Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene?

jomfrua

Anbefalte innlegg

Enig med Piper.

Presten messer da ikke om at "barnet blir renset for synd"!

Ingen sier noe om at barnet er syndig, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta
Enig med Piper.

Presten messer da ikke om at "barnet blir renset for synd"!

Ingen sier noe om at barnet er syndig, snarere tvert i mot.

Jeg måtte virkelig tenke etter når jeg leste det, for jeg kan heller ikke huske at noen prest har sagt noe slikt når jeg har vært i dåp, hverken den til min datter eller andre. Så vidt jeg husker gikk det mer på å ønske barnet velkomment, og det er da vel bare positivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, presten sier jo bare "hva heter barnet, jeg døper deg i faderens sønnens og den hellige ånds navn" osv.

Ingen nevner synd med et ord.

Man kan selvsagt si at barnet er syndig pga arvesynden, men det er vi i så fall alle, og ingen dåp kan forandre på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte våre barn fordi vi ville det, selv om vi ikke er kristne.

Jeg ser ikke problemet med det.

Alle tar sine valg og vi valgte dette.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er en tråd her om dåp......... av ren nysgjerrighet lurer jeg på.... hvorfor gjennomfører dere dåp?

Jeg døpte mine to barn fordi jeg ville oppdra dem i kristen tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg døpte mine barn fordi jeg tror og det dermed betydde noe for meg å få barnet mitt velsignet. For meg er en dåp ein feiring av livet.... som jeg jo tror at er en gave fra gudskraften.

Det å IKKe døpe er jo også et valg for barnet... i dagens Norge er det jo faktisk et større valg enn det å døpe. Som ikke døpt har man jo også tatt et standpunkt... man er hverken kristen eller "vanlig i kirka hver julaften". Man er derimot definert ikke-kristen og litt "tvunget" til å ta et standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å IKKe døpe er jo også et valg for barnet... i dagens Norge er det jo faktisk et større valg enn det å døpe. Som ikke døpt har man jo også tatt et standpunkt... man er hverken kristen eller "vanlig i kirka hver julaften". Man er derimot definert ikke-kristen og litt "tvunget" til å ta et standpunkt.

Det er jeg ikke enig i. Om man er døpt eller ikke betyr ikke det at man har tatt noe standpunkt - men hvis man er døpt har foreldrene gjort det for en. Det går an å være kristen uten å være døpt, akkurat på samme måte som mange er døpt uten å være kristne. Man blir i alle fall ikke tvunget til å ta standpunkt dersom man ikke er døpt...(men ta standpunkt til religion gjør de fleste en eller annen gang). Det går an å gå i kirka hver julaften uten å være kristen også, eller man kan la være - uten at folk ser ned på deg av den grunn.. Jeg har vokst opp uten å være døpt (er det ikke nå heller, altså) og kjenner meg lite igjen i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg døpte mine barn fordi jeg tror og det dermed betydde noe for meg å få barnet mitt velsignet. For meg er en dåp ein feiring av livet.... som jeg jo tror at er en gave fra gudskraften.

Dette er jeg dypt uenig i.

Man er hverken definert ikke-kristen, ikke-muslim eller ikke-hindu!

Man er tvert om fristillt til å velge den religion eller ikke-religion en måtte ønske.ER ikke det en menneskerett?

Mine barn velger som de vil.Jeg som deres mamma har valgt å stå utenfor alle trossamfunn.Det betyr ikke at jeg ikke er troende.Jeg er åpen for alle religioner og alle troende.

Min overbevisning er at din oppgave som medmenneske er å være tolerant og fordomsfri ovenfor dem rundt meg...uansett overbevisning.

Jeg tror på individet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg helt uenig i.

Jeg er selv oppvokst i en kristen familie som har stått helt fritt utenfor noen menighet. Foreldrene mine lot meg velge selv når jeg ble voksen nok til det om jeg ville døpes, og det valgte jeg å gjøre. Akkurat nå vil jeg ikke definere meg som kristen eller ikke-kristen for jeg synes det er et vanskelig valg å ta, men barnetroen har jeg enda.

Jeg synes statskirkas tro med at barnet går fortapt om det ikke er døpt er helt forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen min er døpt, jeg er konfirmert i kirka og han borgelig. Vi er gift i kirka. For oss var det naturlig å døpe sønnen vår. Vi så aldri noe annet valg. Og vi kommer til å døpe eventuelle andre barn. Så får de velge konfirmajonsformen selv.

Jeg er bare nysgjerrig jeg: Hva skjer på navnedager i regi av HEF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt: Jeg mener ikke at noe er riktig eller galt. Det er viktig at folk gjør det som de føler er riktig for dem...

Det jeg mente var at: i dag er det jo slik at om en skal definere en typisk norsk unge, så blir denne døpt av foreldre som har et distansert forhold til kirken utenom de store høytidene (fysisk og emosjonelt) Ungen når konfirmasjonsalder og blir konfirmert av tradisjon.

Så dermed er det å IKKE døpe ungene faktisk et sterkere signal om at man "tar avstand fra kristendom", enn det motsatte for foreldre som døper.

Da snakker jeg om hvordan det blir oppfattet av folk flest/samfunnet.

Dermed mener jeg at det å ikke døpe et barn faktisk kan oppfattes som et mer bevisst valg for barnet enn å døpe det. Kanskje også av barnet, som ikke nødvendigvis får sterke meninger om temaet, men ville ha foretrukket å være "mainstream" og kunne konfirmeres uten voksendåp, som "alle andre".

Jeg for min del skjønner ikke helt hvilken skade mitt døpte barn tar av å stå som medlem av en statskirke. Det er da vel like lett å melde seg ut i voksen alder som å melde seg inn. Jeg våger påstanden at det er svært få av de "tvangsinnmeldte" som har opplevd dette som et stort overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg for min del skjønner ikke helt hvilken skade mitt døpte barn tar av å stå som medlem av en statskirke. Det er da vel like lett å melde seg ut i voksen alder som å melde seg inn. Jeg våger påstanden at det er svært få av de "tvangsinnmeldte" som har opplevd dette som et stort overgrep.

Det er det vel ingen som har sagt heller, men på samme måte tviler jeg på at de som ikke er døpt opplever dette som noe overgrep heller. Jeg har i alle fall aldri hatt noe problemer med det, selv om alle vennene mine er døpt. Ellers synes jeg ikke det er noen god grunn for å døpe at ungen kanskje i fremtiden vil være mest mulig "mainstream"... men det er nå min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna skriver:

Så dermed er det å IKKE døpe ungene faktisk et sterkere signal om at man "tar avstand fra kristendom", enn det motsatte for foreldre som døper.

Der er jeg ikke enig med deg, anna :)

For meg... så er det ett signal om unnfallenhet og tafatthet hvis en døper barnet og har ingen "kristelig" overbevisning om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjestepia

Ang den som sa at synd og skyld ikke blir nevnt i dåpsseremonien-JO, det BLIR det. En liten stund før selve seremonien sier presten noe om at barna blir "renset for menneskehetens synd og skyld". Noe slikt ønsker jeg ikke å la mine eventuelle barn gå gjennom, er nyfødt barn finnes da ikke skyldig i noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Anna skriver:

Der er jeg ikke enig med deg, anna :)

For meg... så er det ett signal om unnfallenhet og tafatthet hvis en døper barnet og har ingen "kristelig" overbevisning om det.

Hva mener du egentlig med unnfallenhet og tafatthet?

Jeg skjønner det om kristne ikke liker at ikke-kristne kommer og "okkuperer" kirken og samtidig mener at kristendommen er noe tull, men jeg klarer ikke å tror at det er så mange som vil døpe barna sine i kirken og som samtidig ikke har noe som helst forhold til kirken og kristendommen. Jeg mener, vet man at man er ateist så har man vel ikke så lysst til å være medlem av statskirken heller?!

Så dere som har svart at dere døper barna pga tradisjon, er dere ateister, agnostikere eller hvilker forhold til kirken har dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den som sa at synd og skyld ikke blir nevnt i dåpsseremonien-JO, det BLIR det. En liten stund før selve seremonien sier presten noe om at barna blir "renset for menneskehetens synd og skyld". Noe slikt ønsker jeg ikke å la mine eventuelle barn gå gjennom, er nyfødt barn finnes da ikke skyldig i noe som helst.

Bare så det er sagt ble det ikke nevnt noe som helst om synd og skyld da vi døpte barnet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Da har du ikke fått med deg hvert eneste ord (noe som jo er lett, man bli ikke akkurat OPPKVIKKET av å gå i kirken...), men en av setningene i seremonien går spesifikt ut på at de er barn født med menneskehetens synd og skyld,men at de ved dåpen blir guds barn-født på nytt ved den hellige ånd. Spør hvilken som helst prest-slik er det. Hvis ikke det da finnes vettuge prester som sløyfer akkurat den setningen,da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte å ikke døpe vårt barn, jeg mener som mange andre her at det er et valg han selv kan få ta når han forstår mer hva det er og at det fins andre trossamfunn.

Nå er jeg samboer med en annen mann enn barnefaren, og for han er det viktig å døpe barnet vi forhåpentligvis en gang får - jeg kommer nok til og "gå med på " dette.

Min sønn på 8 år har i det siste beg. og snakke om dåp og hva det er, så vi snakker mye om det her hjemme, han vet også at hvis han vil så kan han døpes .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du ikke fått med deg hvert eneste ord (noe som jo er lett, man bli ikke akkurat OPPKVIKKET av å gå i kirken...), men en av setningene i seremonien går spesifikt ut på at de er barn født med menneskehetens synd og skyld,men at de ved dåpen blir guds barn-født på nytt ved den hellige ånd. Spør hvilken som helst prest-slik er det. Hvis ikke det da finnes vettuge prester som sløyfer akkurat den setningen,da.....

Jeg har faktisk alt som presten sa i forbindelse med dåpen nedskrevet. Han hadde stort sett skrevet ting han syntes var viktig å få med selv (spurte om vi kunne ha en litt "annerledes" sermoni) vi fikk en kopi av det selv. Ikkeno' synd og skyld der gitt. Men det kan ha hatt sammenheng med at vi døpte 1. juledag og da er det jo et annet barn som er viktigere enn dåpsbarna ;)

Kanskje en fordel med en ung og "moderne" prest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har enda ikke fått noen barn...men når jeg går det engang kommer jeg til å døpe dem, av den enkle grunn at både jeg og gubben har vår barnetro. Tror ikke dåpen har en så stor innvirkning på hva barnet velger å tro på eller ikke.. Det som betyr noe er holdningen som foreldrene har til kristendom eller ikke kristendom. Kjenner til både det å bli påtvunget kristendom og det å bli påtvunget det å ikke tro... det kommer helt på om dere som så bastant sier at barnet deres ikke skal døpes, at dere gir barnet muligheten til å bli kristen vist de vil, og det samme motsatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...