smil Skrevet 31. juli 2005 #61 Del Skrevet 31. juli 2005 Vanligvis sier presten bl.a: "Menigheten skal i dag ta imot dette barnet i Guds hus. Ved dåpen vil Gud gi ham del i sin frelse og ta ham inn i sin kristne kirke."..."Så bærer vi med takk og tro våre barn til Herren i den hellige dåp. De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd." (Hentet fra http://www.kirken.no/Moteplasser/daap.cfm ) Dette siste er jeg sterkt uenig i. Jeg er kristen og tror at alle barn er Guds barn og har del i frelsen om de er døpt eller ikke. Å velge å ikke døpe barna sine, trenger absolutt ikke å bety at en tar et klart ikke-kristent standpunkt. Nå finnes det forøvrig noen som døper barna fordi de er Guds barn og ikke fordi de blir det gjennom dåpen (tror det er metodistene), et syn jeg har større forståelse for enn for Den Norske Kirkes lære. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_lene_* Skrevet 31. juli 2005 #62 Del Skrevet 31. juli 2005 jeg er en liten tviler. fornekter ikke gud, men er ikke så sikker på at han fins heller. jeg er både døpt og konfirmert og har ikke problemer med det. når jeg eventuellt får barn aner jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre. jeg ser ikke helt noe stort poeng i dåp. heller ikke navnefest. men jeg er litt opptatt av det med faddere... en person (eller flere), gjerne utenom tanter og onkler, som betyr litt mer enn bare en bekjent. noen som tar litt ekstra vare på en liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2005 #63 Del Skrevet 31. juli 2005 Du lover å oppdra ditt barn i en kristen tro. Et løfte du ikke klarer å holde hvis du ikke er kristen, ergo: du lyver. ← Ikke bare det heller - hva med fadderne? De står jo også der og lover at de skal se til at barnet oppdras i den kristne tro. Og hvem vil vel egentlig takke nei når de blir spurt om å være fadder..? (Skulle ønske jeg hadde takket nei til de to jeg er fadder på.... ikke tenkte vel jeg på at noen foreldre faktisk forventer noe av deg dersom du har sagt ja til den oppgaven...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lassie Skrevet 1. august 2005 #64 Del Skrevet 1. august 2005 Veldig interessant diskusjon. Jeg har ennå ikke, i en alder av 24år, klart å ta et standpunkt som jeg er tilfreds med. Jeg vet ikke hva jeg tror og ikke tror. Det jeg vet at jeg tror, det er at det er noe der ute, men jeg vet ikke hva. Jeg tror også at en stor del av Bibelen er eventyr, men noe kan også høres riktig ut. Jeg tror ikke på den Gud vi hører om, men jeg tror at det er noe(n) i likhet somewhere. Jeg vet at jeg er motstander av kirkens syn på homofile, men jeg vet også at jeg er veldig uenig med min stefars syn - han fordømmer alt som har med kirken å gjøre i det hele tatt. Ikke rart jeg blir forvirret, så mye motstridende meninger og tanker som jeg har rundt dette. Men - jeg er døpt i kirken, jeg er konfirmert og neste sommer skal jeg gifte meg i kirken. Min kommende ektemann er ikkepraktiserende kristen, og han ville veldig gjerne gifte seg i kirken. Når vi en gang får barn aner jeg ikke hva vi gjør. Jeg tror faktisk jeg vil døpe barna mine, men kanskje jeg forandrer mening når den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2005 #65 Del Skrevet 1. august 2005 Enig med Piper. Presten messer da ikke om at "barnet blir renset for synd"! Ingen sier noe om at barnet er syndig, snarere tvert i mot. ← Jeg måtte virkelig tenke etter når jeg leste det, for jeg kan heller ikke huske at noen prest har sagt noe slikt når jeg har vært i dåp, hverken den til min datter eller andre. Så vidt jeg husker gikk det mer på å ønske barnet velkomment, og det er da vel bare positivt... ← Åjo da, det blir så visst sagt! Da kan dere ikke fått med dere alt. Utdrag fra liturgien ved dåp: Så bærer vi med takk og tro våre barn til Herren i den hellige dåp. De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 1. august 2005 #66 Del Skrevet 1. august 2005 Riktig som siste gjest og smil sier. Det blir sagt i dåpsliturgien at barn er født med menneskeslektens synd og skyld. Dersom noen velger å tolke det dithen at noen sier at barnet ikke er rent, og må "renses", får det være opp til dem. Jeg tolker det ikke slik. Jeg døpte Vesla fordi jeg er kristen og ønsker å oppdra henne etter grunnprinsippene i den kristne tro slik jeg oppfatter dem. Jeg lever ikke med bibelen i hånd, preker ikke for henne, går aldri i vanlige gudstjenester/til nattverd. Men jeg har stor tro på at om alle fulgte de 10 bud ville verden være et bedre sted å leve. Guden jeg tror på skiller forøvrig ikke mellom døpte og udøpte barn, kristen eller ikke-kristne mennesker. Jeg tror ikke på noen overklasse av erklært kristne som kommer til himmelen mens alle andre kan brenne i fred, eller på en dommedag. Derfor var dåpen mer en tradisjonshandling, en seremoni til ære for Vesla, og hennes beste- og oldeforeldre. Og jeg syns det var godt å ha gjort det. Om ikke-kristne døper barna sine, kan jeg ikke se at det er noe feil. Det er da ikke dårlig plass i norske kirker. Om noen ønsker å gjøre det pga tradisjon - så gjør det da. Det er da nok av mennesker som gifter seg i kirken uten å være kristne, ser ikke så mange reaksjoner på det. Til tross for at jeg er personlig kristen, valgte jeg å gifte meg borgerlig. Fordi jeg gifter meg med min mann, og lover ham troskap, og fordi jeg ikke ville stå i kirken og love gud at jeg skal være sammen med min mann. Det ville for meg blitt helt feil. Tror heller ikke vårt ekteskap trenger noen kristen velsignelse for å være godt. Kristendom er i dag så mangt, men mange ulike fasetter. Den søndagsgudstjenestegående prektige kristne fra 100 år tilbake tror jeg ikke finnes lenger. Moderne mennesker tilpasser troen til hverdagen og livet sitt. Og velger dåp og/eller konfirmasjon som de ønsker. Dessverre er det også blitt litt "ut" å erklære seg som kristen, det er liksom mer "in" å være humanetiker. Vet ikke hvorfor det er blitt slik, men merker at denne trenden har gjort at jeg selv har kommet ned av gjerdet jeg har vaklet på i mangemange år, og falt ned på "kristen"-siden. Forøvrig må man fremdeles døpes før man kan konfirmeres. Dåpen gjøres gjerne mens ungdommene er i gang med konfirmasjonsforberedelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brumm Skrevet 2. august 2005 #67 Del Skrevet 2. august 2005 Vi har valgt navnefest for barnet vårt, i regi av HEF. Vi måtte betale kr.1500 for å være med på den, og det jeg lurer på da, er hvor mange ville døpe barnet sitt hvis de måtte betale så mye penger for det? Hadde det vært like "lettvint" å velge dåp da? Jeg er veldig, veldig enig med alle her som ikke velger dåp, jeg vil ikke at barnet mitt skal "renses for all synd", eller stå foran presten og love å oppdra i den kristne tro, for da lyver jeg... Og religion er en alvorlig ting, og jeg vil at barnet mitt skal velge selv, når det er gammelt nok til det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SumoBryter Skrevet 2. august 2005 #68 Del Skrevet 2. august 2005 Jeg har som mål å ha en i hver kirke , en er medlem i den norske kirken, ei i den finske, den neste skal bli Angelikaner og håper den tredje blir døpt katolikk.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 2. august 2005 #69 Del Skrevet 2. august 2005 Vi har valgt navnefest for barnet vårt, i regi av HEF. Vi måtte betale kr.1500 for å være med på den, og det jeg lurer på da, er hvor mange ville døpe barnet sitt hvis de måtte betale så mye penger for det? Hadde det vært like "lettvint" å velge dåp da? ← Jeg ville valgt dåp allikevel, men ville nok bli sur over å måtte betale for det når jeg alt betaler til kirken over skatteseddelen Dersom jeg derimot skulle hatt en navnefest, ville jeg nok ikke betalt 1500 kroner for det, for jeg ser ikke helt verdien av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 2. august 2005 #70 Del Skrevet 2. august 2005 Åjo da, det blir så visst sagt! Da kan dere ikke fått med dere alt. Utdrag fra liturgien ved dåp: Så bærer vi med takk og tro våre barn til Herren i den hellige dåp. De er født med menneskeslektens synd og skyld, men i dåpen blir de Guds barn, født på ny ved Den Hellige Ånd. ← Det at mange som døper barna sine - ikke vet hva dåpsritualet virkelig sier - er trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 3. august 2005 #71 Del Skrevet 3. august 2005 Navnefesten til HEF ønsker det nye medlemmet i familien velkommen. Seremoenier består av diktlesing, sang og presentasjon av barna på en scene.Alle navnefestbarna mottar en rose og et navnefestdiplom. Da vi hadde navnefest for vårt barn var vi de første i familien. Ikke et øye var tørt.Til og med oldemor var rørt (selv om hun fikk poengtert at det helst skulle vært dåp under kaffen ) I vår familie velger nå alle navnefest for sine barn. Både min mann og min svoger valgte dåp (i tradisjonens navn) for sine første barn. Nå når de har blitt foreldre i voksen alder vil de la sine barn velge selv. Det synes jeg er flott og respektfullt ovenfor våre nye familiemedlemmer! I September skal vi i navnefest for vårt lille tantebarn på 6 mnd! Vi gleder oss. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 3. august 2005 #72 Del Skrevet 3. august 2005 Jeg ville valgt dåp allikevel, men ville nok bli sur over å måtte betale for det når jeg alt betaler til kirken over skatteseddelen ← Vi betaler jo alle like mye skatt, så ingen burde vel da betale, enten det er til kirken eller andre steder. Før var det jo slik at med mindre du var utmeldt OG innmeldt et annet sted, gikk kirkeskatten til kirken. vet ikke hvordan det er nå. Men uansett betaler man jo, og hvis man velger fest noe annet enn kirke må man altså betale dobbelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 3. august 2005 #73 Del Skrevet 3. august 2005 Vi betaler jo alle like mye skatt, så ingen burde vel da betale, enten det er til kirken eller andre steder. Før var det jo slik at med mindre du var utmeldt OG innmeldt et annet sted, gikk kirkeskatten til kirken. vet ikke hvordan det er nå. Men uansett betaler man jo, og hvis man velger fest noe annet enn kirke må man altså betale dobbelt. ← Nå har vi jo statskirke, så da er det slik ja. Tror forøvrig fremdeles du må være meldt inn annet sted, men dette vet jeg lite om. Uansett betaler man til kirken ja, og uansett er deres tjenester derfor gratis å bruke (med noen unntak). Du kan ikke dermed si at å bruke andre organisasjoner er å betale dobbelt? Da vil det jo si at siden noen skattepenger går til busser, men ingen til biler, betaler jeg dobbelt når jeg setter meg i bilen, og at biler også burde være subidiert... Men vi kan jo godt ta en diskusjon for og imot statskirken. Jeg er imot, selv om jeg definerer meg som kristen... Men jeg tror den bør tas i en egen tråd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 12. august 2005 #74 Del Skrevet 12. august 2005 Ah, da skjønner jeg hva du mener. Siden det er statskirke og alle betaler til kirken er det kun de som velger å bruke kirken som kan bli sure hvis de må betale. Jada, jeg skjønner logikken i det med busser. Synes ikke det blir noe mer rettferdig at de som velger ikke-kirke skal betale mer enn de som velger kirke uansett, men det blir som du sier en annen diskusjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie78 Skrevet 13. august 2005 #75 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg er selv kristen og kommer nok til å velge å døpe barna mine når den dagen kommer. Min mann ble velsignet da han var liten og ble døpt før konfirmasjonen. (Familien er pinsevenner, de døper ikke barna men velsigner dem). Jeg er glad jeg er døpt. Det føles trygt å 'høre til et sted', og være bevisst dette med tro. Jeg tror man tar et sterkere standpunkt for barna ved ikke å døpe dem. Alle unge tror jeg stiller seg selv spørsmålet 'tror jeg eller ikke' når de er rundt konfirmasjonsalderen. Om man da er døpt og har fått innsikt i en religion, vet man hva den går ut på, og kan lettere skjønne andre sin tro, om det er katolikker, muslimer eller andre. Dere som velger HEF sin navnefest tar og et standpunkt for barna deres, dere vil vel oppdra dem til å tro på mennesket og individet? Eller har jeg misforstått? Må ikke dere og ta opp spørsmål om tro og slikt når barnet blir eldre? Og dere som ikke velger noe som helst, eller en navnefest på rådhuset (er det HEF?), gjør dere det fordi dere ikke vet hva dere skal tro på selv, eller har dere tatt et klart standpunkt? Lærer dere barna deres om hva de forskjellige trosretningene står for? Tar dere dem med i kirke, moske og til andre trosretninger og forteller dem hva det går ut på, slik at de senere kan ta et reelt valg? For ingen kan vel ta et valg om religion når de ikke vet hva religion er? Greit nok at de skal lære om det på skolen, men det å ta et standpunkt når de bare vet 'fakta' og ikke har opplevd det å gå i en kirke eller moske el.l., opplevd stemningen, snakket med de som tror ,er ikke lett.Det er vanskelig selv når man er oppdratt i den kristne tro, gått i kirken med foreldre og besteforeldre osv, men det gir i det minste et innblikk i hva tro er, og gir et grunnlag til å kunne ta et standpunkt selv senere i livet. Så dere som velger å ikke døpe barna (ikke HEF), lærer dere barna deres om religionene, slik at de virkelig kan ta dette standpunktet senere i livet, som dere snakker om? Vet dere selv hva dere tror på? Hvorfor/ hvorfor ikke? Vet dere f.eks. med sikkerhet at det ikke finnes en Gud? Jeg velger å tro, fordi det gir meg en trygghet, en god ro inni meg. En jeg kjenner sa en gang: 'Jeg velger å tro på Gud, fordi det er bedre å tro at han finnes, enn å ikke tro og så dø og finne ut at jeg tok feil...'...... Men det jeg altså mener, er at jeg tror mange foreldre ikke selv vet hva de skal tro på, og da enten velger kirken ut fra 'bare tradisjon' eller tenker 'barna får velge om de vil tro selv senere'....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå