Gå til innhold

Hvorfor døper dere ungene?

jomfrua

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Alle gjør sitt valg, selvfølgelig.

Men mange vurderer ikke valget realistisk og bare følger med "mengden"  og kaller det "tradisjon" helt uten intensjoner og mening.

Hva vet du om det? Hvilke intensjoner er gode nok for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kommer ikke til og døpe barna mine.

Ble selv ikke døpt (men døpte meg før konfirmasjonen som 15 åring,, er egentlig fra et lite bygdested der alle konfirmerte seg kirkelig..og da gjorde jeg det og.. (samme gjaldt storebror)..også litt for penga sin skyld da :ler::roll: )

Verken jeg eller sambo er kristene, og tradisjoner er ikke så viktige for oss.

Vi er enig i om at døp,,det skal ungene våres "slippe".. det valget kan de heller ta selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte vårt barn fordi det er lettere for han å melde seg ut av statskirken når han blir så gammel at han mener noe om det (bare å fylle ut et skjema) enn at han skal døpes fordihan vil konfirmeres. Faren er medlem av statskirken og ikke jeg, så vi fant ut at dette var en fornuftig løsning for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Datteren vår er ikke døpt fordi både mannen min og jeg tror ikke på statskirkens lære. Jeg mener dåp er for et voksent menneske som vil ta et valg om å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår er ikke døpt fordi både mannen min og jeg tror ikke på statskirkens lære. Jeg mener dåp er for et voksent menneske som vil ta et valg om å være kristen.

Det var jeg som var gjest over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om det? Hvilke intensjoner er gode nok for deg?

Intensjonen er jo den lovnad og den forpliktelse du og faddere påtar dere ved å døpe ett barn kristent. Det kristne budskapet som blir forkynt ved en dåp. Det er jo det som er kirkens intensjon med dåp og det er jo det en skal forholde seg til, er det ikke? Hvis ikke.... hva gjør man der da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Ser det er flere i samme situasjon som jeg har vært i. Barnets far ville at vår sønn skulle døpes. Jeg synes ikke jeg kunne nekte han det.

3 mnd etter en fødsel var jeg ikke sterk nok til å stå på mitt.

Selv om jeg hadde bestemt meg for at mitt barn ikke skulle døpes for mange år tilbake.

Det ble helt feil for meg og jeg angrer på at jeg ikke sa litt høyere fra om min mening. Men kan vi som foreldre melde han ut igjen av statskirken nå, eller må han gjøre det selv (om han ønsker) når han blir 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere i samme situasjon som jeg har vært i. Barnets far ville at vår sønn skulle døpes. Jeg synes ikke jeg kunne nekte han det.

3 mnd etter en fødsel var jeg ikke sterk nok til å stå på mitt.

Selv om jeg hadde bestemt meg for at mitt barn ikke skulle døpes for mange år tilbake.

Det ble helt feil for meg og jeg angrer på at jeg ikke sa litt høyere fra om min mening. Men kan vi som foreldre melde han ut igjen av statskirken nå, eller må han gjøre det selv (om han ønsker) når han blir 18?

Jeg ser jo ikke helt grunnen til å nekte den ene foreldren som ønsker dåp. Vi er nå to om å sette barn til verden og betyr det noe for den andre part...... javel, tenker jeg da. Men jeg er ikke i opposisjon .... jeg ser bare ikke hensikten og ser det som noe oppstaket tøv for gamle tanter .... "fordi sånn gjør man bare" - en fasadebit uten innhold for de fleste. Helt ubetydelig, i min verden. Jeg må si at jeg ser undrende på gamle damer som helt bestyrtet mottar beskjed om at det ikke blir dåp.... selvom de ikke går i kirken selv en gang.... den slags stiller jeg meg undrende til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Mine barn er døpte - noe jeg egentlig ikke har noen sterk mening hverken for eller imot.

Gjorde det nok fordi det er tradisjon og jeg synes det er en koselig og høytidelig begivenhet. Men jeg har alltid vært åpne med barna mine og har sagt til begge at de selv må velge om de vil konfirmeres, enten borgerlig eller i kirken - eller ikke i det hele tatt. De har begge valgt å konfirmere seg i kirken - vet ikke hvorfor - men akkurat det er deres eget valg. Vet at veldig mange ble døpte før konfirmasjonen - men jeg for min del synes det er enklere å melde seg utav statskirken enn å måtte døpe seg som 15-åring fordi man ønsker kirkelig konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har døpt barna våre fordi vi er kristne.

Dåpen er inngangen til det kristne felleskapet som vi ønsker at barna våre skal være en del av. Det er en selvfølge for oss å gi barna våre en kristen oppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å døpe mine framtidige barn (med mindre faren har et sterkt ønske - og gode grunner - om det), fordi jeg synes de kan få velge religion/ikke religion selv når de blir store nok. Ja, det er enklere å melde seg ut av statskirka enn inn, men hvorfor skal alt være så enkelt? Hvis de finner ut at de er kristne og har et sterkt nok ønske om å døpe seg når de blir i konfirmasjonsalderen, så er de sikkert villige til å gå gjennom den prosessen. Ellers er jeg enig i at det er unødvendig å dømme andre fordi de velger noe annet enn man selv ville gjort, alle har vel sine grunner for det de gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til dere kristne: Hva synes dere om at ikke-kristne døper barna i kirken pga tradisjon? Oppfatter dere det som hyklersk?

Jeg har egentlig aldri tenkt over dette noe særlig. Døpte begge barna mine selv om jeg ikke er kristen, men det er det jeg føler at jeg har et forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men den tiden kommer nok en gang og da er jeg fast bestemt paa at jeg ikke skal döpe det i kirken. Er for at mennesket skal faa ta sine egne valg, ingen skal legge klare retningslinjer för man har evnen til aa ta valg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe behov for å døpe eventuelle barn.

Før ønsket jeg å gjøre det likevel - på grunn av tradisjon.

Dette har jeg forandret mening om, og dersom det ikke er viktig for en evnt mann å døpe barna, så vil ikke det skje.

Er det viktig for ham, så er det også greit. Da blir de døpt. Det skjer ingenting spesielt i en dåp, det føles bare ikke riktig for meg å døpe et barn ut i fra mitt eget ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi døpte vårt barn fordi det er lettere for han å melde seg ut av statskirken når han blir så gammel at han mener noe om det (bare å fylle ut et skjema) enn at han skal døpes fordihan vil konfirmeres. Faren er medlem av statskirken og ikke jeg, så vi fant ut at dette var en fornuftig løsning for oss.

Nå er det slik at når barna av vår generasjon når alderen der de skal komfirmeres er det så mange som ikke er døpt at denne praksisen nok vil opphøre.

Kirken har passet på å gjøre det så kroglete at man må DØPES i en alder av 15 år om man ikke er tvangsinnlemmet i Statskirken som baby.

Nesten alle vi kjenner velger å holde navnefest for sin baby.Vi har ikke vært i en eneste kirkelig dåp de siste 6-7 årene.

Når disse barna når komfirmasjonsalder og de velger kirkelig komfirmasjon er det nok ikke noe krav om å være døpt, nei.

Jeg synes det er et tynt grunnlag for å tvangsinnlemme sitt barn i en institusjon som fordømmer homofile og mennesker med andre livssyn.Det at du velger å la barnet ditt være medlem i hele 18 år fordi "da er det bare å fylle ut ett skjema" vitner om skremmende lite engasjement.

MVH

La Guapa

Endret av La Guapa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noe problem verken for meg eller min bror å døpe oss som 15 åringer.

Vi tok det en hverdagskveld i kirka (eller var vel mer et kapell) sammen med foreldrene våres, og faddere..

nå er dette riktignok 7 og 9 år siden men..

er vel neppe noe vansklikere å få det til i dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Milah

Vel, hvis en av foreldrene er medlemmer i statskirken så blir barnet det automatisk. Jeg trodde at jeg ikke var medlem siden jeg ikke er døpt, men det var jeg! Nettopp på grunn av at pappa var medlem når jeg ble født!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kommer trolla og tar dem:)

Human etisk forbund er også et trossammfunn, så etter min mening er det likeså hyklersk å døpe/la seg komfirmere i HEF hvis den eneste grunnen er at man "ikke tror på Gud".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bertine

Jeg kommer ikke til å døpe mine barn, når jeg får.

Rett og slett fordi jeg ikke orker å høre på at presten står og messer om at barnet blir "renset for synd" osv... det er jo helt sykt!

Et barn, helt uskyldig, skulle endt i helvete fordi det ikke fikk plasket vann på hodet? Latterlig!

Jeg syns å det er kjempe fint med tradisjoner, men å bare gjøre det pga tradisjoner, og ikke bry seg om det som blir sagt og gjort er bare teit spør du meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper
Hva legger du tradisjon?

Er det kirken som hus eller er det prestens ord, selskapet eller hva?

Alle i min familie er døpt, og det var helt naturlig for meg å døpe mine barn. De kan velge selv hva de vil gjøre når de blir eldre, men jeg ville ta det valget for de som barn. Noe jeg er i min fulle rett til å gjøre, så lenge de er mine barn. Ingen barn tar skade av å bli døpt. Selv om jeg ikke er super kristen, vil jeg oppdra mine barn etter de fleste budene. Om det finnes en Gud, får barna finne ut av seg selv, for det er ikke min jobb å gjøre for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...