Gå til innhold

Min far krever at min mann skriver under på papir angående mitt hus han gir fra seg til meg.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, dyptvann skrev:

Hvorfor svare når du ikke vet du hva snakker om? Etter ekteskapsloven paragraf 59, har en person rett til å skjevdele verdier som vedkommende hadde med seg inn i ekteskapet, uten å måtte dele med ektefellen. Så nei, TS må ikke dele verdiene med ektefellene. Det du skriver er direkte feil! 

Dette dokumentet som er avtale om særeie kan være overflødig, så lenge man har nevnte bestemmelse. 

Jeg forsto det som at far ikke har overdratt huset til sin datter, og det er derfor han nå krever dette skrivet. Som du sier så er saken en annen med verdier man tar med seg inn i et ekteskap. ..

Som du sier, vil jo dette skrivet være unødvendig om boligen allerede er hennes.

TS skriver jo bare at de bor i dette huset nå. Er huset overdratt eller ikke?

Endret av missg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, dyptvann skrev:

Hvorfor svare når du ikke vet du hva snakker om? Etter ekteskapsloven paragraf 59, har en person rett til å skjevdele verdier som vedkommende hadde med seg inn i ekteskapet, uten å måtte dele med ektefellen. Så nei, TS må ikke dele verdiene med ektefellene. Det du skriver er direkte feil! 

Dette dokumentet som er avtale om særeie kan være overflødig, så lenge man har nevnte bestemmelse. 

Men det er likevel et passende dokument ved en eventuell skilsmisse, som kan utelukke advokatregninger, rettssak etc i forbindelse med dette, om det skulle oppstå uenigheter. 

Anonymkode: 57907...cfd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Betyr særeie at den andre parten ikke kan kjøpe seg inn, selv etter 10 år?

Er det ikke klart at den partneren som da ikke eier noe i huset, at han/hun vil føle seg underlegen? At det alltid vil være en skjev fordeling, i stedet for at de to sto sammen om det?

 

 

 

Anonymkode: 42644...ca8

Jo, jeg ville aldri bodd sånn, men hver din smak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med pengene dere ikke trenger å bruke på å kjøpe bolig så kan dere jo kjøpe en hytte sammen. 🤷‍♀️

Anonymkode: a6dd6...47d

Ja, det kan vi. Vi kan og velge å kjøpe et felles hus og leie ut dette. Men dette huset og beliggenheten er fantastisk. Det er her vi vil bo. Men med tiden, vil vi da føle en like god hjemme følelse / tilhørighet i mitt hus? Ville du  gjort det ved å bo i din kjæreste hus som du ikke eide noe av?

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

I tillegg, å kjøpe seg inn etterhvert er noe helt annet enn det som diskuteres her. Hvis han kjøper seg inn så vil han ikke bare "få" sin del av dette huset. Å få noe er noe ganske annet enn å kjøpe det.

Anonymkode: 5d14b...718

Det står at han ikke får lov til å kjøpe seg inn.

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvorfor gifter folk seg?!

Anonymkode: 6854d...234

Fordi mange føler et behov om å stå to sammen, føle seg sterk sammen. Føle at vi to er en og samme.

Anonymkode: 42644...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, missg skrev:

 

TS skriver jo bare at de bor i dette huset nå. Er huset overdratt eller ikke?

Du har rett. Det er nå jeg skal få arve det, på de betingelser.

Anonymkode: 42644...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 24 og skal gifte meg. Jeg har arvet min fars barndomshjem. Min far lever og med min mor i et annet hus. Min far krever at min kommende mann skriver under papirer som han har fått utarbeidet med advokat, der min mann sier seg enig at huset står på meg for alltid, og at dersom det blir skilsmisse får han kun utbetalt en fast beløp, uansett hvor mye huset stiger i verdi. Jeg må og skrive under. Det er betingelsen for at jeg får huset, og han får bo der.

Er dette lovlig?

Gjelder et slikt brev for alltid?

Anonymkode: 42644...ca8

Din far er lur og du bør takke ham. Et hus er en svært stor sum som han har jobbet og slitt for, og som han vil sikre seg at kommer deg til gode for resten av livet. Han vil selvsagt ikke at du skal kunne miste huset i et potensielt fremtidig skilsmisseoppgjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Betyr særeie at den andre parten ikke kan kjøpe seg inn, selv etter 10 år?

Er det ikke klart at den partneren som da ikke eier noe i huset, at han/hun vil føle seg underlegen? At det alltid vil være en skjev fordeling, i stedet for at de to sto sammen om det?

 

 

 

Anonymkode: 42644...ca8

Det handler jo bare om at faren din er klok og vil det beste for deg. Du er 24 år, sjansen er ganske stor for at dere ender opp skilt. Skriv under, så kan jo bare din kommende mann ha særeie på sin arv fra sine foreldre?

Anonymkode: 7d8eb...1d0

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er likevel et passende dokument ved en eventuell skilsmisse, som kan utelukke advokatregninger, rettssak etc i forbindelse med dette, om det skulle oppstå uenigheter. 

Anonymkode: 57907...cfd

Sant nok. Men i den tiden vi er gift og bor her i mitt hus, vil jeg tenke at begge parter står sterkere og vil kjempe mer for hverandre og det vi felles har sammen, om vi eier sammen.

Anonymkode: 42644...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du arvet huset er det ditt uansett om du gifter deg eller ikke. Men om dere skal bo i huset må dere avklare en del saker først. Jeg tror ikke at den delen med at han aldri får kjøpe seg inn er gyldig. Hvis du har lov å selge huset på det åpne markedet er det ingenting som kan hindre deg i å selge halvparten til ham. Du bestemmer selv over egne verdier.

Skal han betale leie, eller kun dele på løpende utgifter?

Har han lov til å bli med og bestemme noe om hvordan huset skal se ut? 

Hvis dere skal pusse opp må du betale dette selv, og betale han for timene han legger ned, siden han ikke får noen verdier ut av det. Har du råd til å pusse opp et hus alene? 

Skal han kjøpe seg noe eget?

Er han komfortabel med å bo i et hus han aldri får eie?

Et alternativ er at han kjøper seg inn for halvparten av markedsverdi. Du må da forvalte disse pengene på en god måte, slik at du evt. kan kjøpe han ut igjen om det blir slutt. Men da bør dere tenke på skjevdelingen i økonomi, hvis han betaler mange tusen i mnd for boligen, du betaler ingenting, så vil du ha bedre råd enn han. Kanskje er det forventet at du skal sponse hans deler av f.eks ferie og andre utgifter, siden du sitter igjen med mer enn han. Da vil du indirekte betale for hans lån. 

Alt dette må dere snakke gjennom mange ganger! Økonomi er en stor årsak til brudd. 

Anonymkode: d91a8...36d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Men i den tiden vi er gift og bor her i mitt hus, vil jeg tenke at begge parter står sterkere og vil kjempe mer for hverandre og det vi felles har sammen, om vi eier sammen.

Anonymkode: 42644...ca8

Helt til den dagen det går til h..... da har du kanskje ikke råd med å betale ut, og må selge. Da vil du angre på at du ikke hørte på din far.

Anonymkode: 71595...6d5

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, theTitanic said:

Din far er lur og du bør takke ham. Et hus er en svært stor sum som han har jobbet og slitt for, og som han vil sikre seg at kommer deg til gode for resten av livet. Han vil selvsagt ikke at du skal kunne miste huset i et potensielt fremtidig skilsmisseoppgjør. 

Hun skriver at det er farens barndomshjem........men enig med deg.

Anonymkode: e48c4...64b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Det er nå jeg skal få arve det, på de betingelser.

Anonymkode: 42644...ca8

Takk for presiseringen. Da vil det være viktig med et slikt skriv om huset blir overdratt etter dere har giftet dere.
 

jeg ville forøvrig kunne følt at hjemmet var mitt på sikt, selv om jeg ikke sto som eier. Men jeg ville aldri valgt å bo i en slik situasjon over tid, uten å sikre økonomien min på andre måter. Helst i felles bolig, men andre ting er også selvsagt mulig. Det er sykt kjipt å stå uten noe som helst ved en evt. skillsmisse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Men i den tiden vi er gift og bor her i mitt hus, vil jeg tenke at begge parter står sterkere og vil kjempe mer for hverandre og det vi felles har sammen, om vi eier sammen.

Anonymkode: 42644...ca8

Det er en flott tanke du har, men desverre ganske naiv. 

Det er mange som sliter med å komme inn på boligmarkedet og generelt økonomisk etter en skilsmisse. Kanskje har du et par barn å forsørge i tillegg, mens din mann har stukket av med sekretæren sin og lever livets glade dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, theTitanic skrev:

Din far er lur og du bør takke ham. Et hus er en svært stor sum som han har jobbet og slitt for, og som han vil sikre seg at kommer deg til gode for resten av livet. Han vil selvsagt ikke at du skal kunne miste huset i et potensielt fremtidig skilsmisseoppgjør. 

Jeg forstår at tanken og omsorgen for meg er den beste i hans mening. 

Men som en annen her sa; hun hadde ikke følt like mye tilhørighet i huset, og som sitt hjem da. Og det igjen hadde ikke jeg hatt det så godt med, at min mann ikke var like entusiastisk, for å si det enkelt, som meg. Det tror jeg hadde unnet ligge som noe "tungt" imellom oss.

Anonymkode: 42644...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun skriver at det er farens barndomshjem........men enig med deg.

Anonymkode: e48c4...64b

Som hans foreldre har jobbet for da..   

Han har vel fikset på det siden hans foreldre levde går jeg ut fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ektepakt der du har særeie på huset!

Anonymkode: 02322...535

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men da kan jo dere kjøpe en hytte da, eller din kommende mann kan kjøpe en, så får han også en eiendom.
Om dere begge vedlikeholder begge de boligene så vil jo begge ha økonomiske fordeler med det.

Anonymkode: 26ff5...b24

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant nok. Men i den tiden vi er gift og bor her i mitt hus, vil jeg tenke at begge parter står sterkere og vil kjempe mer for hverandre og det vi felles har sammen, om vi eier sammen.

Anonymkode: 42644...ca8

Jo sikkert, men det er jo bare å takke nei til gaven

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært mannen din hadde jeg ønsket å kjøpe meg inn 50%. Da kan du sette de pengene i fond, og ha råd til å kjøpe han ut ved evnt brudd. 

Alternativt ville jeg bodd svært billig hos deg (ikke betalt leie, kun løpende utgifter) og spart opp masse i fond, så jeg kunne kjøpt meg noe eget ved brudd. Dummeste han gjør er å bare bo der og stå på bar bakke om det skulle skjære seg.

Jeg har vært den som ikke fikk kjøpe meg inn hos kjæresten. Bodde i hans hus, og jeg satt med en fet bankkonto jeg ikke kunne bruke på bolig. Alt av oppussingsutgifter falt så klart på han. Veldig demotiverende å bidra, da det var 0% mitt. Og ja, det ble brudd (ikke kun derfor altså)

Anonymkode: 1ee4b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi mange føler et behov om å stå to sammen, føle seg sterk sammen. Føle at vi to er en og samme.

Anonymkode: 42644...ca8

Er det din mening eller din samboers?

Anonymkode: 527e5...285

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...