smil Skrevet 25. juli 2005 #1 Del Skrevet 25. juli 2005 I sommerferien har det virkelig sklidd ut når det gjelder leggetid her i huset. Fireåringen min sovner ikke før mellom 23 og 24 hver kveld. Legger henne mellom ni og halv ti. Har begynt å sette på klokka til 8 hver morgen nå, men det hjelper ikke. Trenger hun virkelig ikke mer enn åtte-ni timers søvn? Skulle ønske hun trengte noen timer mer enn meg. Hadde vært godt med litt voksentid før midnatt en gang i blant. Regner med ting retter seg litt når barnehagen åpner igjen etter ferien, men noen ganger føler jeg at jeg holder på å bli gal... Noen som har gode råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. juli 2005 #2 Del Skrevet 25. juli 2005 Ja det retter seg sikkert litt når hun begynner i barnehagen. For da blir hun sikkert litt mer sliten. Her hos oss har vi aldri hatt problemer med at tulla vår trenger lite søvn heldigvis, men de dagene hun er hjemme med meg(Går bare 60 % hos dagmamma) da er hun mye mer opplagt og synes ikke det er så gøy å legge seg kl 19. Så konklusjonen min er at min lek ikke er like utmattende som andre 2 åringers Lykke til, det ordner seg sikkert når det blir normal hverdag igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy in red Skrevet 26. juli 2005 #3 Del Skrevet 26. juli 2005 (endret) I sommerferien har det virkelig sklidd ut når det gjelder leggetid her i huset. Fireåringen min sovner ikke før mellom 23 og 24 hver kveld. Legger henne mellom ni og halv ti. Har begynt å sette på klokka til 8 hver morgen nå, men det hjelper ikke. Trenger hun virkelig ikke mer enn åtte-ni timers søvn? Skulle ønske hun trengte noen timer mer enn meg. Hadde vært godt med litt voksentid før midnatt en gang i blant. Regner med ting retter seg litt når barnehagen åpner igjen etter ferien, men noen ganger føler jeg at jeg holder på å bli gal... Noen som har gode råd? ← Faste rutiner er nøkkelordet. Jeg har to barn på henholdsvis 6 og 11 år. De legger seg en time senere enn når de skal på skolen. vist ikke så vil det skje at ungene kommer helt i ulage. Ungene vet hva de har å forholde seg til, og jeg får voksen tid. Min mening er at det er uhørt å la en 4 åring får være for lenge oppe slik at ungen ikke klarer å sove før i elve, tolv tiden. Hvorfor ikke begynne å legge ungen kl. 21:00 fast hver dag? I hvertfall i ferien. Endret 26. juli 2005 av L@dy in red Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 26. juli 2005 Forfatter #4 Del Skrevet 26. juli 2005 Jada, jeg vet det er uhørt. Men det er ikke sånn at jeg lar henne være oppe til tolv heller da. Som jeg skrev, legger henne mellom ni og halv ti, men hun sovner ikke før elleve uansett. Og vi har faste rutiner med kveldsstell, lesing/syning osv. Og jeg vekker henne halv ni, hvis hun ikke våkner av seg selv før. Jeg lurer på om hun rett og slett ikke trenger mer enn ca ni timers søvn. Men det høres lite ut for ei jente på fire. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusesen Skrevet 26. juli 2005 #5 Del Skrevet 26. juli 2005 Min fireåring sover ca 12 timer hver natt, da er hun uthvilt og blid. Hvis hun sover mindre enn dette blir hun sur og tverr utover dagen. Vi legger henne 7-8 tiden hver kveld, hvis hun ikke sovner med engang får hun ikke ekstra oppmerksomhet for "tull" og tøys etter at vi har lagt henne. Hvis det ikke er noe spesielt pleier jeg å si til henne at vi kan snakke sammen i morgen, men nå vil jeg ikke snakke med henne. Dette har fungert godt her og det går lang tid mellom hver gang hun er våken etter kl.21 Det jeg lurer på er om din datter har en trøtt periode tidligere på kvelden? Ofte så er det jo slik at hvis de kommer seg over denne trøtte perioden kan de holde på til langt på natt. Skjønner godt at du har lyst på en time eller to alene før du legger deg, det har man behov for. Lykke til da, og som du sier selv, det løser seg nok npr hun begynner i barnehagen igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cr@sh Skrevet 26. juli 2005 #6 Del Skrevet 26. juli 2005 I denne søvnbehov-forbindelse må jeg bare vise til min signatur under her.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 27. juli 2005 Forfatter #7 Del Skrevet 27. juli 2005 Hehe, morsom den Cr@sh . Takk for svar pusesen. Tror kanskje ikke jenta mi har behov for mer enn 10 timer jeg. I går sovnet hun kvart på elleve, og i dag våknet hun kl. ni uthvilt og opplagt. Vi har voksentid fra elleve til ett-to-tida nå i sommerferien, men vi må vel begynne å legge oss tidligere snart. I september kommer det et nytt familiemedlem også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Blå Skrevet 27. juli 2005 #8 Del Skrevet 27. juli 2005 Jenta mi på 3,5 år har også kommet helt ut av rytmen i sommer. Vi dro på bilferie til nord-norge og da ble det soving til feil tider. Det ble ikke bedre der nord hvor det er lyst på natten også, så rytmen til oss voksne er også helt snudd opp ned. Nå er vi tilbake fra ferie så jeg regner med at det vil normalisere seg når de gamle rutinene er på plass. Jeg tror det eneste som hjelper er å stå tidlig opp med barnet så det kan bli trøtt nok om kvelden. Ikke sikkert det hjelper de første dagene men til slutt vil nok den gamle rytmen komme tilbake. Det er jo heller ikke lenge til hverdagen kommer og da vil det snu seg automatisk uansett, så jeg tror ikke man trenger å stresse med dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå