Gå til innhold

Arbeidsledig- si opp SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet jobben i sommer, og det ser ikke ut til å løse seg med ny jobb med det aller første.

Har to gutter på 6 og 8 år. 8 åringen har vi tatt ut av SFO, 6 åringen går 50% og vi betaler 1750,- PR mnd for han. Han er en gutt som er forsiktig og stille, og vil aller helst være hjemme hele tiden. Men nå har det endelig løsnet for han, og han elsker SFO og frileken de har der. Har masse kompiser han leker med. 

Mannen mener vi må ta han også ut før jul om ikke jeg har fått jobb. Men jeg mener vi må prioritere SFO nå i første klasse. Jeg ser på det som verdifullt for han. 8 åringen gir også uttrykk for at han savner SFO, de har egen klubb for 3 klassingene, og det er ikke det samme å ha med seg venner hjem sier han. Bestevennene har fremdeles 50% plass. 

Jeg synes dette er sårt og vanskelig. Hadde jeg bare hatt jobb så hadde det ikke vært noe problem. Føler meg som ei dårlig mor rett og slett. Vi har grei nok økonomi, har solgt en bil og sløser ikke. Men de nesten 2000 kronene skulle vi selvsagt gjerne spart.  Fra jul går dagpengene ned, og jeg vil ha mindre å rutte med. Og jeg aner ikke hvor lenge jeg blir gående ledig. Har lang erfaring og høyere utdannelse, og har blitt innstilt som nummer to flere ganger etter intervjuer. Men markedet er tøft. 

Noen råd eller tips? Noen som har vært i samme situasjon?

Anonymkode: bef24...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker SFO er noe man bør prioritere, i alle fall om barna gjerne vil. Her er både jeg og mannen uføretrygdet med minstesats, og vårt barn gikk på SFO full plass i første klasse og halv plass i andre klasse. Så sluttet han etter eget ønske, ettersom mange av vennene sluttet. Hadde han villet hadde han fått fortsette med halv plass ut fjerde.

Vi har bare ett barn da, og utgiftene våre er tilpasset vår situasjon. Det blir sikkert annerledes når man plutselig går ned i inntekt. Men jeg ville i alle fall sett på om det er noe annet dere kan kutte i før SFO.

Anonymkode: e51f8...351

• Liker 5
Skrevet

Hvis du plutselig får jobb, hvor skal barna være da? Hvis de klarer seg hjemme, så kan du jo si opp sfo. Hvis man er arbeidsledig og mottar penger fra nav, så skal man bruke tiden på å søke jobber, delta på ulike tiltak fra nav (kanskje ikke så mange akkurat nå mtp corona), si ja til jobb. Du kan risikere å miste støtten din fra nav om du sier nei til dette, fordi du må passe barn.

Anonymkode: c8a68...7ae

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke så mye om reglene rundt dette, men kan du ha en midlertidig jobb mens du er arbeidssøker? Typ ringevikar ett eller annet sted? Det er uforutsigbart, men funker vel i en periode siden dere trenger penger. Det er hvertfall ille å ta barna ut av SFO siden de trenger det sosiale. Siden du sier at du har gøy utdanning og lang erfaring regner jeg med at du sikter for "høyt" mtp jobb? Høy utdanning er ingen garanti for å få jobb, det vet jeg alt om.. Kanskje dere har andre områder dere kan spare inn noen kroner? Lykke til, det ordner seg nok🙂

Anonymkode: 071d1...3ee

Skrevet

Det er ikke sikkert dagpengene går ned til jul da

Anonymkode: fb4a3...636

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du plutselig får jobb, hvor skal barna være da? Hvis de klarer seg hjemme, så kan du jo si opp sfo. Hvis man er arbeidsledig og mottar penger fra nav, så skal man bruke tiden på å søke jobber, delta på ulike tiltak fra nav (kanskje ikke så mange akkurat nå mtp corona), si ja til jobb. Du kan risikere å miste støtten din fra nav om du sier nei til dette, fordi du må passe barn.

Anonymkode: c8a68...7ae

Om man plutselig får jobb så er det bare å søke plass til barnet igjen- det er jo ikke noe problem å få sfo-plass. 

Anonymkode: 98ba5...a11

• Liker 2
Skrevet

Spør om dere kan få redusert betaling, om det finnes noen løsninger for de som har lav inntekt. Som i barnehagen.

Jeg hadde ikke tatt barn av SFO nå slik deres situasjon er. Spes hvis dere har råd. 

Anonymkode: d2c6d...0d2

Skrevet

Jeg ville ikke sagt opp SFO

Anonymkode: b1c87...d4f

Skrevet

Hei,

Jeg mistet også jobben i sommer, og driver å søker nå. Tror ikke jeg får meg jobb før evt november eller desember. Jeg har barnet 50% deltid, og vi betaler 100% sfo bare for å "ha plassen" ettersom jeg aktivt søker og barnet ikke er selvstendig nok til å låse seg inn. Men har tenkt på å begynne å øve på at han er hjemme alene mer fremover, og da trenger vi jo ikke ha sfo. Barnet går i 3 klasse.

Anonymkode: 8cd21...ddf

Skrevet

Søk kommunen om betalingsmoderasjon. Mange som tjener under 5g kan få det. 

Anonymkode: 9550c...ffa

Skrevet

Vi tjener ikke så lite at vi har krav på redusert betaling. Mannen har over 500 k, og jeg hadde 700k i fjor. Jeg sikter ikke høyt på stillinger, søker enkle kontorjobber. Men det er tøft marked her siden mange i oljebransjen har mistet jobben. 

Tror nok vi må prioritere plass til 6 åringen ja. Mannen jobber turnus, så vi trenger bare delt plass til han, uansett om jeg jobber fullt. 

Anonymkode: bef24...b45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...