Gå til innhold

Er det farlig å vaske toalettbørsten i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han dør sikkert ikke, men det er heller ikke å anbefale. Akkurat som at det ikke er å anbefale å drikke av do. 

Anonymkode: 5f753...598

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peonjenta

At noen i det hele tatt tenker tanken om å putte noe som har avføring på seg i en oppvaskmaskin er helt hinsides.  Dey må være mindre begavede mennesker som gjør slikt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Æsj!!!

koster 5kr på ikea, kan like så greit kjøpe noen par å ha på lager 

Anonymkode: 59737...91e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Svigermor kom over mannen min mens han satt og gnagde på dobørsten da han var liten og han lever da enda, så farlig? Nei.

Anonymkode: 2ef55...b8d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 14.10.2020 den 8.27, AnonymBruker skrev:

Svigermor kom over mannen min mens han satt og gnagde på dobørsten da han var liten og han lever da enda, så farlig? Nei.

Anonymkode: 2ef55...b8d

Konsekvensen av det der er sikkert et immunforsvar laga av stål.

Anonymkode: 051d6...1a6

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 3.10.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Æsj!!!

Ehm, nei! Har du noen ANELSE om hva karbonavtrykket til plastgjenstander som toalettbørster er!? Og så mener du at man i tillegg skal bruke det som forbruksmateriale?

VI KOKER KLODEN!!! Og bruk-kast innstillingen til folk som deg er blant grunnene til det.

Anonymkode: 4a670...b49

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Million
På 3.10.2020 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Æsj!!!

10 kr.

Jeg kjøpte to stk der for en uke siden, forrige fredag. Billigste typen, 10 kr stk. Kjøper alltid noen og har på lur på loftet, og så byttes de etter en stund. Dobørster er forbruksvare. Uansett hva miljønazien over meg sier.

Endret av Million
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

altflyter

Hvis dobørsten er så grisete at den ikke lar seg vaske, er det på tide å skifte den ut. Jeg har hatt min i 5 år og den ser fortsatt OK ut, så føler ikke at jeg er storforbruker. Jeg spyler den i utslagsvasken på vaskerommet, dynker den i klor før den legges til tørk. Dette gjør jeg en gang i uken. Å putte den i oppvaskmaskinen? I alle dager hva feiler det folk?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Million

Et lite spørsmål ang. artikkelen det linkes til i hovedinnlegget. Det står i artikkelen at oppvaskmaskiner vasker i opptil maks 60°C.

Dette må vel være feil? På min maskin, en Electrolux, står det maks temperatur på et programvalg på 70°C. Jeg bruker nesten alltid dette.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehm, nei! Har du noen ANELSE om hva karbonavtrykket til plastgjenstander som toalettbørster er!? Og så mener du at man i tillegg skal bruke det som forbruksmateriale?

VI KOKER KLODEN!!! Og bruk-kast innstillingen til folk som deg er blant grunnene til det.

Slapp av. Det gjør vi ikke.

Anonymkode: 95322...01e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slapp av. Det gjør vi ikke.

Jo, vi koker faktisk kloden. Er du en av disse fornekterne av menneskeskapte klimaforandringer? Store deler av vestre USA stod nylig i brann, pga. menneskeskapte klimaforandringer. Gikk du glipp av det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, vi koker faktisk kloden. Er du en av disse fornekterne av menneskeskapte klimaforandringer? Store deler av vestre USA stod nylig i brann, pga. menneskeskapte klimaforandringer. Gikk du glipp av det?

Det har ingenting med plast å gjøre. Du bør jo da selv kaste alt du har av plast. :laugh:

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har ingenting med plast å gjøre. Du bør jo da selv kaste alt du har av plast. :laugh:

Skogbrannene i USA er et resultat av menneskeskapte klimaforandringer, som igjen er et resultat av utslipp av klimagasser. Jeg forstår det slik at du er en av disse som er utdannet på "livets harde skole". Og dermed blir det vanskelig for deg å forstå hvordan produksjon av plast øker klimagassutslipp. Her er et utvalg av måter toalettbørsten bidrar til å koke kloden:

UTVINNING AV RÅSTOFF Plast produseres primært av råolje eller gass. Å utvinne olje og gass gir store utslipp av klimagasser fra for eksempel gassturbinene som sørger for energi til olje- og gassinstallasjonene. Utvinning av gass kan også gi store metanutslipp, slik tilfellet er for mye av den amerikanske skifergassen.

VIDEREFOREDLING Etter å ha blitt pumpet opp blir oljen eller gassen gjerne fraktet til et oljeraffineri der råstoffet blir omdannet til ulike typer petroleumsprodukter. Til denne raffineringsprosessen kreves energi, ofte brukes da raffinerigass som medfører CO2-utslipp.

TRANSPORT De delene av oljen eller gassen som skal bli til ulike plastprodukter fraktes gjerne videre i skip. Transporten medfører utslipp av CO2. 

INDUSTRI Industriell videreforedling og produksjon av ulike plastartikler innebærer ofte at energien som brukes i selve prosessen kommer fra fossile brensler, i tillegg blir det klimagassutslipp fra selve industriprosessen.

DISTRIBUSJON Ferdige produkter fraktes fra fabrikk videre til kunder som for eksempel grossist, butikk, institusjoner eller ulike næringsaktører. Transportbehovet medfører CO2-utslipp, med mindre kjøretøyet er elektrisk.

BRENNING AV PLASTAVFALL Mye av plasten som ikke lengre skal brukes brennes i avfallsanlegg eller i anlegg for energigjenvinning. Begge deler medfører utslipp av CO2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg husker jeg kom inn på gjestebadet til en jeg overnattet hos i utlandet mens han stod å vasket dokosten i vasken. Holdt på å spy på meg, jeg hadde jo tannbørsten liggende rett ved siden av. Han så opp på meg og jeg sa "eeeew" og da ble han litt flau men sa "ja, jeg bruker å gjøre dette litt innimellom skjønner du..". Det gikk grøsninger nedover ryggen min, superekkelt, men jeg kunne jo ikke si noe annet enn at det var skikkelig kvalmt og at jeg nektet å pusse tennene med den tannbørsten etterpå -ellers må han jo få gjøre hva han vil i egen leilighet når han er alene. Han kjøpte ny tannbørste.

Anonymkode: c5d1e...21c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...