Gå til innhold

Du som ikke er fra Bergensområdet, hvordan ser du på Bergen?


Gjest Ezio

Anbefalte innlegg

På 16.10.2020 den 14.53, Ezio skrev:

Jeg tror det er derfor veldig mange av vi "osloensere" har problemer med bergensere. Vi er ikke like brautende som bergensere sånn rent kulturelt, og det blir slitsomt for oss i lengden å forholde oss til denne tilnærmede propagandaen. 

Bergensere er i overkant stolte av byen, østlendinger finner det arrogant. Har bodd begge steder. Vet ikke hvilket sted jeg foretrekker, men blir nok boende i Bergen. 

Anonymkode: 32a87...928

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/15/2020 at 11:22 PM, AnonymBruker said:

Jeg er tilflytter og har bodd i Bergen i 28 år, men jeg venner meg aldri til drittværet og den bratte naturen. 

Når jeg ser naturbilder fra Østlandet der folk går turer der det er flatt eller lett kupert, så blir jeg så misunnelig. 

Jeg misliker sterkt at det er bratt, glatt, sleipt og gjørmete overalt, for det regner jo ofte så da er det jo aldri tørt. 

Hater å gå tur med regnklær, da blir man jo bare enda mer svett og klam.

Det er bare bergensere som liker alt dette regnet, og når det ikke har regnet på en uke så hører du de si at nå må det komme regn snart! 

Anonymkode: ce097...40b

Omvendt her. Kommer fra Oslo og liker fjellene i Bergen bedre enn marka i Oslo. Fjellene i Bergen er også mye nærmere sentrum enn marka er Oslo-sentrum. 30 minutter gange fra Bryggen så er man på toppen av Fløyen(320 meter over havet).

Enig i at det  hadde vært fint med mindre regn.

Anonymkode: 8ef50...00e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overraskende flatt i Bergensdalen. Dersom man sykler strekningen mellom sentrum og Nesttun (11 km) , så er det bare et par titalls meter høydeforskjell. Men fokuset til folk er jo selvsagt rettet oppover mot fjellsidene; de færreste bor langt oppe i høyden. 

Jeg (innflytter) løper fire ganger i uken og kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har kommet hjem klissbløt så langt i år. 

Bergen har variert arkitektur som følge av lang historie og de mange bybrannene. 

Anonymkode: 36938...98a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.10.2020 den 4.11, AnonymBruker skrev:

Og du ser ikke at du selv driver på samme vis når du oppretter denne tråden med en klar agenda om å snakke ned byen, samtidig som du skryter uhemmet av Oslo?

Anonymkode: 14e36...6ce

Så klart jeg ser det, jeg har til og med påpekt det i et annet innlegg om du hadde tatt deg bryet med å lese innlegg #45 før du kommenterte. Jeg har gjort det med overlegg som et tilsvar mot bergensere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde der ett år. Kommer fra Østlandet. Syns det er fint der :). Koselig til å være storby. Liker Bryggen og Torgallmenningen. Lyst til å dra tilbake dit en gang på ferie. 

Anonymkode: 0941e...395

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter 10 år i Oslo kunne jeg endelig flytte tilbake til Bergen. Jeg avskyr snø, ski og kuldegrader, så regn passer meg ypperlig. I tillegg er det nitrist å loffe rundt i Nord- og Østmarka. Nå er det endelig toppturer igjen.

For meg er Bergen det kjente og kjære med venner og familie. 

Anonymkode: 87e51...b09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Bergen i snart tre år og synes absolutt byen er blant de fineste i Norge. Som sunnmøring er jeg vant til fjell og fjord og mye vær, så det er nok litt derfor jeg føler meg mye mer hjemme i Bergen enn f.eks. Oslo. Men jeg elsker også den avslappede kulturen, den lune og selvironiske humoren, og at arbeidslivet her er så utrolig mye mer laidback og inkluderende enn i Oslo. 

Når det er sagt så har jeg aldri klart å bli glad i dialekten her, og det finnes en veldig «erkebergensk» personlighet som jeg ikke helt greier å like. Men bortsett fra det er de aller fleste bergensere jeg har møtt veldig hyggelige folk.

Anonymkode: 3093d...97b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Bergen i flere år. Liker Bergen veldig godt! Nydelig i solskinn, med trange smau og hvite trehus oppover fjellsiden, all eldgammel historie. En rusletur med kaffe på Nordnes, loppemarked i Sandviken eller søndagstur på Vidden. Og at alt er så nært, man kan hoppe fra bar til bar. Sende en spontan melding til noen for en kaffe, og de er maks ti minutter unna. Lavere terskel for å knytte vennskap, fordi man treffer hverandre så ofte uten å lage avtale to dager fram i tid.

Det er også en kulturell by, mange arrangementer og konserter. Universitetet er stort og litt ærverdig (og med et fantastisk nytt naturhistorisk museum). Byen har også en slags "mytologi" i form av bøker skrevet om byen, bergensband, en veldig spesiell patriotisme osv. Tror dette blir "for mye" for en del utenfra, all romantiseringen og selvdyrkingen. For øvrig litt interessant at Oslofolk mener bergensere er brautete, for noe av det første man merker i Oslo er hvor høylytt østlendinger prater i telefonen ute blant folk. Og at humoren er annerledes, det er betydelig mer ironi og tørr humor vestpå.

Så er det jo en grunn til at jeg flyttet til Oslo. Bergen, med alle sine kvaliteter, er også ganske liten. Man havner fort på de samme kafeene, de samme rutinene, ser de samme bytrynene. Etter noen år kan man få behov for mer, og jeg er et storbymenneske som trenger noe større. Været østpå er også et stort pluss. Nå har jeg blitt veldig glad i Oslo. Men det tar lenger tid, det er ikke en slående by på samme måte. De fleste turister jeg har pratet med, har vært langt mer begeistret for Bergen enn Oslo. Mye på grunn av naturen, men også fordi bysentrum er mer særegent. Oslo må man oppdage litt mer langsomt. 

Anonymkode: 4aa3d...9d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Ezio skrev:

Nåja...

"Eldgammel" som i middelalderhistorie, det kryr jo i sentrum: Håkonshallen, Mariakirken, Korskirken, Rosenkrantztårnet, festningen osv, på et lite sentrumsareal. 

Det gjør det for så vidt i Oslo også, men siden byen er større er det mer spredt og ikke noe man passerer daglig med mindre man bor i det strøket. 

Anonymkode: 4aa3d...9d2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ezio said:

Nåja...

Hva mener du med "nåja"?

Anonymkode: e7417...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 11.01, Ezio skrev:

Personlig kan jeg ikke fatte denne fascinasjonen for Bergen. Jeg opplever byen som særdeles trang og ustrukturert, og all denne brosteinen er håpløs både å gå og kjøre på. Trehusbebyggelsen er ikke spesielt koselig utover nede ved kaia, og cruiseskipene legger jo til kai midt i byen. I tillegg er jo været ikke til å stole på i det hele tatt, med mindre man elsker regn. Måtte 3-doblet lønna mi for å gidde å bo der.

Hva synes dere om Bergen by?

Bergensere bor på landet, strilene i byn, alle kjenner alle.. Flott by, dårlige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Eldgammel" som i middelalderhistorie, det kryr jo i sentrum: Håkonshallen, Mariakirken, Korskirken, Rosenkrantztårnet, festningen osv, på et lite sentrumsareal. 

Det gjør det for så vidt i Oslo også, men siden byen er større er det mer spredt og ikke noe man passerer daglig med mindre man bor i det strøket. 

Anonymkode: 4aa3d...9d2

 

7 timer siden, Airman skrev:

Bergensere bor på landet, strilene i byn, alle kjenner alle.. Flott by, dårlige folk. 

Setningen kom etter «hvite trehus oppover i fjellsiden». Normal tekstforståelse fikk det til å se ut som om trehusene var «eldgammel» bebyggelse, men mulig noe annet var ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig vakker by når det er sol. Jeg bodde der 1 år, men ble desverre deprimert av alt regnet. Jeg er ikke skapt for så mye regn. 

Anonymkode: 31f2b...312

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 0.26, strynejenta skrev:

Buekorps ser veldig Nazi ut

Ja, veldig ...

Hvordan feirer du 17. mai? - VG Protokoll

Anonymkode: 14e36...6ce

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kommer jeg fra Sotra, men hater Bergen 😂 Rømte østover for mange år siden og får utslett de gangene jeg må besøke familie på Sotra og I Bergen

Anonymkode: 54d57...9a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...