AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Det er høstferie. Og det regner. Har to barn på 7 og 4. De klarer ikke å aktivisere seg noe særlig. Liker ikke rollelek. Vil gjerne ha meg med på all lek i såfall. Jeg kjenner at jeg ikke har tålmodighet og at jeg kjeder meg. Mannen er på jobb, jeg er lei. De to er gutter og jeg synes det er slitsomt å måtte aktivisere dem med fotball, utelek osv. Føler meg deppa og som en forferdelig mor i dag. Noen andre som kjenner seg igjen. Av og til kunne jeg tenkt meg en ferie helt alene. Anonymkode: 874bc...e9b 2
~white lady~ Skrevet 9. oktober 2020 #2 Skrevet 9. oktober 2020 Besøk noen, inviter over noen andre unger, dra på lekeland, trampolinepark eller i svømmehallen. MÅ dere være hjemme? 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 «Liker ikke rollelek», og må ha med deg på alt? Altså, slik var det godt på vei med min da hen var fire år, men vi voksne sa bare fra at nå måtte hen finne på noe selv, eller sitte der og kjede seg. Det har barn bare godt av; det er dokumentert at de blir mer fantasifulle og flinkere til å selvregulere av å ikke få aktiviseringen opp i hendene av andre hele tiden. Si ifra at det er IKKE lov til å krangle, og at du har IKKE tenkt å leke med dem nå. Du kan hjelpe hvis noe er farlig eller noen slår seg, men utover det later vi som om Mamma ikke er her nå. Så dette må de to løse selv, og hvis de klarer det helt til klokka står [der du vil] så skal de som premie få et kult prosjekt å gjøre om ettermiddagen. Og ti poeng hvis de leker spioner og sniker seg forbi slik at du ikke ser dem når de må inn der du er. Sånn gjorde vi det her for flere år siden, og seksåringen har ELSKET det fra sånn ca Dag 2. 😅 Belønningen var spektakulær helt i starten, men utgikk fort. For barna finner kjapt ut at den egentlige belønningen, det er å få Bestemme Selv. Anonymkode: 0a8c5...c99 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 27 minutter siden, ~white lady~ skrev: Besøk noen, inviter over noen andre unger, dra på lekeland, trampolinepark eller i svømmehallen. MÅ dere være hjemme? Ikke ts, men, altså.. korona... Her jeg bor er det masse smitte, og å dra på lekeland og tramplinepark og svømmehall er helt fullstendig utelukket.. besøk og andre unger er ikke så lett heller, spesielt ikke siden mange er på hytten nå når det endelig er lov. Anonymkode: b7208...3cd 4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Føler med deg, har også en som er utrolig dårlig på å leke selv. Prøver bite tennene sammen og si at men det må du. Nå må du finne på noe selv, for nå skal mamma ditten og datten. Så blir det voldsomme mengder hyl og skrik og protester, men prøver å bare lide meg gjennom det, og håpe det går over. De må jo lære å leke selvstendig en gang.. Anonymkode: b7208...3cd
~white lady~ Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke ts, men, altså.. korona... Her jeg bor er det masse smitte, og å dra på lekeland og tramplinepark og svømmehall er helt fullstendig utelukket.. besøk og andre unger er ikke så lett heller, spesielt ikke siden mange er på hytten nå når det endelig er lov. Anonymkode: b7208...3cd Ja det var bare forslag 🙂 ikke så mye smitte her, alt er åpent men med begrenset plass/må bestille tid på forhånd. Å omgåes unger man leker med til vanlig i bhg og skole må da gå greit.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #7 Skrevet 9. oktober 2020 Du er ikke alene om å ha det slik til tider. Jeg sier "nå skal mamma sitte rolig og drikke denne kaffekoppen og etterpå kan jeg være med å skli (349 ganger forlengs, baklengs, oppned og sidelengs, på sklia vi har inne i stua). Det er det jeg gjør akkurat nå, men jeg har ordentlig dårlig samvittighet for at jeg åpnet pc'en, og nå må jeg snart løpe og forhindre sofahopping med påfølgende fall. Eldstejenta her er veldig ekstrovert og sosial, og høstferie og koronarestriksjoner er ikke noe kjekt for henne. Hun kan sitte 5-10 min med maling, modell-leire etc., men bare hvis jeg er med på det, og hun blir uansett fort lei. Min mann er også på jobb. Det jeg syns er gøy er å "dra ut på eventyr" sammen. Selv om jeg gjerne skulle sittet rolig under et pledd og lest i ei bok sammen, men det har hverken babyen eller storesøster interesse av enda i hvert fall. I dag er det fint vær, så det blir å fylle termokoppen med kaffe, pakke noe godt i sekken og dra ut. Og jeg nyter å se barne-tv sammen i sofaen før kveldsmat og de dagene jeg er heldig, en rolig kveldsmat med latter og smil før leggetid (det hender ikke så rent sjelden at det ikke blir heeelt sånn, altså). Og det høres jo flott ut, men jeg skjønner deg altså. Det er helt normalt å ikke like å gjøre alt barna gjør sammen med dem hele tida. Du er ikke en dårlig mor for det. Anonymkode: bbd32...c58
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #8 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg kan aldri huske at mamma og pappa satt på gulvet og lekte med meg, etc , vi lekte selv og hadde ofte over andre barn. Ble så absolutt menneske av meg også. Skjønner ikke dette presset foreldre legger på seg selv til å hele tiden.. Anonymkode: 9d82d...49d 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #9 Skrevet 9. oktober 2020 La de kjede seg så blir de etter hvert oppfinnsomme på lek. Slik var det for oss da vi var barn. Anonymkode: 5a1a0...e31 1
PM75 Skrevet 9. oktober 2020 #10 Skrevet 9. oktober 2020 Det er lov å bake boller, koke kakao og se på en fin film sammen også midt på dagen. Det er ekstra lov når det regner & faktisk enda mer kos 😊 Du må ikke være supermamma som ordner alt mulig hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #12 Skrevet 9. oktober 2020 I våres fikk vi to veldig store pappesker etter noe møbler. Jeg ble helt imponert hva 8 åringen, med venn, fikk ut av disse. De var helt selvgående i flere dager. De tegnet og klipte og limte og skapte ting av disse, lagde hus etc. Finn frem noe de kan utfolde seg kreativt med. Plastelina har forøvrig her i tidligere aldre vært veldig populært, og barnet var helt selvgående. Finn frem slike ting de kan få til å gjøre uten deg. Anonymkode: 8c625...3db 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #13 Skrevet 9. oktober 2020 Dere må ut iallefall! Funker ikke med "innekos" med gutter. Finnes det en sykkelsti nær dere? Skatepark? Lekeplasser? Skyte med nerf? Ut å fiske? Ut i skogen å lage noe? Mitt råd er å aktivisere dem mest mulig utendørs, å så ta den kaffekoppen inne når de er rolige. Hilsen guttemamma Anonymkode: 74a27...328
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere må ut iallefall! Funker ikke med "innekos" med gutter. Finnes det en sykkelsti nær dere? Skatepark? Lekeplasser? Skyte med nerf? Ut å fiske? Ut i skogen å lage noe? Mitt råd er å aktivisere dem mest mulig utendørs, å så ta den kaffekoppen inne når de er rolige. Hilsen guttemamma Anonymkode: 74a27...328 Vi kom oss ut:) Det hjalp godt på humøret til meg og guttene😅 Til tross for elendig vær Anonymkode: 874bc...e9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå