jomfrua Skrevet 26. juli 2005 #1 Del Skrevet 26. juli 2005 Ser det er en tråd her om dåp......... av ren nysgjerrighet lurer jeg på.... hvorfor gjennomfører dere dåp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 26. juli 2005 #2 Del Skrevet 26. juli 2005 Tradisjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Guapa Skrevet 26. juli 2005 #3 Del Skrevet 26. juli 2005 Hei. Vi har ikke hatt dåp men navnefest for vårt barn. Synes ikke vi skal ta valg om noe så alvorlig som religion for henne. Religion er ikke til å kimse av...bare se i verden hvor mye det kan føre til. Vi ønsker å gi våre barn et valg og forståelsen av at alle religioner har både gode og dårlige sider. Mannen min døpte sin første datter. Han sier det var fordi han var så ung og familien forventet det. La Guapa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 26. juli 2005 #4 Del Skrevet 26. juli 2005 La Guapa, jeg er helt enig med deg. Alt for mange døper barna sine i kirken bare fordi det er forventet og fordi det er tradisjon og "alle andre gjør det". Jeg har selv ingen barn, men min bror har to og begge disse hadde navnefest i rådhuset. Synes dette var minst like høytidelig som en dåp i kirken og ga mye mer mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 26. juli 2005 Forfatter #5 Del Skrevet 26. juli 2005 Tradisjon ← Hva legger du tradisjon? Er det kirken som hus eller er det prestens ord, selskapet eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Milah Skrevet 26. juli 2005 #6 Del Skrevet 26. juli 2005 Jeg har heller ingen barn, men jeg vet at jeg ikke kommer til å døpe når jeg gang får det. Jeg er ikke døpt, og når jeg spurte mamma om hvorfor sa hun at hun ikke følte noe for å stå i kirken å love at man skal oppdra barnet i kristen tro, når det ikke kommer til å skje. Tradisjon synes jeg ikke er noe god grunn for å døpe, det er faktisk en handling som er tiltenkt en mening. Deler man ikke den meningen, synes jeg faktisk at man burde la være! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dilla Skrevet 26. juli 2005 #7 Del Skrevet 26. juli 2005 Med tradisjon så mener jeg at noen døper barna sine i kirken fordi "sånn har det alltid vært gjort i familien, i bygda osv". At man ikke er spesielt interessert i selve budskapet, men at dåp i kirken er bare "noe man gjør" og "sånn er det bare". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 26. juli 2005 Forfatter #8 Del Skrevet 26. juli 2005 Kanskje jeg skal fortelle litt om hvorfor jeg spør...... Jeg har aldri kunnet se for meg å gå som en "prinsesse" opp kirkegulvet og love og elske og hedre (eller hva det er) til døden skiller oss ad. Det blir for urealistisk for meg å gi slike løfter. Jeg giftet meg borgelig ... fikk ett barn. Jeg ville ikke døpe dette barnet.... rett og slett av den grunn at jeg ser ingen hensikt i å "kristent rense et spedbarn". Fins det noe mer uskyldig og rent enn spedbarn? Min mann hadde et sterkt ønske om dåp (var nok svigermors tunge som talte). Barnet ble av den grunn døpt fordi jeg var ikke i opposisjon, men så bare ikke hensikten. Så vi spurte noen søsken om å være faddere (som heller ikke er personlige kristne). Joda, de skrev under på papirer at de skulle påse og yte slik at barnet ble oppdratt i kristen tro (fins det noe mer vås og tøv?) Vi lo godt av papirmølla. Året etter kom barn nr to. Da hadde far sett at dette var jo egentlig vare noe vås - dessuten ble det familiekrangel fordi forrige dåpsselskap var så lite at at bare besteforeldre og faddere ble bedt - derav noen sure tryner pga at ikke alle ble bedt. Mannen ville nå ikke døpe barn to. Men da satt jeg meg på bakenden. Overkant av 1 år mellom barna - da fikk jaggu begge døpes når ett var døpt. Igjen stod jeg der og renset et barn - men denne gang pga søskensituasjonen. Men jeg skjønner ikke hvorfor folk kjører denne "tradisjonen" og påta seg ansvar ovenfor gud, presten og menigheten hvis det overhode ikke betyr noe...... jeg skjønner de kristne foreldre som ønsker dette. Men resten av befolkningen skjønner ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. juli 2005 #9 Del Skrevet 26. juli 2005 Vi har valgt å ikke døpe barna våre. Det er et valg de får ta selv når de blir gamle nok til det. Det finnes ikke noe så rent å uskyldig som et lite barn. Jeg tror ikke at dåpshandlingen frelser noen. På Jesu tid var dåp en vanlig måte å vise at man ville tilhøre noe/noen (f.eks Jesus, men også andre "lærere").. Dåpen var en bekjennelse. Slik er det jo ikke i dag. Jeg er kristen selv, men tror ikke at dåpen er avgjørende for noe som helst. Det er troen som frelser. Bekjenne kan man gjøre på mange andre måter enn ved dåp. Skjønner godt at mange ønsker å ha en markering/fest for det nye barnet, men man trenger da ikke dra til kirken eller rådhuset for å gjøre det. Går fint an å "bare" ha selskap hjemme Folk må gjerne døpe barna sine i kirken, men jeg skjønner ikke helt hensikten. Derfor var det interessant å lese denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 26. juli 2005 #10 Del Skrevet 26. juli 2005 Tradisjon ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #11 Del Skrevet 26. juli 2005 Hvis jeg ikke hadde vært så sta og grunnleggende imot å døpe eller gifte meg kirkelig når jeg ikke er kristen, ja så hadde lillejenta vår blitt døpt i kirka. Det var et enormt press fra farssiden, og pappan selv. Det er visstnok tradisjon å døpe i den familien selv om ingen av dem er kristne. Men jeg sto på mitt, og datteren vår hadde navnefest i regi av Human Etisk Forb. Tipper mange gir etter for press fra familien, eller døper fordi det er tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2005 #12 Del Skrevet 26. juli 2005 Hos oss blir det dåp fordi mannen er kristen, selv om han ikke praktiserer.. Men barnetroen har vært viktig for han og det betyr mye for han å døpe vår lille prins. Jeg ville helst latt være og la barnet bestemme selv senere, men setter ikke ned foten og starter noen krangel når det betyr så mye for mannen. Men når det gjelder konfirmasjon er vi enige om at det er helt opp til barnet/barna om de ønsker å konfirmere seg kristent, borgerlig eller ønsker å la være! Så da gir jeg han dåpen med glede, selv om jeg gruer meg til selve dåpsseremonien.. Strider imot min overbevisning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bizzy Skrevet 26. juli 2005 #13 Del Skrevet 26. juli 2005 Hos oss blir det dåp fordi mannen er kristen, selv om han ikke praktiserer.. Men barnetroen har vært viktig for han og det betyr mye for han å døpe vår lille prins. Jeg ville helst latt være og la barnet bestemme selv senere, men setter ikke ned foten og starter noen krangel når det betyr så mye for mannen. Men når det gjelder konfirmasjon er vi enige om at det er helt opp til barnet/barna om de ønsker å konfirmere seg kristent, borgerlig eller ønsker å la være! Så da gir jeg han dåpen med glede, selv om jeg gruer meg til selve dåpsseremonien.. Strider imot min overbevisning ← Det var meg over, glemte visst å logge inn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 26. juli 2005 #14 Del Skrevet 26. juli 2005 Det var ikke noe issue for meg hvorvidt barna skulle døpes eller ikke. Jeg definerer meg selv som troende, men selve dåpen er for meg en meningsløs tradisjon i religiøst henseende og i beste fall en familiehøytid for å feire en ny verdensborger. Så hadde det kun stått på mine ønsker så hadde nok neppe barna blitt døpt. Min mann er derimot troende katolikk og for han var det viktig at barna ble døpt katolsk. Helt greit for meg, barna vil selv ta sitt standpunkt ifht. tro når de blir eldre, uavhengig av om de er døpt eller ikke. Jeg har derimot ikke ønsket at barna skal følge katolsk søndagsskole, der går grensen for å være tolerant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. juli 2005 #15 Del Skrevet 26. juli 2005 Fordi jeg er kristen og ønsker at mine barn skal velsignes i kirken ved dåp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 26. juli 2005 #16 Del Skrevet 26. juli 2005 Fordi min mormor, som da var veldig gammel og svak, så veldig fram til dåpen og nok ikke hadde skjønt det om det første og eneste oldebarnet hun fikk bli kjent med ikke ble døpt. Hun livnet også til fram mot dåpen, og visnet bort ikke så lenge etter... En annen ting er at det etter dagens system virker lettere slik jeg ser det å bli døpt når man er liten for så å melde seg ut av statskirken om man vil det når man blir stor, enn å måtte bli døpt fordi man vil konfirmeres i kirken. Altså for meg så virker det som et mer reellt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 26. juli 2005 #17 Del Skrevet 26. juli 2005 I min familie er det tradisjon å ikke døpes, konfirmere og gifte seg borgerlig. Det ble derfor ikke så populært at jeg valgt å døpe barna mine. De kom i selskapet, men nektet å gå i kirken. Jeg har valgt å døpe på grunn av at det betydde mye for mannen min. Selv om jeg ikke er kristen eller står i statskirken, betyr vår lokale kirke mye for meg. Jeg synes seremonien var fin og høytidelig, akkurat som den er ved navnefester. Enhver må gjøre sine egne valg, ikke rakk ned på hva andre gjør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomfrua Skrevet 26. juli 2005 Forfatter #18 Del Skrevet 26. juli 2005 Alle gjør sitt valg, selvfølgelig. Men mange vurderer ikke valget realistisk og bare følger med "mengden" og kaller det "tradisjon" helt uten intensjoner og mening. Det er unnfallenhet. Er det noe å være stolt av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skindeep Skrevet 26. juli 2005 #19 Del Skrevet 26. juli 2005 Fordi det er tradisjon! Det er det vi er mest kjent med, så derfor gjodre vi også det! Helt enkelt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusesen Skrevet 26. juli 2005 #20 Del Skrevet 26. juli 2005 Alle må jo finne det som passer best for seg og partneren. Å døpe et barn for familiens skyld kunne jeg aldri gjort. Du lover å oppdra ditt barn i en kristen tro. Et løfte du ikke klarer å holde hvis du ikke er kristen, ergo: du lyver. Men å si at du ikke vil velge for dine barn er feil, for å ikke døpe er også et valg. Mine barn er ikke døpt, og vi har møtt mange spørsmål fra familie og venner, vi har prøvd å svare så godt vi kan. Men jeg trenger ikke å rettferdiggjøre min "ikke Tro" i dag heldigvis. Vi har religionsfrihet og kan gjøre som vi vil og ønsker, og godt er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå