakebaking. 

Vi dro til Dyreparken da barna var 4 og 5 år. Så først på kaptein Sabeltann, det gikk jo greit, men de var ikke fra seg av begeistring som jeg trodde. Dagen etterpå så var vi i parken og gikk og gikk og gikk. De var sure, slitne og ville bare hjem. Vi dro ikke dit en gang til.

Det er dette jeg husker best, men det har vært mange ganger mine forventninger om koselige og morsomme ting ikke samsvarer med deres.

Anonymkode: 31d3c...d5b

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gikk i dyrehagen med toåringen, som gledet seg til å se elefant. 

Vel. Da vi så elefanten innså jeg at vi jo ikke hadde forberedt ungen på at elefanten i virkeligheten var større enn de i boka. 

Ungen skrek av skrekk.  Og var fra seg lenge. Kom hikstegråt innimellom hele dagen. 

Og vi kunne ikke lese om elefanter på lang tid. 😂

Anonymkode: 89370...565

Hahaha!!! 😂😂😂

Alt man ikke kommer på at man tar for gitt, men som et barn selvfølgelig ikke har den minste forutsetning for å vite eller forstå...

Anonymkode: e2b06...f93

Skrevet

Trikset med pepperkakebaking er å gi ungen(e) en bitteliten deigklump, 2-3 former og noen non-stop, og så holder de på de 30 sekundene de gidder. Så fortsetter mor etter leggetid, med julemusikk på full spiker, breddfull non-stopskål og et stort krus rødvinsgløgg ;) 

Blåbærtur har vært den desidert mest mislykkede koseaktiviteten her. Kjedelig å plukke, ekkelt med lyng, blåbær er æsj, regn er æsj, turkoppen har feil farge, kakaoen smaker feil (?). Å gru. Guttungen er turvant som få og går i friluftsbarnehage (og elsker blåbær??), men den blåbærplukkinga blir visst så rent for meget. 

Anonymkode: 221e6...b06

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...