Gå til innhold

Når sovner 4-åringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på å bli sprø. Barnet på 4 sovner ikke før 9-halv 10 for tiden. Det er etter legging at "siste skift" for dagen starter, med oppvask/matpakke osv. Det blir NULL egentid i sofaen, som jeg føler jeg sårt trenger for å koble av og for å gå neste dag i møte med jobb og stress.

Når sovner deres fireåring? Er det normalt at legging tar usedvanlig lang tid?...

Anonymkode: d5382...af7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår fireåring bader og pusser tenner fra 18.30, legger seg 19.00 og sovner nesten med en gang. Står opp mellom 5 og 6. 

Anonymkode: c2949...61c

Skrevet

Min sovner mellom 19-20.30 en plass. Spørs på dagsform, om hun har vært i barnehagen osv. Sjelden oppe lengre. Når står hen opp om morgenen?

Skrevet

Vi står opp 07:30 og ho sovner mellom 19 og 20.

Anonymkode: 75a4e...9db

Skrevet

Ca. 19, går opp i 18.30 tiden.

Anonymkode: 0b550...379

Skrevet

Mellom 19. 30 og 20.00

Anonymkode: 9995f...cae

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! Jeg skjønner at min sovner senere enn det som er vanlig... Søvn har generelt vært styrete siden hun ble født, og hun sover fortsatt ikke natta gjennom.

Jeg føler at jeg har prøvd alle triks i boka. Ungen vil rett og slett ikke sove. Det jobbes hard for å motarbeide soving, uansett hvor trøtt... Det hjelper ikke å stå opp grytidlig heller. Soving er kjedelig, og det er mye morsommere å la være🙄 Hun blir fint med til senga etter bading og lesing, men så er det stopp i prosessen. Så man må kanskje bare fortsette å godta tingenes tilstand og håpe på enklere tider?🤪

Skrevet

Det gjer jo ingenting om ungen sovner seint om ungen forsatt sover 10-12 timar. Det er ikkje alle som har eit program som passer det tradisjonelle mønsteret, noen arbeider jo nattevakt o.s.v.  Ingen familiar har heilt lik struktur, viktigast er at barn får den søvnen dei trenger. Vist du har eit barn som sliter med søvn annbefaler eg å stå opp til samme tidspunkt kvar einaste dag, heile året (om du klarer). Kanskje litt urealistisk, men at du forsøker veldig hardt å ikkje la det sprike for masse.

Skrevet

Vi har hatt samme problem. Ingenting har hjulpet så mye, klær men jeg har sluttet å prøve å gjøre husarbeid, smøre matpakker og sånt etter leggetid. Det gjør vi mens ungen er våken, så blir alltid som er igjen etter legging ren bonus.

Anonymkode: 4a705...62e

• Liker 1
Skrevet

Antall timer barnet sover er det viktigste. Sovner barnet 21-22 og sover til 8-9 så er jo det normalt antal timer søvn. 

Her sovner 4åringen ca 5-10 minutter etter leggetid kl.19. Våkner da opp ca.06. 

Anonymkode: 8f165...aea

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vår fireåring bader og pusser tenner fra 18.30, legger seg 19.00 og sovner nesten med en gang. Står opp mellom 5 og 6. 

Anonymkode: c2949...61c

Samme her :))) 

Anonymkode: 529cf...02a

Skrevet

Legger seg 19, våkner veldig uthvilt kl 06.00 - 06.30.

Anonymkode: 7b0a1...eab

Skrevet

19

Anonymkode: 03c98...c76

Skrevet

Sovner rundt 19.00. 4,5 år. 

Anonymkode: 0b9e6...46a

Skrevet

Sovner 19.30-20. Sover til 6.45-8 om morningen. Hun får vel i snitt 11.5 timer hver natt :)

jeg ville for øvrig mye heller ha en unge som sovnet kl 21 og står opp kl 8 enn en som sovner kl 19 og står opp 5-6 😅

Anonymkode: 43d6b...ace

Skrevet
1 time siden, mammahjarte skrev:

Det gjer jo ingenting om ungen sovner seint om ungen forsatt sover 10-12 timar. Det er ikkje alle som har eit program som passer det tradisjonelle mønsteret, noen arbeider jo nattevakt o.s.v.  Ingen familiar har heilt lik struktur, viktigast er at barn får den søvnen dei trenger. Vist du har eit barn som sliter med søvn annbefaler eg å stå opp til samme tidspunkt kvar einaste dag, heile året (om du klarer). Kanskje litt urealistisk, men at du forsøker veldig hardt å ikkje la det sprike for masse.

Takk for tips! Jeg tror jeg skal prøve å være 100 % prosent konsekvent med å stå opp til akkurat samme tid, også i helger og ferier som du skriver. Det er vel det eneste som ikke er prøvd fullstendig. Barnet sover helt klart for lite. Veldig sjelden det blir 10-12 timer ila en natt. 

Skrevet

Her er det natta kl.19. Sovner en gang mellom da og 21.30. Barnet driver ofte og leker litt før han sovner. Hab er helt rolig. Hvorfor kan ikke dere gjøre noe annet selv om barnet ikke sover? Vi lar barnet vårt være på rommet, vi ber det legge seg etter en tid, men ellers er det jo ingen jobb? 

Anonymkode: 5fc4c...48f

Skrevet

Legger seg 18.45-19.00 ca. Sovner i løpet av 15 min. Vekkes 06.45-07.00 på hverdager, kommer selv pga dotrang i helgene i ca samme tidsrommet.

Anonymkode: 08027...b7c

Skrevet

Legger seg i 19-tida og sover stort sett før 1930, ofte sovner han ila. 10 min. Står som regel opp mellom 6 og 7 en gang, hverdag og helg.

Anonymkode: c7e98...a5b

Skrevet

Legger seg kl 19 og sovner da umiddelbart, våkner mellom kl 06-07.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...