AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #1 Skrevet 11. oktober 2020 Et barn i familien fyller fire år nå snart, og han ligger etter i språket. Han oppfyller nesten alle punkter på dette med dårlig hørsel hos barn - reagerer ikke, eller sent på når noen snakker med ham - Snur seg ikke mot deg når han blir snakket med. - snakker høyt og roper mye (veldig mye aaaahhhh ææææhh høyt over lengre tid) - gestikulerer og bruker mye bevegelser istedet for ord - babler veldig mye, men ikke monotont som symptomene nevner - hermer etter andre barn i ord og bevegelser - barnet er urolig og uoppmerksom - han forstår ikke hva andre sier til ham og kan heller ikke gjøre seg forstått pga han ikke har språk Foreldrene synes det er vanskelig med barnehagen og har derfor valgt å ta ham ut fordi de opplever å bli mistenkeliggjort med kommenterer som "det er jo bare å..". De har sjekket hørsel, men legen sier at det er fin hørsel. Jeg begynner selv å bli bekymret, for nå får han hvertfall ikke noe hjelp.. Anonymkode: 27a46...60b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #2 Skrevet 11. oktober 2020 Oi, hvis det er dårlig hørsel så skulle det vært tatt tak i mye tidligere; viktig med riktige hjelpemidler tidlig for å korrigere lydoppfattelsen. Men kan være at hørselen er bra men at taleoppfattelsen er dårlig? At han ikke forstår selv om han hører. Anonymkode: 25f5a...f7b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi, hvis det er dårlig hørsel så skulle det vært tatt tak i mye tidligere; viktig med riktige hjelpemidler tidlig for å korrigere lydoppfattelsen. Men kan være at hørselen er bra men at taleoppfattelsen er dårlig? At han ikke forstår selv om han hører. Anonymkode: 25f5a...f7b Ja tenker jeg og.. Men jeg har ikke mye å si på det feltet. Det kan være, han forstår veldig lite. Hjelper ikke stort at foreldrene snakker veldig forenklet til dette barnet heller "kom spise nam nam", mens til barnet mitt så sier de "vil du spise middag med oss?" og begrunner det med at han ikke forstår.. Kan det bidra til at det blir verre enn nødvendig? Når han er hos oss og barnet mitt snakker med ham, er hun veldig demonstrerende mens de prater sammen, "her lukt, den lukter godt" og viser hva hun gjør.. Selv da forstår han ikke.. Anonymkode: 27a46...60b 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Et barn i familien fyller fire år nå snart, og han ligger etter i språket. Han oppfyller nesten alle punkter på dette med dårlig hørsel hos barn - reagerer ikke, eller sent på når noen snakker med ham - Snur seg ikke mot deg når han blir snakket med. - snakker høyt og roper mye (veldig mye aaaahhhh ææææhh høyt over lengre tid) - gestikulerer og bruker mye bevegelser istedet for ord - babler veldig mye, men ikke monotont som symptomene nevner - hermer etter andre barn i ord og bevegelser - barnet er urolig og uoppmerksom - han forstår ikke hva andre sier til ham og kan heller ikke gjøre seg forstått pga han ikke har språk Foreldrene synes det er vanskelig med barnehagen og har derfor valgt å ta ham ut fordi de opplever å bli mistenkeliggjort med kommenterer som "det er jo bare å..". De har sjekket hørsel, men legen sier at det er fin hørsel. Jeg begynner selv å bli bekymret, for nå får han hvertfall ikke noe hjelp.. Anonymkode: 27a46...60b Hvorfor har ikke bhg satt inn ppt? Det kan være autisme og da er det greit å få hjelp så tidlig som mulig! Anonymkode: e76d7...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har ikke bhg satt inn ppt? Det kan være autisme og da er det greit å få hjelp så tidlig som mulig! Anonymkode: e76d7...0b5 De gjorde det, men da tok foreldrene barnet ut pga uenigheter.. Anonymkode: 27a46...60b
Jajajane Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Høres mer ut som noe i autismespekteret enn dårlig hørsel. Her må foreldrene legge sine egne prinsipp på hylla og ta imot hjelp fra fagfolk (ppt, bup osv.)
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De gjorde det, men da tok foreldrene barnet ut pga uenigheter.. Anonymkode: 27a46...60b Det er jo helt idiotisk! Foreldrene gjør barnet en bjørnetjeneste hvis de nekter for at det er noe, og jo senere barnet får hjelp jo vanskeligere blir det å hjelpe han «tilbake». Dette barnet har autismesymptomer og MÅ henvises så fort som mulig!! Anonymkode: e76d7...0b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå