Gå til innhold

Er det farlig å vaske toalettbørsten i oppvaskmaskinen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg husker jeg kom inn på gjestebadet til en jeg overnattet hos i utlandet mens han stod å vasket dokosten i vasken. Holdt på å spy på meg, jeg hadde jo tannbørsten liggende rett ved siden av. Han så opp på meg og jeg sa "eeeew" og da ble han litt flau men sa "ja, jeg bruker å gjøre dette litt innimellom skjønner du..". Det gikk grøsninger nedover ryggen min, superekkelt, men jeg kunne jo ikke si noe annet enn at det var skikkelig kvalmt og at jeg nektet å pusse tennene med den tannbørsten etterpå -ellers må han jo få gjøre hva han vil i egen leilighet når han er alene. Han kjøpte ny tannbørste.

Anonymkode: c5d1e...21c

Hvor vasker du dokosten din da?

Anonymkode: 95322...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skogbrannene i USA er et resultat av menneskeskapte klimaforandringer, som igjen er et resultat av utslipp av klimagasser. Jeg forstår det slik at du er en av disse som er utdannet på "livets harde skole". Og dermed blir det vanskelig for deg å forstå hvordan produksjon av plast øker klimagassutslipp. Her er et utvalg av måter toalettbørsten bidrar til å koke kloden:

 

UTVINNING AV RÅSTOFF Plast produseres primært av råolje eller gass. Å utvinne olje og gass gir store utslipp av klimagasser fra for eksempel gassturbinene som sørger for energi til olje- og gassinstallasjonene. Utvinning av gass kan også gi store metanutslipp, slik tilfellet er for mye av den amerikanske skifergassen.

VIDEREFOREDLING Etter å ha blitt pumpet opp blir oljen eller gassen gjerne fraktet til et oljeraffineri der råstoffet blir omdannet til ulike typer petroleumsprodukter. Til denne raffineringsprosessen kreves energi, ofte brukes da raffinerigass som medfører CO2-utslipp.

TRANSPORT De delene av oljen eller gassen som skal bli til ulike plastprodukter fraktes gjerne videre i skip. Transporten medfører utslipp av CO2. 

INDUSTRI Industriell videreforedling og produksjon av ulike plastartikler innebærer ofte at energien som brukes i selve prosessen kommer fra fossile brensler, i tillegg blir det klimagassutslipp fra selve industriprosessen.

DISTRIBUSJON Ferdige produkter fraktes fra fabrikk videre til kunder som for eksempel grossist, butikk, institusjoner eller ulike næringsaktører. Transportbehovet medfører CO2-utslipp, med mindre kjøretøyet er elektrisk.

BRENNING AV PLASTAVFALL Mye av plasten som ikke lengre skal brukes brennes i avfallsanlegg eller i anlegg for energigjenvinning. Begge deler medfører utslipp av CO2.

Anonymkode: 4a670...b49

:laugh:

Anonymkode: 95322...01e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor vasker du dokosten din da?

Anonymkode: 95322...01e

haha, er du en av de som vasker den i vasken? Må si "eeew" til deg og da :sprettoy:

Om jeg "vasker" den så er det med litt Jif på børsten og så spyle ned i doen noen ekstra ganger så den blir skylt og rensket med rent vann der.

Anonymkode: c5d1e...21c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2020 den 8.23, Tinkiwinkiii skrev:

😂😂😂😂😂😂😂😂

Farlig?Nei..Lurt?NEI!!!

Gå å kjøp ny dobørste istedet😜

Det kan være farlig jo! Oppvaskmaskinen vasker bare max på 70 grader ofte lavere, og det dreper ikke bakteriene i det hele tatt. I dass kan det være slike farlige bakterier alt etter hvem som har brukt dassen. Får andre dette i seg via oppvaskmaskinen kan det fort ende i alvorlige infeksjoner. For å si det slik, er man så komplett idiot at man gjør noe slikt? Da hadde jeg bedt vedkommende faktisk flytte ut. Do kosten vaskes i dassen, med rengjøringsmiddel som "klor" eller lignende og settes tilbake i holder. Når den er utslitt byttes den ut. Hiver man den i oppvaskmaskinen går jeg så langt at jeg sier at den personen faktisk mangler boevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller vasket den i en bøtte med klorinvann. Klorin er desinfiserende. Du kan jo også skifte ut dokosten oftere, så slipper du å vaske den. Det koster kun noen få kroner.

Anonymkode: 95322...01e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Ehm, nei! Har du noen ANELSE om hva karbonavtrykket til plastgjenstander som toalettbørster er!? Og så mener du at man i tillegg skal bruke det som forbruksmateriale?

VI KOKER KLODEN!!! Og bruk-kast innstillingen til folk som deg er blant grunnene til det.

Anonymkode: 4a670...b49

Bullshit. Det gjør vi ikke. Eneste vi gjør med kloden er å forsøple den med mikroplast og atomavfall. Klima har vært i endring siden tidenes morgen, og det er absolutt ingenting vi kan gjøre med det. Om noe, må CO2 enda mer opp da det er veldig lavt. 

Det latterlige er at når "forskere" prøver overtale, så tar de bare hensyn til siste par hundre år.. for å bevise "oi så ille" .. 

CO2 gjør kloden grønn, og det er fakta. Økning i CO2 er vel også bevist at kommer ETTER temperaturen går opp, så økt temperatur forårsaker økt co2, ikke omvendt. 

Dessuten er det ikke store temperatur-økningen det er snakk om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2020 den 13.49, Million skrev:

Et lite spørsmål ang. artikkelen det linkes til i hovedinnlegget. Det står i artikkelen at oppvaskmaskiner vasker i opptil maks 60°C.

Dette må vel være feil? På min maskin, en Electrolux, står det maks temperatur på et programvalg på 70°C. Jeg bruker nesten alltid dette.

Det er feil, normal vask er 50 grader. 

Det er masse ting som ikke skal vaskes på 70. 

 

Sitat

) Riktig temperatur

Det meste bør vaskes på minimum 50 til 55 grader for at det skal bli ordentlig rent. Men vær oppmerksom på at finere glass bør vaskes på 40 til 45 grader. Husk også å følge maskinoppvaskmiddelets doseringsanvisning.

https://www.klikk.no/side2/helse/9-tips-for-ren-oppvask-4482716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AndreasBR skrev:

Det er feil, normal vask er 50 grader. 

Det er masse ting som ikke skal vaskes på 70. 

 

https://www.klikk.no/side2/helse/9-tips-for-ren-oppvask-4482716

Det er ingenting av det jeg har som ikke tåler 70 C. Jeg har vasket det på 70 grader i årevis, og alt er like fint ennå. Har til og med en og annen gang vasket vinglass i krystall på den måten. Ikke noe har skjedd.

Så hvor "feil" det er, kan vel diskuteres. Det blir skikkelig rent i alle fall, og det er jo det som er hensikten min. Jeg vasker hundens matskål der også f.eks, og den vaskes sammen med våre saker. 

Og den artikkelen var direkte tåpelig. Punkt 3, gjør at de må sette opp punkt 7,8 og 9, alle tre forårsaket av punkt 3 (dårlig eller ingen skylling av oppvasken før den settes inn). Jeg skyller alltid oppvasken helt fri for matrester før den settes inn og får en omgang på 70 grader og såpe. Sånn foretrekker jeg det, og det er aldri så mye som et lite rusk i filteret i bunnen av maskinen, takket være god skylling før innsetting.

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.10.2020 den 13.43, altflyter skrev:

Hvis dobørsten er så grisete at den ikke lar seg vaske, er det på tide å skifte den ut. Jeg har hatt min i 5 år og den ser fortsatt OK ut, så føler ikke at jeg er storforbruker. Jeg spyler den i utslagsvasken på vaskerommet, dynker den i klor før den legges til tørk. Dette gjør jeg en gang i uken. Å putte den i oppvaskmaskinen? I alle dager hva feiler det folk?

Enig. Kunne aldri tenkt tanken. :spy:

Anonymkode: fbdea...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min vasker på 75 grader. Så stemmer det som Million skriver.

Anonymkode: 13323...332

Min og vasker på 75 grader.

Anonymkode: 95322...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Million skrev:

Har du lest din egen link? 

Har du lest hva jeg skrev? "ser det ut som" 

Ja, jeg leste. Stod klart og tydelig at man skulle skylle av rester, men ikke vaske opp før man satt det inn. 
Skal være litt skittent når man setter det inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg bodde faktisk hos en som kasta dokosten, beholderen og alt som hører til i oppvaskmaskinen som at det var den mest naturlige ting i verden. Dokosten matcha jo resten må vite, og kosta visstnok 2000,-. 
Mat og drikke ble ikke tilberedt eller spist med hans kjøkkenredskaper frem til jeg flytta ut for å si det sånn. 

Bor ikke der nå lengre for å si det sånn, og hos oss kjøpes det en billig variant som byttes ut etterhvert. 

Anonymkode: 795c0...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...