Gå til innhold

Du som ikke er fra Bergensområdet, hvordan ser du på Bergen?


Gjest Ezio

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan komme til både Fyllingsdalen og Åsane fra sentrum uten å kjøre gjennom tunneler. Til Fana er det ikke tunneler.

Anonymkode: e7417...77f

Av all surmaget kritikk av Bergen er jeg faktisk litt enig i denne. Vi har opplevd flere ganger de siste årene at dersom det er en bilulykke i f.eks. Sandviken stopper hele byen opp med kø. For et par år siden var det noe oljelekkasjer på formiddagen, trafikken sto i stampe til langt ut på kvelden. Ikke bare der det var lekkasje, men over hele byen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at Bergen er omgitt av syv fjell?

Hvor mye av trehusbebyggelsen har du sett?

Ja. Kan jeg ikke oppleve byen som trang fordi det er syv fjell rundt?

Har sett mye av den. Synes ikke det så koselig som folk skal ha det til. Foretrekker bygårder og byvillaer på Grünerløkka, Frogner, Urianienborg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trang, men relativt pen by, for mange bakker, altfor mye regn, forferdelig dialekt (ikke hjulpet av at alle som snakker den absolutt skal være så høylytte), innbyggere som har overdrevent og urealistisk høye tanker om seg selv og byen sin.

Anonymkode: 87471...038

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Bergen er sjarmerende - og jeg har åpenbart hatt flaks med været de gangene jeg har vært der, for jeg har opplevd sol i Bergen oftere enn regn... Dessuten er jeg som Oslo-borger litt misunnelig på at bergenserne ikke bare får lov til, men faktisk forventes å være skamløst bypatrioter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Daria skrev:

Dessuten er jeg som Oslo-borger litt misunnelig på at bergenserne ikke bare får lov til, men faktisk forventes å være skamløst bypatrioter.

Det skal bergenserne ha; det er på grunn av dem jeg har valgt å ta på meg rollen som det i enhver diskusjon der Oslo snakkes ned 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pås said:

Av all surmaget kritikk av Bergen er jeg faktisk litt enig i denne. Vi har opplevd flere ganger de siste årene at dersom det er en bilulykke i f.eks. Sandviken stopper hele byen opp med kø. For et par år siden var det noe oljelekkasjer på formiddagen, trafikken sto i stampe til langt ut på kvelden. Ikke bare der det var lekkasje, men over hele byen!

Joda, ser den. Men slike problemer kan det også bli andre steder hvor det kanskje ikke er noe særlig omkjøringsveier.

Jeg nevnte bare at man kan komme til og fra de forskjellige bydelene uten å måtte kjøre gjennom tunneler, siden det var sentralt i innlegget jeg siterte.

Anonymkode: e7417...77f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er fra Oslo. 

Var en del i Bergen som barn da jeg har besteforeldre derfra. De hadde et nydelig hus ved kysten. Mange flotte steder i og utenfor byen. 

Underlig nok har jeg kun minner derfra med sol. Det er vel et kroneksempel på nostalgi og selektiv hukommelse. Jeg kunne aldri bodd der med det regnværet. 

Jobber med noen bergensere og de er nok litt typisk bergensere. Bergen er verdens beste by osv. Mange av menneskene der har nok litt "Oslo-komplekser", de bærer preg av å komme fra landets nest største by og må drive markedsføring. 

Anonymkode: 39893...cdb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber med noen bergensere og de er nok litt typisk bergensere. Bergen er verdens beste by osv. Mange av menneskene der har nok litt "Oslo-komplekser", de bærer preg av å komme fra landets nest største by og må drive markedsføring. 

Jeg tror det er derfor veldig mange av vi "osloensere" har problemer med bergensere. Vi er ikke like brautende som bergensere sånn rent kulturelt, og det blir slitsomt for oss i lengden å forholde oss til denne tilnærmede propagandaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ezio skrev:

Jeg tror det er derfor veldig mange av vi "osloensere" har problemer med bergensere. Vi er ikke like brautende som bergensere sånn rent kulturelt, og det blir slitsomt for oss i lengden å forholde oss til denne tilnærmede propagandaen. 

Og du ser ikke at du selv driver på samme vis når du oppretter denne tråden med en klar agenda om å snakke ned byen, samtidig som du skryter uhemmet av Oslo?

 

Anonymkode: 14e36...6ce

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri likt Bergen.

Uoversiklig, ukoselig bykjerne. Bare masse kjøpesentre, ikke noen sjarmerende shoppingområder. Skjønner aldri hvor jeg skal gå for god mat og shopping... 

Synes ikke engang kaia er fin. Da er vågen i Stavanger MYE koseligere! Stavangers kai er tett og intim, full av utesteder og restauranter. 

Eneste kule er Fløien... 

Anonymkode: 80617...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2020 den 13.53, Kågebruker skrev:

En vakker by, men mye mer kronglete enn Oslo. Ingen t- bane og veldig bakkete terreng. 

Vi har by-banen som går oppå jorden. 

Anonymkode: ce097...40b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er en fin by, men bergenserne derimot er en helt annen historie.....

Anonymkode: 54c45...a64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har by-banen som går oppå jorden. 

Anonymkode: ce097...40b

Ja den kom for noen år siden og det er det. I Oslo har vi både trikk og bane i tillegg til buss og tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.10.2020 den 14.53, Ezio skrev:

Jeg tror det er derfor veldig mange av vi "osloensere" har problemer med bergensere. Vi er ikke like brautende som bergensere sånn rent kulturelt, og det blir slitsomt for oss i lengden å forholde oss til denne tilnærmede propagandaen. 

Kanskje vi bør slå tilbake? La Bergenserne smake sin egen medisin?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen er Norges fineste kultur by, med fine hanseatiske bygninger. Slår de grå industri byene langt ned i støvlene ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at det er litt interessant å oppleve at utlendinger som bosetter seg her, også raskt danner seg et inntrykk av bergensere. 

Min svoger er amerikansk og jobber for et internasjonalt firma med kontorer i Oslo og Bergen, og har derfor pendlet til Bergen en rekke ganger. Han har selv sagt "Bergen is a nice city, but I can't stand the people who live there" 😅

Anonymkode: 39893...cdb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 18.37, AnonymBruker skrev:

Du har åpenbart ikke vært særlig i byen om du ikke kjenner Nordnes og Sandviken. Bare sjekk visitbergen på insta. 
 

Anonymkode: 653b1...a00

Her har vi en bergenskjenning. Bor selv i ett av disse områdene. Oser av sjarm og vakre superkoselige hus😀 alle blir helt betatt av de trange gatene med gamle trehus😀

Anonymkode: 32a87...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...