AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Hei Jeg trenger noen tips til å få ungen til å gå med langarma genser hjemme og ikke kun singlet . Hun er tre år og vil kun gå med singletkjoler som er ment til sommeren. Jeg har sagt at hun kan gå med dem, men ha en genser under, eller en cardigan over (risikabelt da hun tar den av). Hun får ikke viljen sin, men hun kan grine i hvertfall 20 minutter, uffe seg og klage. Idag holdt hun på kjempelenge. Jeg forklarte henne at hvis hun ikke vil ha genser over eller under, må jeg rydde bort alt av korte armer. (det er tre sommerkjoler hun liker så godt, som hun ikke ville rydde bort, og vi snakket om at hun må ha genser under). Hun blir kald på kroppen av å kun gå i singlet. En gang tidligere i høst tenkte jeg at hun kanskje var varm, så jeg lot henne gå Uten og hun ble forkjølet i en uke. Nå på høsten bruker vi ikke sommerklær. Vi lufter litt, så det er ikke særlig varmt og ikke kaldt heller. Akkurat passe. Fetteren hennes går kun i bleie hele året, og kan fint gå i bleie ute i ti grader uten at foreldrene orker å ta kampen. Han er syk flere ganger i måneden. De er mye sammen, så regner med hun blir påvirka. Er dette noe jeg bare må stå i denne langvarige trassen eller burde jeg la henne gå med singlet med en gang hun kommer inn døra hjemme? Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Hun kan finne på å søle på genserene sine for å slippe å ha den på. Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Hvis det er snakk om innendørs så synes jeg bare hun kan gå kledd slik! Trodde først du mente utr, før jeg leste siste setningen.... Anonymkode: e5dc4...62f 5
Sirinna Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Sett opp temperaturen og la henne gå sånn. Det er jo bare hjemme? Ikke noe å lage noen sak av. velg dine kamper, tenker jeg 7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Kanskje du og treåringen kan dra ut og shoppe noen gensere sammen? Anonymkode: f8157...e23 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Man blir ikke forkjøla av å bare gå i kortermet kjole, drrimot KAN man bli forkjøla dersom man har et forkjølelsesvirus i seg! Anonymkode: 58c8e...e10 10
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Sirinna skrev: Sett opp temperaturen og la henne gå sånn. Det er jo bare hjemme? Ikke noe å lage noen sak av. velg dine kamper, tenker jeg Har vurdert det og, men man må jo ha på klær når det er høst og vinter liksom.. Er jo ikke tykke gensere heller, det er i tynt bomullstoff.. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du og treåringen kan dra ut og shoppe noen gensere sammen? Anonymkode: f8157...e23 Vi har gjort det 😂 så nekter hun å ha det på når hun kommer hjem. Hun har tom fått velge gensere og langerma kjoler selv. Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Her har vi en avtale om at ute er det mine regler på tøy (for mamma vet best) men inne kan de gå med hva de vil. Vi har varmepumpe og peis så de fryser ikke akkurat inne. Anonymkode: 04a6a...187 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir ikke forkjøla av å bare gå i kortermet kjole, drrimot KAN man bli forkjøla dersom man har et forkjølelsesvirus i seg! Anonymkode: 58c8e...e10 Så du sier at man ikke blir syk av å gå feil kledd? Kan jeg seriøst sende henne i fleece jakke ut i 10 minus feks om det er det hun vil? Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her har vi en avtale om at ute er det mine regler på tøy (for mamma vet best) men inne kan de gå med hva de vil. Vi har varmepumpe og peis så de fryser ikke akkurat inne. Anonymkode: 04a6a...187 Kan hende jeg er for streng ja.. 😕 hvordan er det best å rydde opp i dette? Hun gråt veldig lenge idag. Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Inne bør man kunne gå med t-skjorte uten at det skal være noe problem, skru opp temperaturen. Og man blir jo selvsagt ikke syk av å fryse, for å bli syk må man utsettes for virus/bakterier. Anonymkode: 9aaa2...ee6 8
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hende jeg er for streng ja.. 😕 hvordan er det best å rydde opp i dette? Hun gråt veldig lenge idag. Anonymkode: ab80b...1b7 Si akkurat det? Jeg synes kanskje jeg har vært for streng på dette, så fra av er regelen at jeg bestemmer klær ute og borte, men inne hjemme kan du gå i korte ermer. Anonymkode: 6bdeb...c7c 5
Sirinna Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vurdert det og, men man må jo ha på klær når det er høst og vinter liksom.. Er jo ikke tykke gensere heller, det er i tynt bomullstoff.. Vi har gjort det 😂 så nekter hun å ha det på når hun kommer hjem. Hun har tom fått velge gensere og langerma kjoler selv. Anonymkode: ab80b...1b7 Det er vanlig å ha det varmt nok til at t-skjorte og singlet er tilstrekkelig påkledning innendørs. Forresten stemmer det at det kun er virus som gir forkjølelse.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 Akkurat nå, Sirinna skrev: Det er vanlig å ha det varmt nok til at t-skjorte og singlet er tilstrekkelig påkledning innendørs. Forresten stemmer det at det kun er virus som gir forkjølelse. Det kommer seg litt an på huset. Noen hus er gamle og det koster en formue å ha det så varmt at man kan gå med tskjorte. Særlig dersom man sitter stille, da trenger man gjerne høyere temperatur for å ikke fryse. Videre er det en del hus som er gulvkalde (varmen stiger opp), så dersom barnet liker å sitte på gulvet å leke kan det naturligvis bli enda dyrere å få det varmt nok langs gulvet. Anonymkode: cd0f0...bc1
Sirinna Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kommer seg litt an på huset. Noen hus er gamle og det koster en formue å ha det så varmt at man kan gå med tskjorte. Særlig dersom man sitter stille, da trenger man gjerne høyere temperatur for å ikke fryse. Videre er det en del hus som er gulvkalde (varmen stiger opp), så dersom barnet liker å sitte på gulvet å leke kan det naturligvis bli enda dyrere å få det varmt nok langs gulvet. Anonymkode: cd0f0...bc1 Jeg mener oppriktig at dersom man har småbarn må man bosette seg slik at man kan ha levelig innetemperatur. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si akkurat det? Jeg synes kanskje jeg har vært for streng på dette, så fra av er regelen at jeg bestemmer klær ute og borte, men inne hjemme kan du gå i korte ermer. Anonymkode: 6bdeb...c7c Jeg gjorde det faktisk nå.. Jeg sa noe slik som "mamma har tenkt litt, og jeg tok feil, jeg var for streng mot deg. Unnskyld. Du kan gå med singlet hvis du lover å fortelle meg om du fryser, ok?" hun er språksterk og hun smilte og ble glad. Vi snakket litt om det, så sa jeg det at jeg fryser hele tiden, så da tror jeg ofte at hun fryser også..hun sa hun fryser ikke så mye og kan si ifra hvis hun blir kald.. Får bare skru opp temperaturen litt.. Tusen takk for råd alle sammen ❤️ Anonymkode: ab80b...1b7 12
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 1 minutt siden, Sirinna skrev: Jeg mener oppriktig at dersom man har småbarn må man bosette seg slik at man kan ha levelig innetemperatur. Her er det gulvvarme og 22 grader inne. Jeg fryser og sover alltid med fleecetøy og sokker. Selv på sommeren. Anonymkode: ab80b...1b7
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg lar min treåring å gå i sommerkjoler inne. For barnehagen kler jeg henne i t-skjorte under kjole med singlettarmer, men når jeg da senere henter i barnehagen, ser jeg ofte at hun tok kjolen av, og går bare i t-skjorte, og hun tar av strømper også. Så jeg regner nesten med at hun blir for varm. Det er min andre veldig varme ungen, storebroren hennes har også alltid vært for varm, og fortsatt nå, når han er 6 år. Men han klarer uttrykke seg bedre nå, som seksåring, og her nylig sa han noe sånn som «men mamma, jeg er alltid varm, jeg blir aldri kald, og du bare maser!» engang da jeg maste (igjen) om å ta på en ekstra genser. Jeg har egentlig troa på at de klarer å regulere selv på et vis nivå, om de er kalde eller ei. Langarmete gensere i bomull er noe jeg aldri kjøper til ungene lengre, det er et plagg som ikke blir brukt hos oss. Hvis det er for kaldt for t-skjorte under genser, så begynner vi med ulltrøyer.. Vi bor på Østlandet, forresten. Og jo, mine unger har også blitt forkjølet i ny og ne, men tror det har mer å gjøre med barnehagen og smitten som sprer seg der. Og til sist, men kamp om påkledning har vi allikevel, for treåringer er jo slik. Jeg legger ut klær til henne, men på morgen går hun og bytter ihvertfall et plagg, om det være kjolen eller sokker, fordi hun MÅ ha på noe annet. Jeg lar henne velge mellom 2-3 alternativer, og jeg lar henne også gå å bytte slik hun gjør. Prøver å gjøre minst mulig kamp ut av det, har nok av krangler med treåring i trassalder.. Anonymkode: 246bd...e58 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg gjorde det faktisk nå.. Jeg sa noe slik som "mamma har tenkt litt, og jeg tok feil, jeg var for streng mot deg. Unnskyld. Du kan gå med singlet hvis du lover å fortelle meg om du fryser, ok?" hun er språksterk og hun smilte og ble glad. Vi snakket litt om det, så sa jeg det at jeg fryser hele tiden, så da tror jeg ofte at hun fryser også..hun sa hun fryser ikke så mye og kan si ifra hvis hun blir kald.. Får bare skru opp temperaturen litt.. Tusen takk for råd alle sammen ❤️ Anonymkode: ab80b...1b7 høres veldig fornuftig ut. Her er det også jeg som går i kardigan inne og sitter under pledd på sofa, der resten av familien (mannen og to barn) tar av seg sokker med engang de kommer hjem, da de er for varme visst. 🙄 Anonymkode: 246bd...e58
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lar min treåring å gå i sommerkjoler inne. For barnehagen kler jeg henne i t-skjorte under kjole med singlettarmer, men når jeg da senere henter i barnehagen, ser jeg ofte at hun tok kjolen av, og går bare i t-skjorte, og hun tar av strømper også. Så jeg regner nesten med at hun blir for varm. Det er min andre veldig varme ungen, storebroren hennes har også alltid vært for varm, og fortsatt nå, når han er 6 år. Men han klarer uttrykke seg bedre nå, som seksåring, og her nylig sa han noe sånn som «men mamma, jeg er alltid varm, jeg blir aldri kald, og du bare maser!» engang da jeg maste (igjen) om å ta på en ekstra genser. Jeg har egentlig troa på at de klarer å regulere selv på et vis nivå, om de er kalde eller ei. Langarmete gensere i bomull er noe jeg aldri kjøper til ungene lengre, det er et plagg som ikke blir brukt hos oss. Hvis det er for kaldt for t-skjorte under genser, så begynner vi med ulltrøyer.. Vi bor på Østlandet, forresten. Og jo, mine unger har også blitt forkjølet i ny og ne, men tror det har mer å gjøre med barnehagen og smitten som sprer seg der. Og til sist, men kamp om påkledning har vi allikevel, for treåringer er jo slik. Jeg legger ut klær til henne, men på morgen går hun og bytter ihvertfall et plagg, om det være kjolen eller sokker, fordi hun MÅ ha på noe annet. Jeg lar henne velge mellom 2-3 alternativer, og jeg lar henne også gå å bytte slik hun gjør. Prøver å gjøre minst mulig kamp ut av det, har nok av krangler med treåring i trassalder.. Anonymkode: 246bd...e58 Vi bruker mye bomull fordi hun har sensitiv hud og ikke tåler ull innerst, men vi har masse hjemmestrikk i alpakka osv som hun tar på med glede når vi går ut 😊 Så her går det i masse bomull, og jeg ser at hun "koser seg" i klesbutikkene og ser på de forskjellige klærne. I bhg lar jeg henne velge litt selv og, så lenge det er praktisk ift påkledning.. Ser ofte at hun kommer meg i møte med t-skjorte hvis det er det og cardigan feks. Anonymkode: ab80b...1b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå