Gå til innhold

Henne og han.. Språkfeil som irriterer!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som skriver og sier henne istedet for hun der det egentlig skal være hun? 

Henne er så rar, henne snakker i telefonen hele tiden. 

(jeg liker han, han er er så snill.. Kanskje jeg skal ringe han) altså det blir feil. 

Folk bruker han og henne om hverandre hele tiden og det er en logisk brist jeg skjønner ikke hvorfor.. 🤔 

Feks når man lærer språket, er det vanlig at man lærer jeg, du, han, hun, de, dere og vi først. Så lærer man større setninger, hvor man tar inn objektsform og eskalerer til meg, deg, ham, henne, dem, dere og oss.. 

Eller er denne ukorrekte talemåten tillært i voksen alder..? 

Anonymkode: 61eb8...383

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at for ''han/ham'' er ordene så like at det ofte bare brukes ''han'' uansett hva som er rett. For min dialekt (sør-vestlandet) brukes ikke ''ham'' i det hele tatt, noe som også kan være en forklaring rundt omkring. Som en liten digresjon, så har jeg i den siste tiden lurt på om det er ''lov'', altså grammatisk korrekt å også bruke ''han'' i stedet for ''ham'', men jeg klarer ikke å finne det noe sted. Vi har nemlig en bok hjemme (Lars er LOL) som ble skrevet i 2016, og der eksisterer ikke ordet ''ham'' noe sted. Når jeg leser for ungene sier jeg ''ham'' der det hører hjemme. :fnise: 

Når det gjelder ''hun/henne'' grøsser jeg like mye som deg hver gang jeg hører eller leser feil bruk av disse to. Tror det er en kombinasjon av ''latskap'', altså at det er enklere å si ''hun'' enn ''henne'', og at det kanskje er en ungdomsgreie? Aner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg tror at for ''han/ham'' er ordene så like at det ofte bare brukes ''han'' uansett hva som er rett. For min dialekt (sør-vestlandet) brukes ikke ''ham'' i det hele tatt, noe som også kan være en forklaring rundt omkring. Som en liten digresjon, så har jeg i den siste tiden lurt på om det er ''lov'', altså grammatisk korrekt å også bruke ''han'' i stedet for ''ham'', men jeg klarer ikke å finne det noe sted. Vi har nemlig en bok hjemme (Lars er LOL) som ble skrevet i 2016, og der eksisterer ikke ordet ''ham'' noe sted. Når jeg leser for ungene sier jeg ''ham'' der det hører hjemme. :fnise: 

Når det gjelder ''hun/henne'' grøsser jeg like mye som deg hver gang jeg hører eller leser feil bruk av disse to. Tror det er en kombinasjon av ''latskap'', altså at det er enklere å si ''hun'' enn ''henne'', og at det kanskje er en ungdomsgreie? Aner ikke.

Det med han kan jeg godt forstå, har hørt det selv på sørlandet 😊 da blir det annerledes.. Tenkte ikke på andre dialekter egentlig foruten min egen hehe. 

Det med hun og henne er fælt. Henne gjør sånn henne sånn... Argghh.. Man må bare slå ned på det😅

Anonymkode: 61eb8...383

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man vil bruke han eller ham er valgfritt, se f.eks.: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/

Har lagt merke til det motsatte av deg, og synes at folk bruker hun i stedet for henne veldig ofte.

Tror det er dårlig språkopplæring i skolen som er den store synderen og  at lærerene ikke kan språket godt nok - kravet for å bli lærer er å ha en 3-er i norsk bare, og man stadig ser stadig eksempler på feil norsk i brev fra skolen og på timeplanene... da har jo ikke barna noen sjanse, egentlig.

Anonymkode: b5e65...fb9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som skriver og sier henne istedet for hun der det egentlig skal være hun? 

Henne er så rar, henne snakker i telefonen hele tiden. 

(jeg liker han, han er er så snill.. Kanskje jeg skal ringe han) altså det blir feil. 

Folk bruker han og henne om hverandre hele tiden og det er en logisk brist jeg skjønner ikke hvorfor.. 🤔 

Feks når man lærer språket, er det vanlig at man lærer jeg, du, han, hun, de, dere og vi først. Så lærer man større setninger, hvor man tar inn objektsform og eskalerer til meg, deg, ham, henne, dem, dere og oss.. 

Eller er denne ukorrekte talemåten tillært i voksen alder..? 

Anonymkode: 61eb8...383

For ikke å snakke om når det brukes hun i stedet for henne: "jeg sa til hun". Off, kan det være så vanskelig, da?

Anonymkode: a2f01...75b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, LadyGrey skrev:

Her på forumet skriver flertallet "hun" der det skal være "henne".. 

Minst like vanlig "de" der det skal være "dem". Til og med brukere som ellers er ganske veltalende bommer på dette. Jeg tipper at over halvparten ikke kan reglene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er valgfritt om man vil bruke han i stedet for ham (men ikke motsatt :P ). Jeg sier aldri hverken ham, hun eller henne (sier kun han og ho), men har ingen problemer med å skrive riktig form. Samme med de/dem, sier ikke det heller, men klarer fint å skrive det riktig. Så synes ikke man kan skylde på at man ikke bruker formene muntlig. 

Å skrive "jeg sa det til hun" eller "henne liker meg" høres helt idiotisk ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 20.09, NymeriaRhoynar skrev:

Minst like vanlig "de" der det skal være "dem". Til og med brukere som ellers er ganske veltalende bommer på dette. Jeg tipper at over halvparten ikke kan reglene.

Helt grusomt. Jeg tror dessverre at langt under halvparten behersker reglene, for jeg synes jeg ser "snakket med de" i 90% av innleggene her.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2020 den 20.30, Anonymus Notarius skrev:

Å skrive "jeg sa det til hun" eller "henne liker meg" høres helt idiotisk ut.

Jeg liker å tøye og leke med språket, så jeg både snakker og skriver slik. Samme med skj for kj - og å skrive ord lydrett (beikn). 

Anonymkode: ca381...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.10.2020 den 20.02, AnonymBruker skrev:

Om man vil bruke han eller ham er valgfritt, se f.eks.: https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/

Har lagt merke til det motsatte av deg, og synes at folk bruker hun i stedet for henne veldig ofte.

Tror det er dårlig språkopplæring i skolen som er den store synderen og  at lærerene ikke kan språket godt nok - kravet for å bli lærer er å ha en 3-er i norsk bare, og man stadig ser stadig eksempler på feil norsk i brev fra skolen og på timeplanene... da har jo ikke barna noen sjanse, egentlig.

Anonymkode: b5e65...fb9

Vet du, det er interessant det du skriver her.. Det er en annen diskusjon egentlig, men jeg kan ikke huske å ha hatt gramatikkopplæring på vgs eller de to siste årene på ungdomsskolen. Det kan nok være at læreren rettet grammatikken i en stil, men jeg mener vi pugget mer Ivar Aasen og norsk historie, fremfor å vite hvorfor vi skriver og snakker som vi gjør. Selve det norske språkets skrift og tale lærte vi ikke mye om. 

På tross av at jeg selv kun fikk 3 i norsk, synes jeg likevel at jeg er litt god i grammatikk 😅

Anonymkode: 61eb8...383

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, w0ho skrev:

Eller åpenbare ord delings feil.......

Ja, det liker jeg ikke. Folk med orddelingsfeil virker ikke spesielt oppegående. 

Anonymkode: ca381...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, w0ho said:

Eller åpenbare ord delings feil.......

Det er særskrivingsfeil. Ordeling er noe annet.

Anonymkode: b2377...ee0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er en annen diskusjon egentlig, men jeg kan ikke huske å ha hatt gramatikkopplæring på vgs eller de to siste årene på ungdomsskolen.

Det er fordi grammatikk ikke skal læres eksplisitt lenger, eller det har i alle fall vært en misforstått tendens til å tro at barn lærer grammatikk indirekte ved å lære språk. Så om de leser en novelle, for eksempel, vil det være nok. Som sagt, misforstått, og sannsynligvis en reaksjon på det voldsomme puggefokuset på 60 og 70 tallet. 

I tillegg er mange lærere rett og slett dårlige i norsk. Jeg mener det bør være karakterkrav på minst 5 i faget du skal undervise i, og at såkalte allmennlærere bør fjernes fullstendig. Mine barn har hatt norsklærere som ikke kan forskjell på og/å, har orddelingsfeil, kommafeil, som ikke evner å gjøre seg forstått verken skriftlig eller muntlig.... og de har ingen anelse om hva et substantiv eller et verbal er. 

Anonymkode: ca381...4f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er særskrivingsfeil. Ordeling er noe annet.

Anonymkode: b2377...ee0

Ja, orddeling handler om ord som deles feil ved linjeskift. 

Anonymkode: ca381...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.10.2020 den 9.32, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som skriver og sier henne istedet for hun der det egentlig skal være hun? 

Henne er så rar, henne snakker i telefonen hele tiden. 

(jeg liker han, han er er så snill.. Kanskje jeg skal ringe han) altså det blir feil. 

Folk bruker han og henne om hverandre hele tiden og det er en logisk brist jeg skjønner ikke hvorfor.. 🤔 

Feks når man lærer språket, er det vanlig at man lærer jeg, du, han, hun, de, dere og vi først. Så lærer man større setninger, hvor man tar inn objektsform og eskalerer til meg, deg, ham, henne, dem, dere og oss.. 

Eller er denne ukorrekte talemåten tillært i voksen alder..? 

Anonymkode: 61eb8...383

Haha, dette gremmes jeg også over. Hvordan i alle dager har dette vokst frem? Mange godt voksne som har denne talefeilen også...

Anonymkode: 911e3...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...