Gå til innhold

Ser dette ut som en bra økt eller kan det bli bedre? (Bilde fra målinger)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått meg en aktivitetsklokke fra garmin og er vel ikke så god på å vite hva som er bra og ikke. Står at jeg har et kondisjonstall på 42. Er det bra? Og bilde er fra en intervall økt på spinning idag, ser det bra ut? Er det store forbedrings potensiale eller er det bra liksom? 

Screenshot_20201009-234559_Connect.jpg

Anonymkode: 2d8b1...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å legge til at jeg er en kvinne på 26 år. -Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over at du klarer å holde deg så lenge i sone 5! Er du sikker på makspulsen din?

Anonymkode: cf54e...012

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 0.54, AnonymBruker skrev:

Imponert over at du klarer å holde deg så lenge i sone 5! Er du sikker på makspulsen din?

Anonymkode: cf54e...012

Hva mener du med sikker på makspulsen? 

Ifølge klokka så har jeg vært oppi i 194 i puls tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er bra eller ikke kommer helt an på hva du er ute etter å få til med økta? Og hva slags annen trening du bedriver, treningsstatus, osv.

Enig med Ab...012, er du sikker på hvilken makspuls du har? Om sone 5 går fra 175 i puls og oppover, så tilsier det at du har ganske lav makspuls. Det kan det jo godt hende du har, men 14-15 minutter i sone 5 i løpet av en helt vanlig økt er ganske mye, altså.

Anonymkode: e2769...ba0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om dette er bra eller ikke kommer helt an på hva du er ute etter å få til med økta? Og hva slags annen trening du bedriver, treningsstatus, osv.

Enig med Ab...012, er du sikker på hvilken makspuls du har? Om sone 5 går fra 175 i puls og oppover, så tilsier det at du har ganske lav makspuls. Det kan det jo godt hende du har, men 14-15 minutter i sone 5 i løpet av en helt vanlig økt er ganske mye, altså.

Anonymkode: e2769...ba0

At makspuls står fra 175 og oppover er jo programmet, ikke meg. Den er programert til å vise at sone 5 er fra 175. Jeg har som sagt 194 i makspuls ift hva jef har vært oppe i, men jeg har aldri kjørt noe test på makspuls. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke se på en sånn graf og si om økta har vært bra eller ikke. Men generelt ka jeg si: Det ser ut som du er en uerfaren løper som i liten grad kjenner kroppen din, og som har prøvd å pushe på gjennom hele økta. Har du forsøkt  på langkjøring denne økta vil jeg si du har ligget for høyt, og løpe saktere, mer sone 2 og 3.Har du prøvd på intervaller bør du jobbe litt mer med dragene dine. Kjør for eksempel 4*4 med 2 minutter pause mellom hvert drag. 

Anonymkode: b776a...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ikke se på en sånn graf og si om økta har vært bra eller ikke. Men generelt ka jeg si: Det ser ut som du er en uerfaren løper som i liten grad kjenner kroppen din, og som har prøvd å pushe på gjennom hele økta. Har du forsøkt  på langkjøring denne økta vil jeg si du har ligget for høyt, og løpe saktere, mer sone 2 og 3.Har du prøvd på intervaller bør du jobbe litt mer med dragene dine. Kjør for eksempel 4*4 med 2 minutter pause mellom hvert drag. 

Men hallo. Det er ikke løping, det er spinning.. det skrev jeg faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

^ spinning intervall for å være korrekt. 

Okei. Ser det nå. Du har ganske lite fall i pulsen, noe som indikerer at du ikke er i god form. At pulsen faller godt mellom intervaller indikerer god form. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. Ser det nå. Du har ganske lite fall i pulsen, noe som indikerer at du ikke er i god form. At pulsen faller godt mellom intervaller indikerer god form. 

Okei, jeg sluttet å røyke for 4 mnd siden og kondisjonstallet mitt på appen har økt med 3 og merker det godt at det blir bedre og bedre. 

Men at pulsen ikke synker så fort kan kanskje ha noe med å gjøre at vi har aktive pauser? Altså at vi sykler i pausene også for å ikke stivne og ikke få alt for lav puls. Pausene er bare på 1-2 min også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonstall på 42 er ikke veldig bra når du er 26... 😛 

Men helt ærlig - ingen kan svare på dette for deg her inne på KG, særlig med tanke på at pulsmåling og kondisjonstall (VO2 max) er upresist på klokke.

Bestill deg time til makspulstest / test av VO2 max hos en proff, også begynner du å bruke pulsbelte til Garmin for å få mer presise målinger. 

Vet at du mest sannsynlig var ute etter å få masse skryt nå, men når du ikke vet makspuls (bl.a) så sier den grafen der oss null og niks. 

Anonymkode: 82d37...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.10.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Okei, jeg sluttet å røyke for 4 mnd siden og kondisjonstallet mitt på appen har økt med 3 og merker det godt at det blir bedre og bedre. 

Men at pulsen ikke synker så fort kan kanskje ha noe med å gjøre at vi har aktive pauser? Altså at vi sykler i pausene også for å ikke stivne og ikke få alt for lav puls. Pausene er bare på 1-2 min også. 

Nei. Du er i dårlig form hvis pulsen ikke synker. Det er vanlig med aktiv pause på 1-2 min på intervaller, og her skal pulsen relativt kjapt ned. Min puls går fra 190 i dragene til 125 i de aktive pausene, og jeg er ikke i særlig god form etter en graviditet og beinbrudd... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er i dårlig form hvis pulsen ikke synker. Det er vanlig med aktiv pause på 1-2 min på intervaller, og her skal pulsen relativt kjapt ned. Min puls går fra 190 i dragene til 125 i de aktive pausene, og jeg er ikke i særlig god form etter en graviditet og beinbrudd... 

Og hvor i all verden har du det ifra at pulsen min ikke synker i de aktive pausene? Du ser b.la at det synker fra 185- 125 sånn ca på grafen i de aktive pausene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kondisjonstall på 42 er ikke veldig bra når du er 26... 😛 

Men helt ærlig - ingen kan svare på dette for deg her inne på KG, særlig med tanke på at pulsmåling og kondisjonstall (VO2 max) er upresist på klokke.

Bestill deg time til makspulstest / test av VO2 max hos en proff, også begynner du å bruke pulsbelte til Garmin for å få mer presise målinger. 

Vet at du mest sannsynlig var ute etter å få masse skryt nå, men når du ikke vet makspuls (bl.a) så sier den grafen der oss null og niks. 

Er det et poeng i å lattrrligegjøre? Jeg vet veldig godt at jeg ikke har en topp kondis! Men jeg vet ikke hv 42 vil si! Og nei, jeg er ikke ute etter SKRYT Jeg er ute etter å skjønne meg på dette opplegget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor i all verden har du det ifra at pulsen min ikke synker i de aktive pausene? Du ser b.la at det synker fra 185- 125 sånn ca på grafen i de aktive pausene. 

Nei, den synker til ca 140+ 😛 

Men det er uansett mest sannsynlig ikke riktige målinger, med tanke på at du ikke vet makspulsen din eller bruker pulsbelte. 
Igjen - ikke spør på KG, kontakt noen profesjonelle som kan hjelpe deg med å finne ut av tallene, så du vet hva du skal forholde deg til. 

Du spurte om det er bra eller om det kan bli bedre - det kan bli bedre. Det ser for meg ut som du har elendig kondis, at det er lite som skal til før du kommer opp i relativt høy puls, og at du sliter med å komme ned i puls igjen. Finn makspuls, tren 4x4-intervaller hvor du i dragene skal være mellom 85 og 95% av makspuls, gjør dette jevnlig. Så vil du se at det etterhvert skal mer belastning til før du kommer høyt opp i puls og at du kommer kjappere ned i pausene. 

Angående VO2 max, det bør også måles hos en profesjonell. Gjør det gjerne før du begynner å trene kondisjonen aktivt, så kan du reteste etter en stund og se om det har blitt bedre. Om treningen har en effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den synker til ca 140+ 😛 

Men det er uansett mest sannsynlig ikke riktige målinger, med tanke på at du ikke vet makspulsen din eller bruker pulsbelte. 
Igjen - ikke spør på KG, kontakt noen profesjonelle som kan hjelpe deg med å finne ut av tallene, så du vet hva du skal forholde deg til. 

Du spurte om det er bra eller om det kan bli bedre - det kan bli bedre. Det ser for meg ut som du har elendig kondis, at det er lite som skal til før du kommer opp i relativt høy puls, og at du sliter med å komme ned i puls igjen. Finn makspuls, tren 4x4-intervaller hvor du i dragene skal være mellom 85 og 95% av makspuls, gjør dette jevnlig. Så vil du se at det etterhvert skal mer belastning til før du kommer høyt opp i puls og at du kommer kjappere ned i pausene. 

Angående VO2 max, det bør også måles hos en profesjonell. Gjør det gjerne før du begynner å trene kondisjonen aktivt, så kan du reteste etter en stund og se om det har blitt bedre. Om treningen har en effekt. 

Er du nedlatende eller bare umoden, siden du bruker gjeipetegn i hvert svar? 

Elendig kondisjon kan jeg umulig ha, jeg føler jeg er ganske utholden og syns ikke det er noe jævlig å trene hardt og hiver ikke etter pusten som jeg ser de fleste andre gjør når de kjører på med lavere intensitet enn meg. Venninnet av meg puster TUNGT av å gå opp en bakke, jeg får knapt pust. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du nedlatende eller bare umoden, siden du bruker gjeipetegn i hvert svar? 

Elendig kondisjon kan jeg umulig ha, jeg føler jeg er ganske utholden og syns ikke det er noe jævlig å trene hardt og hiver ikke etter pusten som jeg ser de fleste andre gjør når de kjører på med lavere intensitet enn meg. Venninnet av meg puster TUNGT av å gå opp en bakke, jeg får knapt pust. 

Nedlatende, siden jeg synes det er rimelig teit å legge ut en graf på et nettforum for å få skryt. 

Og det virker jo som om du selv synes du har ganske god peiling på egen form/kondisjon (ref. sammenligningen med «de fleste andre»), så da skjønner jeg ikke hvorfor du liksom skal ha hjelp til å «forstå disse greiene». I tillegg blir du jo sur når folk kommer med ærlige tilbakemeldinger, så mye tyder på at det ikke var det du var ute etter, men heller beskjed på beskjed om at du er så ufattelig flink som hadde så høy puls i så lang tid. Men som sagt sier den grafen oss null og niks. 

Sånn, ferdig snakka. Lykke til med å få kondisjonstall over gjennomsnittet (ditt ligger nemlig litt under), heier på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få noe ut av der må du måle makspuls ordentlig, og selv stille inn sonene på klokka deretter. Og om økta er bra kommer jo an på målet med den. 

Anonymkode: e902b...a3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...