Gå til innhold

Flyttet til bygda.....herregud så vanskelig!! Bygdedyr.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg valgte å flytte hjem i nærheten av mine foreldre, med barna og mannen. Fikk en grei jobb her begge to, liker naturen og det som hører til. Vi var vandt med å bo ved marka i Oslo.

Men herregud, å bli kjent med noen er umulig. Så starter det med rykter, utfrysing, baksnakking etc. Folk du knappt har snakket med.

Noen av disse er tidligere venninner jeg vokste opp med, alle er blitt single med barn.

Her er det heller ikke noe cafe eller lignende.

Så vi må nok flytte vekk igjen når samfunnet blir mer stabilt igjen....takke meg til større forhold der man er mer anonym som menneske.

Anonymkode: 0b10a...6f1

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er i samme situasjon som deg. 6 år siden jeg flyttet og folk skyr unna meg enda... skal bort så fort det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 5e18b...f2c

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er i samme situasjon som deg. 6 år siden jeg flyttet og folk skyr unna meg enda... skal bort så fort det lar seg gjøre. 

Anonymkode: 5e18b...f2c

Nordmenn er vel de minst imøtekommende menneskene man kan treffe på.

Vi har reist mye rundt i verden tidligere, sjokkert over gjestfrihet selv i fattige land.

• Liker 21
Skrevet

Samme her - reiser på kafe til nabobyen iblant og har valgt etter noen dårlige erfaringer å ikke la noen av bygdas folk komme innpå meg. Bare to mil til nabobyen og de ergrer seg grønne for at de aldri får vite noe om meg. Jeg trives med min anonymitet og betror meg til få utvalgte nære.

Skal jeg ha håndverker så velger jeg en de ikke kjenner til osv. De kan ikke få ødelegge for meg lenger og jeg påvirkes ikke av hva de måtte mene gjøre og si all den tid jeg ikke omgås dem. 

Anonymkode: 8dda6...184

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å flytte hjem i nærheten av mine foreldre, med barna og mannen. Fikk en grei jobb her begge to, liker naturen og det som hører til. Vi var vandt med å bo ved marka i Oslo.

Men herregud, å bli kjent med noen er umulig. Så starter det med rykter, utfrysing, baksnakking etc. Folk du knappt har snakket med.

Noen av disse er tidligere venninner jeg vokste opp med, alle er blitt single med barn.

Så vi må nok flytte vekk igjen når samfunnet blir mer stabilt igjen....takke meg til større forhold der man er mer anonym som menneske.

Slik er normalen på bygda, og derfor flyttet jeg tilbake til Groruddalen igjen. Bedre her med innvandrere, de er snille og greie.

Anonymkode: 76b96...d8b

• Liker 16
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Nordmenn er vel de minst imøtekommende menneskene man kan treffe på.

Vi har reist mye rundt i verden tidligere, sjokkert over gjestfrihet selv i fattige land.

De fleste vil være imøtekommende og gjestfrie overfor en riking. Bill Gates blir nok tatt vel imot rundt om i Norge også.

Anonymkode: 6e83a...632

• Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er normalen på bygda, og derfor flyttet jeg tilbake til Groruddalen igjen. Bedre her med innvandrere, de er snille og greie.

Anonymkode: 76b96...d8b

Mnjaaaaaa..... Jeg har 15 år som groruddøl og er ikke enig.

Anonymkode: ee881...1d3

• Liker 15
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, min erfaring er den motsatte.

Sikker på at det bare er bygdefolket det er noe feil med, og ikke deg? Og hvorfor er det et poeng at dine tidligere venninner har blitt single med barn? Slik du ordlegger deg her, virker det som at du har en litt ovenfra- og nedholdning, det kan jo hende at det er dette dine sambygdinger merker?

Oi, du prøver å dra det over på meg.

Smart du.

• Liker 18
Skrevet

Her hører vi kun ts sin versjon av saken. Det skulle ikke overraske meg at ts er typisk bedreviter bymenneske som skal fortelle hvordan vi på bygda skal leve. 

Anonymkode: 7de10...c59

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, du prøver å dra det over på meg.

Smart du.

Njæ, jeg prøver å få deg til å reflektere litt over at det er som regel to sider av en sak, og jeg må nesten bare kommentere ut fra det du skriver her.

Hittil virker du ikke særlig likandes.

• Liker 34
Skrevet

Har akkurat samme erfaring! Flyttet faktisk vekk fra bygda veldig nylig og tilbake til mitt hjemsted! Deilig å slippe sladder og utestenging😊

• Liker 12
Skrevet

synes dette er rart, flyttet på bygda selv for noen år siden og har så trivelige naboer og folk har invitert til det ene og det andre - har takket ja til noe og nei til annet helt uten problemer. er ganske introvert, men opplever genuint at det er trivelig å omgås folk, nikker og sier hei på butikken osv.

mulig de sladrer bak min rygg, men tror virkelig ikke det - så her må det enten være veldig forskjell på hvor/hva slags bygd man ender opp eller hvem som ender der:)

Anonymkode: 20f2f...2dd

• Liker 15
Skrevet

Hmm jeg flyttet hjem igjen med mannen etter 10 år i stor byen. Gikk veldig bra det, har fått mye mer sosial liv, folk snakker selvsagt, men hvem bryr seg? Alle venner jeg hadde før jeg flyttet flyttet vekk før meg, så jeg begynte på bunn og kjente kum familie. Men nå får jeg en melding annen hver dag av noen som vil møtes. Mannen min var veldig bekymret siden han er født og oppvokst midt i byen, men han koser seg ekstremt. Har fått mange flere venner, drar ut på fiske tur nesten hver helg, og han sier at alle er så imøtekommene og hyggelig, men stille og sjenerte, akurrat som han. Stoor skusses, skulle ønske vi gjorde dette tidligere ☺️

Men selvsagt alle er forskjellige og har forskjellige opplevelser. 

Anonymkode: b35f2...feb

• Liker 13
Skrevet

Jeg flyttet til mannens hjembygd for 20 år siden, og kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har blitt invitert hjem til noen andre enn hans foreldre og søsken.

Et tips er at det er lettere å bli kjent med andre innflyttere enn folk som alltid har bodd i bygda. 

Anonymkode: 3fd25...d27

• Liker 16
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vil være imøtekommende og gjestfrie overfor en riking. Bill Gates blir nok tatt vel imot rundt om i Norge også.

Anonymkode: 6e83a...632

Øh. Det er vel ikke noe som får bygdefolk til å bli mindre imøtekommende enn hvis du er rik, og fra byen  😄 hallo! Tilmed jeg vet det. Nå har jeg bodd i ei bygd en gang, men der var det sommersted for rikinger, men sladder var det uansett! 

Bill Gates ville nok blitt tatt i mot, om de visste hvem han var, men det ville jo vært fordi han er verdensberømt. 

Når Tom Cruise var her og spilte inn film, skrev lokalaviser at han mest sannsynlig hadde fløyet over stedet de bodde 😄

• Liker 5
Skrevet

Er dette i Kvinnherad?

Anonymkode: eb709...5df

• Liker 2
Skrevet

Jeg har flyttet til ei vestlandsbygd, ikke langt fra der jeg vokste opp, etter 15 år i Oslo. For en befrielse! Her skravles det når man møtes, folk hjelper hverandre og stiller opp der det trengs. Fantastisk natur og frisk luft rett utenfor døra, og fred og ro! Man bryr seg om og ikke med! I Oslo løp folk rundt hver for seg og strevde livet av seg for å være urbane og kontinentale, mens naboen kunne slite uten at noen ville bry seg! Litt komisk i grunnen, jeg har også bodd 3 år i en by i utlandet, og Oslo er virkelig ikke den storbyen oslofolk liker å tro... Vi passer til å bo forskjellige steder, men generelt er min opplevelse at byfolk i Norge liker å tro at de er noe bedre enn andre, og at bygdefolk blir sett på som raringer😉

Anonymkode: e6810...6cd

• Liker 9
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flytta fra en slik bygd til en annen, den andre bygda er virkelig ikke slik. Så det finnes bygder som er bedre enn andre. 

Anonymkode: d495f...0a0

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg flytta fra en slik bygd til en annen, den andre bygda er virkelig ikke slik. Så det finnes bygder som er bedre enn andre. 

Anonymkode: d495f...0a0

Det tror  på

Bygda jeg bor i har en uskreven regel - menger man seg ikke med bermen men liker seg for seg selv og lar ingen komme innpå seg så skal man snakkes om og tas. Godt jeg ikke bryr meg. I en annen og bedre bygd ville jeg nok blitt mere friere og utadvendt- sluppet meg løs. 40 år i samme bygd har lært meg at her vil ikke folk en noe godt. Derfor så befriende å møte folk utenfra som ikke er forutinntatte og traurige. jeg er streken i regningen til folk i min bygd for de vet ikke hvor de har meg . Jeg er snill og harmløs og vil bare være i fred.

Anonymkode: 8dda6...184

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...