Gjest Rhoswen Skrevet 27. juli 2005 #1 Del Skrevet 27. juli 2005 Er temmelig sint når jeg skriver dette, så jeg kunne kanskje brukt en annen ordlyd. Men jeg vet ikke om jeg gidder å ha dårlig samvittighet for det. Naboene er komplette idioter med ungene sine. Jeg har selv bodd sammen med ADHD barn, og vet hva det innebærer. Men slik oppførsel fra foreldrenes side nekter jeg å godta som akseptabel, uansett hvor "slitne" de måtte føle seg. Det er en hyling, skriking, banning og et bråk uten sidestykke flere ganger hver dag. Ikke EN av de episodene jeg har sett, har de voksnes oppførsel stått i forhold til ungenes. Moren er fra før av, hva skal vi si, lite ressurssterk? På folkemunne, hun mangler noen øre på en krone. Jeg har tidligere hatt litt større tiltro til faren, de har da levd et A4 liv med tre barn. Men det jeg har sett i det siste, skremmer livet av meg, og jeg håper håper håper jeg har vært vitne til et unntak og ikke noe som er vanlig. Den enkeltepisoden som fikk det til å renne over for min del, er en episode hvor guttungen på 5 sto opp i halv tolv tiden om kvelden, han var rolig, men plutselig hørtes det ut som om han fløy veggimellom, han ble liggende på gulvet og hyle AU AU AU AU AU AU og sluttet ikke, mens faren OG moren løp rundt og skjelte og bannet og skrek. Jeg fikk helt hjertebank, sto og tenkte på hva i all verden jeg kunne gjøre, det var helt umulig å stå der å høre på det. Jeg tok på meg sko, gikk rundt huset og til naboens inngang. Der sto det et vindu åpent, tydeligvis på barnets soverom, og der hørte jeg barnet klynke i sengen mens faren sto over ham og BRØLTE skjellsord - "Hva FAEN i HELVETE kommer du opp for når du vet det er natta, hæ? Hvorfor i HELVETE gjør du sånt? Nå er jeg FAEN meg lei av dette her..." og videre i samme stilen, fullstendig ukontrollert. Jeg må innrømme jeg ikke turte ringe på, jeg hadde et barn inne hos meg selv, jeg visste ikke hvor ubalansert denne fyren var. Så jeg ringte til politiet. De ville kjøre forbi med en patrulje, de spurte om det var mulig å høre husbråket utenfra. Gjett om det var... Men nå var selvsagt ungen skremt til stillhet, det ble noenlunde rolig igjen, så det nytter jo ikke... de griper ikke inn hvis de ikke tar dem på fersken, tydeligvis. Jeg kommer til å gjøre det igjen. Hører dere? Jeg kommer ALDRI til å godta slik oppførsel mot et barn; du kan være så sliten du vil, du kan være så opprådd du vil, men da SØKER DU FOR FAEN HJELP. Du gir ikke ditt eget kjøtt og blod en slik oppvekst. Da gir du dem heller fra deg. Jeg kommer til å flytte hvis det fortsetter, jeg kan ikke gå og høre på bånn ulykkelige livredde barn, og jeg vil heller ikke at mitt barn skal vokse opp og høre sånt. Våkne mitt på natten og høre at voksne begår overtramp mot ungene sine gang på gang. Tenk deg om, hvis du er "ressurssvak", mangler midler eller krefter av ulike grunner. Barn er krevende, barn med spesielle behov er nesten til å dø av. Men gjør alt som står i din makt til å skaffe hjelp og dra inn andre ressurser, for barn fortjener bedre. Jeg bare sier det. En vakker dag har du en nabo som bryr seg, som ikke er redd for å bryte inn hvis det er noe. Det er min bønn at hvis du lever i et voldelig hjem av en eller annen grunn, vær så snill å ROP om hjelp til andre rundt deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 27. juli 2005 #2 Del Skrevet 27. juli 2005 Hva med å kontakte barnevernet, for de kan kanskje gjøre mer enn politiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 27. juli 2005 #3 Del Skrevet 27. juli 2005 Er de altså bare idioter eller voldelige idioter? Har av og til lurt på hvorfor det er greit for utenforstående naboer ol. å kalle enkelte foreldre for idioter, men når noen som har idioter til foreldre kaller sine egne foreldre for idioter så er det respektløst og helt fryktelig. Min mamma og min stefar er idioter og det er ikke lett å vokse opp med slike forbilder, man kan ikke forvente veldig mye av barn fra slike hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 27. juli 2005 #4 Del Skrevet 27. juli 2005 Jeg skjønner du er sint og opprørt, det er vondt å høre om slikt. Jeg ville tipse seg om å ringe barnevernet, forklar i detalj hvordan du opplever dette og gjerne om dette er noen som gjentar seg ofte. Det høres ut som foreldrene trenger hjelp og råd om hvordan de bør oppdra barnet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. juli 2005 #5 Del Skrevet 27. juli 2005 Det er vanskelig å si hva en burde gjøre i sånne tilfeller.......... Ikke gi opp ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå