Gå til innhold

Samlivsbrudd og barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

nå har jeg og barnefar gått fra hverandre, situasjonen er litt vanskelig men han har samvær 1 overnatting i helgen og en dag i uken der han henter i bhg og leverer i bhg neste dag

ungen er 1 år og 8 mnd, han tjener rett under 400 000kr i året og jeg har kun en ringevikar stilling som renholder. Jeg er i prosess med å søke en større stilling men jeg har akkurat kommet ut av mammaperm så derfor har jeg kun en liten stilling

på nav sin bidragskalkulator er det beregnet at han skal betale 4100kr i mnd i bidrag, men han bare lo og sa haha når jeg skrev det til han

så han vil altså ikke betale det i bidrag, jeg lurer bare på hva som en vanlig å betale mtp alder på barnet og samværet. Og hva skal jeg si til han? Jeg er helt blank på dette her og setter stor pris på svar!  

Anonymkode: 99499...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La nav beregne og kreve inn bidraget.

Anonymkode: 1c59c...419

• Liker 9
Skrevet

La NAV beregne.. heller det enn å krangle over bruken av bidragsveilederen 

• Liker 2
Skrevet

Send søknad til nav så kan de kreve det inn. Da får du det du har krav på.

Anonymkode: d5992...fdb

• Liker 3
Skrevet

La nav gjøre jobben. La de ta seg av beregningen og innkrevingen. 

Da er det en mindre ting for dere å snakke om.

Anonymkode: f0805...862

• Liker 3
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Han er nok en av mange som forventer at skattebetalere skal ta regningen, og unnlater å betale.    Spørsmålet er hvor  mye du selv bidrar med økonomisk inkl. støtte fra NAV. ? 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet

La NAV ta seg av beregning og innkreving av bidrag. Da slipper dere å krangle om det.

Anonymkode: b8a73...0cf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ta det gjennom NAV så slipper du å stresse med det. Hvis du har liten inntekt får du bidragsforskudd hvis han ikke betaler.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

nå har jeg og barnefar gått fra hverandre, situasjonen er litt vanskelig men han har samvær 1 overnatting i helgen og en dag i uken der han henter i bhg og leverer i bhg neste dag

ungen er 1 år og 8 mnd, han tjener rett under 400 000kr i året og jeg har kun en ringevikar stilling som renholder. Jeg er i prosess med å søke en større stilling men jeg har akkurat kommet ut av mammaperm så derfor har jeg kun en liten stilling

på nav sin bidragskalkulator er det beregnet at han skal betale 4100kr i mnd i bidrag, men han bare lo og sa haha når jeg skrev det til han

så han vil altså ikke betale det i bidrag, jeg lurer bare på hva som en vanlig å betale mtp alder på barnet og samværet. Og hva skal jeg si til han? Jeg er helt blank på dette her og setter stor pris på svar!  

Kommer jo helt an på hva slags avtale dere har. Sier bare en ting. Finn deg en 100% jobb. Tenk på framtiden din. Synes 4100 hørtes mye ut jpå.så lav lønn jeg da.

Men la nav regne ut.

Anonymkode: c058a...a63

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Ingen av dere har økonomi til å ha barn!! Hva i alle dager tenkte dere på??

Anonymkode: dbea1...678

• Liker 2
Skrevet

Hva har du satt din egen inntekt til? 

Anonymkode: 959fc...44a

• Liker 1
Skrevet

Ville fått det utregnet via nav. Og evt krevd inn hvis han ikke betaler. 

Skrevet

Be nav om å fastsette og innkreve.  Ikke gå i diskusjon med ham, det blir det bare vonde følelser av.

Anonymkode: 667bc...ff2

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dere har økonomi til å ha barn!! Hva i alle dager tenkte dere på??

Anonymkode: dbea1...678

Ingen av oss har økonomi til å ha barn? Åja, nei når han tjener nesten 400 000kr i året så har han vel ikke det. Merkelig tankegang

Ungen startet i bhg i august og da gikk jeg rett ut i jobb som ringevikar men skal sies at jeg har jobbet hver dag siden jeg startet som ringevikar pga de trenger ekstra mye hjelp pga corona, så hvordan vi ikke kan ha råd til det var egentlig litt lite gjennomtenkt sagt av deg ;) 

Skrevet

La NAV beregne og kreve inn så får han bare le så mye han vil. Det mange tydeligvis ikke vet er at barnebidrag ikke bare skal dekke de faktiske utgiftene, men også skal jevne ut inntektsforskjellene slik at barnet har omtrent samme standard i begge hjem. Den som tjener mest skal derfor alltid betale barnebidrag til den som tjener minst, selv om de evt har barnet like mye. 

Anonymkode: d0440...44c

• Liker 3
Skrevet

4000 for ett barn høres veldig mye ut. Jeg har kun hørt om menn med veldig høye inntekter som har vært oppe i de summene.

Når jeg og min x gikk fra hverandre hadde han en inntekt på 260 000 i året og jeg hadde ca. 350 000. Da ble bidraget satt til 800 kr. i mnd. 

Nå 13 år etter har han en inntekt på over 600 000 og jeg tjener ca. 100 000 mindre enn han.. Nå betaler han 3200 i bidrag.

Skrevet

Synes ikke det høres så ravgalt ut, jeg. Da min eks tjente 100 000 mer enn meg og hadde ca like lite samvær betalte han 3700 i barnebidrag hver måned. 

Anonymkode: 0e907...7ad

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...