Gå til innhold

Telefon 10-åring. Hvor mye kontroll av foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en «situasjon» på gang med eldstejenta, ang mobilbruk. Nå lurer jeg på hva som er vanlig, og om jeg er for streng her.... Jenta har alle tilganger (Internett uten filter), men vi har tidligere gitt henne frihet under ansvar. Dvs at så lenge hun er åpen om hvilke sider hun er medlem av, og vi har tilgang til koden hennes på telefonen, kan hun få gjøre hva hun vil der. Og hun har ikke gjort noe som gjør at vi er bekymret tidligere, så vi har ikke gått inn og snoket. Men sett på ting sammen, hun har vist meg hva hun skriver på nettsamfunn hun er medlem av innimellom.

Nå har hun byttet kode, og sier at hun har kjøpt telefon og iPad med egne penger, og at vi derfor ikke kan bestemme noe over den, og hun vil ikke gi oss de nye kodene. Samtale førte ingen vei, dessverre. Jeg har derfor konfiskert begge enhetene, og forklart at siden hun bare er ti år, MÅ vi foreldre ha mulighet til å gå inn på enhetene hvis det skulle oppstå noe en gang. Vi har ikke følt behov for å gjøre dette tidligere, på grunn av åpenheten hennes. Men hun er f.eks. på TikTok, som egentlig har 13-årsgrense. Hvis hun skal fortsette med dette, vil jeg ha muligheten til å gå inn og sjekke hvis jeg aner at noe som ikke er bra skjer der inne. Hun er rasende på grunn av dette, selvsagt.

Er jeg for streng? Er det ikke vanlig at foreldre kan pin-kodene til barnas telefon/nettbrett når de er i tiårsalderen?
Har tiåringer personvern som gjør at jeg går over streken her, eller veier behovet for beskyttelse av foreldre tyngst i denne alderen?

Anonymkode: 095e6...bfa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du er for lite streng.  Jeg hadde ikke latt min tiåring være på TikTok overhodet. 

• Liker 6
Skrevet

Nei. Du er ikke for streng. 
Jeg hadde tatt begge enhetene og sagt at det er fullstendig uaktuelt å levere dem tilbake, så hadde jeg bare beholdt dem til hun hadde oppgitt koden. 

Noen foreldre er lite strenge. Jeg har samme problem med en i klassen i sønnen min (femte klasse), som prøver å overbevise sønnen min om at mamma ikke kan bestemme når man skal spise middag, når man skal gjøre lekser, når man skal gå til frisøren, og mye annet. :ler:

Anonymkode: 021a0...209

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns du er for lite streng! Den holdningen hennes hadde ikke vært godtatt her. De er bare 10år. De har ingen mulighet til å tenke konsekvenser, og langsiktig. De skjønner ikke omfanget av feks videoer på tiktok. 

Her er det ingen apper med høyere aldersgrense. Vi må godkjenne alle spill. Innimellom leser vi meldinger og ser på telefonlogg. (Med godkjenning, men hadde nok kikket uansett). Vi har hans telefon koblet mot noe som heter familylink (til google) og kan se alt fra skjermtid til posisjon på vår telefon. Den er også låst mellom gitte tidspunkt, der det kun er mulig å ringe oss foreldre. (Man kan unngå denne låsen, men det vet han ikke enda, så man må fortsatt passe på). Nå er vi kanskje ekstra strenge, men han har feks fått lov til å se hva tik tok er på min telefon, og vi har vist han hvorfor han ikke får det. Samme med snap og insta. Alt vi sier nei til er godt begrunnet sånn at han forstår det. (Selv om han protesterer iblant 😉

Anonymkode: 3527f...37a

• Liker 2
Skrevet

Min er ni. Her har regelen fra første stund (først nettbrett, så telefon) vært at hun kun har lov til å laste ned gratisapper innenfor aldersgrense uten å spørre. Sosiale medier får hun ikke lov til å ha. Jeg skal kunne gå inn på telefon/brett når som helst, uhindret. Følges ikke reglene, blir hun uten. 

Digitale medier er et privilegium, ikke en rettighet. 

Anonymkode: 66b7a...0bf

Skrevet

Jeg har en gutt på 9,5 år, tror ikke det hadde falt han inn et øyeblikk at ikke jeg skulle ha oversikt over det han «gjør» på mobil/iPad (selv om han har betalt iPaden selv). Det eneste han har kommentert er at meldingene hans er private - men det henger sammen med at jeg har lært han at brev /post er privat og at han ikke får lov å «lese over skulderen min» når jeg skriver meldinger selv. Han gidder sjelden å sende meldinger og får svært få altså, når det er sagt.. de ringes helst på FaceTime til hverandre og alle samtaler går foreløpig på høyttaler (han vil ikke ha telefon inn til øret 🙈😂).

Men, dere har en jente - mitt inntrykk er at de er langt mer «avhengig» av telefonen og kontakt med venninner enn det guttene er...

Likevel tenker jeg dere må ha en alvorsprat og fortelle om grenser, synes det er helt innafor at du tok både telefon og iPad!

Anonymkode: 5440f...b40

Skrevet

Her har jeg full oversikt på alt av skjerm. Ingen tiktok/facebook og lignende før 13 år, ingen kontoer åpnes uten at han spør om lov. Han har fri tilgang til nett men vet at jeg får opp søkeresultater hvis han går inn på noe som ikke er greit. Vi har microsoft family security gjennom microsoft, gjensidig deling av lokalisjon på maps. Meldinger og slikt bryr ikke jeg meg ikke om for han er veldig åpen om alt så jeg får jo høre alt uansett. Altså det guttene skriver er poop og ok liksom...😂

Vi prater mye om hvorfor det kan være skummelt på nett, at med frihet følger ansvar osv. At man må være like hyggelig og grei på nett som i virkeligheten. Han er veldig flink til å gi beskjed om det er noe han reagerer på. Han har og den sære greia med å ha på høyttaler når han prater i telefonen... 😄 

Skrevet

Min 10-åring får ha mobil under forutsetningen at jeg skal kunne koden, og at jeg når jeg føler behov kan gå inn på tlf og sjekke at ikke er noe ugreit eller rart som gjøres på nettet og på meldinger.

Samme regel for min 12-åring.

Ville aldri godtatt at de kjøpte egen tlf og ipad (hvilke unger har mullighet til det??!)

Anonymkode: a54ad...0d3

Skrevet

Bytt passord på nettverket, avslutt mobilabonnementet. Skal hun ha nett og abonnement skal du ha koden til telefon og brett. 

Anonymkode: 24353...e43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...