Gå til innhold

Storesøster som barnevakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg og mannen skal gifte oss, han har to barn fra før av og vi har ett barn sammen. Barna får selvfølgelig være med i bryllupet men utover det har vi valgt å ikke invitere slektninger under 18 år. Dette pga det skal være fri bar og kjenner jeg familien våre rett (til min store fortvilelse) så kan det bli en del drikking, og dermed ikke et sted for barn. Jeg har tenkt at hans eldste datter (16 år) kan passe vårt barn (3 år) etter middagen. Mannen min mener derimot at hun burde få være med på festen. Hva tenker dere om dette? Er det dårlig gjort av meg å ikke la henne delta på festen utover natten? 

Anonymkode: 97c89...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt noen andre som kunne passe barnet så lenge det ikke er noe hun ivrer etter å gjør selv. Det må i så fall være hennes valg, ikke at du bare "bestemmer" dette, hun er 16 år.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal selvfølgelig spørre henne først ☺️ Men er usikker på om hun får være med på festen etter uansett om hun skal passe barnet eller ikke -TS

Anonymkode: 97c89...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det kommer an på hva som er hovedgrunnen til å ikke ville ha 16-åringen der. Hvis du er oppriktig bekymret for at det skal bli ubehagelig for henne fordi enkelte familiemedlemmer kommer ut av kontroll, (hvorfor er de egentlig invitert?) syns jeg det er greit. Dersom hovedgrunnen er at dere skal ha barnevakt til 3-åringen, syns jeg ikke det er greit. En 16-åring er nesten som voksen å regne i en slik sammenheng, så jeg syns det er naturlig at hun får være med på festen. Hun kan føle at dere ikke ser på henne som den ungdommen hun er når hun blir utestengt fra en voksenfest. Jeg syns forøvrig det er mer problematisk at dere inviterer folk dere tror vil komme ut av kontroll pga alkohol. De bør ikke være viktigere gjester enn brudgommens egen datter.

Anonymkode: bd34e...a66

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen er at det kan bli ubehagelig for henne tenker jeg da både mannen min, kompisene hans og diverse slektninger kan finne på å drikke en del. Derfor syns jeg ikke det er ett passende sted for noen under 18 år. Det er heller ingen andre der på hennes alder -TS

Anonymkode: 97c89...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hovedgrunnen er at det kan bli ubehagelig for henne tenker jeg da både mannen min, kompisene hans og diverse slektninger kan finne på å drikke en del. Derfor syns jeg ikke det er ett passende sted for noen under 18 år. Det er heller ingen andre der på hennes alder -TS

Anonymkode: 97c89...820

Det er jo flere på 18 år der, og det er ikke så mye forskjell. Syns det er sært at hun ikke får være med på festen når hun er 16 år! Og å sitte barnevakt isteden....så kjipt.

Så får de voksne gjerne drikke, men oppføre seg så det ikke blir ubehagelig for henne. Litt tåler hun vel! 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter jeg ble konfirmert var jeg voksen nok til å komme inn på dansene som ble arrangert rundtomkring i bygdene. Der var det folk i alle aldre og fra alle samfunnslag. Noen drakk ikke, mens andre ble stupfulle. Noen slåss, andre sovna i en krok, eller kasta opp bak ungdomshuset +++ Det var fulle ungdommer og fulle godt voksne og gamle. Noen visste vi var alkoholikere. Vi visste stort sett hvem alle var, og det var ikke skummelt. Litt kjipt hvis kamerater sloss, eneste. Jeg har ingen traumer fra noen av disse erfaringene. 

Poenget mitt er: Hun er snart voksen, og vil erfare mye rart. Faren hennes skal gifte seg! Hva er du redd skal skje på festen? Hun tåler å se fulle folk. Er du redd for at noen skal bli ekle eller slemme mot henne? Sorry, men jeg ser ikke problemet... Glem at hun skal være b.vakt med mindre hun selv ønsker det og tilbyr seg. Hun bør være en viktig gjest!!

Anonymkode: 86fa5...0f8

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dårlig gjort å utestenge datteren til den som gifter seg når hun er 16 år... hun er jo snart voksen!! Synes hun bør være en viktig gjest i farens bryllup, ikke en barnevakt!

Og hvertfall når faren ønsker at hun skal delta.. virker som du bare vil ha en barnevakt

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er jo flere på 18 år der, og det er ikke så mye forskjell. Syns det er sært at hun ikke får være med på festen når hun er 16 år! Og å sitte barnevakt isteden....så kjipt.

Så får de voksne gjerne drikke, men oppføre seg så det ikke blir ubehagelig for henne. Litt tåler hun vel! 

Vet ikke om du har misforstått? 😅 er ingen på 18 der, de yngste er mine venninner i 20 årene -TS

Anonymkode: 97c89...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du har misforstått? 😅 er ingen på 18 der, de yngste er mine venninner i 20 årene -TS

Anonymkode: 97c89...820

Ok. Misforstå iom du skrev ingen under 18 år 🙂 men syns hun bør få bli med på festen uansett da. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 16 og burde få være med å feire sin fars bryllup. Men det burde også være en selvfølge at faren og andre slektninger ikke drikker seg snydens når hun er til stede, uansett anledning.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Daria skrev:

Hun er 16 og burde få være med å feire sin fars bryllup. Men det burde også være en selvfølge at faren og andre slektninger ikke drikker seg snydens når hun er til stede, uansett anledning.

Problemet er at det er umulig å snakke til dem, de sier bare «jada jada» også er det samme greia hver eneste gang. Og når jeg har sagt at hvis de ikke kan oppføre seg blir det alkoholfritt bryllup har det blitt store protester -TS

Anonymkode: 97c89...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord - du gifter deg med en mann som setter det å drikke seg full sammen med kompiser høyere enn både deg og datteren, selv i bryllupet deres? Lykke til...

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er umulig å snakke til dem, de sier bare «jada jada» også er det samme greia hver eneste gang. Og når jeg har sagt at hvis de ikke kan oppføre seg blir det alkoholfritt bryllup har det blitt store protester -TS

Anonymkode: 97c89...820

Hun er 16 år. Hva tror du hun vil minnes som «verst»? At hun ble ekskludert fra pappaen sitt bryllup eller å se onkel Knut brisen? 
Hun kommer høyst sannsynlig til å bli eksponert for mennesker som er påvirket (kanskje hun har det allerede) så jeg synes argumentet om at du som stemor skal beskytte henne via å ekskludere henne fra bryllupet er syltynn argumentasjon. Det må da være hennes mor og fars avgjørelse i såfall, ikke din!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at det er umulig å snakke til dem, de sier bare «jada jada» også er det samme greia hver eneste gang. Og når jeg har sagt at hvis de ikke kan oppføre seg blir det alkoholfritt bryllup har det blitt store protester -TS

Anonymkode: 97c89...820

Jeg tror ikke jeg ville hatt åpen bar i dette bryllupet jeg. 

Store protester? Buhu, det er ditt bryllup og du bestemmer :)

Anonymkode: 2345f...d98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg ville hatt åpen bar i dette bryllupet jeg. 

Store protester? Buhu, det er ditt bryllup og du bestemmer :)

Anonymkode: 2345f...d98

Ja, jeg har tenkt kanskje det er mulig å møtes på halvveien. F.eks så og så mange glass vin/øl per gjest til maten. Men ser for meg at folk kan finne på å ta med seg alkohol i tillegg da? 
-TS

Anonymkode: 97c89...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har tenkt kanskje det er mulig å møtes på halvveien. F.eks så og så mange glass vin/øl per gjest til maten. Men ser for meg at folk kan finne på å ta med seg alkohol i tillegg da? 
-TS

Anonymkode: 97c89...820

Formiddagsbryllup med resepsjon/middag om ettermiddagen er en mulighet.

Men i din situasjon ville jeg faktisk foretrekke at bryllupet var en alkoholfri affære, og bare for den nærmeste familie (deg, mann, alle barn). Så kan man ha et utdrikningslag før/etter bryllupet for den øvrige del av familien. (Uten barna selvklart). 

Anonymkode: f8749...7d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gangen jeg var ung var det vanlig å gå på fest etter konfirmasjon, ingen tok skade av det. Hvorfor kan ikke en 16 åring delta på bryllupsfest? Hvis en 16 åring ikke tåler å se berusede personer bør kanskje foreldrene se på oppdragelsen.

Anonymkode: ee005...59b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du er nokså bestemt på at du vil ha henne som barnevakt.

Dersom jenta av ulike grunner ikke har lyst til å være barnevakt, hvordan skal hun da si nei når du kommer med argumenter om at festen uansett egentlig ikke hadde vært noe for henne?

Anonymkode: faa79...934

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste 16 åringer takler å se berusende personer fint. Sjansen er også meget stor for at hun har vært beruset selv en eller flere ganger. Hun er 16 og ikke 12...

Det er nesten naivt å tro at noen på 16 aldri har drukket eller sett folk beruset før..

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...