Gå til innhold

Normalt å få kjeft på SFO for at armen hviler på bordet når man er ferdig med å spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og at den voksne tar tak i armen og dytter den ned imens man sier det ikke er folkeskikk? Er det normalt på SFO? Dette gjelder gjelder en eldre  ansatt  som sikkert har det som sin subjektive mening, men burde ikke slike ting som dette enten vær lov eller ikke? Og ikke avhengig av hvem som er på jobb? Er det vanlig at SFO har en liste over gjelder regler ift hva som er greit og ikke? Ikke så lett å være liten når reglene varierer på samme sted ift ansatt. Dette gjelder også snakking ved matbordet.... av  noen ansatte får de kjekt og beskjed om at det ikke er lov å snakke ved bordet, og av andre ansatte er dette lov. Kan jeg etterlyse en oversikt over hvilke regler som skal praktiseres? Eller er jeg helt teit her? 

Anonymkode: 95e38...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart de har regler, noe annet går jo ikke, men alle bør ha like regler

Anonymkode: dd324...aad

• Liker 2
Skrevet

Dette høres ganske strengt ut.. Sånn jeg ser det ville jeg ønsket at det ble pratet rundt bordet, så lenge ungene ikke glemte å spise.. Det er jo beste måten og plassen for samhold, for da sitter faktisk alle sammen. 

Anonymkode: d77a6...3f3

• Liker 8
Skrevet

Du kan jo prøve men min erfaring fra SFO er at det er mye rart som jobber der , ikke har de samme reglene fra avdeling til avdeling og de "voksne" virker som om de er lei av livet og det eneste de har igjen er å herse med små barn.

Hos oss så har SFO endt opp som emnet på alle felles foreldremøter i alt fra FAU til korps. Men ingenting skjer, de har holdt på i 8 år nå...

Anonymkode: 3ee4b...e28

• Liker 3
Skrevet

Er det vanlig at foreldre tror på alt barna forteller dem? Er det vanlig at foreldre ikke tåler at barna deres blir snakket til av andre?

Du var ikke i situasjonen, så du vet faktisk ikke om barnet ditt overdriver eller ikke. Når barnet ditt sier at de snakket ved bordet, så er det ikke umulig at dette var veldig høtlytt snakking eller roping. Barn har ofte en annen oppfatning av egen oppførsel enn hva som faktisk er tilfelle.

Anonymkode: 12c18...968

• Liker 7
Skrevet

Synes bare det var veldig spesielt. Opplevd flere andre episoder som jeg synes er merkelige og det er alltid de sure, gre

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at foreldre tror på alt barna forteller dem? Er det vanlig at foreldre ikke tåler at barna deres blir snakket til av andre?

Du var ikke i situasjonen, så du vet faktisk ikke om barnet ditt overdriver eller ikke. Når barnet ditt sier at de snakket ved bordet, så er det ikke umulig at dette var veldig høtlytt snakking eller roping. Barn har ofte en annen oppfatning av egen oppførsel enn hva som faktisk er tilfelle.

Anonymkode: 12c18...968

Nå var det ikke min unge som snakket ved bordet, det har jeg ikke sagt noe om faktisk, dette gjelde noen andre sine barn og jeg har observert det selv flere ganger ved henting.  Om du lurer så er ikke min unge noen umulius, hn er faktisk svært sjenert og veldig opptatt av å følge regler. Så jeg lurer på om det er Ok at slike har ulike regler som varierer utifra hvilke ansatte som er på jobb. Feks i klassen klassen til den ene ungen min er det lov med caps inne og ikke i den andre, og det er greit for da vet unga hva som er lov i sin klasse og ikke. Men hadde jo vært veldig forvirrende om de har en annen lærere som jobbet i klassen praktiserer motsatte regler. Tenker det er greit å forholde seg til faste regler uavhengig av hvem som er på jobb. Så om du ikke forstod hva jeg ville med innlegget så lurte jeg på om andre SFO har en liste over hva som ikke er lov, og om jeg kan etterlyse det? Eller om man skal finne seg i at Bente elsker at barna prater ved matbordet, mens Olga slår i bordet og de må være musestille? TS

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og at den voksne tar tak i armen og dytter den ned imens man sier det ikke er folkeskikk? Er det normalt på SFO? Dette gjelder gjelder en eldre  ansatt  som sikkert har det som sin subjektive mening, men burde ikke slike ting som dette enten vær lov eller ikke? Og ikke avhengig av hvem som er på jobb? Er det vanlig at SFO har en liste over gjelder regler ift hva som er greit og ikke? Ikke så lett å være liten når reglene varierer på samme sted ift ansatt. Dette gjelder også snakking ved matbordet.... av  noen ansatte får de kjekt og beskjed om at det ikke er lov å snakke ved bordet, og av andre ansatte er dette lov. Kan jeg etterlyse en oversikt over hvilke regler som skal praktiseres? Eller er jeg helt teit her? 

Mennesker er mennesker, ikke maskiner. Alle har forskjellige verdier og meninger. Det gjelder også barnehagen. Barn er fleksible, de skjønner at Kari ikke liker albuer på bordet, mens Yusuf synes det er helt greit. Man kan ikke ha felles regler på hver minste ting.

Anonymkode: b3ea5...178

• Liker 3
Skrevet

Ikke albuer på bordet er en utdatert regel, så der ville jeg personlig for det første ledd litt og sagt at «mamma og pappa kommer aldri til å kjefte på deg hvis vi får klager fra SFO på akkurat det der.» Vi lever i 2020, ikke i 1920. Og så ville jeg spurt SFO hva den faglige begrunnelsen for den regelen var. 

«Ingen snakking ved bordet» kan godt være «ingen høylytt snakking», så der ville jeg forhørt meg først. 

Anonymkode: ee20b...434

• Liker 3
Skrevet

Det burde være like regler. og å ikke få snakke med bordet høres veldig rart ut, det er jo koselig og normalt. Det skaper ett fellesskap for barna. Og å ta tak i armene og dra de ned fra bordet er ikke greit, hadde noen gjort det med mitt barn hadde jeg sagt ifra.

Anonymkode: 39606...366

Skrevet

Nei, det er ikke normalt å ha sånne regler på SFO. Det får da være måte på. Det er skolefritidsordning, ikke middag hos kongen.

• Liker 2
Skrevet

Greit at de lærer bordskikk, men hun kunne snakket og ikke tatt tak i armen. På en annen side var det vel ingen katastrofe heller. De må få lov til å snakke ved bordet da, men hvis det blir høylydt og tull, så er det lov til å si fra.

Jeg vet ikke hvor viktig det er at alle voksne er like. Husker vi godt visste hvilke lærer som tillot en ting, mens den andre var mye strengere eller mildere. Ingen led noen nød fordi de voksne var forskjellige. Men når det gjelder noen ting er det jo greit at det er faste regler. 

• Liker 1
Skrevet

Dette høres jo nokså merkelig ut, men med erfaring fra SFO og barn i den alderen, så vil jeg umiddelbart tro at dette dreier seg om ligging over bordet og roping ved bordet.

Klart du kan be om å bli oppdatert om hvilke bordregler de har, jeg antar at reglene er omtrent som dette; sitt i ro på plassen din, og snakk med innestemme, og be noen andre sende mat til deg- ikke ligg over bordet, og ta av capsen. Nå tenker jeg jo forsåvidt at unger bør kunne takle at det er forskjellige regler forskjellige steder, f.eks av/på med caps, ved bord/klasserom men at samme sted bør ha samme regler uavhenging av ansatte.

Skrevet

Jeg syns dette grenser til maktmisbruk. De er bare barn og de voksne skal ikke bare være der som politi for alt. Tenk deg selv hvis noen hadde sittet ved middagsbordet og klagd på alt du gjorde hele tiden. Greit nok at man må ha noen regler for at det ikke blir kaos, men å ha armene på bordet må da for søren være lov. Kjenner jeg blir litt sint og oppgitt. Jeg ville nok forhørt meg på sfo hvordan de praktiserer disse reglene og om det er sånn at de skal være så strenge på det.

Anonymkode: 9f9a1...140

• Liker 1
Skrevet

Flott at SFO er opptatt av bordskikk. For Gud bedre hvor begredelig det står til på den fronten hos flere av mine barns klassekamerater ...

Anonymkode: b85af...899

Skrevet

Ingen albuer på bordet er en helt grei regel, den reagerer ikke jeg på. Det er ekkelt å ha andres armer nesten oppi matboksen. Snakking kommer litt an på. Det er en god del som ikke får gjort noe som helst spising når det prates, og man kan ikke akkurat si at alle får lov til å snakke, unntatt Frida for hun klarer ikke å konsentrere seg om begge deler, og Roar får heller ikke snakke, for han snakker med mat i munnen. Men alle andre får prate. 

Anonymkode: 3e46a...7ea

Skrevet

du kan ikke lære ungene dine folkeskikk du selv ikke innehar.

Anonymkode: a6033...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...