Gå til innhold

Er koronatest i nesen virkelig så vondt???


Dankert

Anbefalte innlegg

Jeg syntes det var vondt. Var i elendig fysisk form, feber, tett/sår nese og halsvondt. Var alt annet enn godt å få noe sveipende opp i nesa og nedi halsen. Det trigga tårekanalene til tross for at jeg lo. I halsen trigget det fram brekninger. 

Men jeg hadde ikke hatt problemer med å ta testen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Me for life skrev:

Skal opereres da, så må ta testen dagen før.

Ja ok,lykke til😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den er ikek vond i det hele tatt det er bare en qtips som de gnikker litt rundt innerst på tunga og så inni nesen litt godt oppi nesen. Var piece of cake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil å kalle han for en pingle. Folk har faktisk veldig forskjellig smerteterskel, kanskje han er veldig sensitiv for smerte akkurat i nese og svelg. Dessuten er det ofte sånn at hvis kroppen må gjennom samme ubehagelige opplevelsen gjentatte ganger, så kan det faktisk bli vondere og vondere jo flere ganger det gjentar seg. Stakkars mann. 

Jeg har tatt sånn test med en snill og mild forkjølelse, og det var ikke så ille der og da, men rett etter testen begynte nesa å renne skikkelig og plutselig ble det til mitt livs verste forkjølelse som varte i 2 uker. Vet ikke om det var pga. testen, men det så ihvertfall sånn ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er den rareste følelsen jeg noensinne har opplevd - er helt uvant å kjenne en lang pinne oppe i nesa, så følelsen kan ikke akkurat sammenlignes med så mye. Vondt var det ikke, men var jo litt ubehagelig. Testen tok bokstavelig talt to sekunder, så var veldig raskt over da.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt den flere ganger, kun vært vondt om jeg har vært tett i bihulene. Så lenge man puster gjennom munnen er det bare litt ekkelt, men synes det var forferdelig vondt den gangen jeg var potte tett i bihulene. 

Halsen avhenger litt av hvor langt ned de graver, veldig individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datteren min tok den testen i dag og hun beskrev det som ubehagelig, men ikke vondt. Hun fikk litt tårer i øynene og en slags kiling i nesen, men ikke mer enn det. Men folk er jo forskjellige og reagerer forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den i halsen var mest ekkel. Min 14 åring tok den i nesa, han synes den var ekkel i 2 sek, men sa  etterpå at den renset opp litt 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt den 3 gang iløpet av den siste mnd. De 2 dørste gangene synes jeg det var helt overkommelig. Ubehagelig i noen sekunder men det gikk helt fint.

Den 3.gangen derimot var helt forferdelig! Hun som tok den var skikkelig hardhendt og jeg kjente jeg fikk lyst til å klabbe til henne underveis (sånn refleksmessig, ville komme meg unna). Hun dyttet og grov med pinnen lengre og lengre bak når jeg tenkte at NÅ må hun da være ferdig?! Hadde vondt bak i nesen/rundt øyet flere timer etterpå..Så jo, jeg tror det går an at den testen kan gjøre skikkelig vondt.

Har født selv siden noen selvfølgelig måtte dra opp det aspektet...det er selvølgelig ikke sammenlignbart av flere årsaker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner som har tatt testen sier den er ubehagelig, og at tårene begynte å renne. Men direkte smertefullt: Nei.

Jeg er enig i at mannen i artikkelen høres pinglete ut😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente virkelig ingenting, ble nesten skuffet, da det har vært så mye snakk om det. Synes ikke det var ubehagelig en gang, kilte bittelitt. Tenker at noen kan ha noe plager baki der fra før dersom det gjør vondt? Polypper eller trange ganger..

Så finnes det jo voksne folk som er redde for sprøyter også f.eks. Det har jeg aldri brydd meg om.. så folk er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer fra person til person. Jeg syntes det var litt ubehagelig. Kom en tåre fordi den trigget tårekanalen, men ikke i nærheten av vondt. Kan imidlertid tenke meg at om jeg hadde trange nesebor/var tett i nesten, ville det vært veldig smertefullt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jeg aldri tenke meg den er. Min sønn på 20, som er litt pysete og ikke tåler stort av smerter før det er høylydt syting og klaging, sa at koronatesten var "litt ubehagelig i nesa et øyeblikk".

Han hadde ingen kommentar om at det gjorde vondt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ulik opplevelse av ting.

Jeg har tatt testen flere ganger, og jeg synes den er vond. Ikke ekstremt smertefull, men den er vond. 

Det betyr ikke at man nødvendigvis har generell lav smerteterskel, men at man reagerer på forskjellige ting. Jeg er særlig sensitiv i nese og svelg, og synes f.eks det å ta røntgen hver gang jeg er hos tannlegen er svært smertefullt (de der platene man får inn i munnen som presser i tannkjøtt/opp i ganen). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, studerende said:

Nei, men folk liker å syte. 

Kilde: Blitt testet flere ganger. 

Jeg syns det var vondere enn bedøvelse. Men jeg tror det var mest at legen gjorde det på en vond måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke den var vond. Litt ekkel da de tok pinnen ut igjen bare. Det var dog vondt i det neseboret som var tettest, for der var jeg så rød og sår fra før, men de bare tok det andre. Den i halsen var verre, fordi jeg brekker meg så lett. Måtte to forsøk til på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Hellisinhello said:

Det "skal" være ubehagelig, spesielt i nesen. Penselen skal roteres rundt i 5-10 sekunder både i oropharynx og nasopharynx, ellers er ikke testen skikkelig utført. Det er også viktig at du faktisk er på riktig sted i bakre svelgvegg i halsen og i nasesvelget. PCR-penselen skal heller ikke berøre tungen, da den er ekstremt sensitiv.

Jeg har sett mye rar og feil prøvetaking, rett og slett.

Hilsen sykepleier som har testet pasienter og øvrige nonstop siden mars. 

Er det ikke sånn at testing av spytt har vist like gode resultater? Det leste jeg for flere måneder siden, men så ble det stille rundt saken. 

Jeg har selv tatt en test og syntes det var ubehagelig. Og ser ingen grunn til å anklage de som syntes det var veldig smertefullt for å være pingler. Basert på svarene her er det jo åpenbart at det er forskjellig fra person til person, samt om man er syk under prøvetakingen, og hvor flink den som utfører testen er. Rart hvordan folk alltid skal legge sin egen opplevelse til grunn for hvordan andre har det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke lest gjennom hele tråden, men jeg synes den var vondere enn forventet ja. Sviende smerte og tårekanalene blir trigget haha! Men det går over, det er en viktig test, og mange synes ikke det er ubehagelig i det hele tatt. Så ingen må være redd for å ta den ❤️ synes et papirkutt er verre selv om ubehaget ved testen varer lenger og ikke var noe digg altså ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg tåler nesten ingenting, men ikke engang jeg synes den var vond. Litt ubehagelig, men over før jeg rakk å tenke over det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...