Gå til innhold

Barnet mitt nekter å spise brødskive på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt var flink å spise brødskiver til lunsj På skolen til en dag sa det stopp!

Det ble yoghurt med müsli og frukt/grønnsaker til ettermiddagsmat men til lunsj sliter jeg mer da barnet ikke ville spise brødskiver. Er kanskje nå i en periode? 

barnet var tidligere vant med varm mat Til lunsj da barnet gikk i barnehagen - det serveres også på SFO men foreløpig ikke pga korona. 

Tips taes i mot, takk :) 

Anonymkode: 59889...ba3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskeburger 

middahsrester

pastasalat

pizzaboller

horn

rundstykker

Anonymkode: 06651...63f

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøpte mattermos til minsten her i huset, som spiser veldig lite brødskive for tiden. Da varmer jeg maten på morgenen, og den holder seg varm til hun skal spise. Hun takler ikke kald mat heller, så dette var et godt kjøp for oss. :) Hun får med seg en plasttallerken og gaffel i en brødpose for å spise på.

• Liker 1
Skrevet

Finn mat som ikke krever at barnet må tilberede det på noe vis. Mange barn «spiser ikke» på skolen fordi de må bruke den tilmålte spisetiden til å åpne åtte bokser og sette sammen måltidet, for så å rydde opp etterpå. 

AB #2 har mange gode forslag. Jeg har også sett elever med f.eks couscous-salat, rundstykker i stedet for brød osv. 

Anonymkode: dd669...1b3

• Liker 3
Skrevet

Lag pizzasnurrer, matmuffins eller horn med ost og skinke, frys ned.Mange liker ogs[ polarbr;d

Skrevet

Er det bare brødskiver barnet ikke vil spise på skolen, eller vil det ikke spise der i det hele tatt? Det må du finne ut av, for hvis barnet ikke vil spise på skolen kan det tyde på at det blir mobbet. Jeg ble kalt feit gris og lignende ting. Mobberne spurte hva jeg hadde i matpakken, og fortalte hvor lite sunt forskjellige ting var. Endte opp med å kun drikke vann på skolen, for da var det en ting mindre de kunne mobbe meg for. Jeg sliter fremdeles med å spise når jeg er sammen med andre, så dette må du ta tak i.

Anonymkode: 86ba2...085

• Liker 1
Skrevet

Verken jeg eller ungene er veldig glad i brød, så her i huset er det ingen som tvinger brød på folk.

Det enkleste for oss er kald grøt. Lager kvelden før av havregryn, chiafrø, knuste linfrø, melk, evt litt yoghurt, og noen bær fra fryseren. Står i kjøleskapet over natten og er klar til å puttes i sekken om morgenen. Noen ganger pimpes den med litt honning eller hakkede mandler.

Ellers bruker vi lomper eller tortilla med fyll, eller eggerøre/omelett med grønnsaker ved siden av. Grove pizzahorn/snurrer fra fryseren timer i sekken frem til lunch.

Skrevet

Liker barnet fortsatt pasta, kaker eller andre typer brødvarer (knekkebrød, kjeks, lompe, tacolefser etc)? 

Anonymkode: d0280...fb5

Skrevet

Hvorfor sluttet han å spise. Har han det godt på skolen,da?

Anonymkode: ea5f5...20e

• Liker 1
Skrevet

Enig i å først finne ut om det er Brødskiver i seg selv som er problemet, eller om det er spising generelt. 

Variere pålegget? Variere brødtype? Polarbrød, knekkebrød? 

Salat, grøt, middagsrester, lunsjmuffins, grove vafler/pannekaker (gjerne med innebygget ost/skinke), fylte grove horn? 

Jeg kan også bli drita lei brødskiver, spesielt om jeg blir påleggslei og ingenting av pålegg frister. Jeg har perioder hvor jeg bare spiser salat til lunsj (lager da for flere dager, og har i tette bokser - og unngår å ha i grønn salat, da det bare visner..). 

Anonymkode: d9e66...cb8

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fiskeburger 

middahsrester

pastasalat

pizzaboller

horn

rundstykker

Anonymkode: 06651...63f

Takk for mange fine tips :) 

Skrevet
4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Vi kjøpte mattermos til minsten her i huset, som spiser veldig lite brødskive for tiden. Da varmer jeg maten på morgenen, og den holder seg varm til hun skal spise. Hun takler ikke kald mat heller, så dette var et godt kjøp for oss. :) Hun får med seg en plasttallerken og gaffel i en brødpose for å spise på.

Jeg har aldri hørt om mattermos - det var veldig veldig lurt! Ja, hun liker ikke godt kald mat heller :) Takk for god tips!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn mat som ikke krever at barnet må tilberede det på noe vis. Mange barn «spiser ikke» på skolen fordi de må bruke den tilmålte spisetiden til å åpne åtte bokser og sette sammen måltidet, for så å rydde opp etterpå. 

AB #2 har mange gode forslag. Jeg har også sett elever med f.eks couscous-salat, rundstykker i stedet for brød osv. 

Anonymkode: dd669...1b3

Takk :) 

Skrevet
3 timer siden, Taffel skrev:

Lag pizzasnurrer, matmuffins eller horn med ost og skinke, frys ned.Mange liker ogs[ polarbr;d

Takk :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare brødskiver barnet ikke vil spise på skolen, eller vil det ikke spise der i det hele tatt? Det må du finne ut av, for hvis barnet ikke vil spise på skolen kan det tyde på at det blir mobbet. Jeg ble kalt feit gris og lignende ting. Mobberne spurte hva jeg hadde i matpakken, og fortalte hvor lite sunt forskjellige ting var. Endte opp med å kun drikke vann på skolen, for da var det en ting mindre de kunne mobbe meg for. Jeg sliter fremdeles med å spise når jeg er sammen med andre, så dette må du ta tak i.

Anonymkode: 86ba2...085

Barnet har det veldig fint på skolen. Spiser gjerne grønnsaker, frukt og youghurt med musli. Men brødskiver er nok barnet kjempelei av - barnet liker rundstykker men liker best i fin type :) Prøver å variere litt -  barnet spiser godt brødskiver hvis det er i toast eller ristet brød men ikke vanlig - litt sær .... :) 

Skrevet
2 timer siden, Hasselnøtter skrev:

Verken jeg eller ungene er veldig glad i brød, så her i huset er det ingen som tvinger brød på folk.

Det enkleste for oss er kald grøt. Lager kvelden før av havregryn, chiafrø, knuste linfrø, melk, evt litt yoghurt, og noen bær fra fryseren. Står i kjøleskapet over natten og er klar til å puttes i sekken om morgenen. Noen ganger pimpes den med litt honning eller hakkede mandler.

Ellers bruker vi lomper eller tortilla med fyll, eller eggerøre/omelett med grønnsaker ved siden av. Grove pizzahorn/snurrer fra fryseren timer i sekken frem til lunch.

Takk for en fin tips :) 

Skrevet
4 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

hahaha jeg måtte slå opp dette da jeg aldri hadde hørt om det, og når jeg ser bildene på Google måtte jeg bare le av meg selv. jeg leste det helt feil, for meg ble det matter-mos og ikke mat-termos 

ler litt ennå, jeg... 

Anonymkode: 6443a...ee8

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker barnet fortsatt pasta, kaker eller andre typer brødvarer (knekkebrød, kjeks, lompe, tacolefser etc)? 

Anonymkode: d0280...fb5

Barnet elsker pasta (må være maks 4 timer i romtemp.) - knekkebrød har jeg nå bakt så får vi se om barnet liker - det går i bølger. Lompe / tacolefser høres ut som en god ide - skal prøve det frem :) 

Skrevet

Hvorfor sluttet han å spise. Har han det godt på skolen,da?

Anonymkode: ea5f5...20e

Slutter ikke å spise - men er bare lei av brødskiver - spiser ellers grønnsaker, frukt, yoghurt med musli. "Bakst" er barnet lei :) Prøver bare å få ideer og prøver litt frem :)

Skrevet

Enig i å først finne ut om det er Brødskiver i seg selv som er problemet, eller om det er spising generelt. 

Variere pålegget? Variere brødtype? Polarbrød, knekkebrød? 

Salat, grøt, middagsrester, lunsjmuffins, grove vafler/pannekaker (gjerne med innebygget ost/skinke), fylte grove horn? 

Jeg kan også bli drita lei brødskiver, spesielt om jeg blir påleggslei og ingenting av pålegg frister. Jeg har perioder hvor jeg bare spiser salat til lunsj (lager da for flere dager, og har i tette bokser - og unngår å ha i grønn salat, da det bare visner..). 

Anonymkode: d9e66...cb8

Det er kun brødskiver -  barnet elsker ellers toast og ristet brød. Ikke vanlig brød. Jeg kan forstå at barnet blir lei av mye brød til hver dag. Derfor vil jeg bare samle inn tips for å variere innholdet til matpakka :) 

Det var mange fine tips av deg, og takk skal du ha :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...