Gå til innhold

Hva spiser du på julaften? Ribbe, pinnekjøtt eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest AthenaRavenLuna
På 7.10.2020 den 19.15, Rumle skrev:

Pinnekjøtt (urøykt)

Samme.

Men noen ganger ribbe.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe med medisterpølse, medisterkaker, poteter, rødkål, surkål, brun saus og tyttebærsyltetøy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegisterkaker og nøttestek på julaften :) Buffet på nyttårsaften der alle har med en rett hver :)  

Anonymkode: ce892...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Vegisterkaker og nøttestek på julaften :)

Hvorfor ikke vanlige medisterkaker og stek? :) 

Anonymkode: b9828...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke vanlige medisterkaker og stek? :) 

Anonymkode: b9828...a0b

Hvorfor tror du? :)

Anonymkode: 6ac93...a33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbe og julepølse i lompe med masse smør på kvelden. Får vann i munnen av tanken🤤

Anonymkode: 5fdde...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frosendiva

Skinke steik .   Jeg er ikke vant til norsk  jule mat.  Når jeg var liten hadde vi svensk julefeiring  med koldtbord på en måte. Når jeg skulle ferier det selv med unger så  når vi er kun oss svinesteik da vi ikke liker ribbe så godt   torsk  bare nei. Heller ikke pinne kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt nøttesteik og vegisterkaker fra Meny Ringen i Oslo de siste årene. Så digg å slippe å lage mat, og veldig greit å ta med seg for å varme opp der vi er gjester på julaften. Er vegetarianere begge to, men ikke veganere, så desserten trenger vi ikke tenke på. Den er som oftest riskrem! 

Anonymkode: 8b11c...1a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med ribbe, men familien har gått over til juleskinke nå. Jeg varierer derimot mellom nøttestek, beyond pølser og vegetarisk shepardspai. Poteter, saus, rødkål og vegisterkaker er alltid tilbehør 

Anonymkode: d8a8c...ef9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien spiser pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe, rødkål og surkål, men jeg spiser koteletter :) Liker ikke pinnekjøtt, så koteletter med potet og kålrabistappe er virkelig jul for meg 😄 

Anonymkode: 504b7...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.10.2020 den 22.40, AnonymBruker skrev:

Er oppvokst med kalkun, men nå som jeg er voksen på pleier jeg å lage ribbe. Mannen spurte om vi kan ha pinnekjøtt i år (det er jeg som lager all maten), og jeg vurderer sterkt å si ja siden jeg elsker pinnekjøtt. Men jeg har ikke tilberedt pinnekjøtt før, og jeg er redd for å føkke det opp :P 

Anonymkode: 0d863...b4b

Å tilberede pinnekjøtt er veldig lett. Du tar en rist eller bjørkepinner i en kasserolle, og vann opp til risten. Så legger du pinnekjøttet i kasserollen og damper det i 2 eller 3 timer.

Pinnekjøttet skal vannes  ut i en døgn før damping. Selv har jeg aldri tilberedet en ribbe, og synes det virker mer komplisert.

Vi har pinnekjøtt på julaften og nyttårsaften.

Anonymkode: 60e5a...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Tradisjonelt ribbe, kjøttkaker, julepølse og poteter. Etter jeg flyttet hjemmefra og inn til samboer har det vært mer kalkun og fløtegratinerte poteter, rett og slett fordi jeg ikke får i meg så mye fett kjøtt og jeg hater brun saus. Synes det er fint med nye tradisjoner, og maten skal jo være god på julaften. 

Anonymkode: 35089...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er vokst opp med pinnekjøtt, siden både mamma og pappa kommer fra typiske sauebonde-distrikter der pinnekjøtt-tradisjonene rådet.

Så skilte mamma og pappa seg, og mamma fikk seg etterhvert ny mann. Denne mannen innførte ribbe-tradisjonen i jula. Og jeg likte bedre ribben enn pinnekjøttet jeg var vant til. Mamma lagde i mange år begge deler til jul - både ribbe og pinnekjøtt sto på bordet i årevis.

De siste årene har det vært kun ribbe som står på menyen i jula, altså noe annet enn det jeg vokste opp med. Det er helt greit, for ribbe er svin og pinnekjøtt er sau. Jeg har egentlig aldri likt fårekjøtt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...